Jakartovice Eckersdorf bei Tropau Letiště Опава

Feldflugplatz Eckersdorf bei Tropau

Landeplatz Eckersdorf bei Tropau

Hlavnice Glomnitz bei Troppau Letiště Главнице

MAPA.

17.11.2024

helo6103.jpg (231463 bytes)

1937 ortofotomapa - západní a východní část.

Největší událostí podzimu roku 1944 bylo vyhlášení pracovní povinnosti na výstavbu německého polního letiště u lesa Dřemi. Povinnost budovat se vztahovala nejen na hlavnické občany, ale také na jakartovické, dojíždělo sem mnoho dělníků i z Opavy a italští zajatci. Budovaly se hangáry, kryty, startovací a přistávací dráha pro letadla - vše ručně. V české hlavnické škole bylo ubytováno vojsko oddílu letců. Zdroj.

Ve Dvoře bylo umístěno skladiště munice německé armády, která měla na poli za Kaplicí letiště s hangáry. Zdroj.


Na jaře 1945 bylo letiště téměř před dokončením a ve vykopaných bunkrech bylo ukryto i několik stíhaček. Nebyly to průzkumné Bf 109 od Stab/NAGr. 2? Pro větší zpevnění povrchu letiště byla celá plocha letištěm osetá vojtěškou. Zdroj.

Na začátku roku 1945 mnozí hlavničtí občané si chodívali na letiště přivydělat. Chodívalo se pracovat v noci na úpravě startovací dráhy. Vyrovnávali jsme koleje, které zanechávala letadla po startu či přistání. Naším pracovním nástrojem byla motyka. Práci organizoval holič Ondráček a práce to byla povinná. Na letišti byla i protiletadlová děla. Zdroj.

Od 10.2.1945 bude 100 окрап, 8 ВА s Il-2, Jak-9 a Po-2 provádět denní i noční průzkum a navádění dělostřelecké palby ve směru na Ostravsko z letišť: od 10.2.1945 Kraków-centrální. MAPA. Od 8.3.1945 Aleksandrowice (Bielsko) - noční Po-2 do 17.4.1945. MAPA k 8.3.1945. Od 20.3.1945 Jedlina. MAPA k 20.3.1945. Od 5.-6.4.1945 Groß Paniow Paniowy. MAPA k 5.4.1945. MAPA k 17.4.1945. Od 25.4.1945 Mozern? - noční Po-2. MAPA k 25.4.1945. Deník pluku. Podle sovětských zdrojů prováděla průzkum polního letiště Hlavnice nebo Opava.

Od 10.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

----------

----------

----------

----------

----------

15.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly blokovat letiště Opava. Deník stíhacího korpusu.

----------

16.3.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА měly blokovat letiště Opava. Deník stíhacího korpusu.

----------

----------

Asi v březnu 1945 jižně obce Liptaň (okres Bruntál) se zřítil Bf 109. Letec se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna. Pravděpodobně se poškozený vracel na polní letiště Jakartovice. Vzdálenost k němu 33 km. MAPA. Mohl to být průzkumný Bf 109 od NAGr. 2.

----------

----------

----------

----------

----------

23.3.1945 odpoledne provedla sovětská letadla nálet na letiště, k boji však nedošlo. Poškodili jeden letoun (typ?). Když bylo jedno letadlo při zpátečním letu nad hasičskou zbrojnicí, začal po něm střílet Němec Vojtek, který byl doma na vojenské dovolené. Sovětští letci se obrátili proti vesnici. Na obec byly shozeny zápalné bomby o váze 2,5 kg. Šest hospodářských budov skončilo v plamenech, dalších pět bylo poškozeno, několik bomb naštěstí nevybuchlo. Zdroj.

----------

Od 24.3.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.4.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

8.4.1945 byla 8./JG 77 rozpuštěna. Byla kde? V Prostějově?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Od 15.4.1945 helo7144.jpg (324497 bytes), Schématická mapa zachycuje německá obranná postavení na severní Moravě, původní plán ostravské operace a tři fáze jejího skutečného průběhu.

15.4.1945 z Prostějova přiletěla část II./JG 77 s Bf 109 G  (dvě Staffel?). MAPA. Velitel II./JG 77 Gruppenkommandeur Major Armin Köhler, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (7.2.1945, jeden z celkem 7 313). hel033.jpg (44692 bytes)

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 5./JG 77 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 6./JG 77 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 7./JG 77 ?. Piloti:

Ke dni 15.4.1945 bylo na letišti Hlavnice (Jakartovice u Opavy), Dolní Benešov a Moravská Ostrava podle sovětského průzkumu do 20 letounů (dvě Staffel?) na každém letišti. Patrolující skupiny měly od 6 do 14 letounů Bf 109 nebo Fw 190. Deník letecké armády.

