Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000 606 220 / 2010.
MAPA.
28.07.2020
1876-1878
,
,
od prosince 1926 do 1939.
Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany.
Letiště v září 1938.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
.
.
.
.
23.1.1944 jihovýchodně Brna pro zhoršené počasí nouzové přistání letounu Bf 109 G-6 WNr. 15320 od Flugzeugüberführungsgeschwader 1. Pilot nezraněn. Kde to bylo?
V roce 1944 vystavěno polní letiště v prostoru koňského závodiště uprostřed lesíků asi 2 km východně Tuřan.
V pozdním létě 1944 provoz německých transportních letadel.
4.4.1945 z Deutsch-Wagram do Brna přiletěla I./JG
53. Velitel Gruppenkommandeur I./JG 53 Hptm. Helmut Lipfert - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes
(5.4.1944, jeden z celkem 7 313) .
----------
5.-6.4.1945 přiletěly stíhací Bf 109 G (asi jednotlivá Staffel), další byly na letišti Vyškov. MAPA.
----------
----------
----------
8.4.1945 se 2./JG 53 vrátila do Fels am Wagram. MAPA.
----------
9.4.1945 po 16. hod. nad Lanžhotem (okres Břeclav) se hlídkující čtveřice sovětských stíhačů potkala s německým svazem bitevních Fw 190 F asi ze Stichovic a jeho doprovodem stíhacími Bf 109 asi z Tuřan.
Německý stíhači Bf 109 sestřelily letoun La-7 "bílá 99" od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Trnava (Bučany). Gardový mládšij lejtěnant Alexandr Tichonovič Machaňkov гв. мл. лейтенант Александр Тихонович Маханьков zahynul. Kostra letounu byla snad až do roku 1970 u rybníčka (majitel pozemku pan Bakaljar). Starší kluci z oblasti Jazerko měli po válce kulomet asi z tohoto letounu, který později jim asi odebrali státní orgány. MAPA. Deník divize. Beze ztrát?
Dále sestřelily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА asi 4 km jižně Landžhota. Gardový krasnoarmějec Vasilij Vasiljevič Valujev гв. красноармеец Василий Васильевич Валуев zahynul. Dne 27.4.1945 vrak nalezli sovětští vojáci a identifikovali letce.Navíc poškodily letoun La-7 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА. Gardový lejtěnant Ivan Jerofejovič Piňko během přistání rozbil letoun ale sám vyvázl bez zranění. Lanžhotský zpravodaj 1/2013.
9.4.1945 v 17.20 hodin Hptm. Helmut Lipfert sestřelil u Břeclavi sovětskou stíhačku.
----------
----------
11.4.1945 u obce Telnice (okres Brno-venkov) zřícení Bf 109 G-10/U4 od I./JG 53. Pilot se zachránil pomocí padáku. Moravské zemské muzeum. Letecká badatelna.
----------
----------
----------
14.4.1945 odpoledne přiletěla II./JG 52. Zdroj.
Velitel Gruppenkommandeur II./JG
52 Oberleutnan Wilhelm Batz
- nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes
(26.3.1944, jeden z celkem 7 313) .
Velitel 5./JG 52 Staffelkapitän Leutnant Peter "Bonifazius" Düttmann
- nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes
(9.6.1944, jeden z celkem 7 313) .
Leutnant Heinz "Esau"
Ewald od 5./JG 52
Na fotce z 20.4.1945 po získání vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes
(20.4.1945, jeden z celkem 7 313)
14., 16., 18. a 19.4.1945 prováděly
dvojice Jaků od 513
иап, 331
иад, 5
шак, 5
ВА průzkum. Letiště Brno
vyfotil starší lejtěnant Stroganov.
Nalezeno na 40 stíhaček. (Brno nebo Tuřany? Kdy?)
Přehled bojové činnosti pluku.
----------
15.4.1945 Peter "Bonifazius" Düttmann nic nesetřelil. Leutnant Heinz "Esau" Ewald nic nesestřelil.
Oblt. Ludwig Neuböck, dosud velitel 11./JG 52, převzal 7./JG 52.
----------
16.4.1945 II./JG 52 stále ještě létá.
16.4.1945 Oberleutnan Wilhelm Batz sestřelil Il-2.
Leutnant Heinz "Esau" Ewald nic nesesřelil..
16.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Klobouky u Brna (okres Břeclav), Hustopeče (okres Břeclav), Pohořelice (okres Brno-venkov), Tuřany, Slavkov u Brna (okres Vyškov) a na nádraží obce Křenovice (okres Vyškov), Pouzdřany (okres Břeclav). Deník bitevního korpusu.
16.4.1945 Helmut Lipfert od I./JG 53 sestřelil Jak-9, jež se zřítil u Čejče (okres Hodonín).
16.4.1945 odpoledne se II./JG 52 stáhne zpět do Fels am Wagram.
V noci z 16.4. na 17.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 930 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Čakany (okres Dunajská Streda) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.
