Vinné

MAPA.

11.10.2022

---------- Prezident Beneš kapituloval před nacisty 30.9.1938 ----------

aa.png (466402 bytes)

 

---------- Vznik slovenského štátu 14.3.1939 ----------

bb.png (266396 bytes), helo6027.jpg (188071 bytes)

První výsostné označení slovenských letadel bylo zavedeno až 23.6.1939, kdy čs. znaky na směrovce a na křídlech překryl bíle lemovaný dvojramenný červený kříž na modrém kruhovém podkladu.

Letisko bolo JV od obce Vinné, v miestach približne medzi Medveďou horou a Hôrkou.

V polovině srpna zahájila Luftwaffe přesun protileteckých jednotek na důležitá místa Slovenska a zároveň Luftzeuggruppe 17 připravovalo letiště pro Luftwaffe. Na letiště ve Spišské Nové Vsi, Žilině a Vinné začali proudit zásoby benzínu, bomb a střeliva. Přestože letiště byla připravená, tak první dny tažení se na území Slovenska žádné letecké útvary nenacházeli.

helo6105.jpg (91887 bytes)

Až do 7.9.1939 nepodnikali slovenské ani německé letouny žádné útočné akce, kvůli velmi špatnému počasí. Naopak polské letectvo i přes nepříznivé počasí pronikalo nad Slovensko již od 1.9.1939.

Polské letectvo disponovalo v oblasti velmi slabými silami. Pod Armia Karpaty spadala 31 eskadra rozpoznawcza s 9 PZL P-23B Karaś na letišti Werynia, 56 Eskadra Obserwacyjna se 7 Lublin RWD-XIII D na letišti Mrowla a Pluton Łącznikowy Nr 5 se 3 RWD-8 na letišti Łódź-Lublinek. MAPA.

5.9.1939 kvůli posílení Heeresgruppe Süd se přemístily na slovenská letiště letecké jednotky. Do Spišské Nové Vsi přiletěl Stab/KG 76 (3 Do 17 Z-1), I./KG 76 (36 Do 17 Z-1, 3 Ju 52/3m), III./KG 76 (30 Do 17 Z-1, 3 Ju 52/3m) a 2./ZG 2 (16 Bf 109 D-1). Na polní letiště Vinné se přemístila III./StG 2, která měla 35 Junkersů Ju 87 B-1, 4 Dorniery Do 17 Z a 2 Junkersy Ju 52/3m.

Ju 52/3m "??+IF" , ,

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

5.9.1939 z letiště Nieder Ellguth (Ligota Dolna v Polsku) či Stolp-West (Slupsk v Polsku) Annafeld přiletělo 35 Ju 87 B-1 Stuka, čtyři Do 17 Z a dva Ju 52/3m od III./StG 2.

Pro ochranu Junkersů Ju 87 B-1 na letišti Vinné byla 7.9.1939 přemístěna ze Žiliny na letiště Kamenica nad Cirochou Letka 38. Letka měla 10 letounů.

7.9. se zlepšilo počasí a německé letouny v plné síle napadli cíle v okolí Lvova, Premyslu a Krosna. Junkersy Ju 87 od III./StG 2 bombardovali pod ochranou Letky 38 železniční síť v Lvova. 

8.9.1939 Letka 38 byla zařazena do nově vytvořené Angrifsgruppe Schultheiβ (KG 76, 2./ZG 2, III./StG 2, Letka 38).

9.9.1939 Letka 37 provedla přelet z letiště Naršany na letiště Kamenica nad Cirochou. Letky 37 a 38 vytvořily stíhací skupinu (Slowakische Jagdgruppe).

Kolem 16.30-17.15 hod. letka doprovázela Štuky III./StG 2 z letiště Vinné při jejich návratu z bombardování prostoru severně od Chyrova.

Po zahájení polské kampaně byl 10.9.1939 kolem dosavadního znaku (pro větší výraznost) ještě zaveden 15 cm široký bílý kruh. Toto označení navíc na obou stranách trupu a na křídlech doplnil německý Balkenkreuz  trámový kříž).

10.9.1939 kolem 11.25 – 13.00 hod. letka doprovázela 28 Štuk III./StG 2 při jejich návratu z bombardování Lvova. Akce byla zopakována mezi 15.00 – 16.20 hod. 

11.9.1939 mezi 11.15 – 13.00 letka doprovázela do prostoru Lvova 27 Ju 87B od III./StG 2.

14.9.1939 letka byla v bojové pohotovosti od 8.00 hod. Pravděpodobně mezi 13.40 – 15.30 provedla doprovod při návratu 30 Ju 87B ze III./StG 2 z prostoru Lvova.

15.9.1939 měla spolupracovat s III./StG 2 a provádět volný lov. Nebyly zaznamenány žádné lety.

16.9.1939 pravděpodobně mezi 16.15 – 18.00 provedla doprovod Štuk III./StG 2 při jejich návratu z bombardování  Stanislawowa.

19.9.1939 odletěla III./StG 2 do Mannheim-Ost.

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.

helo5990.png (609862 bytes)

Poľné letisko vo Vinnom sa dostalo pod vodu vytvorením Zemplínskej šíravy.