Benešov Beneschau

Vlaková stanice Benešov u Prahy Beneschau b. Prag

Mariánovice Marianowitz

Bystřice Bistritz

Nesvačily Neswatschil

Letiště Benešov - Nesvačily.

Neplést si s Dolním Benešovem u Opavy Beneschau, Mähren

MAPA.

27.09.2022

Kde bylo schváleno letiště? Bylo u Mariánovic? Ortofotomapa 1949.

29.6.1913 veřejný vzlet Evžena Čiháka pro špatné počasí odloženo. Letoun Rapid typ C zůstal uložen v Benešově.

6.7.1913 veřejný vzlet Evžena Čiháka poblíž Benešova.

Manévry c. a k. armády v jižních Čechách od 15. do 17.9.1913. Fotky manévrů z táborska.


od února 1914

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


Majitelem stroje Abatros D.III (Oef) série 153, určeného k létání na leteckých dnech, byl pan Roubíček z Prahy. Mnoho toho ale nenalétal. Dne 2.10.1920 pilot Jaroslav Samek rozbil letoun při zkušebním letu u dvora Mariánovice. Kde bylo letiště?

7.10.1920 byl havarovaný Albatros převezen do Prahy a není pravděpodobné, že by byl opraven.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


17.9.1930 se před svojí matkou u dvora Mariánovice zabil při akrobacii v malé výšce čet. polní pilot Josef Pešek na Avia B 21.73 od Letky 41 z Kbel.


.


.


.


.


.


.


V roce 1937 se započalo s výstavbou se letiště. Zdroj.


Od jara 1938 se zvyšujícím se nebezpečím rozpoutání války se stavební tempo horečně zvyšovalo. Na stavbě pracovali občané přilehlých Nesvačil i okolních obcí. Na ploše byl vybudován důmyslný kolejový systém pro přemísťování zeminy, která se v některých místech snímala až ve dvoumetrové vrstvě. Terén byl srovnán a odvodněn.

V září 1938 bylo letiště hotovo.

  ----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.


Na letišti nebyly hangáry.

Jak bylo letiště využito? Pravděpodobně v létě bylo letiště využito jako Flugplatz pro školní útvary, které měly velitelství na letištích Kbely, Ruzyň, Wiener Neustadt, atd. Níže jsou informace o tom, které to byly školy.

V září 1939 na Ruzyň přiletěla FFS Wesendorf s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími. Přejmenována na FFS C Rusin.

Od září 1939 satelitní letiště pro FFS C Wiener Neustadt s He 111, Ju 52, Ju 86 a dalšími.

V říjnu 1939 do Kbel přiletěla FFS E A/B Nürnberg. Přejmenována na FFS A/B Prag-Gbell. Satelitní letiště Kralupy nad Vltavou, Klecany a Letňany. 


16.1.1940 byla FFS A/B Prag-Gbell přeznačena na FFS A/B 4.

16.1.1940 byla FFS C Rusin přejmenována na FFS C 12.

16.1.1940 byla FFS C Wiener Neustadt přejmenována na FFS C 8.


V únoru 1941 (?) FFS A/B 4 přelétla do Wien-Schwechatu, kde zůstala do 18.9.1941. Kbely zůstaly satelitní letiště.

V červnu 1941 z letiště v Ohlau Oława do Kbel se přesunula FFS C 14. Výcvik na letištích Kbely, Letňany, Klecany a Ruzyně.


V červnu 1942 se FFS C 14 pravděpodobně přesunula z Kbel na letiště Ruzyně, ale kbelské letiště dále využívala k výcviku.

V červnu 1942 na Ruzyň přiletěla BFS 3. K 1.7.1942 převzala většinu FFS C 12, která byla rozpuštěna.


V roce 1943 byla na základě vyhlášky číslo 803/9 ze dne 10.6.1943 oblast uzavřena pro potřeby nově vznikajícího vojenského cvičiště SS-Truppenübungsplatz Beneschau. V prostoru vojenského cvičiště bylo 6 ploch, kde se dalo přistát. Kde?

, .

 Letiště Benešov v prostoru III. Jak bylo letiště omezeno během cvičných střeleb?

