Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Hradec Králové Königgrätz provoz po 15.3.1939

Fliegerhorst und Peileranlage Königgrätz

MAPA.

03.09.2019

15.3.1939 okupace letiště helo5075.jpg (296314 bytes), helo5076.jpg (331196 bytes), helo5077.jpg (269179 bytes), helo5078.jpg (264589 bytes), helo5079.jpg (334474 bytes), helo5080.jpg (301505 bytes), helo5081.jpg (245742 bytes), helo5082.jpg (343656 bytes).

Letiště předával velitel Druhé peruti leteckého pluku 6 pplk. Jaroslav Neubauer.

Letouny B.534 a německý strážný.

Letouny B.71 od Letky 61 a německý strážný. helo7658.jpg (265362 bytes)

Letoun Š.328 před hangárem pro cizí letadla helo5354.jpg (95047 bytes).

Asi 22.3.1939 přiletěla II./KG 255 s Do 17. 

Od 1.4.1939 Luftgau-Kommando VIII.

26.4.1939 Bohuslav Zikmund (ex pilot Letky 76) při přelétávání ukořistěných B.71 z Hradce Králové do Merseburgu uletěl se svým letounem do města Žitomír Житомир v SSSR. MAPA. Zdroj. Úlety českých pilotů. Čeští piloti u Sovětů.

26.4.1939 Josef Návesník (ex pilot Letky 76) při přelétávání ukořistěných čs. B.71 z Hradce Králové do Merseburgu uletěl se svým letounem do města Žitomír Житомир v SSSR

1.5.1939 byla II./KG 255 přejmenována na III./KG 77 s 34 kusy Do 17.

22.5.1939 ve špatném počasí havaroval u obce Rokytník u Náchoda letoun Do 17 E-2 WNr. 829 "54+k24" od 7./KG 77. Uffz. Haupt a Uffz. Eisler zahynuli. Letecká badatelna.

V létě 1939 se III./KG 77 přesunula do Olomouce. Kdy? MAPA.

Od 1.7.1939 Fliegerhorst-Kommandantur Königgrätz (Velitelství letiště), podřízené Flughafen-Bereichs-Kommando Pilsen ( Velitelství letištní oblasti), podřízené Luftgau-Kommando VIII.

31.7.1939 zrušen Letecký pluk 1.

---------- 1.9.1945 Němci přepadli Polsko ----------

V září 1939 se III./KG 77 vrátila do Hradce Králové. MAPA.

V říjnu 1939 byla III./KG 77 převelena na letiště Düsseldorf. MAPA.

V roce 1939 z Diepholtz se přesunula spojovací škola Luftflotten-Nachrichtenschule 2 (Bordfunkern). Od kdy? MAPA.

Za války o sobotách a nedělích plachtění německých pilotů na Plachtě.

Opravny draků a motorů letadel z fronty.


1.11.1940 srážka B.71.53 s Fw 58 W.Nr. 572 od LNS 2. Letadlo poškozeno na 70 %. Jeden muž posádky zraněn a jeden nezraněn.


12.6.1941 z Villacoublay přiletělo asi 20 bombardérů He 111 od III./KG 55. Dne 16.6.1941 odletěly na letiště Gleiwitz (dnešní Gliwice). Z polního letiště Klemensów zaútočila na cíle v Sovětském svazu ráno 22.6.1941.

29.7.1941 zničení Ju 52/3m WNr. 6456 od LNS 2 nárazem do kopce 500 m východně obce Čejov poblíž Humpolce. Pilot Fw. Karl Hettenhausen, mech. Gefr. Jakob Posch a žáci Gefr. Walter Wiedemann, Gefr. Günther Göllner, Gefr. Walter Hoinkes, Gefr. Manfred Karl, Gefr. Franz Gräf zahynuli. Letecká badatelna.


6.1.1942 poškození Fw 58 WNr. 2665 od LNS 2 při nouzovém přistání kvůli špatnému počasí u Hradce Králové. Letadlo poškozeno na 80 %. Pilot Fw. Lehmann, radista Uffz. Fritzalar a žáci Uffz. Slezina a Ogefr. Demms zraněni.

14.2.1942 poškození větroně DFS Kranich II WNr. 331 od LNS 2. Letadlo poškozeno na 75 %. Pilot Uffz. Felix Nonka zahynul a Ogefr. Josef Bauer zraněn.

11.8.1942 zničení Ju 87 B-1 WNr. 8710 od LNS 2. Letadlo poškozeno na 75 %. Pilot Gefr. Werner Lembke a radista/střelec Gefr. Heinrich Reinarzt zahynuli.


Asi od února 1943 Flugplatzkommando A 22/XVII podřízeno Flughafen-Bereichs-Kommando 2/XVII ( Velitelství letištní oblasti) ve Kbelích, podřízeno Luftgau-Kommando XVII

9.3.1943 poškození Caudron C.445 WNr. 719 od LNS 2 chybou pilota. Letadlo poškozeno na 55 %. Pět mužů posádky nezraněno.

31.3.1943 zničení Caudron C.445 WNr. 910 od LNS 2 pro poruchu motoru jižně letiště. Letadlo poškozeno na 100 %. Pilot Ofw. Krause, radista Oblt. Matthaus zraněni.

