Náchod Nachod

Babí Babe

Běloves Bielowes

Malé Poříčí Klein Porschitsch

Homolka 446 m n. m.

Dobrošov Dobroschau

Vysokov

MAPA.

20.01.2022

helo6103.jpg (231463 bytes)

od února 1914

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

18.11.1918 důstojnický zástupce Jaroslav Samek, por. Josef Mikeš a slečna Libuše Lepařová s letounem Hansa-Brandenburg C.I (Ph) 26.10 z pražského letiště Strašnice nezvládl nouzové přistání u Nymburka při nepovolené cestě do Hradce Králové a Náchoda (foto).

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.

 


Od 10.9.1922 Letecká povětrnostní stanice 7.


.


.


30.9.1925 zrušena Letecká povětrnostní stanice 7 Náchod.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


1930


.


.


.


Místní skupina MLL v Náchodě. Od kdy?

PO MLL v Náchodě. Od kdy?

Vybudovali si malý hangár na svahu pod vrchem Dobrošov.

Od roku 1935 Otmar Bergman z PO MLL v Náchodě stavěl u svého otce v obci Lipí větroň EL 2 M Šedý vlk.


V říjnu 1936 PO MLL v Náchodě dokončil kluzák Zlin  Z V, zalétal a 22.11.1936 na náměstí v Náchodě pokřtili jménem Dinka.


V roce 1937 se PO MLL v Náchodě spojil s PO MLL v Hronově a PO MLL v Úpici (okres Trutnov).


Kluzák Skaut-Standard. Od kdy?

Výcvik absolvovali v plachtařské škole. Které?

Létali i na Příčnici.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


Do objektu arizované firmy S. Katzau, přádelna bavlny, Babí u Náchoda se nastěhovala opravna motorů Deutsche Lufthansa AG, Überholungswerkstätten Nachod. Od kdy?

Ze zkušebny Na brzdách v Malém Poříčí bylo denně slyšet hučení zkoušených leteckých motorů. Zdroj. (Opravny letadel Deutsche Lufthansa AG, Reparaturwerkestaetten byly na letišti Ruzyně).


.


.


.


5.10.1943 po 16 hodině pro poruchu nouzově přistálo německé letadlo Červeného kříže na louce proti kopci nad městským lomem za lázněmi. Bylo hodně rozbité, ale čtyřem osobám na palubě se téměř nic nestalo. Prostor v okolí byl střežen. Mechanici odmontovali křídla a za čtyři dny bylo letadlo na tahači úvozem a cestou kolem lázní odtaženo k náchodskému nádraží. Křídla a další vybavení odvezli již dříve. Zdroj.


Flugwache 11 a (letecká hláska) na Homolce 446 m n. m. patřila pod Fluko Prag.


MAPA. Koncem války byl na nádvoří zámku v Náchodě světelný maják k zabezpečení trasy pro zásobování obležené Festung Breslau (dnešní Wrocław).

Továrnu Katzau na Babí, sídlo Deutsche Lufthanzy, od začátku roku hlídali staří němečtí chlapi z Volksturmu. Chodili cvičit a učit se ovládat panzerfausty. Naproti továrně ve skále byly vyhloubeny čtyři 50 m dlouhé, uvnitř spojené tunely, které měly sloužit jako protiletecké kryty pro dělníky. Také zde na silnici od Hronova byly vybudovány záseky z dřevěných kulatin. V továrně se však téměř nepracovalo, neboť nedostávali od vybombardovaných dodavatelů potřebné součástky. Zdroj.

V sobotu, 5.5.1945 byla již zřetelně slyšet těžká dělostřelba.

Dopoledne naši obsadili továrnu a chtěli na Němcích zbraně. Ti jim sice zbraně vydali, ale bez nábojů. Uzavřeli se v továrně a volali na pomoc vojsko z místní posádky. To přijelo, rozehnalo dav a naše revoluční hlídky uprchly přes kopec k Babí a dál do Náchoda.

5.5.1945 obsluha zničila světelný maják a odešla. Podrobnosti.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

V roce 1945 založení ČNA odbočka Náchod.

Vytáhli poschovávaný materiál. Kluzák "Dinka" přežil válku uschován díky Josefovi Dubnovi z Lipí až do roku 1973, kdy ho věnoval Leteckému muzeu ve Kbelích.

Náchodští si dojeli pro větroně a kluzáky německé plachtařské školy v Žacléři (okres Trutnov).

ČNA odbočka Náchod po dohodě se sovětským velitelem v Kladsku převzala plachtařské letiště 150 m od našich hranic u obce Czermna.

Čeká nyní na povolení k létání, aby letiště mohla prakticky použít. Která letiště? Žďárky?

MNO věnoval ČNA odbočce Náchod vojenský barák, který za finanční podpory obce se upravuje na dílny a prozatímní hangár.

Do kursu na Ranou odešli dva členové, kteří po absolvování vedli plachtařský výcvik.

Náborovou akcí pomocí plakátů bylo získáno několik desítek dalších členů a podchyceno nadšení mládeže.

ČNA odbočka Náchod navázala přátelské styky s ČNA odbočkami Trutnov, Úpice, Červený Kostelec a Police nad Metují.

