Tuřany Turas Туржаны

MAPA.

03.01.2024

1876-1878

, , od prosince 1926 do 1939.

Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany.


Letiště v září 1938.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------



.


.


.


.


23.1.1944 jihovýchodně Brna pro zhoršené počasí nouzové přistání letounu Bf 109 G-6 WNr. 15320 od Flugzeugüberführungsgeschwader 1. Pilot nezraněn. Kde to bylo?

V roce 1944 vystavěno polní letiště v prostoru koňského závodiště uprostřed lesíků asi 2 km východně Tuřan.

V pozdním létě 1944 provoz německých transportních letadel Ju 52 a možná i Me 323.


helo8701.jpg (372544 bytes)

4.4.1945 z Deutsch-Wagram do Brna(?) přiletěla I./JG 53. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (5.4.1944, jeden z celkem 7 313) he035.jpg (22075 bytes).

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 1./JG 53 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 2./JG 53 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 3./JG 53 ?. Piloti:

----------

5.-6.4.1945 přiletěly stíhací Bf 109 G (asi jednotlivá Staffel), další byly na letišti Vyškov. MAPA.

----------

----------

----------

8.4.1945 se 2./JG 53 vrátila do Fels am Wagram. MAPA.

----------

9.4.1945 po 16. hod. nad Lanžhotem (okres Břeclav) se hlídkující čtveřice sovětských stíhačů potkala s německým svazem bitevních Fw 190 F ze Stichovic a jeho doprovodem stíhacími Bf 109 asi z Tuřan.

Německý stíhači Bf 109 sestřelily letoun La-7 "bílá 99" od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Trnava (Bučany). Gardový mládšij lejtěnant Alexandr Tichonovič Machaňkov  гв. мл. лейтенант Александр Тихонович Маханьков zahynul. Kostra letounu byla snad až do roku 1970 u rybníčka (majitel pozemku pan Bakaljar). Starší kluci z oblasti Jazerko měli po válce kulomet asi z tohoto letounu, který později jim asi odebrali státní orgány. MAPA. Deník divize. Beze ztrát?

Dále sestřelily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА asi 4 km jižně Landžhota. Gardový krasnoarmějec Vasilij Vasiljevič Valujev гв. красноармеец Василий Васильевич Валуев zahynul. Dne 27.4.1945 vrak nalezli sovětští vojáci a identifikovali letce.Navíc poškodily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový lejtěnant Ivan Jerofejovič Piňko během přistání rozbil letoun ale sám vyvázl bez zranění. Lanžhotský zpravodaj 1/2013.

 

9.4.1945 v 17.20 hodin Hptm. Helmut Lipfert sestřelil u Břeclavi sovětskou stíhačku.

----------

Od 10.4.1945 prostějovská II./JG 77 kryla bitevní letouny Fw 190 stichovické III./SG 4 a přerovské III./SG 10.

----------

11.4.1945 u obce Telnice (okres Brno-venkov) zřícení Bf 109 G-10/U4 od I./JG 53. Pilot se zachránil pomocí padáku. Moravské zemské muzeum. Letecká badatelna.

----------

----------

----------

14.4.1945 odpoledne přiletěla II./JG 52. Zdroj.

Velitel Gruppenkommandeur II./JG 52 Oberleutnan Wilhelm Batz - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (26.3.1944, jeden z celkem 7 313) helo9416.jpg (19610 bytes). Doprovázela bitevní Fw 190 F-8 od I./SG 4 a III./SG 4 ze Stichovic a III./SG 10 z Přerova při pokusu zastavit Rudou armádu u Brna.

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 5./JG 52 Leutnant Peter "Bonifazius" Düttmann  - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (9.6.1944, jeden z celkem 7 313) he063.jpg (10335 bytes).

Leutnant Heinz "Esau" Ewald od 5./JG 52 he064.jpg (45638 bytes) Na fotce z 20.4.1945 po získání vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (20.4.1945, jeden z celkem 7 313)

Velitel Staffelkapitän 6./JG 52 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 7./JG 52 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 8./JG 52 ?. Piloti:

 

14., 16., 18. a 19.4.1945 prováděly dvojice Jaků od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА průzkum. Letiště Brno vyfotil starší lejtěnant Stroganov. Nalezeno na 40 stíhaček. (Brno nebo Tuřany? Kdy?) Přehled bojové činnosti pluku.

----------

15.4.1945 Peter "Bonifazius" Düttmann nic nesetřelil. Leutnant Heinz "Esau" Ewald nic nesestřelil.

Oblt. Ludwig Neuböck, dosud velitel 11./JG 52, převzal 7./JG 52.

----------

16.4.1945 II./JG 52 stále ještě létá.

16.4.1945 Oberleutnan Wilhelm Batz sestřelil Il-2.

Leutnant Heinz "Esau" Ewald nic nesesřelil.. 

16.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Klobouky u Brna (okres Břeclav), Hustopeče (okres Břeclav), Pohořelice (okres Brno-venkov), Tuřany, Slavkov u Brna (okres Vyškov) a na nádraží obce Křenovice (okres Vyškov), Pouzdřany (okres Břeclav). Deník bitevního korpusu.

16.4.1945 Helmut Lipfert od I./JG 53 sestřelil Jak-9, jež se zřítil u Čejče (okres Hodonín).

16.4.1945 odpoledne se II./JG 52 stáhne zpět do Fels am Wagram.

V noci z 16.4. na 17.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 930 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Čakany (okres Dunajská Streda) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.

----------

17.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Klobouky u Brna (okres Břeclav), Tuřany, Slavkov u Brna (okres Vyškov) a na nádraží obce Slavkov u Brna, Sokolnice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.

17.4.1945 zbytek I./JG 53 odletěl do Hörschingu, kde byla zrušena. Hptm. Helmut Lipfert získal vysoké vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.4.1945 jako 837. z celkem 863). Poté jsou zbytky zařazeny k II./JG 52. MAPA.

Od 17.4.1945 prostějovská II./JG 77 doprovázela bitevní Fw 190 F-8 od I./SG 4 a III./SG 4 ze Stichovic a III./SG 10 z Přerova při pokusu zastavit Rudou armádu u Brna.

V noci z 17.4. na 18.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 992 нлбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Slovenský Grob (okres Pezinok) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.

Poté bombardéry Po-2 od 392 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Pustý Fedýmeš (Pusté Úľany) (okres Galanta) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.

Konec provozu Luftwaffe na letišti Brno i Tuřany.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

23.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Nesvačilka (okres Brno-venkov), Měnín (okres Brno-venkov), Třebomyslice (okres Brno-venkov), Otnice (okres Vyškov), Šaratice (okres Vyškov), Telnice (okres Brno-venkov), Tuřany, Líšeň (okres Brno-město), Sivice (okres Brno-venkov), na nádraží Újezd u Brna (okres Brno-venkov), Ponětovice (okres Brno-venkov), Blažovice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.

----------

24.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Sokolnice (okres Brno-venkov), Tuřany, Líšeň (okres Brno-město), Sivice (okres Brno-venkov), Holubice (okres Vyškov), na nádraží Ponětovice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.

24.4.1945 Rudá armáda obsadila obec Tuřany.

Okamžitě po přechodu fronty byla provedena obnova tuřanského polního letiště občany okolních obcí v rámci pracovní povinnosti. Úkryty letadel byly na okraji lesa.

----------

25.4.1945 šest La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přikrývající pozemní vojska v oblasti Grušny? - Tuřany - Měnín, v 17.15 hod. v oblasti 5 km jihozápadně Brna potkaly čtyři Fw 190. Gardový mládšij lejtěnant Zemit sestřelil Fw 190, který se zřítil 1-2 km východně Diskovec?. V 17.20 hod. v oblasti obce Slatina gardový starší lejtěnant Muchin sestřelil Fw 190, který se hořící zřítil 1-1,5 km jihovýchodně Brna. Letec se zachránil pomocí padáku. Gardový starší lejtěnant Olin sestřelil Fw 190, který se  zřítil 2 km jihovýchodně Brna. Přehled bojové činnosti pluku. Sestřely německých a sovětských stíhaček na jižní Moravě.

----------

Sověti u nás.

Od 26.4.1945 provoz?

----------

----------

----------

----------

----------

1.5.1945

----------

----------

----------

----------

5.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf přesunul 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

Velitel 177 гв. иап Ла-5, Ла-7 кп гв.м Петр Васильевич Угроватов gardový major Petr Vasiljevič Ugrovatov a náčelník štábu нш гв.пп Борис Иванович Рубцов gardový podpalkovnik Boris Ivanovič Rubcov.

----------

----------

7.5.1945 se 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7 přesunul na letiště Brno. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.

7.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf přesunul 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu. Ubytován byl v obci Tuřany.

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

----------

----------

K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.

178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7.

Velitel 178 гв. иап Ла-5фн,7 кп ГСС гв.пп Николай Иванович Ольховский gardový podpalkovnik Nikolaj Ivanovič Olchovskij a náčelník štábu нш гв.пп Дмитрий Дмитриевич Доценко gardový podpalkovnik Dmitrij Dmitrijevič Docenko.

----------

Od května do června 1945 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА. Zdroj.

V červnu 1945 se 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do Граф-Игнатиево v Bulharsku.

V červnu 1945 se 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do София Враждебна v Bulharsku.

 

9.7.1945 u Tuřan zahynul starší lejtěnant Kazimir Arkaděvič Šaban v letounu Il-10 od 809 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА. Podrobnosti. 9 июля 1945 года. Шабан Казимир Аркадьевич. Старший лейтенант. Заместитель командира эскадрильи 809-го штурмового авиационного полка (Герой Советского Союза, кавалер ордена Ленина, трёх орденов Красного Знамени, орденов Александра Невского и Отечественной Войны I степени). Погиб на самолёте Ил-10 в районе города Брно. Похоронен на Втором христианском кладбище города Одесса.

 

Sovětské letectvo používalo polní letiště do podzimu 1945.

 


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------



3.6.1950 ortofotomapa. Severní část. Jižní část. Výstavba letiště.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


Ortofotomapa z roku 1953 a 2009.


V roce 1954 zahájen provoz na letišti.


.


.


.


V roce 1958 zahájen civilní letecký provoz na letiště.


 

2009

 

Aeroklub Brno-Slatina byl civilním provozovatelem letiště Brno-Černovice (LKCL) až do 30.9.2001, kdy byl provoz letiště ukončen z důvodu přípravy rozsáhlé průmyslové zóny. V následujícím období odprodal Aeroklub Brno-Slatina svůj stávající hangár a další nemovitosti Statutárnímu městu Brnu a dohodl se s ním na poskytnutí výrazné finanční pomoci pro vybudování nového zázemí na jižní straně letiště Brno-Tuřany. Po překonání vážných legislativních, technických a finančních problémů se v prosinci 2009 podařilo zkolaudovat nový areál i se zázemím základny letecké záchranné služby firmy Alfa Helicopter, spol. s r.o.