13.6.1943 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

Koncem září 1943 havaroval cvičný letoun Bü 181 WNr. 330129, u lomu na Skalce nedaleko podkumburského podhradí (cca 700 m). Letoun letěl z letiště v Hradci Králové. Díky mlhavému počasí narazil zavadil o vrchol mohutného buku. Křídla zůstala zaklíněna v koruně stromu.Trup dopadl na zem i s pilotem. Mladý pilot hodnosti četař na následky vážných zranění hlavy v nemocnici v Nové Pace zemřel. Letoun zničen z cca 80 %.

V roce 1943 se LNS 2 přejmenována na LuftNachrichten-Schule 2.


5.2.1944 poškození Caudron C.445 W.Nr. 1025 od LNS 2 při nouzovém přistání kvůli špatnému počasí. Poškození letounu 40 %. Čtyři muži posádky nezraněni. Kde?

K 1.4.1944 vznikl Fliegerhorst-Kommandantur A (o) 15/XVII (Velitelství letiště), nadále podřízeno Flughafen-Bereichs-Kommando 2/XVII (Velitelství letištní oblasti) ve Kbelích, to bylo podřízeno Luftgau-Kommando XVII.

26.4.1944 zřícení Ju 86 E WNr. 0173 "M25+017" od LNS 2 u obce Nové Město (okres Teplice). Fw. Erich Fischer, Obfw. Wilhelm Korn, Obgfr. Friedrich Herweck, Gefr. Erich Packbier, Gefr. Helmut Horst Stadie a Obgfr. Günter Weiland zahynuli. Letecká badatelna.

V roce 1944 letiště rozšířeno na severovýchod směrem ke Skaličce.

27.7.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

31.7.1944 byla rozpuštěna II./Luftnachrichten-Schule 2 (II. Flieger-Ausbildungs-regiment).

28.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

V listopadu 1944 se z Pardubic přesunula II./KG (J) 30. Přeškolovala se na Bf 109 G. Část letounů asi operovala na letišti Semonice.

Poplachová hláska 202 patřila pod Flugwachkommando Prag. Od kdy?


14.1.1945 zničení Bf 109 G-6 WNr. 410288 od 5./KG (J) 30 u Přikrý (okres Semily). Uffz. Kurt Kressmann zahynul.

14.1.1945 zničení Bf 109 G-6 WNr. 410553 od 5./KG (J) 30.

21.1.1945 poškození Bf 109 G-14 WNr. 464582 od II./KG (J) 30 pro poruchu motoru. Poškození letounu 60 %.

Útok spojeneckého letounu v noci na německé letouny po přistání. Po rozsvícení letiště postřelování hangáru. Zapálil "malírnu", za ní prostřílel akumulátorovnu a poškodil několik letadel. Kdy?

V lednu 1945 odletěla II./KG (J) 30 do Českých Budějovic.

V lednu 1945 přiletěl Me 323 Gigant s raněnými z Budapešti.

13.2.1945 Sověti dobili Budapest a obklíčili Festung Breslau dnešní Wrocław.

Rozběhla se akce na letecké zásobování města. MAPA. MAPA letišť ve Slezsku.

Betonování stojánek. V prachárně v obci Plotiště nad Labem uskladněny kluzáky.

14.2.1945 byla rozpuštěna I./Luftnachrichten-Schule 2 (I. Bordfunker-Ausbildungs-Regiment).

20.2.1945 z Bautzen přiletěla doplňovací jednotka 9./Erg. JG 1, jejíž dva schwarmy Bf 109 G-14 Schutzstaffel/Erg. JG 1 zajišťovaly ochranu štábu velitele Heeresgruppe Mitte.

Od 4.3.1945 omezení provozu kvůli nedostatku paliva. Paliva B4 bylo 2 m³ a paliva C3 bylo 1 m³. Přednost měly zásobovací lety do Wrocławy a Hlohowa.

16.3.1945 průzkum letiště americkým Lockheed F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

19.3.1945 z Jüterborg přiletěl na inspekční cestu velitel Luftflotte 6 Generaloberst Robert Ritter von Greim - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti s meči k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub mit Schwertern zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (27.8.1944, jako 92. z celkem 148).

20.3.1945 odletěl do Schweidnitz Świdnica.

22.3.1945 průzkum Mosquitem PR Mk.XVI "RG115" od No. 544 Squadron, RAF. Pilot Jiří Kučera.

24.3.1945 průzkum letiště americkým Lockheedem F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

25.3.1945 průzkum letiště americkým Lockheedem F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie. Průzkum zaznamenal 10 kusů Bf 109 a 2 bombardéry.

Přiletěly noční bombardéry Ar 66 a W.34. Létaly po třech letounech. Kdy a která jednotka? Spojovací 12./FI. Verb. Geschw. 2.

V dubnu 1945 z III./Ln. Schule 2 byla zformována 1. Luftwaffen-Ausbildungs-Division.

Začátkem dubna 1945 vyhledávání partyzánských vysílaček pomocí goniometrického zaměřovače v letounu Junkres W.34.

