Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Mimoň Niemes

Boreček Haidedörfel

Kumr Kummer am See od roku 1948 Hradčany

Feldflugplatz Niemes-Süd

MAPA.

16.10.2020

helo6103.jpg (231463 bytes)

, , od prosince 1926 do 1939.

Polní letiště. Zdroj.

18.8.1934 letecký den v Liberci. O závěr se postaraly letky vojenského letectva z Kumru a Hradce Králové, které předvedly skupinovou akrobacii bojové skupiny zakončenou rachotem kulometů.

Pohled na Kummer od Tvarožníku 321 m n. m. z počátku třicátých let 20. stol. Rozlehlá světlá plocha vpravo není vodní plocha, ale louky a polnosti. Při zřízení polního letiště na jaře 1945 zde bylo nutno zasypat i dva malé rybníky, tzv. Flössel Teich a Jordan Teich, které nejsou vidět. Zdroj.

.................................

Soukromé letiště mimoňského podnikatele Domse u Borečku Haidedörfel. Co měl za letoun?


Zastřené letiště Mimoň.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

10.10.1938 Wehrmacht obsadil Mimoň. Nad městem létala letadla Luftwaffe.

----------

----------

12.10.1938 Mimoň navštívil vrchní velitel německých vojsk generál plukovník von Brauchitsch, když projížděl na své inspekční cestě po Sudetech. Téhož dne v Mimoni na soukromém letišti mimoňského podnikatele Domse přistálo několik letadel Luftwafe.

Letouny Dornier Do 17 od Fliegergruppe 40?

----------

----------

14.10.1938 odletěly.

----------

----------

----------

----------

----------

19.10.1938 byl v Mimoňských novinách zveřejněn tento snímek bez přesného uvedení místa. Jedná se pravděpodobně o plochu za bývalou Lazarovou továrnou (pohledem od Borečku), kde mělo být soukromé letiště podnikatele Domse. Uprostřed mezi lesem v pozadí a letadly by měla být silnice z Mimoně na Boreček.

Pozemní zabezpečovací jednotka po odletu letadel opustila z větší části tuto lokalitu po slavnostním rozloučení na náměstí 19.10.1938 do své mateřské (?) základny v Cottbussu (tam se k 1.11.1938 vytvořil Stab a I./KG 252).


Byla zavedena protiletecká ochrana. Pro jednotlivé protiletecké oblasti města byly určeny příslušné protiletecké kryty. Jako tyto kryty byly určeny prakticky všechny větší sklepy města, jako jsou příkladně sklepy pod Kostelním vrchem či sklepy na západní straně dnešní Mírové ulice, sklepy pod dnešní tzv. Sokolkou, pod Křížovým vrchem, Kalvárií atd.


Výroba dřevených vrtulí, přídavných nádrží pro letadla Luftwafe. U  firmy Melder Werke či Ernesta Pelze? Od kdy? Zdroj.


.


.


.


Důkazem probíhající války a přibližující se fronty bylo zřízení záložního lazaretu ve školním objektu, tehdy bývalé české školy v dnešní Komenského ulici. Lazaret měl 230 lůžek a na střeše školy byl vyznačen červený kříž, který upozorňoval na lazaret letadla, aby dle ženevských konvencí nebombardovala zdravotnické zařízení. Později se tento lazaret stal štábním objektem blízkých zřízených polních letišť. Od kdy?


2.3.1945 v 10.45 hod. němečtí stíhači Fw 190 od JG 301 rozstříleli americký bombardér B-17G S/N: 43-37871 "HR-N" "Perry's Pirates" od 551st BS, 385th BG, 8th USAAF z Velké Británie, který měl za cíl Drážďany. Stroj po zásahu explodoval ve vzduchu a jeho trosky se zřítili poblíž obce Kumr. Za řízením seděl 1/Lt. Robert A. Krahn. Osm členů posádky se zachránilo pomocí padáků (jeden přistál dokonce v Máchově jezeře) a byli zajati. Jeden zahynul. Letecká badatelna. Zdroj.

----------

----------

----------

----------

6.3.1945 přijela na vozech tažených koňmi německá stavení jednotka se zajatci budovat letiště. Avšak na konci války mělo Německo již velký nedostatek ženistů, kteří měli připravit v lokalitě u Mimoně na přirozeně rovných lukách dvě základní přistávací plochy. Jedna z nich byla na východ od tehdejšího Kummer See, (hradčanský rybník) druhá východně od Mimoně ve směru na Hvězdov na travnaté pasece uprostřed lesního porostu. Zdroj.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

Nasazení velkého počtu lidí a rozsah prací vedl štáb 1. ukrajinského frontu k vysazení čtyrčlenné zpravodajské skupiny hloubkového průzkumu v noci z 15. na 16.3.1945. Vedl ji Slovák Andrej Zvára, dalšími členy byli Rus, Němec a Polák. Rus se zabil při seskoku. Skupina měla v kraji osídleném německým obyvatelstvem mizivé šance a místní Volksturm na ně uspořádal hon. Po několika přestřelkách je Němci obklíčili u hájovny Skelná Huť, kde jim poskytl potraviny a úkryt nadlesní Karel Krejča. Při přestřelce, kdy padl volksturmann Sprenger, Němci utekli a výsadkáře převedl Krejča do polesí Strážov.

