Dary na provoz webu můžete poslat na účet 2000 606 220 / 2010.

Šumperk Mährisch Schönberg

MAPA.

03.09.2019

Historie.

helo6103.jpg (231463 bytes)

Po vzniku Československé republiky zůstaly na jejím území rakouské rafinérie: Rafinérie David Fanto a spol. - Pardubice, Mineralöl-Raffinerie A. G. in Budapest - Nový Bohumín, Přívozská rafinérie minerálních olejů - Přívoz, Rafinérie minerálních olejů Lederer a spol. - Kralupy nad Vltavou, Rafinérie minerálních olejů Šumperk, Kolínská rafinérie petroleje - Kolín a na Slovensku „Apollo” Mineralöl-Raffinerie A. G. - Bratislava. Zdroj. Kde se vyrábělo letecké palivo

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1920.


Berg D.I vlastnila německá firma sídlící v Šumperku. Jeho původ není jasný.


od 1920 do 27.12.1921.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


V roce 1923 byla v Šumperku založena skupina německých letců Verband Deutscher Flieger in der ČSR Mährisch Schönberg. Šumperská letecká skupina zaujímala po nějakou dobu vedoucí postavení v Československu. Tehdy došlo k setkání císařských královských polních pilotů a několika odborníků rakouského letectví, rovněž byli přítomni průmyslníci a obchodníci. S jejichž pomocí došlo v roce 1923 k nákupu dvou strojů. Pelznerrova dvouplošného závěsného kluzáku a větroně Vampýr vyhotoveného v Hannoveru (tento typ byl tehdy držitelem světového rekordu). Lehký závěsný kluzák zalétal sedmnáctiletý Josef Weinhold. Podrobnosti.

Vampýr


Vampýr vzlétl 14.9.1924 z Vysoké hole, řízený bývalým c.k. polním pilotem, npor. Krausem. Pilot pravděpodobně z nedostatku zkušeností z letu bezmotorových kluzáků, nezvládl řízení a zřítil se do lesa. Letadlo bylo zcela zničeno, pilot vyvázl jen s odřeninami a pohmožděninami.

Přibližně ve stejné době vznikl v dílně jedné odborné školy v Šumperku, školní kluzák s otevřeným trupem z ocelových trubek, podle plánů ing. Kromera z Breslau Wroclaw.  

, .

Uskutečnilo se s ním několik letů pomocí gumového lana na svazích u Nového Malína, mezi nimi také 11 km dlouhý let z Vysoké hole dolů do údolí. 


Následujícího roku v září 1925 Fritz Schuster podnikl další lety na svahu nad Malínem a přistával za silnicí spojující Nový Malín s Hraběšicemi. 


V říjnu 1926 podnikl Schuster velmi strmý let od pomníku letního slunovratu (Mohyly) až na Frankštátské (Malinské) nádraží.

V roce 1926 se začalo se stavbou výkonného větroně v odborné škole pod vedením učitele Pietsche, odborníka v oboru dřevařství. Větroň typu D-15 Westpreusse konstrukce Akaflieg Darmstadt. Na jeho stavbu přispělo ministerstvo práce 10 tisíc korun (údajně ojedinělý příspěvek tohoto ministerstva VDF. Tento větroň byl stejně jako dříve Vampýr pokřtěn Mährisch Schőnberg. Měl rozpětí 14,5 m, klouzavost 1:22. I když na stejném typu v Darmstadtu experimentovali s rušiči vztlaku, nebyl šumperský větroň brzdícími klapkami vybaven. To znamenalo velkou obtížnost při přistávání na takovém území jako jsou Jeseníky. 

, , od prosince 1926 do 1939.


1.8.1927 u Šumperku nehoda, kdy pozorovatel npor. děl. Břetislav Borovička zemřel na následky zranění, pilot svob. Mikulášek od Leteckého pluku 2 těžce zraněn.


1928

Fritz Schuster obchodník za Šumperka složil v Grunau Jezow Sudiecki A-zkoušku (tehdy se jednalo o 30 sekund přímého letu), sbíral letecké zkušenosti na školním kluzáku a poté hned přestoupil na nový výkonnější větroň D-15. Přelet z Vysoké hole do 20 km vzdálené Nieder Lindewiese Dolní Lipová.

V roce 1928 bratislavská obchodní společnost Apollo-Nafta získala Rafinérie minerálních olejů Šumperk.


.


.


.


19.7.1932 vytvořil na D-15 československý vytrvalostní rekord v délce 3 hodiny a 35 minut se startem i přistáním na Vysoké Holi.

Za 3 měsíce neštěstí.


Plachtění v Šumperku pokračovalo přibližně po roce útlumu vznikem nové skupiny VDF


V roce 1934-38 se v Šumperku podařilo postavit dva školní kluzáky a jeden na tehdejší dobu velice výkonný větroň Schleicher Rhönbussard, který však nikdy prakticky nebyl použit. Po záboru pohraničí v roce 1938 tento větroň neprošel stavební kontrolou říšsko německých pověřovacích zkoušek.


V polovině třicátých let 20. století výroba v rafinérii Rafinérie minerálních olejů Šumperk byla ukončena.


.


.


V roce 1938 Místní skupina Masarykovi letecké ligy v Šumperku měla kluzák Zlin  Z V, který byl uložen v garáži četnického velitelství. Byl dopravován ručně na podvozku na vojenské cvičiště u Rapotína. Tam skupina zájemců nacvičovala starty gumovým lanem na svahu.

Výstavba polního letiště.

27.9.1938 z Olomouce se přesunula Polní povětrnostní stanice 8.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

2.10.1938 se Polní povětrnostní stanice 8 přesunula do Olomouce.

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště ve stadiu budování v odstoupeném území - Banín, Šumperk - Zábřeh, Doksy - Tuhaň, Lanškroun, Dvorce - Moravský Beroun, Vítkov - Budišov, Levice, Nové Zámky, Vráble, Velký Fedýmeš - Veĺké Úlany, Trnovec nad Váhom - Horný Jatov, Mukačevo.


.


.


.


.


.


.


V roce 1945 přesunuta z Nového Města nad Metují 16. leichte Flugmelde-Kompanie Luftnachrichten-Regiment 229. MAPA stanovišť.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----