4.4.1945 přiletěly letouny i 14. (Eis)/KG 55 (Eisenbahnbekämpfungsstaffel). Pendlování mezi Dresden-Klotzsche při zásobování Festung Breslau.

8.4.1945 z Alt-Lönnewitz přiletěla průzkumná 2.(F)/100 s Ju 188 podřízená Stab/FAGr. 3.

9.4.1945 průzkum letiště americkým Lockheedem F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie. Zjištěno 7 kusů jednomotorových a 11 dvoumotorových letadel.

10.4.1945 přiletěla průzkumná 4.(F)/121 s Ju 188 podřízená Stab/FAGr. 3.

10.4.1945 přesun doplňovací jednotky 9./Erg. JG 1 do lužické Kamenz. Schutzstaffel/Erg. JG 1 nadále zajišťovala ochranu štábu velitele Heeresgruppe Mitte.

10.4.1945 z Welsu přiletěly 7. a 9./KG 4 s letouny He 111.

V noci z 10. na 11.4.1945 odstartovalo třináct He 111 zásobovat Festung Breslau.

Zásobovací pumy - plnění pum potravinami helo5083.jpg (121636 bytes), pumy pro střelivo helo5084.jpg (95982 bytes), bzučák - otvíral padák v určené výšce helo5087.jpg (60601 bytes), zásobovací pumy po dopadu helo5086.jpg (134906 bytes).

11.4.1945 přiletěla průzkumná Stab/FAGr. 3.

11.4.1945 první průzkumný let třech Ju 188 od 4.(F)/121 a jednoho Ju 188 od 2.(F)/100. Prováděly průzkum před celou frontou Heeresgruppe Mitte se zvláštním zřetelem na pozice nepřátelského dělostřelectva před 1. tankovou na moravsko-slovenském pomezí a 4. tankovou armádou v Sasku.

V noci z 11. na 12.4.1945 navíc pendlování transportních He 111 od I./KG 4 při zásobování Festung Breslau mezi Dresden-Klotzsche a Hradcem Králové. Část stojů přivážela do Hradce Králové benzín z Klotzsche.

V noci 12.4.1945 v 23.15 hodin útok nočního Mosquita NF Mk.VI "RS531" od No. 406 Squadron RCAF na tři letouny patrně He 111.

13.4.1945 z Alt-Lönnewitz do Vysokého Mýta a do Hradce Králové přiletěla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog). Měla za úkol zásobovat slezskou Festung Breslau dnešní Wrocław. MAPA.

14.4.1945 Schutzstaffel/Erg. JG 1 doprovázela letoun He 111 velitele Heeresgruppe Mitte z letiště Semonice Josefstadt-West na letiště Cottbus. V okolí Jablonce nad Nisou havaroval Gefr. Rudolf Leune s Bf 109 G-14, WNr. 464527, "bílá 5".

14.4.1945 ráno přiletěla transportní I./KG 4. Velitel Gruppenkommandeur Hptm Rolf Rannersmann - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (12.3.1945). hel026.jpg (45775 bytes)

14.-15.4.1945 přiletěla z letiště Dresden-Klotzsche bitevní II./SG 4 s Fw 190 F/G. Velitel Gruppenkommandeur II./SG 4 Major Jan Berlage. Pravděpodobně jedna Staffel létala z polního letiště Skalice. Snažila se zpomalit postup Rudé armády.

V noci z 14. na 15.4.1945 odstartovalo 55 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Při přistání havarovaly dva letouny "5J+GR" od 7./KG 4 a "5J+CL" od 3./KG 4. Letoun "5J+KS" od 8./KG 4 byl sestřelen sovětskými protiletadlovci. Z Vysokého Mýta odstartovaly též transportní letouny Gruppe Herzog.

15.4.1945 provedl jeden Ju 188 od Stab/FAGr. 3 průzkum před 1. tankovou armádou na moravsko-slovenském pomezí a druhý letoun před 4. tankovou armádou v Sasku. Jeden letoun od 4.(F)/121 provedl průzkum hornoslezské průmyslové oblasti. Dva letouny od 2.(F)/100 operovaly ve Slezsku. Svrhly 8 000 letáků.

V noci z 15. na 16.4.1945 odstartovalo 21 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau.

V noci z 16. na 17.4.1945 odstartovalo 34 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau.

17.4.1945 svrhly čtyři letouny při průzkumu před celou frontou Heeresgruppe Mitte až 307 000 letáků.

17.4.1945 průzkum letiště americkým Lockheedem F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie. Zjištěno celkem 93 letounů, z toho 53 dvoumotorových letadel.

17.-18.4.1945 z Bautzen-Litten přiletěla noční průzkumná 12./13 s letouny Fw 189 a Bf 110 podřízená Stab/NAGr. 15. Předsunutou základnu Absprungplatz měla v Görlitz. Průzkum nad frontou 4. tankové a 17. armády letouny Fw 189 a Bf 110.

Omezení provozu kvůli nedostatku paliva B4 .

V noci z 19. na 20.4.1945 odstartovalo 34 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Tři letouny sestřeleny. Jeden letoun shodil zásoby (hlavně střelivo) u Rosnic, západně Hradce Králové.