----------

Zásahy bomb v okrese Mimoň byly zaznamenány v Císařském lese u Velenic, u Eierbornu u Kuřívod, v lese mezi Okny a Volšinou (16.3.1945 dvě bomby).

Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 10/30. Kde byl opravny umístěny?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

K přesunu všech částí bitevní SG 2 na kumerské letiště se mělo podle rozkazu uskutečnit kolem 28.3.1945.

Z Görlitz přiletěla stíhací II./JG 6 s Fw 190 A a D. Kdy přiletěla? Velitel Gruppenkommandeur II./JG 6 Hauptmann Günther Weyl. MAPA.

----------

----------

----------

31.3.1945 během vzdušného boje skupiny Fw 190 D asi od II./JG 6 asi z polního letiště Kumr s dvojicí Bell P-39 od 104 гиап, 9 гиад, 6 гиак, 2 ВА, vedený letoun vlétl do oblačnosti a zřítil se na pláni pod vrcholem Luboch Wasserkoppe 1 296 m n m, západně od Vosecké boudy. Pilot Анатолий Николаевич Киселев Anatolij Nikolajevič Kiselev zahynul. Podrobnosti. Letecká badatelna.

----------

1.4.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

10.-11.4.1945 z letiště Grossenhain přiletěl Stab, II. a 10.(Pz)/SG 2.

Velitel Geschwaderkommodor SG 2 Oberst Kurt Kuhlmey - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (15.6.1942, jeden z celkem 7 313). hel731.jpg (10973 bytes) Ve výzbroji měla letouny Ju 87 a Fw 190.

 

Velitel Gruppenkommandeur II./SG 2 Major Karl Kennel - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (25.11.1944 jako 666. z celkem 863). hel013.jpg (25098 bytes) Na fotce ještě jako Hauptmann a bez dubových ratolestí, v roce 1944 sloužil v Prostějově. Ve výzbroji měla letouny Fw 190.

Velitel Staffelkapitän 4./SG 2 asi Oberleutnant Karl Biermann.

Velitel Staffelkapitän 5./SG 2 asi Oberleutnant Hans Schwirblat.

Velitel Staffelkapitän 6./SG 2 asi Leutnant Kienader.

 

Velitel Staffelkapitän 10.(Pz)/SG 2 Leutnant der Reserve Anton Korol - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (12.3.1945, jeden z celkem 7 313). . Protitanková 10.(Pz)/SG 2 s letouny Ju 87 G. Spolu s 10.(Pz)/SG 77 to byly dvě poslední protitankové Staffel, co zbyly Luftwaffe.

Přiletěl i Oberst Hans-Ulrich Rudel - nositel nejvyššího vyznamenání - Zlaté dubové ratolesti s meči a brilianty k Rytířskému kříži Železného kříže Goldenes Eichenlaub mit Schwertern und Brillanten zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (29.12.1944, jako jediný). Tehdy už byl po amputaci pravé nohy, ke které museli němečtí lékaři přistoupit po Rudelově sestřelení 9.2.1945. Video - Rudel v nemocnici. Ani ztráta nohy zarytého pilota neodradila a vrátil se do boje. Zdroj. hel011.jpg (49059 bytes)

Přiletěl možná se svým osobním Fw 190 D-9 "<- + -" foto ještě z Grossenhain,

Rudel u své jednotky. Kde? Major Karl Kennel vítá Rudela. , .

----------

----------

----------

----------

----------

Protože ještě nebyl zařazen k jednotce, jeho úspěchy v akcích nebyly připisovány jemu osobně ale jednotce. Zdroj.

Gefechtsverband Rudel (Stab/SG 2, II./SG 2, I./SG 77 a II./JG 6). Od kdy? Boj o Sasko.

----------

16.4.1945 nálet Američanů. Zničili 10 německých letadel, zahynuli tři němečtí vojáci a jeden civilista, bylo poškozeno několik domů a rozbita všechna okna.

