Vojenské cvičiště Prostějov

Vrahovice Wrahowitz

Pomocné veřejné letiště a Pomocné vojenské letiště Prostějov III

MAPA.

17.09.2021

Na 8.9.1910 bylo plánováno veřejné vystoupení ing. Kašpara. Let byl odložen. Dne 25.9.1910 ing. Kašpar měl veřejné představení. vystoupal do 25 m a pro technický problém urychleně šel na přistání. Letoun se při přistání převrátil ale aviatiku se nic nestalo. Let trval 62 sekund.

22.5.1913 veřejný vzlet Evžena Čiháka.

 

V roce 1926 založena Místní skupina Masarykovy letecká ligy v Prostějově. Předsedou byl zvolen ing. Bukáček. Chyběl letadlo i civilní letiště.


.


.


.


.


.


.


.


7.12.1934 ustavující schůze Plachtařského odboru MLL v Prostějově. Předsedou byl zvolen škpt. let. Ing. Josef Suk. Zakoupen kluzák Zögling 31 "2", vyrobený v Hlavních leteckých dílnách Olomouc. Zdroj.


27.4.1935 svob. A. Valčík poprvé se vznesl pomocí gumového lana s kluzákem Zögling č. 2 "Ozembóch", na vojenském cvičišti za továrnou Kolínská cikorka, později pojmenované letiště Prostějov III.

Zakoupen kluzák Přerov I 6, vyrobený v Kelči.

21.7.1935 zálet kluzáku Přerov I 6 "Haná". Protože vojenské cvičiště neumožňovalo delší lety, byl výcvik přemístěn na terénní vlnu u Žešova. Hangárování zabezpečili vojáci na letišti.

V září 1935 byl zakoupen kluzák Zögling č. 10 "Sokol", vyrobený v Kelči. Pro delší lety byl vybrán svah Větřák u Dědkovic.

Přes zimu byla letecká technika uložena v továrně Vydrukov.


2.7.1936 zalétal R. Hübner na vojenském letišti nový větroň Rhön Adler "Prostějov", vyrobený v Kelči. První zaznamenaný aerovlek za Aerem A 25 v Prostějově. Větroň se zúčastnil závodů v Žilině.


V únoru 1937 dokončen hangár na vojenském cvičišti. Slavnostní otevření - projev má školní inspektor Jan Loucký.

Výstavba letiště.

4.4.1937 první vzlet kluzáku Zögling č. 10 "Sokol" pomocí vlečného automobilu Chrysler.

Začátkem roku 1937 si kostelečtí plachtaři pořídili kluzák Zögling "Marie" a poté se přestěhovali na vojenské cvičiště v Prostějově, do hangáru PO MLL v Prostějově. Dne 18.4.1937 byl zde zalétnut. V ten den byl zalétnut i z Čebína přivezený dvojmístný větroň EL 2 M Šedý vlk "Racek", vyrobený v Hlavních leteckých dílnách Olomouc. 

19.4.1937 schváleno hangárování letounu Zlín Z XII firmy Rolný. R. Hübner pověřen vedením leteckého provozu. 

25.4.1937 zálet dalšího kluzáku Zöglingu v barvách čestného předsedy PO MLL Prostějov továrníka Nehery.

Pomocné veřejné letiště a pomocné vojenské letiště Prostějov III. Rozměry 500 x 550 m. Hangár a skladové prostory.


Začátkem roku 1938 byl pověřen vedením leteckého provozu Z. Wasserbauer, proběhla imatrikulace vlečného letounu Aero A 25 OK-ALG (27.7.1937 do 31.10.1938) a bylo schváleno svahové letiště Uhřínov u Hranic jako letiště vedlejší.

Od roku 1938 předseda PO MLL Prostějov pplk. let. František Diviš.

Tvrdé přistání kluzáku Zögling.

19.5.1938 smrtelně havaroval por. Václav Hajný s větroněm EL-2M Šedý vlk "Racek". Při autovleku ho strhlo nevypnuté lano.

V září 1938 letiště krátce před dokončením.

14.9.1938 z Vyškova se přesunula Letka 62.

