Holice Holitz

Pomocné veřejné letiště

Pomocné vojenské letiště Olomouc II

Olmütz-Süd

Od roku 1974 Olomouc-Holice

MAPA.

16.03.2023

Významným počinem v oblasti dopravy se stalo zřízení civilního letiště na území obce Holice na základě výměru ministerstva veřejných prací ze dne 21.9.1936. Pozemní práce na stavbě letiště byly zahájeny již 30.9.1936, kdy byl položen i základní kámen ke stavbě leteckého hangáru. Obecní kronikář hodnotil tuto událost jako „počin velmi důležitý a dalekosáhlý . . . byl tím učiněn krok kupředu za splnění dávného požadavku olomouckého kraje po zapojení na leteckou síť.“ Zdroj.

Aeroklub M. L. L. v Olomouci.

Byl zde vybudován nový hangár (největší v ČSR) v ceně 665 000 Kč Hanáckému aeroklubu MLL a Hanácké župě MLL a menší hangár v ceně 20 000 Kč pro Plachtařský odbor MLL v Olomouci. Velký hangár měl rozměry 51 x 24 m, malý 23 x 20 m. Na fotce je vlevo ten menší.


V roce 1937 přistoupila obec Holice za zakládajícího člena Hanáckého aeroklubu Masarykovy letecké ligy v Olomouci s příspěvkem 1 000 Kč.

6.6.1937 bylo slavnostně otevřeno Pomocné veřejné letiště a Pomocné vojenské letiště Olomouc II. Rozměry 860 x 630 m, hangáry a skladové objekty.

Nastěhování do nových hangárů bylo provedeno 19.10.1937.

, helo5303.jpg (243188 bytes) Větroň CH 2 Duha II "OK-MARIO". Stojící zleva: O. Bureš, V. Kadlčík, F. Machek, O. Jermář. Sedící zleva: Z. Frühauf, F. Kimmel.

helo5287.jpg (237003 bytes) Personál Propagační letky před letounem Aero A 38, OK-ACB v roce 1937.


10.4.1938 skupina předválečných plachtařů u dvoumístného větroně EL 2 M Šedý vlk "OK-DUŠAN" helo5272.jpg (246126 bytes).

5.6.1938 se zabil šéfpilot Hanácké župy MLL čet. v záloze p. p. Emanuel Tichý, toho času na cvičení u Leteckého pluku 2. Havaroval při akrobacii na civilním letišti v Olomouci s letounem Tatra T 131.4 OK-TAE od MLL. Letecká badatelna.

helo5269.jpg (261992 bytes) Letov Š 218, OK-LOE, Hanáckého aeroklubu. V pozadí Tatra T 131, OK-TAF.

helo5288.jpg (249799 bytes) Sanitní letoun Propagační letky Aero A 38, OK-ACB, se špalírem zdravotních sester. Letiště Holice, 1938.

V roce 1937 Ladislav Koutný, zaměstnanec dílen MLL, začal stavět větroň EL KA II. Protože v polovině roku 1938 odešel z Olomouce, rozestavěný větroň koupil Albín Naswetter. Větroň dokončil, zkoušel na olomouckém letišti (kterém) a havaroval.

Letecké výcvikové středisko Olomouc.

1.7.1938 ortofotomapa.

14.9.1938 z Olomouce přiletěla Letka 14.

19.9.1938 Letka 14 odletěla do Kroměříže.

27.9.1938 z Olomouce přiletěla Kurýrní letka 102.

28.9.1938 přejmenováním Leteckého výcvikového střediska Olomouc mimo mobilizační plány vznikla Druhá letka cvičné peruti II. Velitel npor. let. Josef Hartman.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

8.10.1938 Kurýrní letka 102 odletěla do Vyškova.

13.10.1938 byla Druhá letka cvičné peruti II demobilizována.

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště civilní soukromé, tovární, městské, klubové a pod. Jsou to Praha-Čakovice, Choceň, Zlín - Otrokovice, Uherské Hradiště - Kunovice, Heřmanův Městec, Olomouc-Holice, Moravská Ostrava.


Němci zabrali hangáry pro Flugzeugwerke Letov, Werk II. Olmütz. Opravoval Š.328 (ty i pro Slovenské vzdušné zbraně). Později opravy letounů Junkers W 34.

AVIA A.G. Flugzeugindustrie, Werk Olmütz. (?) Kde?

---------- 1.9.1945 Němci přepadli Polsko ----------

V říjnu 1939 přiletěla Schule/FAR. 24 do Olomouce-Neředína. Satelitní letiště v Holicích, Přerově a v Kroměříži. Zdroj.


Říjen 1940. Školní Heinkel He 72 Kadett "KB+NY". 

 Klemm Kl 35 B "PT+NY".

Š.328 "SE+WK" kbelské FFS A/B 4 helo5388.jpg (154719 bytes)


1.10.1941 se přejmenovala na FFS A/B 24.


Od 11.4.1942 se I./JG 52 přeškolovala na Bf 109 F-4. MAPA.

