MAPA.
07.07.2024
, , od prosince 1926 do 1939.
Letoun Hansa-Brandenburg C.I nad rybníky u Hvězdova. Mimoňského podnikatele Domse? V pozadí kopce Velká a Malá Buková. MAPA. Kdy? Fotky z Hvězdova.
---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
6.3.1945 přijela na vozech tažených koňmi německá stavení jednotka se zajatci budovat letiště. Avšak na konci války mělo Německo již velký nedostatek ženistů, kteří měli připravit v lokalitě u Mimoně na přirozeně rovných lukách dvě základní přistávací plochy. Jedna z nich byla na východ od tehdejšího Kummer See, (hradčanský rybník) druhá východně od Mimoně ve směru na Hvězdov na travnaté pasece uprostřed lesního porostu. (Druhá verze je, že na sklonku roku 1944, kdy za východním katastrem Mimoně ve směru na Svébořice zřídila německá armáda polní letiště a v předjaří 1945 na jih od Mimoně polní letiště v Kummru, v místě dnešního letiště). Zdroj.
Nasazení velkého počtu lidí a rozsah prací vedl štáb 1. ukrajinského frontu k vysazení čtyřčlenné zpravodajské skupiny hloubkového průzkumu v noci z 15. na 16.3.1945. Vedl ji Slovák Andrej Zvára, dalšími členy byli Rus, Němec a Polák. Rus se zabil při seskoku. Skupina měla v kraji osídleném německým obyvatelstvem mizivé šance a místní Volksturm na ně uspořádal hon. Po několika přestřelkách je Němci obklíčili u hájovny Skelná Huť, kde jim poskytl potraviny a úkryt nadlesní Karel Krejča. Při přestřelce, kdy padl volksturmann Sprenger, Němci utekli a výsadkáře převedl Krejča do polesí Strážov.
Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 10/30. Kde byl opravny umístěny?
Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 5/20. Kde byly opravny umístěny?
1.4.1945(?) z letiště Alteno přiletěla bitevní I./SG 77 s Fw 190 F-8. Trupové označení "S2+??".
Gruppenkommandeur I./SG 77 Hauptmann Hans-Joachim Brand - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (17.12.1943, z celkem 7 313). Zabil se 18.4.1945 u letiště Alteno.
Příslušníci Gruppenstab:
Velitel Staffelkapitän 1./SG 77 ?. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 2./SG 77 ?. Piloti:
Velitel Staffelkapitän 3./SG 77 ?. Piloti:
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
----------
15.4.1945
----------
----------
Po americkém náletu 16.4.1945 na Letňany se přeživší letouny Ju 52/3m od transportní I./TG 3 rozptýlily na polní letiště. MAPA. Kdy?
Dva letouny Ju 52/3m od 1./TG 3 přeletěly na polní letiště Byšice (okres Mělník).
2./TG 3 přeletěla na polní letiště Hvězdov.
Stab I./TG 3 a 3./TG 3 přiletěly na polní letiště Veleliby (okres Nymburk). Velitel Gruppenkommandeur I./TG 3 Hauptmann Georg-Dieter Matschullat.
Odletěly též na polní letiště Sendražice (okres Kolín)?
----------
18.4.1945 se Gruppenkommandeur I./SG 77 Hauptmann Hans-Joachim Brand zabil u letiště Alteno. Nový velitel už snad ani nebyl jmenován.
----------
Od 19.4.1945 byla 10.(Pz)/SG 77 s 14 letouny Ju 87 v Görlitz. Podrobnosti.
Kdy a odkud přiletěla protitanková 10.(Pz)/SG 77 s letouny Ju 87 (Spolu s 10.(Pz)/SG 2 v Kumru to byly dvě poslední protitankové Staffel, co zbyly Luftwaffe.) Velitel Staffelkapitän 10.(Pz)/SG 77 Oberleutnant Max Diepold - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (28.3.1945, z celkem 7 313). Podrobnosti.
----------
----------
----------
----------
K 23.4.1945 měla protitanková 10.(Pz)/SG 77 už jen 9 letounů Ju 87. Podrobnosti.
Z pondělí 23.4.1945 existují záznamy o aktivitách Luftwaffe. I./SG 77 uskutečnila 19 vzletů. Útok na letiště Bronkow a Finsterwalde. MAPA.
Osm letounů Fw 190 od Stab/SG 2 z Kumru doprovázelo čtyři Ju 87 od 10.(Pz)/SG 77 a osm Ju 87 od 10.(Pz)/SG 2 z Kumru během útoku v prostoru Weissenberg - Bautzen - Dresden. MAPA. Beze ztrát.
----------
----------
K 25.4.1945 I./TG 3 měla 24 bojeschopných letadel Ju 52/3m.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
Zásobovací lety do Festung Breslau Wratislaw do 1.5.1945.
1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).
----------
----------
----------
V noci na 4.5.1945 dezertoval technik s Ju 52/3m do Bodenmaisu za Železnou Rudou. MAPA.
----------
----------
----------
----------
8.5.1945 odletělo devět Ju 52/3m od 2./TG 3 do Bayreuth-Bindlach. MAPA.
8.5.1945 pěší kolona je ještě v Mimoni napadena náletem sovětského letectva.
Kdy a kam odletěly letouny Fw 190 od I./SG 77?
8.5.1945 v 20.00 hod. u obcí Nadryby a Nynice (okres Plzeň-sever) piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva Fw 190 od neznámé jednotky. Piloti nepřežili. Letecká badatelna. Letecká badatelna. MAPA. Byli z Hvězdova?
Kdy a kam odletěly protitankové letouny Ju 87 od 10.(Pz)/SG 77? Jeden Ju 87 "S2+HX" byl nalezen na letišti Klecany.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Pozemní personál byl zajat u Kladna.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
15.5.1945 přijíždí strážní letka, aby zajistila letadla a materiál na letišti.
Na letišti stálo celkem sedm stíhaček (Fw 190?), které po provedení opravy byly schopny letu a jeden bombardér se dvěma torpédy (Ju 188?).
Skladiště bylo plné munice 145 pum do hmotnosti 70 kg, 90 pum nad 70 kg a cca 100 kusů skříňových pum s 24 malými pumami. Větší počet nábojů do palubních děl a mnoho dalšího leteckého a výzbrojního materiálu. Kompletní zaměřovací stanice.
----------
Všechno přesunuto na polní letiště Kumr.
----------
----------
----------
----------
Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kumr, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.
----------
----------
----------
----------
----------
----------
1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec.
Ortofotomapy z 1.7.1946. (Pro orientaci ortofotomapy z roku 2010 a 1953).
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
Ortofotomapa z roku 1953 a 2010. Je tam vidět provoz?