Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000 606 220 / 2010.

Moravská Třebová Mährisch Trübau

Staré Město Altstadt

MAPA.

03.09.2019

Historie.

helo6103.jpg (231463 bytes)

, , od prosince 1926 do 1939.

Letecká základna měla podle plánů předválečného Hlavního štábu vzniknout také ve Starém Městě u Moravské Třebové. 


23.6.1938 zřízena Četnická letecká hlídka Staré Město u Moravské Třebové. Letoun B.534.370 s imatrikulací OK-PAF. Tuto imatrikulaci už měl ale v Ostravě letoun AP.32.42 OK-PAF.

K 1.7.1938 velitel a pilot por. let. Josef Kloboučník, 2. pilot por. František Schneberger.

23.9.1938 mobilizace. Personál ČLH Staré Město u Moravské Třebové byl přidělen k Náhradní peruti Leteckého pluku 2 v Olomouci.

V září 1938 letiště ve výstavbě, stupeň dokončení 30 %.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.

Velitelství letiště označováno jako Fliegerhorst Kommandantur (E) z.b.V.108 Mährisch Trübau (E = Einsatzhäfen). Tato letiště (E) byla primárně určena pro umístění bombardovacích (Kampf), střemhlav bombardovacích (Sturzkampf) a bitevních (Zerstörer) letounů. Až do ledna 1940. Identifikační známka.

10.10.1938 přiletěla z Jesau I./JG 131 s Bf 109 B/C/D. 

18.10.1938 odletěla do Jesau.

29.10.1938 z Karlových Var přiletěla IV./JG 132 s Bf 109 D. 

K 1.11.1938 se přejmenovala na I./JG 331.

Kolem 20.11.1938 podle místních novin měla být na letišti další letecká jednotka.

15.12.1938 u Rýmařova (okres Bruntál) se zřítil stíhací letoun Bf 109 B asi od JG 331. Letecká badatelna.


3.2.1939 odletěla do Breslau Wroclaw.

Provoz kluzáků.


V areálu letiště stála administrativní budova a při ní betonová plocha, na které stával ocelový montovaný hangár.

Letiště bylo využíváno jako velká opravárenská základna pro letouny operující na východní frontě. Rozměry letištní ploše měly dosáhnou trojnásobku oproti dnešnímu stavu. S opravárenskými dílnami na letišti měla úzce spolupracovat opravna leteckých motorů zřízené v nedalekém Krasíkově Budigsdorf. Mapa.


.


.


.


.


Na jaře 1945 servisní Staffelzug 10/30.

Před koncem války Němci hangár demontovali a odvezli neznámo kam.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

2.5.1945 z Ostravy a Jakartovic přiletěly zbytky stíhací I./JG 77 s Bf 109 G/K. MAPA. Velitel I./JG 77 Gruppenkommandeur Hauptmann Heinz Grosser.

Na konci války zřícení německého letounu Bf 109 u Zábřehu (okres Šumperk). Letecká badatelna.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

8.5.1945 pro nedostatek paliva odletělo pouze šest Bf 109. Nouzově přistáli v okolí Chamu. MAPA.

Letištní plocha byla v několika místech rozorána, aby nemohla být používána pro provoz.

Zbývající personál se pokusil dosáhnout západních Čech k Američanům.

8.5.1945 stíhačky od 10 иак, 8 ВА doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА a bombardéry od 321 бад, které útočily na německé pozice u Olomouce, Litovle (okres Olomouc), Náměšti na Hané (okres Olomouc) a dále stíhačky prováděly průzkum u Olomouce, Loštic (okres Šumperk), Moravské Třebové a Prostějova. Deník stíhacího korpusu.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 stíhačky od 10 гиад, 10 иак, 8 ВА z Dolního Benešova doprovázely letouny Il-2 a Il-10 od 8 шак, 8 ВА provádějíc průzkum u města Žamberk (okres Ústí nad Orlicí), Chlumec nad Cidlinou (okres Hradec Králové), Moravská Třebová, Svinčany (okres Chrudim) a Chrudim. Deník stíhacího korpusu.

9.5.1945 byli odzbrojeni v Kačině, pěšky poslány do Kutné Hory, kde narazili na jednotku Rudé armády a oficiálně se stali zajatci

Fotky Bf 109 v Moravské Třebové.

Je tato fotka z Moravské Třebové?

V areálu letiště zůstala jen administrativní budova a betonová plocha. V dolní části stálo několik vraků vojenských stíhaček, které byly vandaly vydrancovány. Bohužel, mezi nimi byl i letoun Fi 156, který nebýt tohoto drancování, mohl být i provozuschopný. 

V Josefské ulici u tiskárny se nacházel kluzák po Hitlerjungend a gumová lana. Kluzák potřeboval opravu, kterou provedl pan Procházka, jenž byl za války totálně nasazen ve vojenských dílnách na opravy letadel a měl potřebnou kvalifikaci.

Vzhledem k tomu, že letiště nemělo dlouhou dobu žádnou správu, bylo všechno zničeno a později odvezeno do Kovošrotu pana Vebera, jenž dostal povolení od tehdejšího Ministerstva veřejných prací. Teprve později byl na letišti jmenován správcem pan Sigl, bývalý vojenský pilot, který po letecké havárii už nebyl způsobilý pro aktivní létání a věnoval se letišti a sportovnímu létání.

26.5.1945 zřízena Technická správa Hradec Králové. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb Velitelství letectva. V působnosti byla letiště Čáslav, Chrudim, Josefov, Přibyslav, Moravská Třebová, České Budějovice.

1.6.1945 byla zřízena velitelství leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 3 - Brno, Břeclav, Bzenec, Hrabůvka u M. Ostravy, Kroměříž, Křižanov, Kunovice, Moravská Třebová, Olomouc I (Neředín), Olomouc II (Holice), Prostějov I, Prostějov II (Stichovice), Přerov, Vyškov, Zlín.

V prosinci 1945 zahájeno létání na kluzáku na svahu nad kasárnami (dnešní Střední vojenská škola) v Moravské Třebové, pod vedením slovenského instruktora pana Baláže. Startovalo se pomocí gumového lana.


 


Od roku 1947 provoz na letišti.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


 

Fotomapa z roku 1954.