Skuteč Skutsch Скутеч

Landeplatz Skutsch

MAPA.

05.01.2024

, , od prosince 1926 do 1939.

Místní skupina MLL v Proseči. Od kdy?

První zmínky o létání ve Skutči jsou z třicátých let, kdy však letecké aktivity probíhaly mimo prostory současného letiště. Zdroj.

Výstavba letiště pro posilové letecké jednotky.

Bylo vybráno území s vhodným terénem na skutečském návrší Humperky v lokalitě Žďárecké a na katastrálním území obce Předhradí v části Dolívka, někdy označované jako vzdálenější lokalita Šenkýřka.

Ortofotomapa 1.7.1937.


Do září 1938 byla hotova plocha.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok. 


Kolaudace proběhla v roce 1939.

Za války bylo německou armádou na letišti postaveno několik budov a hangárů. Kdy?

Od října 1939 působila na letišti Schule/ FAR. 32.


12.9.1940 poškození školního letounu Bü 131 WNr. 572 "KQ+NS" od pardubické Schule/FAR 32 při pojíždění. Poškození letounu 45 %.


20.6.1941 zničení školního letounu Ar 68 WNr. 1887 od pardubické Schule/FAR 32.

1.10.1941 byla přejmenována na FFS A/B 32.

Fotky. Go 145 "??+NN". Kdy?


24.6.1942 vyvraždění osady Ležáky.

Od roku 1942 servis motorů v továrně na výrobu kol LAS v ulici Vilibalda Svobody ve Skutči.


15.10.1943 byla přejmenována na FFS A 32.


K jejímu rozpuštění došlo 25.1.1944, kdy její zbytky převzala FFS A 9 v Grottkau Stary Grodkow v Polsku.

Byl ještě v létě plachtařský provoz?

Větroně a kluzáci uskladněny v hangáru ve Zbraslavicích (okres Kutná Hora) nebo v Přibyslavi (okres Havlíčkův Brod)? Kdy?

Odstavná plocha pro vyřazené či nevyužitelné letouny na letišti Benešov a Skuteč.(?)

V září 1944 ze Stichovic 11 Gigantů přeletělo do Chrudimi a do Skutče. Giganti u nás.

Od října 1944 měla Giganty už jenom 16./TG 4. Počty letounů u jednotky.

Me 323 E. Kde?

Jejich palubní kulomety MG 131 (celkem pět kusů) ráže 13 mm byly velkým lákadlem pro místní partyzány. Vzhledem k tomu, že v jejich řadách působili i uprchlí sovětští zajatci, letci a zbrojíři, nepředstavovala jejich demontáž příliš velký problém. Partyzáni je pak nasadili do bojů s kolonami ustupujících Němců v posledních dnech války (ústní sdělení p. Zdeňka Oplištila z Litomyšle). Zdroj.

Luftwaffe u Transportních eskader TG 1TG 5 k 31.12.1944 vykazuje už jen 12 ks provozuschopných Me 323 u 16./TG 4.


Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 2/70.

14.4.1945 z Bronkow do Zbraslavic (okres Kutná Hora) přiletěl Stab II./TG 2 a 6./TG 2s Ju 52/3m. Velitel Gruppenkommandeur II./TG 2 Major Kurt Heinrich Harnisch. Zásobování Festung Breslau?

Kdy a odkud do Skutče přiletěla 7./TG 2 s Ju 52/3m.

----------

15.4.1945 z Bronkowa nebo z Zbraslavic do Přibyslavi (okres Havlíčkův Brod) přiletěla 5./TG 2 s Ju 52/3m.

 

Ve dnech 15. a 16.4.1945 bylo letiště v Dolním Benešově vyklizeno.

----------

----------

17.4.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Brno i Tuřany.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

27.4.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Vyškov, Kunovice.

----------

Ve dnech 28. a 29.4.1945 bylo letiště Ostrava-Hrabůvka vyklizeno.