15.4.1945 při útoku 1. čs. sld z polního letiště Poręba na Smolkov, se objevily dva nepřátelské Bf 109 od JG 77 z polního letiště Jakartovice, nebo z letiště Dolní Benešov, nebo z letiště Ostrava nebo z letiště Prostějov, naštěstí nedošlo k palbě. MAPA.

Bf 109 G-10 a pilot Uffz Karl Müller od 6./JG 77. Kdy a kde?

15.4.1945 němečtí stíhači sestřelily 8 ВА 6 letounů Il-2, dva letouny A-20, flak sestřelil 2 letouny Il-2, domů se nevrátily 2 letouny Jak-9, havárie jednoho letounu Il-10 a jednoho letounu La-5. Sověti sestřelili ve 21 skupinových bojích 18 letounů Bf 109 a 3 letouny Fw 190. Deník letecké armády.

Útoky na letouny Il-2 od 525 шап, 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník pluku.

Ve dnech 15. a 16.4.1945 bylo letiště Dolní Benešov vyklizeno.

----------

16.4.1945 stáršij lejtěnant Lazutin na P-39 Airacobra od 268 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Gliwice sestřelil Bf 109. Ten se zřítil u Štěpánkovic.  Deník divize PVO.

16.4.1945 u Opavy byl v souboji sestřelen Bf 109 K-4 od II./JG 77. Uffz. Fackel padl. Ztráty JG 77.

16.4.1945 u Opavy byl v souboji sestřelen Bf 109 K-4 od II./JG 77. Uffz. Erhardt Kienapfel padl. Ztráty JG 77.

16.4.1945 němečtí stíhači sestřelily 8 ВА dva letouny A-20, flak sestřelil letoun A-20, havárie při vzletu letounu A-20. Sověti sestřelili  v 16 skupinových bojích 11 letounů Bf 109 a 2 letouny Fw 190. Deník letecké armády.

----------

17.4.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Brno i Tuřany.

17.4.1945 část II./JG 77 odletěla zpět do Prostějova, protože stíhači I./JG 53 a II./JG 52 opustily polní letiště Tuřany. MAPA.

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 5./JG 77 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 6./JG 77 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 7./JG 77 ?. Piloti:

Co tu zůstalo?

 

17.4.1945 po vzletu z Moravské Ostravy k volnému stíhání v prostoru Dolní Benešov - Opava se 2. a 3./JG 77 s Bf 109 G přesunuly na letiště Jakartovice. MAPA.

17.4.1945 kpt. Koza s La-5FN "84" od 1. čs. slp z polního letiště Poręba prodělal nerovný boj se čtyřmi Bf 109 od JG 77 z letiště Ostrava nebo polního letiště Jakartovice a jednoho protivníka poškodil, pak se k němu štěstí obrátilo zády a sám se zasaženým strojem musel unikat přízemním letem. Nouzově přistál až v prostoru Żywiec. MAPA.

17.4.1945 němečtí stíhači sestřelily 8 ВА jeden letoun Il-2. Sověti sestřelili v 10 skupinových bojích 1 letoun Bf 109 a 5 letounů Fw 190. Deník letecké armády.

 

17.4.1945 v 13.30 hod. odstartovala z Budějovic dvojice Bf 109, aby se v 13.50 hod. jeden zřítil do kupy hnoje u Stráže nad Nežárkou (okres Jindřichův Hradec). Náměstí bylo celé od hnoje. Pilot se zachránil pomocí padáku a dopadl do rybníka Budky za mlékárnou. Letci a letouny byly od kterých jednotek? Letěli na polní letiště Jakartovice? MAPA. Letecká badatelna

----------

----------

19.4.1945 flak sestřelil 8 ВА jeden letoun Il-2 a tři letouny Il-2 poškozené přistály na vlastním teritoriu.. Sověti sestřelili v 1 skupinovém bojí 1 letoun Bf 109. Deník letecké armády.

----------

20.4.1945 němečtí stíhači sestřelily 8 ВА 3 letouny Il-2, 2 letouny Il-2 se nevrátili domů, jeden letoun Il-2 utrpěl havárii, jeden letoun La-5 utrpěl katastrofu. Sověti sestřelili  v 5 skupinových bojích 3 letouny Bf 109 a 1 letoun Fw 190. Deník letecké armády.

20.4.1945 stáršij lejtěnant Lazutin na P-39 Airacobra od 268 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Gliwice sestřelil Fw 190. Ten se zřítil 10-15 km jižně Opavy. Mladší lejtěnant Tvaliašvilli na P-39 Airacobra od 268 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Gliwice sestřelil druhý Fw 190. Ten se zřítil na železniční stanici Moravská Ostrava. Deník divize PVO.

----------

K 21.4.1945 sovětský průzkum hlásil na polním letišti 25 jednomotorových letounů. Deník divize PVO.

21.4.1945 Bf 109 sestřelil vedeného mládšího lejtěnanta Zavražněva na Spitfire Mk. IX od 348 иап ПВО, 310 иад ПВО z letiště Ostropa Stropendorf. Ten se zřítil na okraji Moravské Ostravy. Poté vedoucí stáršij lejtěnant Černyšev sestřelil Bf 109 u Opavy. Ten se zřítil kde? Deník divize PVO.

