Káraný Karan

Čelákovice Čelakowitz

Mstětice Mštetitz

Zeleneč Selenetsch

Nehvizdy Nehvizd

Jirny Jirna

20.09.2022

MAPA.

9.10.1902 vzlétl Hůlka v zapůjčeném balonu o průměru 9,3 m od Édouarda Surcoufa. Ten chtěl za jeden let 50 franků. