Dary na provoz webu můžete poslat na účet 2000 606 220 / 2010.

Ovčárna Schäferei

Vysoká hole Hohe Heide 1 464 m n. m.

MAPA.

15.10.2019

helo6103.jpg (231463 bytes)

Dělostřelecké cvičení v Jeseníkách 1921 a 1922 . Střelba odkud? Dopadová plocha jižně Vysoké hole 1 464 m n. m.

8.8.-10.9.1921 v Bruntálu detachement Leteckého pluku 2 v Olomouci

od 27.12.1921 do prosince 1926.

V roce 1922 střelby. Dělostřelecké cvičení se konalo v květnu, červnu, červenci a srpnu. Provoz detašmánu v Bruntálu?

V roce 1923 byla v Šumperku založena skupina německých letců Verband Deutscher Flieger in der ČSR (VDF) Mährisch Schönberg

N Hohe Heide Vysoké holi si plachtaři postavili dřevěnou boudu, v níž hangárovali demontované kluzáky. Ze Šumperka jezdívali do Zöptau Sobotína a odtud pokračovali pěšky nahoru na Vysokou holi. Podrobnosti.

14.9.1924 vzlétl větroň Vampýr z Vysoké hole řízený bývalým c.k. polním pilotem, npor. Krausem. Pilot pravděpodobně z nedostatku zkušeností z letu bezmotorových kluzáků, nezvládl řízení a zřítil se do lesa. Letadlo bylo zcela zničeno, pilot vyvázl jen s odřeninami a pohmožděninami.

S kluzákem s otevřeným trupem z ocelových trubek, podle plánů ing. Kromera z Wroclavi, se hojně létalo, dokonce v roce 1924 po startu z Hohe Heide (Vysoké hole) bylo dosaženo 11 km přeletu dolů do údolí.

Fritz Schuster obchodník za Šumperka složil v Grunau Jezow Sudiecki zkoušku A (tehdy se jednalo o 30 sekund přímého letu), sbíral letecké zkušenosti na školním kluzáku a poté hned (po 1926-28)  přestoupil na nový výkonnější větroň D-15. Podařil se mu přelet z Vysoké hole do 20 km vzdálené Nieder Lindewiese Dolní Lipová.

, , od prosince 1926 do 1939.

19.7.1932 vytvořil na D-15 československý vytrvalostní rekord v délce 3 hodiny a 35 minut se startem i přistáním na Vysoké holi.


----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


Provoz německých plachtařů.


 


 


 


Funkmeßstellung 1. Ordnung Nebelhorn (radiolokační ústředna 1. řádu) s krycím názvem Nebelhorn též Nebelkrähe

V letech 1943–44 byla vybudována německou Luftwaffe a organizací Todt postavení radarů na vrchu Vysoká hole.

Německá armáda chtěla využít plochého táhlého hřbetu Vysoké hole a ke konci druhé světové války zde začala budovat letiště pro letadla Fi 156 Storch.

Jak vojáci tak i důstojníci německé armády byli ubytování v prostorách dnešní Ovčárny a chaty Barborky. Dělníci i zajatci v dřevěných barácích v prostoru dnešního Kurzovního hotelu.


Fluko Troppau (hlásný obvod Opava) s Flugmelde Zentrale Troppau (ústřednou letecké hlásné služby). V podřízenosti byly Flugwachen (hlásky), Funkmeßstellung 1. Ordnung Nebelhorn? (radiolokační ústřednu 1. řádu) a Funkmeßstellung 2. Ordnung ? (radiolokační ústřednu 2. řádu).

Od 2.9.1944 obsluha 11. schwere Flugmelde-Leit-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 229 ubytovaná na Ovčárně Schäferei am Altvater (okres Bruntál).MAPA stanovišť.


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Radar FuMG 401 Freya LZ - vyhledávání cílů, měření vzdálenosti a směru s výhledem na severovýchod (okres Bruntál).

Radar FuMG 401 Freya LZ - vyhledávání cílů, měření vzdálenosti a směru s výhledem na jihovýchod (okres Šumperk).

Trosky radaru Freya (sloupový). Stanoviště?

, .

Radar FuMG 65 Würzburg Riese - pro měření vzdálenosti, elevace a směru (okres Šumperk). Trosky.


Duben 1946  .

V červenci 1946 provoz větroňů z Medlánek a Olomouce. Ještě před zahájením soustředění vytýčili plachtaři dráhu a zřejmě vybudovali i nějaké zázemí, přičemž využili dřevěné boudy, postavené německými plachtaři z předválečné doby, kteří z tohoto místa rovněž létali. Podrobnosti.

Z Medlánek sem byl potom aerovlekem přelétnut DFS Kranich II OK-9237, který přistál přímo na místě.

Z Olomouce (Holic) byla na transportním voze dopravena Grunau Baby IIb OK-8455 a naviják Horch.

Doprava navijáku Horch od Ovčárny na Vysokou holi.

V prvním týdnu tohoto soustředění panovalo pěkné letní počasí a proto se létalo pouze v termice z navijáku, samozřejmě se startem i přistáním přímo na Vysoké holi.

Navijákový vzlet Grunau Baby IIb OK-8455 .

Výskyt vlnového proudění v Jeseníkách, který předpokládá jihozápadní vítr, je totiž v červenci spíše ojedinělý. Navíc i kdyby se zde v létě vlna objevila, je velmi pravděpodobné, že právě Vysoká hole by byla schována pod fénovou oblačností.

V pozadí Praděd.

Transportní vozík pro Grunau Baby IIb OK-8455 a DFS Kranich II OK-9237.

Pohled od Petrových kamenů na východ.

Oprava Grunau Baby IIb OK-8455.

Ve druhém týdnu se pak počasí zhoršilo, citelně se ochladilo, zřejmě se už ani nelétalo a svůj „vlnový tábor“ plachtaři opouštěli za deště, mlhy a nepříjemné zimy, jaká se v Jeseníkách umí velmi často projevit i v létě. Medlánečtí a olomoučtí nadšenci si v jesenické vlně odsud tehdy nezalétali…

Výlet na Praděd za špatného počasí.

Demontáž Grunau Baby před odjezdem zpět do Olomouce.

Transportní vůz pro Kranicha.

Odvoz navijáku z Vysoké hole.

Po návratu na Medlánky s větroněm DFS Kranich II OK-9237.

 

 

27.2.1950 zřícení Dakoty OK-WDY od ČSA na trati Ostrava - Praha těsně pod vrcholem hory Vysoká hole. Zdroj.

 

Fotomapa z roku 1953-55 a 2009.

Modrý kruh pravděpodobně hangár. Žlutý kruh radar Freya. Červený kruh Würzburg Riese a za ním zbytky cihlové budovy. Zelený kruh rovinaté letiště. Bílý kruh asi moderní triangulační bod v ochranném betonovém kruhu.