17.5.1942 odletěla do Artěmovska.


29.1.1943 FFS A/B 24 přeletěla do Kitzingenu.

V únoru 1943 v Olomouci reformována FFS C 12 s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Satelitní letiště Holice a Přerov.

15.10.1943 přeznačena na FFS B 12.


V červenci 1944 byla zrušena.

13.10.1944 nálet Američanů.


16.3.1945 z letiště Neisse-Möckendorf Korzękwice přiletěla noční bitevní Stab a 2./NSGr. 4 s Si 204 a Ju 87 D-3 N/VII či Ju 87 D-5 N/VII. Velitel Gruppenkommandeur NSGr. 4 Major Johann Gamringer. Hptm. Velitel Staffelkapitän 2./NSGr 4 Hptm. Hubert Schroeder MAPA letišť ve Slezsku. Útoky proti jednotkám Rudé armády v Horním Slezsku. Hobby Historie 21/2013

----------

----------

----------

----------

----------

21.3.1945 Stab/NSGr. 4 a 2. /NSGr. 4 vyslali do akce celkem pět letounů Si 204 E a deset letounů Ju 87 D, vyzbrojené pumami SD 250, SD 70 a pumovými kontejnery AB 250 a AB 70 útočily na sovětský provoz na silnicích v prostoru Koźle - Zakrzów, Koźle - Pawłowiczki a Koźle - Głogówek. MAPA.

21.3.1945 ve 23.45 a ve 23.50 hodin útok nočního Mosquita NF Mk. 30 "NT453" "HU-E" s posádkou S/Ldr Donald Burk Freeman a F/Lt. John James Green od No. 406 Squadron RCAF na Ju 87 D-3 N/VII WNr. 100383 od 2./NSGr. 4 po vzletu. Zahynuli Fw. Kurt Mathias Storck a Uffz. Arnold Rieckmann.

Druhý stroj Ju 87 D-5 N/VII WNr. 132221od Stab/NSGr. 4 kroužil nad prvním hořícím strojem a byl též sestřelen. Posádka se zachránila pomocí padáků.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.4.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

V noci z 16. na 17.4.1945 první útoky proti jednotkám Rudé armády na Moravě u Hodonína.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

Koncem války Stab a 2./NSGr. 4 přeletěla do Zbraslavic. Kdy?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

Ke konci války byly provedeny přípravy k destrukcím všech budov na letišti, ničení nebylo však uskutečněno.

----------

8.5.1945 večer Sověti obsadili Holice.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Po válce nalezeny tři letouny Heinkel He 72 Kadett. Historie.

1.6.1945 byla zřízena Velitelství leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 3 - Brno, Břeclav, Bzenec, Hrabůvka u M. Ostravy, Kroměříž, Křižanov, Kunovice, Moravská Třebová, Olomouc I (Neředín), Olomouc II (Holice), Prostějov I, Prostějov II (Stichovice), Přerov, Vyškov, Zlín.


Rudý Letov, čsl. továrna na letadla v Letňanech byl vyhláškou ministerstva průmyslu č. 177 ze dne 24.1.1946 dnem 27.10.1945 znárodněn zestátněním. Zestátnění (krádež) továrny.

V červenci 1946 létání z Vysoké hole 1 464 m.n.m.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


15.5.1950 u Holic nouzové přistání letounu C 2B ev. č. 206 "U?-175" od Pš I z Olomouce-Neředína. Instruktor por. Jindřich Macháček těžce zraněn a žák čet. Kolmačka lehce zraněn. Letecká badatelna.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Protiletadlové učiliště v Olomouci. Výcvik na letiště Holice.

1.10.1950 bylo zřízeno v Olomouci Letecké operační středisko 2 VÚ 8675 (LOS 2). V Holicích provoz letištního goniometru EP 2.


Vyšší škola důstojníků protiletadlového vojska.


.


26.7.1953 ortofotomapa.


Ortofotomapa z roku 1954. Červený kroužek je hangár.


V roce 1955 přejmenování Protiletadlové učiliště na Učiliště protivzdušné obrany. Do roku 1957.

V roce 1955 přejmenování Protiletadlového učiliště na Učiliště protivzdušné obrany. Do roku 1957.

V roce 1955 přejmenování Vyšší školy důstojníků protiletadlového vojska na Vyšší školu důstojníků protivzdušné obrany.

Zdokonalovací kurzy důstojníků PVOS.

Kdy? MiG-15 "FR-15" od 19. slp.

Kdy?

Kdy?

Foto S-92 "PL-01"


V ČSR byla po roce 1956 v provozu civilní gonia na letištích Praha-Ruzyně (OKL), Olomouc-Holice (OKO), Brno-Černovice (OKB), Holešov (OKA), Ostrava-Hrabůvka (OKM), Bratislava-Vajnory (OKR), Piešťany (OKP), Tatry (OKT), Sliač (OKS), Košice (OKD).

V letech 1956-1960 se Hanácký aeroklub přemisťuje na letiště Olomouc-Neředín.