----------

----------

----------

Ve dnech 1. a 2.5.1945 bylo letiště Petřvald vyklizeno.

1.5.1945 z Prostějova přiletěl Stab/JG 77 s Bf 109 G. MAPA. Velitel Geschwaderkommodor JG 77 Major Fritz Losigkeit, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (28.4.1945, jeden z celkem 7 313). Poté. hel032.jpg (9550 bytes) Na fotce bez vyznamenání Rytířský kříž Železného kříže.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

2.5.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Suchdol nad Odrou, Stichovice.

----------

----------

4.5.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Jakartovice u Opavy, Přerov.

----------

5.5.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Olomouc-Neředín, Olomouc-Holice.

5.5.1945 brzy ráno dezertoval pilot Rudolf Dvorak od 7./TG 2 s Fi 156 a přistál u Wippling v Rakousku. MAPA.

5.5.1945 z Olomouce přiletěla II./JG 77 s asi třiceti Bf 109 G. MAPA. Velitel Gruppenkommandeur II./JG 77 Major Armin Köhler, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (7.2.1945). hel033.jpg (44692 bytes) Na fotce ještě jako Hauptmann. Mnoho stíhaček Bf 109 bylo původně od zrušené cvičné doplňovací 16./EJG 2 (měly bílá trupová čísla) z Českých Budějovic.

Příslušníci Gruppenstab: ?.

Velitel Staffelkapitän 5./JG 77 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 6./JG 77 ?. Piloti:

Velitel Staffelkapitän 7./JG 77 ?. Piloti:

----------

6.5.1945 ve Skutči bylo směrem od Horek slyšet rány. Zdálo se, že se střelba přibližuje. Náš místní rozhlas z věže ohlásil, že od 14-15.30 hod. budou mít němci na letišti cvičnou střelbu bez nebezpečí pro město. Ničily se tam stroje, munice a letadla. Pneumatiky, pokud je nespálili, propíchali.

Poslední hlídkové lety nad komunikacemi mezi Moravou a Čechy ještě 6. a 7.5.1945.

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

8.5.1945 velitel Geschwaderkommodor JG 77 Major Fritz Losigkei, nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (28.4.1945, jeden z celkem 7 313) vydal rozkaz přelétnout do amerického zajetí do Regensburgu.  Zdroj.

Kvůli nedostatku paliva odletěl v 13 hodin pouze Uffz. Rolf Buck ze Stab/JG 77 s důstojníkem gen. štábu Kerschlem letounem Fi 156 do Hradce Králové.

Jeden Ju 52 s posledním velitelem JG 77, příslušnicemi Luftwaffe a sestrami Červeného kříže odletěl do Německa. Kam?

8.5.1945 Němci na letišti vyhodili do vzduchu některé stroje. 

8.5.1945 zaznamenána dvojice Bf 109, která zkoušela útočit na stíhačky provádějící průzkum u Znojma. Deník bojové činnosti 3. stíhacího leteckého korpusu. Byly to poslední zaznamenané lety Luftwaffe. Odkud mohly být? Bf 109 byly nalezeny na letištích Hradec Králové, Pardubice, Chrudim, Skuteč, Moravská Třebová, Havlíčkův Brod, České Budějovice. Rakouské letiště už byly asi všechny obsazeny. MAPA. Erich Hartmann je lhář. Deník bojové činnosti 5. letecké armády za květen 1945.

8.5.1945 večer o 22. hodině dal místní rozhlas výzvu, aby se dobrovolně přihlásili muži k střežení letiště. Velitelem letiště byl ustanoven štábní kapitán Brandejs. Hlídali přes celou středu až do 18 hod. večer, kdy byli vystřídáni zatím mobilizovanými vojáky. Bylo jich 30, asi 12 bývalých vojáků. Velitelem hlídky na letišti byl poručík Snášel, jeho zástupcem ppor. Josef Kusý. Technickou správu letiště vedl Ing. Bromský.

, , , , , .

