Slovenské Ju 52/3m

Junkers Ju 52/3m u nás

08.03.2024

Od 15.10.1940 bylo na základě doporučení německé letecké mise při slovenském MNO zavedeno nové označení letadel SVZ, které však bylo zveřejněno až 3.2.1941. Díky tomu se ještě na jaře 1941 v praxi používalo obojí označení. Novým označením byl bíle lemovaný modrý kříž s červeným terčem uprostřed v rozměrech německého vzoru. Zároveň s tímto novým výsostným označením bylo zaváděno označení letek a školy. To se skládalo z bílých písmen na obou stranách trupu a z čísla, které uvádělo pořadí letadla v letce.


.


Dňom 2.3.1943 sa začal výcvik slovenských posádok pre He 111 a Ju 52 vo Flugzeugführerschule C 22 v Oels Oleśnici, ktorý skončil 19.7.1943. Npor. let. Ján Hergott, por. let. Viliam Grún, d. zást. rtm. let. Eugen Čech a rtk. rtm. let. Bohuslav Mihota týmto získali oprávnenie pilotovať He 111 alebo Ju 52. Výcvik bol zameraný i na výuku lietania bez vidu. V ten istý deň skončili výcvik na palubných mechanikov na lietadlách He 111 a Ju 52 rtk. rtm. let. Jozef Krist a čat. Ján Hatnančík.


V květnu 1944 Němci Slovákům dodali dopravní letoun Ju 52/3m WNr. 131484 "S-1".

Trenčín. Kdy?

Používal se pro výcvik parašutistů ve Zvolenu.

Na konci června 1944 byl dodán Slovákům i druhý salonní Ju 52/3m WNr. 131485 pro prezidenta Jozefa Tisa. Parkoval ve Vajnorech.

30.8.1944 vyhlášení SNP. helo5990.png (609862 bytes)

30.8.1944 kpt. Jozef Nižňanský s Ju 52/3m od Letecké dopravní skupiny uletěl z letiště Vajnory na letiště Tri Duby.

Pro potřeby SNP vznikla z Cvičné letky Letecké školy na letišti Tri Duby Kombinovaná letka s asi 70 většinou školními letouny.

K uvolnění letiště Tri Duby bylo na pomocnou plochu Veľká Lúka přelétnuto: 19 kusů Go 145, 10 kusů Fw 44, 6 kusů he 72 D, 5 kusů Praga E.39G, 2 kusy Avia Bš.122 a oba letouny Ju 52. Kdy?

2.9.1944 na letišti na Tri Duby zástavník František Cyprich zalétával opravenou Avii B.534.217 "S-13". Po několika akrobatických prvcích si pilot všimne shonu dole na letišti a dochází mu, že je vyhlášen poplach. Marně však točí hlavou do všech stran, nepřítele nevidí. Z obav, aby mu neuletěl, se rozhoduje přistát blízko okopů sloužících jako úkryty letištního personálu při náletech. Kamarádi mu ukazují směrem k letícímu Junkersu. Cyprich neváhá a hned startuje. U Banské Bystrice Cyprich na Junkerse nalétává, nejprve střílí do trupu a po druhé zteči zapaluje motor na pravém křídle. Pilot György Gách nouzově přistál u Radvaně, část města Banská Bystrica. Posádka přežila. Byl to první sestřel dosažený slovenským povstaleckým letectvem, snad jen tu radost Cyprichovi tenkrát trochu pokazil velitel letky Mikuláš Šinglovič s poznámkou, že mohl Junkerse Ju 52/3m g7e "S.2+07" z 102/1. futárszállitó század MKHL raději donutit přistát a povstalci by tak získali nové provozuschopné dopravní letadlo. Foto.

10.9.1944 Gefechtsverband Henne z Malacek a Fliegergeschwader z.b.V. 7 z Piešťan letouny Ju 87, Ju 88, Bf 109 bombardovaly letiště Tri Duby a pomocnou plochu Veľká Lúka. Zničeny oba letouny Ju 52/3m.