20.4.1945 americký průzkum zaznamenal celkem 88 letounů, z toho 60 dvoumotorových letadel.

(K 21.4.1945 byl štáb Gefechtsverband Weiß ve Schweidnitz. V podřízenosti průzkumná 2./NAGr. 4, průzkumná 11./12, bitevní II./SG 77, noční bitevní 3./NSGr. 4, stíhací III./JG 52 a 1./JG 52.) Ústup do Čech?

Opětné omezení provozu kvůli nedostatku paliva B4 .

22.4.1945 odvezl Oblt. Dietrich Grassmann od 1./KG 4  s letounem He 111 Generalfeldmarschall Ferdinanda Schörnera do Berlína-Gatow na schůzku s Hitlerem. Vrátili se ráno 23.4.1945.

V noci z 23. na 24.4.1945 odstartovalo 44 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Jeden letoun musel být odepsán.

24.4.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od 511 орап, 5 ВА asi z Vajnor. Na letišti bylo 75 letadel.

25.4.1945 v 5.58 hodin přiletěl z letiště Greifswald letoun He 111 H-11 "5J+EN", který bombardoval cíl jihovýchodně města Cottbus.

25.4.1945 podle hlášení měl Stab/KG 4 jeden letoun He 111, v sestavě I./KG 4 byly 24 letouny a III./KG 4 vykazovala 23 strojů He 111.

K 25.4.1945 měla Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog) v Hradci Králové a ve Vysokém Mýtě jedenáct Do 17, patnáct He 111, tři Ju 87, třináct DFS 230 a šest Go 242.

25.4.1945 průzkum letiště americkým Lockheedem F-5 od 5th PRG, 15th USAAF z Itálie.

25.4.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od 8 орап, 8 ВА. Letoun byl napaden dvěma Bf 109 asi od Schutzstaffel/Erg. JG 1 ale podařilo se mu uniknout.

25.4.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od  511 орап, 5 ВА asi z Vajnor. Letoun byl napaden dvěma Bf 109 asi od Schutzstaffel/Erg. JG 1 ale podařilo se mu uniknout.

V noci z 25. na 26.4.1945 odstartovalo 30 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau a Bautzen. Jeden letoun musel být odepsán.

V noci z 26. na 27.4.1945 odstartovalo 30 transportních He 111 zásobovat Festung Breslau. Jeden letoun musel být odepsán.

V noci z 27. na 28.4.1945 odstartovalo 29 transportních He 111 zásobovat tankové jednotky u Storkowa. Pro palivo se létalo na letiště Klotzsche. Poslední let 14. (Eis)/KG 55.

Kritický nedostatek paliva B4 . KG 4 už operačně nelétala.

30.4.1945 odlet průzkumné 12./13 s letouny Fw 189 a Bf 110 na letiště Josefov - Semonice.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

V noci z 2. na 3.5.1945 přiletěl nový velitel Luftwaffe Generalfeldmarschall Robert Ritter von Greim, doprovázený Hannou Reitsch s poselstvím od Dönitze pro Schörnera. Gen. Greim si v Hradci Králové léčil zraněnou nohu.

3.5.1945 na letišti bylo 8 velkých, 15 středních bombardérů a nejméně 10 stíhaček.

Ze Stichovic přiletěla bitevní Stab, I. a III./SG 4 s Fw 190 F. Kdy? Pravděpodobně jedna Staffel létala z polního letiště Skalice. MAPA.

Velitel Geschwaderkommodor SG 4 Major Werner Dörnbrack, nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (25.11.1944, jako 660 z celkem 863). hel028.jpg (7051 bytes) Na fotce bez dubových ratolestí.

Velitel Gruppenkommandeur I./SG 4 Hptm Fritz Schröter - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (24.9.1942). hel027.jpg (34340 bytes) Na fotce jako Oberleutnant.

Velitel Gruppenkommandeur III./SG 4 Major Hans Weber.

4.5.1945 přiletěl od Dönitze do Hradce Králové K. H. Frank k jednání s Generalfeldmarschall Schörnerem. Dne 5.5.1945 ráno byl už K. H. Frank v Praze.

5.5.1945 v 10 hodin z Hörschingu přiletěl Hauptmann Heinz Braun s Ju 290 A-7 "PI+PS".

5.5.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od 511 орап, 5 ВА asi z Vajnor. Na letišti bylo 70 letadel.

5.5.1945 v 21.40 hod. velitel jednotek Waffen-SS na území Protektorátu Čechy a Morava Carl von Pückler-Burghauss zaslal do štábu Heeresgruppe Mitte žádost o letecký útok na Prahu.

6.5.1945 sabotáží Adolfa Chlupa uzemněno devět Ju 188 od průzkumné 4.(F)/121 aby nemohly bombardovat Prahu.

6.5.1945 bombardování obce Býšť z dvojplošníku.

V noci z 6. na 7.5.1945 odletěl Generalfeldmarschall Robert Ritter von Greim s poselstvím od Dönitze pro Kesselringa do Graz asi na palubě Do 217 od 4.(F)/Nacht.