Hned druhý den (?) po svém příletu zažil v Hradčanech dramatické chvíle. Ve své knize popsal, že právě předváděl ukázkové lety a akrobacii pro děti z místní školy, když ve stejnou chvíli začal spojenecký útok na letiště. "Když přistávám, všichni vojáci mi rozčíleně mávají a ukazují nahoru. Dívám se vzhůru. V trhlinách ve vysoké mlze je vidět americké stíhače a stíhací bombardéry. Krouží tam mustangy a thunderbolty. …Mne si nahoře nevšimli, jinak bych je také viděl. Thunderbolty mají zavěšené pumy a vypadá to, že něco hledají. To bude platit našemu letišti. Poskakuji rychle, pokud se něco takového dá tvrdit o jednonohém člověku se sádrovým obvazem, k bojovému stanovišti, a všichni se mají hned ukrýt. Děti posílám do sklepa, protože tam budou alespoň jisté před střepinami. Jinde ne, protože osamoceně stojící dům na našem letišti by mohl jednoho z těch hochů určitě dráždit. Jdu do domu jako poslední, abych uklidnil děti, a již padají bomby, některé těsně vedle budovy. Řinčí okenní tabulky, smetlo to polovinu střechy… Mezi dětmi není naštěstí nikdo zraněn a je mi líto, že je to z nevinné letecké romantiky vytrhlo do drsné skutečnosti."

16.4.1945 severně Görlitz stíhací Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА sestřelily několik letounů Fw 190 D-9. Byly to letouny z Kumru? Deník bitevního korpusu. Popis události v deníku. MAPA.

16.4.1945 Američani rozstříleli bitevní letouny III./SG 2 v Klecanech. Poté posádky přešli do Kumru k II./SG 2. Dále byli ale vedeny u III./SG 2. Něco se přesunulo do Milovic.

----------

----------

18.4.1945 se protitanková 10.(Pz)/SG 2 s Ju 87 G přemístila do Prostějova aby útočila na sovětské tanky u Ořechova (okres Brno-venkov).

18.4.1945 nouzové přistání letounu Ju 87 G-2 WNr. 494 013 "< + -" od Stab/SG 2. Poškození 25 %. Nahrazen asi letounem WNr. 494110.

Zřícení bitevního letounu Fw 190 F západně letiště. Kdy? Letecká badatelna.

Zřícení Ju 87 západně letiště. Kdy?

Zřícení Fw 190 u obce Břehyně Heidemühl. Kdy? Letecká badatelna.

----------

19.4.1945 se z Prostějova vrátila 10.(Pz)/SG 2.

----------

----------

21.4.1945 se stal znovu velitelem Geschwaderkommodor SG 2 Oberst Hans-Ulrich Rudel. Dosavadní velitel Oberst Kurt Kuhlmey se stal General der Schlachtflieger

Z Rudelových záznamů vyplývá, že oblast Českolipska byla na konci války pod silným dohledem ze vzduchu. „V Hradčanech je ubytována pouze naše druhá Gruppe. Štáb Geschwader je v Mimoni a částečně bydlí mezi obyvatelstvem, které je z pětadevadesáti procent německé a čte nám z očí každé přání. Dojíždění na letiště a zpět není jednoduché a jeden muž vždy sedí na blatníku každého vozu a pozoruje nebe. Nad námi se co chvíli řítí američtí a ruští hloubkaři a v tomto prostoru se překrývají. Jedni přilétají ze západu, druzí z východu.

Rudel s ostatními letci vzlétal k boji proti Rudé armádě a 2. polské armádě v bojích, které se rozhořely v posledních dnech války v okolí severočeské Lobendavy a Bautzen. Obě armády si tam museli ze svého stavu odepsat několik desítek tanků, obrněných a nákladních vozidel. Své krátké působení na Hradčanském letišti líčí Rudel ve své knize Navzdory: "Z Kummerského letiště startujeme většinou ráno se čtyřmi nebo pěti protitankovými letouny, doprovází nás deset až patnáct letounů Focke-Wulf 190 s pumami a zároveň nám dělají stíhací ochranu. Protistrana nás očekává v ohromných houfech. Jenom zřídkakdy, když je dostatek benzínu, můžeme vzlétnout se všemi svazky, které jsou mi podřízeny, a i pak má protivník ve vzduchu pětinásobnou převahu! Máme nyní tvrdě vydělaný chlebíček." Mechanici si stěžovali na krev v kabině jeho letounu z nedoléčené amputované nohy.

----------

----------

Z pondělí 23.4.1945 existují záznamy o aktivitách Luftwaffe. II./SG 2 uskutečnila 43 vzletů. Útok na letiště Bronkow a Finsterwalde. MAPA. Další útok severně Bautzen u vesnice. Ztráta pěti letounů.