16.12.1945 se konala první řádná volná hromada ČNA odbočky Náchod. Předsedou zvolen ing. Brtek, jednatelem Václav Řezáč a Josef Macek a předsedou plachtařského odboru Lubomír Hanuš.


12.5.1946 za účasti 10 odboček ČNA, a to: Náchoda, Hronova, Nového Města nad Metují, Úpice, Police, Červeného Kostelce, Josefova - Jaroměře, Dobrušky, Ohnišova a Nového Hrádku utvořeno Krajové plachtařské středisko se sídlem v Náchodě ve Žďárkách. Předsedou byl zvolen ing. Brtek.

V roce 1945 Ota Bergman a Slávek Jirka si pronajali na mírně vyvýšené ploše poblíž obce Vysokov u Náchoda pozemek od statkáře pana Feygla. Na tomto pozemku spolu s několika dalšími zájemci o létání vybudovali malý hangár o rozměrech 12 x 12 m a získali postupně letoun Piper L-4 OK-XHL, cvičný kluzák Schulgleiter SG 38 či Z-23 Honza a pokračovací kluzák Grunau Baby IIb, dále motorový naviják typu Stratílek a další předměty pro leteckou činnost.

Poměrně rychle se rozběhl výcvik i praktické létání a byl získán další kluzák čs. výroby Z-24 Krajánek.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------


21.4.1949 se pplk. let. Jaroslav Muzika, škpt. let. Oldřich Filip, škpt. let. Miroslav Laštovka s dětmi a batohy na zádech ukryli v blízkém lese tak, aby nevzbudily nežádoucí pozornost.

22.4.1949 přistál na Vysokově letoun C-3 pilotovaný kpt. let. Jaroslavem Nýčem z Pardubic. Zbylí tři letci vyšli z lesa a vydali se za tehdejším placeným hlídačem letiště. Odzbrojili ho a odstřihli dráty telefonu. Poté všichni nastoupili do letounu. Potom, když letadlo zarolovalo za hangár, z lesa vyběhly rodiny, všichni nastoupili do letadla a když už se rozjížděli, tak tu zbraň vyhodili tomu hlídači na startovací plochu, aby neměl potíže. Přetížený letoun šťastně odstartoval a doletěl v pořádku na letiště Manston v Anglii. Stroj byl pak vrácen zpět do Československa. Úlety českých a slovenských pilotů.


Provoz na letišti Vysokov byl po úletu C-3 zastaven. Po velkém úsilí pánů Bergmana, Jirky a dalších, včetně představitelů n. p. Rubena Náchod bylo v roce 1950 létání opět povoleno. 

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

Za zmínku jistě stojí získání letounu Po-2 Kukuruznik OK-XEK  "Slovan", který byl  jako  neschopný (závada na motoru) odstaven v Liberci. Kdy to bylo? Tento letoun (vyroben v roce 1943 jako typ U-2LNB lehký noční bombardér, v. č. 5868), nabídnul klubu major Medřický (nástupce majora Křemenáka). Pan Feigl, který na letišti působil také jako mechanik se na stroj jel podívat do Liberce. Po dvou dnech práce se vrátil se slovy "Vy blbci, berem všema deseti". Po-2 OK-XEK posléze přelétl Zdeněk Syrovátko. Pro špatné počasí však na Vysokově nepřistál a pokračoval do Nového Města nad Metují. Při aerovleku se Po-2 odlepil od země dříve nežli vlečený Z-25 Šohaj.

Na Vysokově byl již celý letoun světle šedý bez vlajky, jen s nápisem Slovan na přídi a výrobní číslo draku na trupu 5868. Z vojenského vybavení zbyl na letounu jen držák zaměřovače na pravé straně trupu a průzor u kořene křídla.Také chyběl větrný štítek zadního pilotního prostoru. Výrobní číslo draku bylo 5868 (napsáno na trupu) v letovém rejstříku bylo ale uvedeno výr. č. draku 5866 (?). Výrobní číslo motoru bylo 4111085 (původní motor typu M-11, výkon 73 kW). Pak byl zabudován motor z jiného zrušeného letounu a to výr. č. 491929 (motor M-11D, výkon 84 kW) Tato výměna byla provedena na Vysokově.

Asi o rok později se při jednom ze startů se uvolnila vrtule a začala doutnat. Nová nikde nebyla, ale  podařilo se sehnat starší vrtuli z letiště Jelenia Gora, výměnou za 50 párů pracovních bot. Boty odvezl autem pan Syrovátko, ale na hranicích ho nechtěli celníci pustit dál. Tak musel nechat boty na celnici, zajet do Jelenie Gory pro vrtuli, aby tak dokázal, že se nepokouší "pašovat". Teprve poté se boty a vrtule dostaly na místo určení. Měla nátěr bezbarvým lakem a na koncích byly tmavé bandáže. 

Po-2 se vyznačoval spolehlivým provozem, vyžadoval ale značnou údržbu, pro své velké opotřebení a stáří. Po třech letech provozu se vyskytl problém se značně opotřebeným motorem, který vedl ke konečnému zániku letadla. Posledních pár měsíců parkoval venku. Tento letoun byl posledním létajícím kusem na území Československa. V roce 1958 vymazán z leteckého rejstříku.