7.5.1945 kolem 15 hodiny došlo nad Vranovem a Novým Hradem (okres Blansko) k leteckému souboji. Střetlo se tu 6 sovětských stíhacích letounů La-7 a německý bitevní letoun Fw 190 F-8 od III./SG 10 z Vysokého Mýta (nebo SG 4 z Hradce Králové). Ten byl po krátké boji sestřelen a zřítil se poblíž obce Olešná u Blanska. Letecká badatelna.

7.5.1945 ostřelování osob na letišti z letounu.

7.5.1945 v 16.20 hod. velitel jednotek Waffen-SS na území Protektorátu Čechy a Morava Carl von Pückler-Burghauss zaslal do štábu Heeresgruppe Mitte žádost o letecký útok na Příkopy a Václavské náměstí.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

8.5.1945 dopoledne po oznámení kapitulace dostala I./KG 4 možnost odlétnout do Německa. Minimálně dva letouny odletěly na letiště Weimar-Nohra. MAPA.

Personál III./KG 4 musel vypustit palivo ze svých letounů a ten dát SG 4, která se s bitevními Fw 190 F ještě pokoušela zastavit postup vojsk Rudé armády - Рабоче-крестьянская Красная Армия.

Jeden letoun od KG 4 přesto uletěl do Rakouska.

8.5.1945 v 12.55 hodin Hauptmann Heinz Braun odletěl s Ju 290 A-7 "PI+PS" od 1./KG 200 se skoro 70 pasažéry od Luftwaffenhelferinnen do München-Riem. MAPA. Tam přiletěl v 10.07 hod.? helo5074.jpg (87467 bytes) Na fotce již s americkými znaky.

8.5.1945 v 13.20 hodin přiletěl ze Skutče Fi 156 s důstojníkem gen. štábu Kerschlem. V 19 hodin odletěl do Německa.

Po poledni ničení letiště a letounů. helo5096.jpg (344146 bytes), helo5097.jpg (348234 bytes), helo5094.jpg (115488 bytes). Jeden letoun postřeloval přihlížející u Ruseka a šest osob zabil.

Odpoledne se personál III./KG 4 vydal na cestu do Německa. Cestou byl zajat a skončil v sovětském zajetí.

8.5.1945 v 19.30 hod. u Mělníka podplukovník Георгий Агеевич Лобов Georgij Ageejevič Lobov, velitel 7 гиад, 2 иак, 2 ВА vedl dvojici stíhacích Jak-3 od 1 гиап, 7 гиад, 2 иак, 2 ВА. Vedený letec byl staršij lejtěnant Sviridov. Poškodili německý letoun He 111 od I./KG 4 z Hradce Králové, který nouzově přistál u obce Budyně nad Ohří (okres Litoměřice). MAPA.

Personál SG 4 zničil své letouny Fw 190.

8.5.1945 v 20.00 hod. u obcí Nadryby a Nynice (okres Plzeň-sever) piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva Fw 190 od neznámé jednotky. Piloti nepřežili. Letecká badatelna. Letecká badatelna. Byli z Hradce Králové?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 dopoledne bylo letiště obsazeno několika prvorepublikovými vojáky, Junákem a Studentskou brigádou, která hlídala letiště do 20.5.1945. Traktorem dotaženo šest nepoškozených Si 204 na letištní plochu od Dotřebového háje. V něm uloženo několik vagónů kontejnerových pum, které později asi samovolně hromadně vybuchly. V háječku mezi Správčicemi a Rusekem skladiště pum.

Nedatováno.

Trosky na letišti po válce - fotky, na 360 zničených letounů. Vypálené budovy na letišti helo5095.jpg (139358 bytes).

Zničené bitevní Fw 190 od SG 4 a bedny munice. V pozadí hangár Aeroklubu. V hangáru nalezeno 10 kluzáků Schulgleiter SG 38 bez gondol, čtyři větroně DFS Kranich II a jeden výkonný větroň DFS Olympie.

Fw 190 F "s tmavou barvou namalovanými trupovými číslicemi a světlým orámováním - 2+-" se čtyřmi závěsníky pod křídly helo5098.jpg (360136 bytes). Na polním letišti Skalice byly nalezeny Fw 190 "se světlou barvou namalovanými trupovými číslicemi a tmavým orámováním".

Fw 190 F-8/R1 (s dvěma závěsníky) "3+-" helo5124.jpg (166591 bytes) od SG 4. V pozadí severní a jižní hangár. .

Fw 190 s "namalovaným véčkem na konci křídla" helo7402.jpg (154406 bytes).

Průzkumný Ju 188 "0595" "??+PM" od 4.(F)/121 helo4650.jpg (25387 bytes), helo4663.jpg (68952 bytes), helo5090.jpg (228799 bytes), helo4661.jpg (82842 bytes), helo8203.JPG (582149 bytes), helo4648.jpg (40087 bytes), v pozadí hangár Aeroklubu.. Další Ju 188 helo6267.jpg (116058 bytes), helo5093.jpg (93034 bytes) od 4.(F)/121.

 

Stíhací Bf 109 K-4 "žlutá 2" asi od I./JG 27  helo7404.jpg (118976 bytes), hel638.jpg (211674 bytes), helo6277.jpg (205769 bytes) kde?, helo4662.jpg (69362 bytes).