23.4.1945 nad Varnsdorfem (okres Děčín) vlastní flak sestřelil Fw 190 bývalého velitele 8./SG 2 Staffelkapitän Hauptmann Hendricha Stahla. Zachránil se pomocí padáku, byl zraněn ale dostal se do Kumru. hel719.jpg (89084 bytes) Hauptmann Hendrich Stahl  - nositel vysokého vyznamenání - Dubové ratolesti k Rytířskému kříži Železného kříže Eichenlaub zum Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (24.6.1944 jako 506. z celkem 863). (Na fotce ještě jako Oberleutnant).

Osm letounů Fw 190 od Stab/SG 2 doprovázelo čtyři Ju 87 od 10.(Pz)/SG 77 a osm Ju 87 od 10.(Pz)/SG 2 během útoku v prostoru Weissenberg - Bautzen - Dresden. MAPA. Beze ztrát.

Podle posledního hlášení z 23.4.1945 zbylo v sestavě: Stab/SG 2 šest Fw 190, z toho tři bojeschopné a jeden Ju 87, II./SG 2 36 Fw 190, pouze 16 kusů bojeschopných, 10.(Pz)/SG 2 neznámo.

----------

24.4.1945 u města Görlitz stíhací Jak-9 od 181 иад, 3 шак, 2 ВА sestřelily několik letounů Ju 87 a Fw 190. Byly to letouny z Kumru? Deník bitevního korpusu. Popis události v deníku. MAPA.

----------

Ve středu 25.4.1945 VIII. Fliegerkorps v Heřmanově Městci nasadil 180 bitevních a 10 protitankových letadel. Na tomto úseku Luftwaffe přišla o šest Fw 190 a dva Ju 87. Ofw. Erich Peter ze Stab/SG 2 zahynul v Fw 190. Uffz. Heinz Jahn s Fw 190 D-9 WNr. 400260 od II./JG 6 zahynul u Glogau. Uffz. Richard Krause s Fw 190 D-9 WNr.601969 od II./JG 6 zahynul u Glogau. Ztráty JG 6.

----------

26.4.1945 nasazení 35 bitevních letadel.

----------

V pátek 27.4.1945 nasazení 15 bitevních letadel v prostoru Kamenz.

----------

----------

V neděli 29.4.1945 nasazení 22 bitevních letadel v prostoru Bautzen. Tímto končí záznamy Luftwaffe.

29.4.1945 nálet na cisternový vlak v Mimoni. Čtyři z pěti cisteren shořely. Kolik bylo paliva B4 či paliva C3 na letišti?

----------

----------

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

Začátkem května 1945 odletěl z letiště Kumr Oberst Hans-Ulrich Rudel a adjutant Major Fridrich Becker s letounem Fi 156 na plochu v parku zámku Heřmanův Městec. Ve štábu Luftwaffenkommando VIII nafasoval mapy a znovu vzlétl. Nedokázal přeskočit stromy v parku a zůstal viset na stromě. Hasiči je sundali. Vrátili se autem. MAPA.

----------

----------

Po 4.5.1945 přílet neznámé jednotky s pozorovacími a lehkými bombardovacími letouny. Mohlo to být 17 letounů Bücker Bü 181 od SG 2 z Milovic. (?)

----------

----------

6.5.1945 z Mimoně se vydala trestná výprava proti Kosmonosům a Mladé Boleslavi. Boj o skladiště munice a pohonných hmot v areálu mezi obcemi Loučeň, Tuchom a Ledce. MAPA.

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

8.5.1945 stíhačky od 5 иак, 2 ВА útočily na nepřítele ustupující z Löbau na Neugersdorf a Českou Lípu, prováděly průzkum u města Jablonec nad Nisou, Mimoň, Mladá Boleslav, Jičín, Nymburk, Kolín a východního okraje Prahy a stíhačky od 256 иад, 5 иак, 2 ВА doprovázely bombardéry 4 бак, 2 ВА. Deník stíhacího korpusu.

8.5.1945 v 16.30 hod. devět sovětských bombardovacích letounů Pe-2 od 4 бак, 2 ВА, pod ochranou stíhaček P-39 Airacobra od 211 гиап, 23 гиад, 6 гиак, 2 ВА a stíhaček Jak od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na ujíždějící Němce v Mimoni. Nálet trval asi 10-15 minut. Shozeno na 75 pum. Zničeno 13 domů, 22 poškozeno. Zahynulo 39 osob, 11 zraněno.

Rudel zůstal na Českolipsku až do 8.5.1945, ten den byl ještě v Mimoni svědkem náletu. „Když ti hoši budou dobře mířit, budou hrozné ztráty, protože jsme na sebe tak natěsnaní," vzpomínal na strach z Mimoně ve své knize. "Malý koberec bomb se snesl tři sta metrů od silnice, na které jsme se seřadili, přímo doprostřed města. Chudáci obyvatelé Mimoně!"