24.9.1938 byla Letka 62 zařazena do Mobilisačního tělesa 602 jako mobilizovaný útvar 602-A-6. Vznikla Polní letka 62. Krycí název Tatar. Velitel mjr. let. František Mikala, od 8.10.1938 npor. let. František Zádrapa. Podléhala veliteli Velitelství zemského letectva v Brně.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

20.10.1938 se Polní letka 62 přesunula do Vyškova.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Vojenská pomocná letiště a současně vojenská cvičiště. Jsou to Čtyři Dvory, Vysoké Mýto, Prostějov III, Klatovy, Bohdaneč, Josefov, Čáslav, Přelouč, Dašice, Nový Hradec Králové, Mladá Boleslav, Kutná Hora, Turnov, Nový Bydžov, Bzenec, Kroměříž, Plzeň-Bory, Terezín, Jindřichův Hradec.


V říjnu 1939 přiletěla Schule/FAR. 43. Satelitní letiště Landau (jižně Vídně) a Vyškov. Provoz i na letišti Prostějov III.


25.9.1940 odletěla zpět do Crailsheimu.

1.10.1940 přiletěla Schule/FAR. 71. Satelitní letiště Dolní Benešov, Kostelec (Stichovice) a Vyškov. Podrobnosti.

Fw 44 Stieglitz " PT+NE", v pozadí Vrahovice.


1.10.1941 přejmenována na FFS A/B 71.


.


15.10.1943 přejmenována na FFS A 71.

22.12.1943 FFS A 71 přešla pod FFS A 12. Provoz do prosince 1943.

V roce 1943 po zničujícím náletu RAF, který postihl Hamburg v noci z 27. na 28.7.1943, byla ke kuřimské strojírně Waffenwerke V Gurein na výrobu obráběcích strojů přestěhována firma Klöckner Flugmotorenbau G. m. b. H. Hamburg. V nové továrně  si v hale K4 zřídila speciální výrobu leteckých součástek, montáž leteckých motorů BMW 801 pro letouny Fw 190, zaběhávací zařízení a sklady pohonných hmot. Pobočný závod byl ve Vrahovicích u Prostějova. Historie.


17.12.1944 v 12.45 hod. se americký stíhací letoun P-38L 44-24666 "Melancholy Babe" od 37th FS, 14th FG, 15th USAAF z Itálie účastnil doprovodu bombardovacích svazů mířících na  Odertal. Pilot 2/Lt. Ernest V. Rountree se v blízkosti Prostějova dostal do souboje s německým Fw 190. Dle jeho výpovědi se mu podařilo německý stroj zasáhnout. Focke-Wulf se ale ve vzduchu roztrhnul a jedna jeho část narazila do Lightningu Lt. Rountreeho. Stroj přešel do prudké spirály a stal se neovladatelným, pilot byl nucen z letadla vyskočit. Po přistání na padáku byl Lt. Rountree zajat příslušníky Luftwaffe a internován na blízkém letišti. Poté následovala anabáze přes zajatecké tábory ve Frankfurtu, Wetzlaru až nakonec do Stalag Luft I v Barthu. Letecká badatelna.


helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

Němci před koncem války zapálili hangár a rozorali dráhu na letišti Prostějov III.

19.8.1945 ustavující schůze Českého národního aeroklubu odbočka Prostějov. Předsedou byl zvolen Jan Loucký a náčelníkem plachtařského odboru Z. Wasserbauer.

V září 1945 ČNA odbočky Prostějov odkoupil ze Stichovic německý dřevěný dílenský barák, z kterého přes zimu byl vybudován hangár. Z Brna byl dovezen naviják Rhön. Při čištění letiště Prostějov III byl vybuchnuvší municí zraněno pět osob. Ústřední výbor ČNA přidělil do Prostějova kluzák Schulgleiter SG 38.


V roce 1946 byl získán z vojenského letiště hangár Pícha, který byl postaven souběžně se silnicí.


Hangár, vlastnictví navijáku a vhodný plachtařský terén umožnily iniciativním bystřickým plachtařům založení plachtařského střediska Krajová plachtařská škola Halamáskova, pojmenovaného po rodáku z Chvalčovy Lhoty, pilotu stihači Evženu Halamáskovi. Na jejím vzniku se podílely ČNA odbočky Holešov, Přerov a Napajedla, později se přidaly Kroměříž, Prostějov, Kelč a Nový Hrozenkov. Přípravná schůze se konala dne 16.3.1947, ustavující 12.4.1947 v Bystřici pod Hostýnem.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


Ortofotomapa z roku 1953 a 2009. Hangár označen červeným kolečkem.