----------
17.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Klobouky u Brna (okres Břeclav), Tuřany, Slavkov u Brna (okres Vyškov) a na nádraží obce Slavkov u Brna, Sokolnice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
17.4.1945 zbytek I./JG 53 odletěl do Hörschingu, kde byla zrušena. Hptm. Helmut Lipfert získal vysoké vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.4.1945 jako 837. z celkem 863). Poté jsou zbytky zařazeny k II./JG 52. MAPA.
V noci z 17.4. na 18.4.1945 noční bombardéry Po-2 od 992 нлбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Slovenský Grob (okres Pezinok) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.
Poté bombardéry Po-2 od 392 нбап, 312 нбад, 5 ВА z polního letiště Pustý Fedýmeš (Pusté Úľany) (okres Galanta) bombardovaly polní letiště. Deník bojové činnosti divize.
Konec provozu Luftwaffe na letišti Brno i Tuřany.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
23.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Nesvačilka (okres Brno-venkov), Měnín (okres Brno-venkov), Třebomyslice (okres Brno-venkov), Otnice (okres Vyškov), Šaratice (okres Vyškov), Telnice (okres Brno-venkov), Tuřany, Líšeň (okres Brno-město), Sivice (okres Brno-venkov), na nádraží Újezd u Brna (okres Brno-venkov), Ponětovice (okres Brno-venkov), Blažovice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
----------
24.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Sokolnice (okres Brno-venkov), Tuřany, Líšeň (okres Brno-město), Sivice (okres Brno-venkov), Holubice (okres Vyškov), na nádraží Ponětovice (okres Brno-venkov). Deník bitevního korpusu.
24.4.1945 Rudá armáda obsadila obec Tuřany.
Okamžitě po přechodu fronty byla provedena obnova tuřanského polního letiště občany okolních obcí v rámci pracovní povinnosti. Úkryty letadel byly na okraji lesa.
----------
25.4.1945 šest La-7 od 177
гиап, 14
гиад,
3
гиак, 5
ВА přikrývající pozemní vojska v oblasti Grušny? -
Tuřany - Měnín, v 17.15 hod. v oblasti 5 km jihozápadně Brna
potkaly čtyři Fw 190.
Gardový mládšij lejtěnant Zemit
sestřelil Fw 190, který se zřítil 1-2 km východně Diskovec?. V 17.20 hod.
v oblasti obce Slatina gardový starší
lejtěnant Muchin sestřelil Fw 190, který se hořící zřítil 1-1,5 km
jihovýchodně Brna. Letec se zachránil pomocí padáku.
Gardový starší lejtěnant Olin sestřelil
Fw 190, který se zřítil 2 km jihovýchodně Brna.
Přehled bojové činnosti pluku.
Sestřely německých a
sovětských stíhaček na jižní
Moravě.
----------
Od 26.4.1945 provoz?
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
5.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf přesunul 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.
----------
----------
7.5.1945 se 177 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7 přesunul na letiště Brno. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu.
7.5.1945 se z polního letiště Ringelsdorf přesunul 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7. Přehled bojové činnosti stíhací divize. Přehled bojové činnosti stíhacího korpusu. Ubytován byl v obci Tuřany.
----------
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
----------
----------
K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.
178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА s La-5, La-7.
Velitel 178 гв. иап Ла-5фн,7 кп ГСС гв.пп Ольховский Николай Иванович a náčelník štábu нш гв.пп Доценко Дмитрий Дмитриевич.
----------
Od května do června 1945 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА. Zdroj.
V červnu 1945 se 178 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do Граф-Игнатиево v Bulharsku.
V červnu 1945 se 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА přesunul do София Враждебна v Bulharsku.
В конце мая 1945 года 3 шак, 307 шад и наш полк 154 гшап перебазировались на специально сооруженный аэродром в г. Брно, в Чехословакии. Brno nebo Tuřany? Zdroj.
Koncem května 1945 se z Bunzlau Bolesławiec přesunul 3 шак, 2 ВА s podřízenou:
307 шад s podřízeným:
154 гшап. Byl tady do listopadu 1945. Poté se přesunul do Bad Vöslau - Kottingbrunn.
308 шад s podřízeným: (byla v Brně?)
181 иад s podřízeným: (byla v Brně?)
53 иап s Jaky
306 иап s Jaky
355 иап s Jaky
9.7.1945 zahynul Kazimir Arkaděvič Šaban v letounu Il-10 od 809 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА. Podrobnosti.
Sovětské letectvo používalo polní letiště do podzimu 1945.
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
Výstavba letiště.
Ortofotomapa z roku 1953 a 2009.
Aeroklub Brno-Slatina byl civilním provozovatelem letiště Brno-Černovice (LKCL) až do 30.9.2001, kdy byl provoz letiště ukončen z důvodu přípravy rozsáhlé průmyslové zóny. V následujícím období odprodal Aeroklub Brno-Slatina svůj stávající hangár a další nemovitosti Statutárnímu městu Brnu a dohodl se s ním na poskytnutí výrazné finanční pomoci pro vybudování nového zázemí na jižní straně letiště Brno-Tuřany. Po překonání vážných legislativních, technických a finančních problémů se v prosinci 2009 podařilo zkolaudovat nový areál i se zázemím základny letecké záchranné služby firmy Alfa Helicopter, spol. s r.o.