Po 17 hodině co mohlo tak odletělo k Američanům.

Kam se co rozuteklo? MAPA.


Bayreuth-Bindlach

8.5.1945 z Liberce nebo Kumru odletělo několik Fw 190 D do Fürth-Atzenhof u Nürnberg nebo Bayreuth-Bindlach.  

Fw 190 D-9 WNr. 211941 "<<+" od Stab I./JG 6.


Fürth-Atzenhof u Nürnberg

8.5.1945 z Liberce nebo Kumru odletělo několik Fw 190 D do Fürth-Atzenhof nebo Bayreuth-Bindlach.

Do Fürth-Atzenhof doletěly asi čtyři Fw 190 D a několik Ju 87.  Video - zajetí Fw 190 D-9 WNr. 211934 " <.+-" od Stab II./JG 6, Fw190 D-9 WNr. 500570 "modrá 12+-" od 8./JG 6 a Ju 87 D-5 "??+C?" od 10.(Pz)/SG 2?.

, .

Fw190 D-9 WNr. ? "modrá 4+-" od 8./JG 6.

Velitel Staffelkapitän 10.(Pz)/SG 2 Leutnant der Reserve Anton Korol se svým šéftechnikem a střelcem.


Kitzingen

Další čtyři Fw 190 a tři Ju 87 společně doletěly po 2 hodinách pozdě odpoledne na letiště Kitzingen. Byly ve spojení s americkým XIX Tactical Air Command, které je navedlo do Kitzingenu. Spojenecké protiletecké jednotky byly upozorněni. Zdroj. Zdroj.

Velitel Geschwaderkommodor SG 2 Oberst Hans-Ulrich Rudel a válečný korespondent/pilot Hauptmann Ernst-August Niermann. Rudel předal Američanům letoun Ju 87 G-2 WNr. 494110 "černá <- +-" rozbitý. 

Rudel opouští letoun 

Rudel přistál uprostřed přehlídky 405th FG, 9th USAAF, zatímco dvě squadrony s 75 neozbrojenými letouny P-47 byly ve vzduchu jihozápadně základny, kde se formovaly k průletu nad základnou. Nastoupení vojáci se chtěli rozprchnout ale velící důstojník to nedovolil. Když ho poté vezli kolem 2 500 nastoupených vojáků poděkoval za milé přivítání :-)

9.5.1945 , . 

Video, video2 - Rudel v zajetí.

Oberleutnant Hans Schwirblat (bez nohy a části levé ruky) taky poškodil svůj letoun Ju 87 D-5 "T6+VU" od 10.(Pz.)/SG 2   - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (20.7.1944, jeden z celkem 7 313).

Ofw., Fw. a civilista přistáli s letounem Ju 87 D-5 "T6+TU" od 10.(Pz.)/SG 2.

, , Hauptmann Kurt Lau (první z leva) v rozhovoru s Majorem Karlem Kennelem. (Zády ke kameře).

Hauptmann Karl Lau přiletěl na stroji Fw 190 "černá 5+-" od II./SG 103 (do 16.4.1945 ve Fassbergu), předtím sloužil u SG 2. Odkud přiletěl? Přiletěli spolu?

Oberfeldwebel a Kurt Lau.

Velitel Gruppenkommandeur II./SG 2 Major Karl Kennel při přistání poškodil stíhací Fw 190 A-8 WNr. 171189 "černá << + -" od Stab II./SG 2. Nevezl pasažéra.

, , .

Velitel Staffelkapitän 5./SG 2 zjizvený na hlavě Oberleutnant Karl Biermann přiletěl s kterým strojem?

Stíhací Fw 190 A-6 WNr. 550503 "bílá 2+-" od 4./SG 2. Přiletěla s ním žena?



Bitevní Fw 190 F-8 WNr. 584584 "bílá 9+-" od 4./SG 2.

Bitevní Fw 190 F-8 WNr. 583234 "bílá 12+-" od 4./SG 2 byl taky rozbit po přistání.

Celkem zajato 21 osob a 7 letadel.

10.5.1945 cvičný souboj Fw 190 A-6 WNr. 550503 "bílá 2+-" s P-47.


Aufhausen

Kolem 17. hod. odletěl Feldwebel Eugen Lörcher s Fw 190 F-8 "černá 3" od 5./SG 2 s přítelkyní do rodného Aufhausen. Zdroj.

, .


Jeho kamarád letěl směrem k Ulmu. Kde přistál? Zdroj.


Kde?

, hel786.png (369926 bytes) . (?)