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 v Českých Budějovicích: Hans Bauer, pilot Bf 109 od JG 77 (v květnu 1945 na letištích Skuteč a Moravská Třebová) byl odvelen, aby dopravil z Českých Budějovic nová letadla (od již zrušené 16./EJG 2), aby bylo možné provádět vzdušnou obranu německého ústupu. Skupina absolvovala dobrodružnou cestu přes Jihlavu do Českých Budějovic na nákladním automobilu poháněném plynem z dřevěného splynovače. Jeho Bf 109 ale nebyl připraven k letu. a tak si mohl Hans Bauer udělat ještě krátký výlet do Peček (Pečkův mlýn u Větřní). Pak nazpět do Českých Budějovic, kdy už bylo možné startovat. Kam chtěl letět, když všechna letiště byla už opuštěna? MAPA míst, kde byly Bf 109 od JG 77.

9.5.1945 bylo škpt. Brandejsem, velitelem letiště a pyrotechnikem, za pomoci legionáře Veselého odjištěno na letišti 15 velikých časovaných pum a 300 pum po 100 kg těžkých.

Vchod na letiště .

V 17.47 hod. vzlétl partyzán por. Andrej Alexandrovič Jaroslavec лейтенант Андей Ярославец od 175 шап sestřelen 7.8.1943 a zajat se stíhacím Bf 109 "bílá 36" opatřeného čs. znaky. Po 15 minutách přistál. Palubní zbraně nešli.

Zatím co se tvořily ve městě vojenské útvary, hlídkovalo se na letišti v občanském oděvu a teprve večer 9.5.1945 asi o 18 hodině byli hlídky vystřídány osobami vojenskými. Ježto bylo skoro všude porušeno telefonní vedení, jezdili z města na letiště se vzkazy kurýři na motocyklech a v autech.

----------

Vojáci, kteří byli na letišti na první hlídce a dovedli dobře vládnout zbraní, nastoupili po 20ti hodinové službě na letišti znovu do služby ve zbrani ve městě k odzbrojování německých zajatců. Tak byli ve službě od úterý 8.5.1945 večer do čtvrtka 10.5.1945 dopoledne. Na letišti byly zřízeny pravidelné hlídky čsl. vojska a sestry Červeného kříže tam zřídili ošetřovnu.

Fw 58 , .

Ju 52/3m "??+OR" od 7./TG 2 "8T+?R".(?)  . Ze zdejšího letiště pocházely dva kusy po válce uschopněných transportních letounů Ju 52/3m, opravených v pražském Letovu.(?)

Gigant  "+DS" helo5044.jpg (60707 bytes), hel094.jpg (44432 bytes), hel095.jpg (54816 bytes), helo8278.jpg (180627 bytes),  "+DS" a v pozadí "N" a "L" helo5047.jpg (40596 bytes),  "N" helo8280.jpg (225035 bytes), helo8279.jpg (220665 bytes), helo5043.jpg (41267 bytes), "L" a v pozadí  "+DS" helo5046.jpg (36230 bytes), "L" a v pozadí "N" helo8277.jpg (231283 bytes).

Otevřená nákladová kabiny .

Bf 109 helo4634.jpg (92012 bytes), Bf 109 G-14/AS WNr. 780940 "žlutá 61" a v pozadí zbytky Me 323 Gigant helo7400.jpg (79385 bytes), helo8082.jpg (54117 bytes), helo6280.jpg (153007 bytes). Bf 109 G-14 "bílá 33" helo8102.jpg (59994 bytes)

 

Sovětský Po-2 helo5049.jpg (56033 bytes), helo5050.jpg (35977 bytes).

he584.jpg (25272 bytes) 8 ВА ukořistila německé letouny na letištích Skuteč, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Chrudim, Pardubice, Ohrozim (Stichovice). Deník letecké armády.

16.5.1945 v 13.05 hod. přistál rumunský RWD 13 "10" s por. Soare Jon, který ztratil orientaci. V 13.20 hod. odlet do Fryšavy.

