MAPA.
03.01.2024
1876-1878
, , od prosince 1926 do 1939.
Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany.
Letiště v září 1938.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
.
.
.
.
23.1.1944 jihovýchodně Brna pro zhoršené počasí nouzové přistání letounu Bf 109 G-6 WNr. 15320 od Flugzeugüberführungsgeschwader 1. Pilot nezraněn. Kde to bylo?
V roce 1944 vystavěno polní letiště v prostoru koňského závodiště uprostřed lesíků asi 2 km východně Tuřan.
V pozdním létě 1944 provoz německých transportních letadel Ju 52 a možná i Me 323.
4.4.1945 z Deutsch-Wagram do Brna(?) přiletěla I./JG 53. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (5.4.1944, jeden z celkem 7 313) .
Příslušníci Gruppenstab: ?.
Velitel Staffelkapitän 1./JG 53 ?. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 2./JG 53 ?. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 3./JG 53 ?. Piloti:
----------
5.-6.4.1945 přiletěly stíhací Bf 109 G (asi jednotlivá Staffel), další byly na letišti Vyškov. MAPA.
----------
----------
----------
8.4.1945 se 2./JG 53 vrátila do Fels am Wagram. MAPA.
----------
9.4.1945 po 16. hod. nad Lanžhotem (okres Břeclav) se hlídkující čtveřice sovětských stíhačů potkala s německým svazem bitevních Fw 190 F ze Stichovic a jeho doprovodem stíhacími Bf 109 asi z Tuřan.
Německý stíhači Bf 109 sestřelily letoun La-7 "bílá 99" od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Trnava (Bučany). Gardový mládšij lejtěnant Alexandr Tichonovič Machaňkov гв. мл. лейтенант Александр Тихонович Маханьков zahynul. Kostra letounu byla snad až do roku 1970 u rybníčka (majitel pozemku pan Bakaljar). Starší kluci z oblasti Jazerko měli po válce kulomet asi z tohoto letounu, který později jim asi odebrali státní orgány. MAPA. Deník divize. Beze ztrát?
Dále sestřelily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА asi 4 km jižně Landžhota. Gardový krasnoarmějec Vasilij Vasiljevič Valujev гв. красноармеец Василий Васильевич Валуев zahynul. Dne 27.4.1945 vrak nalezli sovětští vojáci a identifikovali letce.Navíc poškodily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový lejtěnant Ivan Jerofejovič Piňko během přistání rozbil letoun ale sám vyvázl bez zranění. Lanžhotský zpravodaj 1/2013.
9.4.1945 v 17.20 hodin Hptm. Helmut Lipfert sestřelil u Břeclavi sovětskou stíhačku.
----------
Od 10.4.1945 prostějovská II./JG 77 kryla bitevní letouny Fw 190 stichovické III./SG 4 a přerovské III./SG 10.
----------
11.4.1945 u obce Telnice (okres Brno-venkov) zřícení Bf 109 G-10/U4 od I./JG 53. Pilot se zachránil pomocí padáku. Moravské zemské muzeum. Letecká badatelna.
----------
----------
----------
14.4.1945 odpoledne přiletěla II./JG 52. Zdroj.
Velitel Gruppenkommandeur II./JG 52 Oberleutnan Wilhelm Batz - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (26.3.1944, jeden z celkem 7 313) . Doprovázela bitevní Fw 190 F-8 od I./SG 4 a III./SG 4 ze Stichovic a III./SG 10 z Přerova při pokusu zastavit Rudou armádu u Brna.
Příslušníci Gruppenstab: ?.
Velitel Staffelkapitän 5./JG 52 Leutnant Peter "Bonifazius" Düttmann - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (9.6.1944, jeden z celkem 7 313) .
Leutnant Heinz "Esau" Ewald od 5./JG 52 Na fotce z 20.4.1945 po získání vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (20.4.1945, jeden z celkem 7 313)
Velitel Staffelkapitän 6./JG 52 ?. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 7./JG 52 ?. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 8./JG 52 ?. Piloti:
14., 16., 18. a 19.4.1945 prováděly dvojice Jaků od 513 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА průzkum. Letiště Brno vyfotil starší lejtěnant Stroganov. Nalezeno na 40 stíhaček. (Brno nebo Tuřany? Kdy?) Přehled bojové činnosti pluku.
----------
15.4.1945 Peter "Bonifazius" Düttmann nic nesetřelil. Leutnant Heinz "Esau" Ewald nic nesestřelil.
Oblt. Ludwig Neuböck, dosud velitel 11./JG 52, převzal 7./JG 52.
----------
16.4.1945 II./JG 52 stále ještě létá.
16.4.1945 Oberleutnan Wilhelm Batz sestřelil Il-2.
Leutnant Heinz "Esau" Ewald nic nesesřelil..
16.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Klobouky u Brna (okres Břeclav), Hustopeče (okres Břeclav), Pohořelice (okres Brno-venkov), Tuřany, Slavkov u Brna (okres Vyškov) a na nádraží obce Křenovice (okres Vyškov), Pouzdřany (okres Břeclav). Deník bitevního korpusu.
16.4.1945 Helmut Lipfert od I./JG 53 sestřelil Jak-9, jež se zřítil u Čejče (okres Hodonín).
16.4.1945 odpoledne se II./JG 52 stáhne zpět do Fels am Wagram.
V noci z 16.4. na 17.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 930 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Čakany (okres Dunajská Streda) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.
----------
17.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Klobouky u Brna (okres Břeclav), Tuřany, Slavkov u Brna (okres Vyškov) a na nádraží obce Slavkov u Brna, Sokolnice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
17.4.1945 zbytek I./JG 53 odletěl do Hörschingu, kde byla zrušena. Hptm. Helmut Lipfert získal vysoké vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.4.1945 jako 837. z celkem 863). Poté jsou zbytky zařazeny k II./JG 52. MAPA.
Od 17.4.1945 prostějovská II./JG 77 doprovázela bitevní Fw 190 F-8 od I./SG 4 a III./SG 4 ze Stichovic a III./SG 10 z Přerova při pokusu zastavit Rudou armádu u Brna.
V noci z 17.4. na 18.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 992 нлбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Slovenský Grob (okres Pezinok) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.
Poté bombardéry Po-2 od 392 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Pustý Fedýmeš (Pusté Úľany) (okres Galanta) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.
Konec provozu Luftwaffe na letišti Brno i Tuřany.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
23.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Nesvačilka (okres Brno-venkov), Měnín (okres Brno-venkov), Třebomyslice (okres Brno-venkov), Otnice (okres Vyškov), Šaratice (okres Vyškov), Telnice (okres Brno-venkov), Tuřany, Líšeň (okres Brno-město), Sivice (okres Brno-venkov), na nádraží Újezd u Brna (okres Brno-venkov), Ponětovice (okres Brno-venkov), Blažovice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
----------
24.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Sokolnice (okres Brno-venkov), Tuřany, Líšeň (okres Brno-město), Sivice (okres Brno-venkov), Holubice (okres Vyškov), na nádraží Ponětovice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
24.4.1945 Rudá armáda obsadila obec Tuřany.
Okamžitě po přechodu fronty byla provedena obnova tuřanského polního letiště občany okolních obcí v rámci pracovní povinnosti. Úkryty letadel byly na okraji lesa.
----------
25.4.1945 šest La-7 od 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přikrývající pozemní vojska v oblasti Grušny? - Tuřany - Měnín, v 17.15 hod. v oblasti 5 km jihozápadně Brna potkaly čtyři Fw 190. Gardový mládšij lejtěnant Zemit sestřelil Fw 190, který se zřítil 1-2 km východně Diskovec?. V 17.20 hod. v oblasti obce Slatina gardový starší lejtěnant Muchin sestřelil Fw 190, který se hořící zřítil 1-1,5 km jihovýchodně Brna. Letec se zachránil pomocí padáku. Gardový starší lejtěnant Olin sestřelil Fw 190, který se zřítil 2 km jihovýchodně Brna. Přehled bojové činnosti pluku. Sestřely německých a sovětských stíhaček na jižní Moravě.
----------
Od 26.4.1945 provoz?
----------
----------
----------
----------
----------
1.5.1945
----------
----------
----------
----------
5.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf přesunul 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.
Velitel 177 гв. иап Ла-5, Ла-7 кп гв.м Петр Васильевич Угроватов gardový major Petr Vasiljevič Ugrovatov a náčelník štábu нш гв.пп Борис Иванович Рубцов gardový podpalkovnik Boris Ivanovič Rubcov.
----------
----------
7.5.1945 se 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7 přesunul na letiště Brno. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.
7.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf přesunul 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu. Ubytován byl v obci Tuřany.
----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
----------
----------
K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.
178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7.
Velitel 178 гв. иап Ла-5фн,7 кп ГСС гв.пп Николай Иванович Ольховский gardový podpalkovnik Nikolaj Ivanovič Olchovskij a náčelník štábu нш гв.пп Дмитрий Дмитриевич Доценко gardový podpalkovnik Dmitrij Dmitrijevič Docenko.
----------
Od května do června 1945 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА. Zdroj.
V červnu 1945 se 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do Граф-Игнатиево v Bulharsku.
V červnu 1945 se 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do София Враждебна v Bulharsku.
9.7.1945 u Tuřan zahynul starší lejtěnant Kazimir Arkaděvič Šaban v letounu Il-10 od 809 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА. Podrobnosti. 9 июля 1945 года. Шабан Казимир Аркадьевич. Старший лейтенант. Заместитель командира эскадрильи 809-го штурмового авиационного полка (Герой Советского Союза, кавалер ордена Ленина, трёх орденов Красного Знамени, орденов Александра Невского и Отечественной Войны I степени). Погиб на самолёте Ил-10 в районе города Брно. Похоронен на Втором христианском кладбище города Одесса.
Sovětské letectvo používalo polní letiště do podzimu 1945.
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
.
3.6.1950 ortofotomapa. Severní část. Jižní část. Výstavba letiště.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
Ortofotomapa z roku 1953 a 2009.
V roce 1954 zahájen provoz na letišti.
.
.
.
V roce 1958 zahájen civilní letecký provoz na letiště.
2009
Aeroklub Brno-Slatina byl civilním provozovatelem letiště Brno-Černovice (LKCL) až do 30.9.2001, kdy byl provoz letiště ukončen z důvodu přípravy rozsáhlé průmyslové zóny. V následujícím období odprodal Aeroklub Brno-Slatina svůj stávající hangár a další nemovitosti Statutárnímu městu Brnu a dohodl se s ním na poskytnutí výrazné finanční pomoci pro vybudování nového zázemí na jižní straně letiště Brno-Tuřany. Po překonání vážných legislativních, technických a finančních problémů se v prosinci 2009 podařilo zkolaudovat nový areál i se zázemím základny letecké záchranné služby firmy Alfa Helicopter, spol. s r.o.