8.5.1945 v 20.00 hod. u obcí Nadryby a Nynice (okres Plzeň-sever) piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva Fw 190 od neznámé jednotky. Piloti nepřežili. Letecká badatelna. Letecká badatelna. Byli z Kumru?


------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Pozemní personál byl zajat u Kladna. Někteří z nich se po zhrocení své "Tisícileté říše" chovali značně iracionálně, jako dvojice vojáků, kteří okolo poledne 9.5.1945 vyběhli ze zahrad na Kübecku, ukryli se u skladiště benzínu u zastávky Kladno - Motyčín a začali odstřelovat místní civilní hlídku. Zlikvidováni byli až za pomoci projíždějícího sovětského oddílu pomocí ručních granátů. Dle dokladů byli identifikováni jako major Luftwaffe Fridrich Becker (1909) z Berlína a stejně starý důstojnický čekatel Luftwaffe Walter Klinge z Münsteru. Podrobnosti.

----------

Gruppenkommandeur II./JG 6 Hauptmann Günther Weyl byl zabit Čechy. Kde?

----------

----------

----------

----------

----------

15.5.1945 přijíždí strážní letka, aby zajistila letadla a materiál na letišti.

Na letišti zůstalo podle soupisky materiálu II. odboru MNO ze dne 15.5.1945 celkem 4 kusy dvoumístných pozorovacích letadel (Ju 87 ?), pozorovací stroj, 2 bombardovací letouny (He 111 a  Ju 188), školní letoun a dalších 26 kusů označených jen jako lehký bombardovací stroj (Bü 181). Šest letadel bylo zničeno úmyslně založeným požárem. Bylo nalezeno 18 leteckých motorů. Velké množství leteckých pum různých velikostí a velký počet skříňových pum s 30 malými pumami. Rádiová vysílací stanice.

Ju 87 D-8 WNr. 1084 "žlutá 3". Kdy a kde?

Ju 188 . V pozadí kopec Ralsko Rollberg 696 m n. m.

Z polního letiště Hvězdov byl všechen materiál přesunut na polní letiště Kumr.

Bitevní letoun Fw 190 F-8/R1 (hvězdicový motor) od SG 2 a stíhací letoun Fw 190 D-9 (řadový motor) od JG 6. V pozadí Hradčanské stěny. Kdy? Zdroj.

  

----------

----------

----------

----------

----------

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kummer, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 13 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec I-IV.


Ortofotomapa z roku 1946 a 2010. (Pro orientaci zvýrazněná Restaurace Pláž a dosud stojící barák v roce 2010 a 1953).

B - stojánka v roce 1946, A - vrakoviště v roce 1948.

C - letoun v roce 1946, vrakoviště v roce 1948.


Počátkem roku 1947 rozhodl poradní orgán ministra národní obrany Armádní poradní sbor o výstavbě jednoho výsadkového praporu podřízený Velitelství pěchoty. K 1.10.1947 vznikl Pěší prapor 71 (výsadkový) posádkou v Zákupech u České Lípy a v barákovém táboře ve Stráži pod Ralskem. Vzdušný výcvik (opičí dráha) probíhal na letišti Kumr (Hradčany). VHÚ.

24.9.1947 se členové MNV rozhodli o vrácení názvu Hradčany nad Jezerem. Úředně vyhověno bylo 25.8.1948.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

K 1.4.1948 přibyla povětrnostní stanice Kumr (Hradčany) k Povětrnostní ústředně I (PÚ I/PÚS I) VÚ 5438 pro Čechy (zřízené 13.11.1947 ve Kbelích), kdy už měla v podřízenosti 12 povětrnostních stanic: Kbely, České Budějovice, Havlíčkův Brod, Hradec Králové, Chrudim, Jince, Liberec, Milovice, Pardubice, Plzeň, Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší.

1.4.1948 zřízena Letištní správa Kumr (Hradčany).

Základní organizační rámec byl dotvořen v létě 1948 zřízením Velitelství výsadkového vojska s podřízenými jednotkami. VHÚ.

Výsadkové letouny přilétávaly z Kbel od Leteckého dopravního pluku.

Padáková věž he335.jpg (355498 bytes). Byla v Kumru? Zdroj.

10.6.1948 v Kumru se zabil první parašutista.

V červenci 1948 zahájilo 48 židovských dobrovolníků výcvik ve Stráži pod Ralskem. Tvrdý a intenzivní výcvik se zaměřoval na úderný a partyzánský boj a seskoky padákem. Instruktoři vysoce hodnotili morálku a obdivuhodnou houževnatost dobrovolníků, kteří se svědomitě připravovali k boji za svoji vlast. Po výcviku věnovanému taktickému využití výsadkových jednotek v boji vycestovali frekventanti v říjnu 1948 do Izraele, kde byli zařazeni do sestav vznikajícího izraelského výsadkového vojska. VHÚ.