Transportní He 111 "5J+AH" helo6282.jpg (224936 bytes), helo6274.jpg (131876 bytes), helo6275.jpg (127646 bytes) před hangárem č. 3, helo5089.jpg (276575 bytes)helo5101.jpg (384691 bytes), helo6276.jpg (141166 bytes), sekyrou poškozený trup "160973" helo5102.jpg (285664 bytes), helo5103.jpg (353159 bytes), "DC+RK" a sovětští strážní helo5104.jpg (168619 bytes), helo5105.jpg (165784 bytes), He 111 u Ruseku helo5107.jpg (364149 bytes), helo7401.jpg (77407 bytes).

He 111 H "5J+BD" od Stab III/KG 4 a v pozadí severní hangár. .

Transportní Ju 52 a noční stíhač Ju 88 G vybavený radarem helo4654.jpg (33376 bytes).

Průzkumné Me 410 helo4655.jpg (23487 bytes) a v pozadí Ju 52 ??+A?", helo4656.jpg (15695 bytes)helo6262.jpg (112509 bytes) "F6+KH" od 1.(F)/122 ve Vysokém Mýtě.

Bitevní (vlečná od Schleppgruppe 1 (Gruppe Herzog)?) Ju 87 "89" helo8204.JPG (620664 bytes). Kde to je? Odkud byl na letiště přitažen?

helo5091.jpg (104950 bytes) a v pozadí bombardovací He 177, He 177 .

Spojovací letoun Siebel Fh 104 Hallore helo8201.JPG (605114 bytes). Průzkumný Junkers W.34 s goniometrickým zaměřovačem rádiových stanic  helo5099.jpg (255671 bytes), helo5122.jpg (228663 bytes). Cvičný Ar 66 už s čs. znaky helo5119.jpg (103387 bytes).

Školní letoun He 72 a spojovací Fi 156 v hangáru č. ?. ,

Úklid dráhy.

Zajatý německý pilot helo5109.jpg (192261 bytes).

9.5.1945 vzniklo ve východních Čechách velitelství letectva v podřízenosti povstaleckého velitelství "Alex" v Praze na Staroměstském náměstí, na čele s plk. let. V.Květoněm.

Poručík Hlavatý vzlétl ke zkušebnímu letu s německým letounem Ar 66 už s čs. znaky.

9.5.1945 večer přijel sovětský koňský trén 115. sbor gen. Kozačoka, prohlédli prostor, přespali, pro koně posekali trávu a odjeli.

10.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА z Dolního Benešova prováděly průzkum u Žamberka (okres Ústí nad Orlicí), Hradce Králové, Kolína, Hlinska (okres Chrudim) a Poličky (okres Svitavy). Deník stíhacího korpusu.

10.5.1945 k večeru přijela další sovětská auta.

he584.jpg (25272 bytes) 8 ВА ukořistila německé letouny na letištích Skuteč, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Chrudim, Pardubice, Ohrozim (Stichovice). Deník letecké armády.

11.5.1945 z Cottbusu přiletělo na 200 sovětských letadel.

Přiletěla bitevní 5 гшад, 2 гшак, 2 ВА od května do června 1945 Hradec Králové (podle Wikipedie) s podřízenými:

93 гшап, (označování letounů Символика авиачастей СССР в ВОВ. )

94 гшап,

95 гшап.

Přiletěla bitevní 6 гшад, 2 гшак, 2 ВА od května do června 1945 Hradec Králové (podle Wikipedie) s podřízenými: 

108 гшап

109 гшап

110 гшап.

 

helo5121.jpg (85220 bytes), helo5120.jpg (112578 bytes). Šrotiště a v pozadí seřazené sovětské letouny helo5106.jpg (288325 bytes).

Sovětský bitevní letoun Il-2 na šrotišti.

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

26.5.1945 zřízena Technická správa Hradec Králové. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Čáslav, Chrudim, Josefov, Přibyslav, Moravská Třebová, České Budějovice. Technický hospodář kpt. let. zbroj. Trojna.

1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec I-IV.

V červnu 1945 5 гшад, 2 гшак, 2 ВА odletěla do města Vespém. MAPA.

V červnu 1945 6 гшад, 2 гшак, 2 ВА odletěla do města Székesfehérvár. MAPA.

Zřízena Letištní správa Hradec Králové.

Z Polska dovezeny kluzáky.

Od 15.8.1945 zahájen plachtařský výcvik ČNA odbočka Hradec Králové.

V září 1945 stěhování do hangáru bývalého Aeroklubu Hradec Králové.

V listopadu 1945 byla Letištní správa Hradec Králové reorganizována na Pomocnou peruť 1.

Od 14.12.1945 zakázán vstup civilům na letiště. Kam se přesunuli? Do hangáru na Moravském Předměstí?