Od 1.9.1943 SS-Truppenübungsplatz Böhmen.

15.10.1943 byla FFS C 14 přeznačena na FFS B 14 a vrátila se zpět do Kbel. Jejím velitelem zůstal Oberstleutnant Kurt von Haustei.

15.10.1943 byla FFS C 8 přejmenována na FFS B 8.

15.10.1943 se BFS 3 stala součástí FFS B 33.


V červenci 1944 poslední piloti FFS B 14 ukončili kompletní výcvik.

25.7.1943 byl ukončen výcvik u FFS B 8.

Odstavná plocha pro vyřazené či nevyužitelné letouny na letišti Benešov a Skuteč.(?)

V létě 1944 byly krátce využity louky u Města Touškova poblíž Plzně pro uskladnění bombardérů He 111 od rušených jednotek KG 4, KG 27 a KG 55. Celkem přes 100 letadel. Poté se pravděpodobně přesunuly do Benešova.

Na letišti bylo přibližně 40 letců a mechaniků. Na letišti a v jeho okolí bylo tehdy umístěno více než 50 letadel He 111 K, Bf 110 a Bf 109, Ju 52, Fi 156 Storch, Si 204 a dalších. Zdroj?

Na letišti bylo 55 letadel He 111. Zdroj?


2.1.1945 v 10 hod. zřícení letounu Bf 109 G‑6 WNr. 782167 "červená 13" blízko skladu munice u obce Dlouhé Pole na východním okraji Benešova. Letoun byl zcela zničen, příčina havárie nebyla zjištěna a na místě byl nalezen mrtvý letec Oblt. Hans Otto Karl Wühle od 1./KG (J) 6 z Kbel. Letecká badatelna.

V březnu 1945 FFS B 33 dostala rozkaz aby se z Ruzyně přemístila do Rotenburgu an der Würmme u Brém. Přelet se asi neuskutečnil.

V březnu 1945 dostala FFS B 14 rozkaz aby se z Kbel přemístila do Wassermühle u Hamburku. Přelet se asi neuskutečnil.

Z 24. na 25.3.1945 bylo letiště napadeno Mosquitem od No. 406 Squadron RCAF. Pilot F/Lt. D.A. Mac Fadyen zapálil jeden a poškodil čtyři He 111.

V dubnu 1945 Sanitätsflugbereitschaft 2.

4.4.1945 útok kotlářů P-51 od 31st FG, 15th USAAF z Itálie na nádraží v Benešově a v blízkém Myslíči.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

8.5.1945 odpoledne došlo k zásadnímu jednání dvou zástupců národního výboru, člena okresní správy a člena městské správy s velitelem SS-Truppenübungsplatz Böhmen Karraschem. Jednali celé odpoledne a výsledkem byl podpis dohody s desítkami bodů, která se dochovala v opise. Nejdůležitějším bodem ujednání bylo to, že jednotky SS začnou cvičiště opouštět 8.5.1945 května úderem dvacáté hodiny a také, že objekty i zbraně převezmou do správy Češi. Karrasch měl vlastně jedinou podmínku, ustoupit na západ.

------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Vlevo záď letounu Si 204, vpravo trup Bf 109, vpravo vzadu noční stíhač Bf 110.

9.5.1945 průjezd jednotky Ozbrojených sil KONR.

9.5.1945 příjezd Dělnicko-rolnické Rudé armády.

Některá německá nepoškozená letadla údajně rozstřílel důstojník Rudé armády. Řada vraků se táhla po hraně letiště od Nesvačil až do Bystřice.

Neprodleně po válce byl z místních leteckých nadšenců ustanoven ČNA odbočka Benešov se započalo s prvním plachtařským výcvikovým kurzem. Létalo se na trofejním dvojsedadlovém kluzáku DFS Kranich II (Jeřáb).

Ke zdejším letcům se přidala i skupina pražských pilotů, kteří měli již předválečný výcvik a tak mohli své zkušenosti předávat ostatním. V této skupině byl i později slavný letecký fotograf Karel Masojídek.

Po skončení základního výcviku však tato skupina pražských pilotů odešla zpět do Prahy na Točnou a do Letňan i se zmíněnou dvojsedadlovkou.