25.8.1948 bylo úředně vyhověno používat jméno obce Hradčany nad Jezerem.

A - vrakoviště v roce 1948. Vlevo je asi tábor paragánů.

C - vrakoviště v roce 1948.


Výsadkové učiliště vzniklo 15.1.1949 s dislokací ve Stráži pod Ralskem. Učiliště se skládalo z Výsadkové školy ve Stráži pod Ralskem, Padákové školy na letišti v Hradčanech, Padákové stanice v osadě Boreček.

Od 28.2.1949 Letištní správa měla krycí číslo VÚ 5440.

Od 1.10.1949 měla Letištní správa nové krycí číslo VÚ 6982. Její letouny byly označovány písmeny MM.

Po zkušenostech z druhé světové války, kdy byly pro rozsáhlé výsadkové operace použity nákladní kluzáky a díky zmiňovaným zkušenostem projevila obnovená čs. armáda zájem o tento druh techniky. Současně byl dle věcného věstníku MNO č.5/48 z 22.1.1949 vyhlášen druhý nábor k výsadkovému vojsku a obsahoval první zmínku o kluzákovém výcviku. Výcvik byl zahájen 16.5.1949 na letištích Letňany a Kbely pod vedením mjr. let. Jaroslava Taudyho, který se věnoval zpracování metodiky a osnovy výcviku. Výcvik byl koncipován jako čistě bezmotorový, frekventanti začali s létáním na kluzáku Schulgleiter SG 38 a postupně přecházeli na větroně DFS Kranich II, při výcviku byl oproti standardnímu civilnímu dáván důraz na bezproblémové zvládnutí aerovleků. Přibližně po provedení třiceti startů a čtyřech hodinách letu každého frekventanta, bylo zahájeno 16.6.1949 přeškolení na nákladní kluzáky NK-4, které bylo ukončeno 22.10.1949. V listopadu 1949 byla skupina absolventů přeřazena z Letňan a Kbel do Výsadkového učiliště. Piloty kluzáků přesunuli k výsadkovému vojsku jako jejich součást. Přesto, že to byli piloti kluzáků, donutili je absolvovat výsadkářský výcvik. Aby nevyšli ze cviku vozili je občas do Letňan, kde si vždy trochu zalétali. V roce 1950 výsadkáře přesunuli do Košic a piloty kluzáků s nimi. Kdy? Zdroj

Jedni piloti kluzáků odešli a druzí přišli. (?)

V listopadu 1949 na letišti Hradčany vznikla (?) Kluzáková letka por. Kočiše. Současně byl proveden další nábor k výsadkovému vojsku, díky kterému byli nakonec k této sekci Výsadkového učiliště dalších sedm vojáků.


15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1).V Hradčanech provoz letištního goniometru.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Již od července 1950 běželo postupné přidělování kluzáků a větroňů k jednotce. Doloženy jsou: jeden kluzák Zlín Z 23 Honza (vojenské označení ŠK 23) OK-5150, tři kluzáci Schulgleter SG 38 (vojenské označení ŠK 38) OK-5339, OK-5340 a OK-5541, dvoumístný větroň DFS Kranich II (vojenské označení VT-52) OK-9212, jeden větroň LG 125 Šohaj (Zlin Z-125 Šohaj II) (vojenské označení VT-125) OK-8848. Později byly přiděleny dva kusy typu větroňů Z 24 Krajánek (vojenské označení VT-24) OK-8169 a OK-8225. 

Dle rozkazu MNO byly na „plachtových letadlech“ odstraněny civilní imatrikulační značky a byly opatřeny vojenskými znaky. Místo civilních značek (OK-….) se na trupech objevilo písmeno W s příslušným číslem. Veškerá sportovní činnost byla buď vojenská, nebo vojáky povolená a tolerovaná.

Program výcviku neblaze ovlivňovala existující dvojkolejnost, jelikož Velitelství letectva zajišťovalo metodiku výcviku, vedení kurzů a vlečné letouny i s vlekaři. Oproti tomu Velitelství výsadkového vojska žáky, instruktory, větroně a kluzáky. Nakonec došlo i k jistému rozdělení pravomocí jelikož další kurz byl zahájen 13.9.1950 pod vedením npor. let. Jána Rapčaniaka (za Velitelství letectva) a jeho zástupcem byl ustanoven por. pěch. Miroslava Kočiše (za VVV), s celkem patnácti frekventanty. 

Dalším letecká technika přicházela na podzim 1950. Přiděleny byly dva větroně VT-52 OK-9201 a OK-9216 a k vlekání využíval K-65 Čáp. 