Na základě výnosu čj.14.401 Hl.št/vel.let.1945 ze dne 29.8.1945 byla ke dni 15.9.1945 v Hradci Králové zřízena Letecká vojenská akademie. Sídlit měla v prvorepublikových kasárnách ve Věkoších, v blízkosti letiště. Z důvodu rozsáhlých oprav kasárenských budov byla ale dočasně redislokována do Havlíčkova Brodu. Prvním velitelem LVA se stal plukovník letectva Jaroslav Plass. Úkolem LVA bylo v tříletém studiu a výcviku vychovat piloty v hodnosti poručíka letectva. Frekventanti LVA měli výsadu užívat během výcviku titul „letecký akademik“. Součástí LVA byla Škola na důstojníky letectva v záloze, zřízena k 1.11.1945 dle výnosu VL čj.16.549 ze dne 3.10.1945. Měla připravovat záložní důstojníky letectva v odbornostech navigátor a technik v šestiměsíčním teoretickém studiu. Začala působit v Prostějově v Leteckém učilišti, ale od 1.10.1946 byla umístěna v Pardubicích. Dne 1.2.1946 se LVA přesunula z Havlíčkova Brodu do svého opraveného působiště v Hradci Králové. V průběhu roku (přesné datum neznám, ale předpokládá se, že v souvislosti s přesunem z Havlíčkova Brodu do Hradce Králové) se velitelem LVA stal plk. gšt. Karel Náprstek.

Letouny LVA byly označeny písmenem A, číselně byly odlišeny jednotlivé typy: A-1 až A-20 letouny C-4, A-21 a výše letouny C-104, A-101 a výše letouny C-2, A-301 a výše letouny C-3, A-401 a výše letouny C-8/K-68, A-701 a výše letouny S-89, A-751 a výše letouny CS-199, A-770 a výše letouny S-199.

15.5.1946 byl zahájen elementární pilotní výcvik NR45 (nástupní ročník 1945). Probíhal na dvouplošných letounech C-4 (Bücker Bü 131 D).

Ar 66 helo5119.jpg (103387 bytes) ČNA odbočky Hradec Králové u dřevěného hangáru. Kde?

15.9.1946 byl ukončen elementární výcvik NR45.

V říjnu 1946 byl zahájen pokračovací výcvik NR45. Akademici k výcviku používali převážně C-2 (Arado Ar 96).

Od 1.10.1946 zahájen výcvik NR46.


K 22.2.1947 měla LVA: 59 letounů C-4/104, 46 letounů C-2, 23 letounů C-3, 5 letounů C-5/K-65, 3 letouny C-8/K-68.

22.6.1947 letecký den. Předváděl škpt. Černý, škpt. Flekal. Předvedení skupiny letounů S-89 (Spitfire).

Po 21.7.1947 byl zahájen pokračovací výcvik NR46.

1.10.1947 byla Pomocná peruť 1 přejmenována na Školní základnu IV VÚ 5436.

Od 1.10.1947 zahájen výcvik NR47.

K 8.10.1947 měla LVA: 59 letounů C-104, 1 letoun C-5, 16 letounů C-2, 26 letounů C-3, 50 letounů C-2B-1, 11 letounů C-10, 35 letounů Spitfire, 2 letouny C-8, 4 letounů K-65, 5 letouny K-68.

1.11.1947 se velitelem LVA stal plk.let. František Rypl.

K 13.11.1947 ve Kbelích zřízena Povětrnostní ústředna I (PÚ I/PÚS I) VÚ 5438 pro Čechy. V podřízenosti měla 12 povětrnostních stanic: Kbely, České Budějovice, Havlíčkův Brod, Hradec Králové, Chrudim, Jince, Liberec, Milovice, Pardubice, Plzeň, Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší.


K 12.2.1948 v souvislosti s přesunem detašmánu do Malacek Výcviková peruť LVA měla: 1. školní letka, Provozní letka 1, 2. výcviková letka, 3. výcviková letka a Letka navigátorů.

---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

6.6.1948 bylo slavnostně vyřazeno 93 nových poručíků letectva NR45.

Od června 1948 bylo k LVA přičleněno Výcvikové středisko pro letecký fotografický personál, které bylo dosud dočasně nouzově umístěno u LZ 9 v Milovicích.

16.6.1948 byl ukončen pokračovací výcvik NR46.

K 1.7.1948 měla LVA: 51 letounů C-104, 11 letounů C-106, 73 letounů C-2, 21 letounů C-3, 27 letounů S-89, 7 letounů CS-99, 4 letouny S-199, 4 letounů K-65, 7 letounů K-68.

V srpnu 1948 se LVA podílela na výcviku 13 izraelských pilotů v rámci akce DI.

12.8.1948 bylo nařízeno vyjmutí Provozních letek od ŠZ IV a LZ 5 a začlenění přímo k LVA k výcvikovým letkám. Výcviková peruť měla: 1. výcviková letka pro elementární a pokračovací výcvik v HK, Provozní letka 1 v HK, 2. výcviková letka pro bojový výcvik v Pardubicích, 3. výcviková letka pro navigační výcvik v Pardubicích a Provozní letka 3 v Pardubicích.

Od 1.10.1947 zahájen výcvik NR48.

K 31.12.1948 měla LVA: 23 letounů C-104, 36 letounů C-106, 87 letounů C-2B-1, 1 letoun C-3, 1 letoun CS-99, 15 letouny S-199, jeden letoun C-4, jeden letoun CS-199, 2 letouny K-65, 5 letounů K-68, 5 větroňů VT-24, dva větroně VT-25, 1 větroň VT-52, jeden větroň Jeřáb.