21.4.1945 flak sestřelil 8 ВА jeden letoun Il-2, jeden letoun A-20 a jeden letoun Il-2 se nevrátil domů. Sověti sestřelili  v 10 skupinových bojích 5 letounů Bf 109 a 3 letouny Fw 190. Deník letecké armády.

----------

22.4.1945 Sověti sestřelili ve 4 skupinových bojích 2 letouny Fw 190. 8 ВА neměla ztráty. Deník letecké armády.

----------

23.4.1945 flak sestřelil 8 ВА jeden letoun Il-2 a jeden letoun Il-2 se nevrátil domů. Deník letecké armády.

----------

----------

25.4.1945 letoun Pe-2 od 8 орап, 8 ВА provedl průzkum letiště. Na letišti Hlavnice bylo 15 letadel.

----------

26.4.1945 flak sestřelil 8 ВА 2 letouny Il-2. Deník letecké armády.

----------

27.4.1945 německý stíhači sestřelili 8 ВА jeden letoun Il-2, flak sestřelil jeden letoun Il-2, který nouzově přistál, flak sestřelil jeden letoun A-20, který nouzově přistál na svém teritoriu, dva letouny La-7 se nevrátily domů. Sověti sestřelili  v 7 skupinových bojích 5 letounů Bf 109 a 1 letoun Fw 190. Deník letecké armády.

----------

28.4.1945 se Luftwaffe neukázala, flak sestřelil jeden letoun Il-2. Letoun Il-2 zničen přii vzletu, letoun La-7 zničen při přistání. Deník letecké armády.

Ve dnech 28. a 29.4.1945 bylo letiště Ostrava-Hrabůvka vyklizeno.

----------

----------

30.4.1945 se Luftwaffe neukázala, 8 ВА se nevrátil se domů jeden letoun Il-2 a jeden letoun Il-10.

Němečtí stíhači za duben 1945 sestřelili 13 šturmoviků od 227 шад, 8 шак, 8 ВА. Deník divize. Popis taktiky německých stíhačů.

Jako kluk jsem pozoroval startující Bf 109, které vzlétaly a přistávaly na letišti. Jednou jsem ze svým starším bratrem jel s povozem pro brambory, které byly uskladněny v tzv. krechtech (hromadách) vedle cesty, která vedla podél letiště. V ten den foukal silný boční vítr, my jely po přístupové cestě podél letiště když tu na druhém konci letiště začaly startovat Bf 109. Jeden Bf 109 byl sfouknut větrem do boku, letoun letěl asi v pěti metrech, když se začal naklánět na levou stranu a padat k zemi. V náklonu nás s rachotem minul, zavadil křídlem o uskladněné brambory a dopadl nedaleko od nás na zem. Letoun začal okamžitě hořet pilot se snažil z něj dostat a volal na nás o pomoc. Z nedalekého lesíku začali přibíhat vojáci a křičeli na nás ať zalehnem, že letoun je plný munice. Během chvíle byl celý letoun v plamenech a pilotovy již nebylo pomoci, jeho poslední slova patřila rodině s kterou se loučil. Vojáci nás okamžitě vyvedli od místa nehody a spět jsem již nemohly jet stejnou cestou podél letiště a havarovaného Bf 109. Kdy?

----------

1.5.1945 část II./JG 77 odletěla do Olomouce.

K 1.5.1945 průzkum 8 ВА hlásil na polním letišti 25 jednomotorových letounů. Deník divize PVO.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

Ve dnech 1. a 2.5.1945 bylo letiště Petřvald vyklizeno.

----------

Ve dnech 2. a 3.5.1945 bylo letiště Suchdol nad Odrou vyklizeno.

2.5.1945 stíhačky Bf 109 od 2. a 3./JG 77 odletěly asi rovnou do Moravské Třebové.(?) MAPA.

----------

----------

4.5.1945 v noci německé vojsko odešlo z Hlavnice.

----------

5.5.1945 před večerem se otřásalo okolí a tlakem vzduchu praskaly okenní tabule. Na letišti Němci vyhodili vše do vzduchu.

Dva němečtí vojáci měli vyhodit do vzduchu sklad nábojů, který byl umístěn ve Dvoře. Pán se to dozvěděl, pozval oba německé vojáky na večeři a opil je. Tak se stalo, že munice nevybuchla. Zdroj.

----------

6.5.1945 Sověti obsadili Hlavnici bez jediného výstřelu.

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Na hlavnické letiště přicházeli po válce němečtí zajatci a odminovávali okolí. Ti z nich, kteří se na tyto práce hlásili dobrovolně, získávali různé úlevy. Přicházeli sem i italští zajatci. Hlavničtí si z letiště odvezli velké množství prken a jiného dřeva. Zdroj.

1955 ortofotomapa.