V listopadu 1950 jsou dodány další dva VT-125 "W-06" a "W-08" a dva akrobatické LF 107 Luňák (vojenské označení VT-7) "W-13" a "W-14", ke kterým později přibyly další, označované "W-15" a "W-16".

14.11.1950 došlo k havárii větroně VT-52 s posádkou por. Kočiš a žák čet. Zátopek, kteří při nácviku akrobacie zahynuli. Po té to události byl provoz celé Kluzákové letky zastaven.


K 15.1.1951 byla Letištní správa přejmenována na 18. letištní správu Hradčany.

Teprve počátkem roku 1951 přehodnotilo MNO situaci a uložilo Velitelství letectva zabezpečit výcvik kvalifikovaným personálem. Velitelem Kluzákové letky se stal npor. let. Rapčaniak, hlavním instruktorem rotm. František Kdér a trvale přiděleným vlekařem por. let. Miroslav Kvíz. Osnova modernizována v tom, že byla rozdělena na dvě etapy. První se věnovala osvojení a procvičení základní techniky pilotáže pod vedení rtm. Kdéra. V druhé žáci plnili pokročilejší úlohy na větroních typu VT-125 a VT-7. K přeškolení na nákladní kluzák NK-4 se vdaném období neuskutečnilo.

V únoru 1951 dorazili dva silně opotřebené balony UBVS-640 ze SSSR. Vytvořená Balonová četa byla ubytována v objektu, kterému se říkalo na Borečku. Jejím prvním velitelem se stal nadporučík Michal Horváth. Zkoušky s těmito balony byly provedeny ve dnech 16. – 20.4.1951. Nové opakované zkoušky pak proběhly v týdnu od 11. do 16.6.1951. Byli k nim přizváni všichni důstojníci a poddůstojníci s válečnými zkušenostmi, kteří již v minulosti provedli tento druh seskoku tak, aby je mohli předat.

4.7.1951 je vystěhováno civilní obyvatelstvo a obec Hradčany přejímá vojenská správa.

Vojenský větroň VT-125 "W-08" . VT-7 "W-15" . Přestože se v Hradčanech jednalo o vojenskou činnost, byl prováděn výcvik na čistě civilní letové technice a vycvičení budoucí piloti nákladních kluzáků se také ve volnějších chvílích věnovali létání ve stoupavých proudech, což s bojovou přípravou mělo a má pramálo společného.

1.9.1951 byla zřízena na letišti v Hradčanech 46. letecká divize a 24. letecký pluk.

14.9.1951 z Brna přelétla největší část 47. leteckého zpravodajského pluku s letouny C-3 spolu s velitelem pplk. let. Františkem Novákem.

Shromážděná letecká technika (C-3) a personál na letišti Hradčany se po doplnění letového personálu o nové absolventy z LU stal jádrem výstavby bombardovacího svazku 46. ld a jeho první bojové součásti 24. lp, z počátku o 2 letkách C-3B.

25. letecký pluk chtěl fakticky velitel letectva zřídit přečíslováním 47. lzpp na 25. lp. To mu MNO-GŠ neschválil a de jure ke zřízení -jak je často uváděno k 19.11.1951- neměl pravomoc! Proto bylo požádáno nově o zřízení a na to MNO-GŠ zřídilo 25. lp k 1.11.1951.

1951 až 1954 výstavba betonové dráhy.


V únoru 1952 byla Kluzáková letka přemístěna do Kbel a tam od 1.5.1952 jako 4. kluzáková letka 1. leteckého dopravního pluku.

V únoru 1952 se štáb 47. lzpp přesunul do Kbel.

1.9.1952 vznikl 29. letecký pluk.

V listopadu 1952 se velitelství 46. bold přemístilo do Zákup.


1.4.1953 zřícení letounu Aero C-3A ev. č. 322 "TH 14" od 29. bolp. Letecká badatelna.

Pohled na jihozápad.

Ortofotomapa z roku 1953 a 2010. Na polním letišti Hvězdov je vidět činnost. Co tam bylo?

Kdy a letouny kterého pluku (24. bolp či 25. bolp)?


V létě 1954 byl 25. bolp přemístěn do Přerova.

Zima 1954-55 C-3B "CD-10" od 1. letky 24. bolp.

Další foto.


K 3.11.1955 se 24. bolp přesunul do Přerova.

K 11.12.1955 se 29. bolp přesunul do Mladé.

1955-64 17. slp


1956-58 26. slp


1958 video.


1958-59 30. sbolp


1959-68 Fotoletecká skupina


1964-68 2. sbolp

Údržba / Týl na letišti / RTZ na letišti

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

1968-91 Sovětská armáda