K 25.4.1949 měla LVA:  58 letounů C-4/104, 62 letounů C-2, 15 letounů C-3, 1 letoun CS-99, 7 letounů CS-199, 22 letouny S-199, 4 letounů K-65, 7 letounů K-68.

5.6.1949 (po kádrových čistkách) bylo slavnostně vyřazeno 36 nových poručíků letectva NR46.

Po 16.6.1949 byl zahájen pokračovací výcvik NR47.

Z Havlíčkova Brodu přiletěl letoun U-2 OK-XEK "Slovan". Kdy?  Používán jako vlečná. Později se letoun přesunul do Liberce. Kdy?

Od 1.7.1949 zahájen výcvik NR49. Studium bylo už dvouleté. Elementární výcvik na letištích v Hradci Králové a v Jičíně do 31.12.1949.

Od 1.10.1949 měla Školní základnu IV nové krycí číslo VÚ 4555.


1.1.1950 byl zahájen pokračovací výcvik NR49.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice.

17.3.1950 u Malobratřic (okres Mladá Boleslav) srážka letounů Avia S-199.82 a Avia S-199.7 od LVA.Voj. ak. Jaroslav Fejt zahynul. Druhá Avie pilotovaná voj. ak. Ivanem provedla vynucené přistání do terénu u obce Litkovice. Letoun byl lehce poškozen. Letecká badatelna.

1.5.1950 byla Školní základnu IV přejmenována na Školní základnu VII.

1.6.1950 bylo slavnostně vyřazeno 109 nových poručíků letectva - velitelů, a 87 poručíků - techniků NR47.

8.6.1950 po vzletu vysazení motoru a nouzové přistání letounu Avia C-2B1 ev.č. 531 od LVA. Akademik voj. Jan Říha se dokázal z letounu vyprostit sám, těžce zraněného instruktora rt. Josefa Votýpku vyprostila z hořící kabiny technická hotovost, která v krátké době dorazila z letiště. Ten utrpěl těžké popáleniny kterým později v nemocnici podlehl. Letecká badatelna.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

 LSP 1 v Jičíně se přemístila do Hradce Králové.

V roce 1950 byla u LVA zřízena Letecká týlová akademie, která cvičila nižší důstojníky týlových jednotek bez specializace.

31.9.1950 byl ukončen pokračovací výcvik NR49.

K 31.10.1950 měla LVA: 10 letounů C-4/104, 2 letouny C-106, 72 letounů C-2, 8 letounů C-3, 19 letounů CS-199, 27 letouny S-199, 1 letoun K-65, 3 letouny K-68, 1 letoun K-75.

Závěrem roku 1950 se již mohlo používat (nařízen 15.3.1951) označení letadel LVA: Velitelský roj AV, 1. letka AS, 2. letka AO, 3. letka AK.


15.1.1951 byla Školní základnu VII přejmenována na 21. leteckou základnu (21. LZ).

15.3.1951 byla 21. LZ reorganizována na 21. letištní prapor.

20.4.1951 školní letoun CB-33 (UIL-10, IL-10UB) ev. č. 52 AK-12 nezvládl přistání a narazil do CB-33 ev. č. 63 AK-13 od 3. letky LVA. Letecká badatelna.

. Za AK-12 je vidět řídící věž. Kdy byla postavena? Střet se odehrál západně hangáru, dnes je místo zastavěno.

30.6.1951 byli slavnostně vyřazeni nový poručíci letectva NR48 a NR49. Slavnostně vyřazen byl i druhý ročník Letecké týlové akademie.

K 15.8.1951 byla LVA zrušena. Nový povolanci skončili v LU v Prostějově.


.


Ortofotomapa z roku 1953-54 a 2010. Žluté kolečko je vjezd do kasáren. Červené kolečko je bývalý hangár Aeroklubu. Modré kolečko je goniometrický zaměřovač.

 

10.7.1958 přistálo nedaleko Straubingu československé sportovní dvoumístné letadle, v kterém seděli žáci letecké školy Pavel Škréta a Miroslav Pešák. Při přistání na obilném poli se letadlo sice převrátilo, ale oba vyvázli pouze s drobnými zraněními. Na pomoc jim přispěchala žena s dvěma mladíky, kteří se náhodou pohybovali v blízkosti, když letadlo přistávalo. Sklářský dělník Pavel Škréta vzlétl s letadlem v Hradci Králové a během mezipřistání v Sadové přibral na palubu ještě zámečníka Miroslava Pešáka. Společně pak nepozorovaně přeletěli bavorskou hranici. Útěk připravovali několik měsíců, aniž by se to dověděl někdo z jejich rodiny. Škrétovi bylo tehdy 18 let, Pešák byl ještě o rok mladší. Zdroj. Úlety českých a slovenských pilotů.

 

Zdroj: 

Zdeněk Doubek a Helena Rezková - Létání a letiště v Hradci Králové, 2011.

Michal Plavec - Smrtonosná oblaka, letecká válka mezi Labem a Orlickými horami 1938 - 1945, listopad 2012