Pro další výcvik druhé skupiny zbyly na letišti již pouze jednosedadlové kluzáky Schulgleiter SG 38 OK-5550 a větroně Grunau Baby IIa OK-8421 (bez brzdících klapek) s Grunau Baby IIb OK-8450 (s brzdícími klapkami).

Pro vlekání byl k dispozici naviják Horch a pásový motocykl BMV, ale pro velkou spotřebu benzínu byl prakticky mimo provoz.

18.8.45 pilot Kládek přelétl Ju 52 v. č. 500116 do Prahy (kam?). Podle různých zdrojů měl stroj tohoto výrobního čísla nést u Luftwaffe označení "GN+OU" nebo "GN+JJ".

19.12.1945 jugoslávský pilot Dimčevič přelétl Ju 52 do Prahy (kam?), 26.12.45 vykoná radiolet nad Ruzyní a o den později odletí do Bělehradu, stroj zapsán jako Ju – 8 a Ju 36-8.


Nejstarší dochovanou budovou je malý hangár, který nechal  postavit továrník Otomar Hrbotický, jenž měl za války firmu na výrobu pletiva a ostnatého drátu. Kdy?

Továrník Otomar Hrbotický si koupil dvě letadla Piper L-4H.

Vždy o prázdninách se z Točné jezdilo do Nesvačil u Benešova. Tam byli točenští plachtaři přeškolováni na větroň Grunau Baby II. Bohužel jednou Bejbinu před kurzem někdo rozbil a plachtaři se museli vrátit na Točnou, kde kurz dodělali.


Táborští motoráři létali do Benešova. Kronika táborského aeroklubu.

Továrník Hrbotický používal letoun Praga E-114.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

9.3.1948 Ministerstvo vnitra vyhlásilo zákaz létání. Zákaz byl distribuován prostřednictvím telekomunikační sítě „Letecké zabezpečovací služby“ a vztahoval se na všechna československá civilní letadla, vyjma letadel ČSA a vládní letky, pro které byly vydány zvláštní pokyny. Úlety československých pilotů.

Motoráři mají zákaz létání.

Továrník Otomar Hrbotický emigroval. Kdy?

V roce 1948 se započalo i s motorovým výcvikem. K výcviku sloužil Piper L-4H po továrníkovi Hrbotickém. Jeho druhý letoun Praga E-114 pak využíval především správce letiště pan Antonín Novák, který se mimo jiné na letišti staral i o početné stádo ovcí. Pro potřeby motorového výcviku pak přibyl letoun Zlín Z-281, který byl způsobilý i pro létání akrobacie.

Řada nejrůznějších restriktivních opatření, jako např. odmontovávání vrtulí z letadel atd. Po vyostření situace začal na letišti působit dokonce útvar VB se strážní činností. Takto zde tehdejší bezpečnost působila asi 1-2 roky, než strážní službu přes noc převzaly ozbrojené hlídky aeroklubu, které zde sloužily ve dvojicích. Ve dne pak letiště hlídal jeden příslušník VB, později placený hlídač.

Koncem roku 1948 táborští motoráři létali přelety Zbraslavice - Benešov - Tábor s letouny Zlín Z-281 OK-ARX a OK-AWX. Piloti Kinc, Heřmánek, Janoušek a Zeman. Kronika táborského aeroklubu.


Skupina čtyř zaměstnanců podniku JAWA - pánové František Šindelář, František Smolák, František Kletečka a František Zejmon založili závodní organizaci Dobrovolného svazu lidového letectví. Předpokládalo se, že kromě své záliby budou vykonávat i leteckou dopravu pro potřeby podniku.

Ortofotomapa 1949.


 --------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Začátkem 50. let však všichni členové této závodní organizace odešli pryč z podniku JAWA a tím tato letecká organizace zanikla.


V roce 1952 do aeroklubu přišli někteří plachtaři ze zrušeného aeroklubu Říčany.


Od roku 1953 první placený náčelník aeroklubu pan Jaroslav Adamec. Dosavadní správce letiště pan Antonín Novák tak přišel o zaměstnání.

Ortofotomapa z roku 1953 a 2010.

Ortofotomapa 1963.

Ortofotomapa 2002.