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

Zpráva z 21.5.1945 uvádí, že na letišti bylo jedenáct kusů Me 232. Z toho byl jeden poškozen na 10 %, čtyři z 50 % a šest kusů poškozeno ze 100 %. Pět letadel bylo demolováno ale motory byly v pořádku. Ve Vrběticích si postavili zvoničku z křídla Giganta. Další část konstrukce byly využity v místních lomech jako rampy k nakládce vytěžené žuly (na konci dnes již zrušené železniční vlečky ze stanice Žďárec u Skutče, poblíž Leštinky, u lomu nazývaného Kaňon). Český rozhlas.

Dále se našlo 30 stíhacích Bf 109, jeden letuschopný, devět poškozených z 10 %, dva z 50 %, třináct z 90 % a pět ze 100 %. Fotky Bf 109 ve Skutči.

26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kumr, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.

1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 2 - Borek u Zbirohu, České Budějovice, Čáslav, Havlíčkův Brod, Heřmanův Městec, Cheb, Chrudim, Jiřičky - Senožaty, Klatovy, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Plzeň, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice.

V roce 1945 byl založen ČNA odbočka Skuteč.

Bf 109 G-14 "černá 12" od 2./JG 77 helo8084.jpg (74599 bytes) odvážen na vrakoviště?

V pozadí kovový hangár typu Pícha bez kovového oplášťování. Hangár se rozebral a odvezl?

, .

V rozkladu hel081.jpg (53295 bytes), helo4683.jpg (108645 bytes), bez motorů helo4633.jpg (85679 bytes), hel080.jpg (152289 bytes), hel082.jpg (166540 bytes), helo8274.jpg (250690 bytes), helo8276.jpg (260103 bytes). hel096.jpg (63893 bytes). Giganti u nás.

Trosky všeho helo8275.jpg (268926 bytes).

Bf 109 G-14 "bílá 33" helo8101.jpg (52315 bytes).

Zničená budova helo5193.jpg (137682 bytes)?


V roce 1946 měl aeroklub již 89 členů. Létalo se na kluzáku Schulgleiter SG 38 a motorovém letounu Piper Club.


 


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


Ortofotomapa 8.9.1949.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Ortofotomapa 13.9.1950.


.


.


V roce 1953 na rozkaz čs. letectva byl DOSLET (Dobrovolný svaz lidového letectví) v Chrudimi přesunut na letiště do Skutče. Do Chrudimi se vrátil již na konci roku 1954.


Ortofotomapa z roku 1954 a 2010.

V roce 1966 bylo letiště Skuteč (v té době nejmodernější a největší letiště východočeského kraje) administrativně zrušeno z důvodu navýšení zemědělské produkce. Všechny budovy včetně hangáru získala Strojní traktorová stanice, která zde prováděla opravy těžkých zemědělských strojů. Letištní plocha připadla Státnímu statku Hlinsko za účelem zvýšení zemědělské produkce.

K obnovení letiště došlo v roce 1968. Nikdy se však nepodařilo získat zpět budovy, hangár a letištní plochu. Vše bylo v majetku státu. Aeroklub si pronajal část bývalého hangáru a jednu místnost, která sloužila jako provozní. Letištní plocha byla dána aeroklubu pouze do užívání. Aeroklub dostal povolení provádět výcvik jen na kluzácích.

V roce 1989, vzhledem k obdržené výpovědi z hangáru a provozní místnosti, byla situace kritická. Svépomocí byla budována provozní budova a bylo rozhodnuto o vybudování nového hangáru.

V roce 1992  byly získány dostatečné finanční prostředky a byla zahájenaa výstavba.

V roce 1993 byly dokončeny stavební práce na hangáru a byly vybudovány provozní budovy a sklad pohonných hmot.

Vzhledem k rozšiřování letecké činnosti a množství letecké techniky došlo v letech 2002-2003 k rozšíření hangáru a výstavbě technického zázemí.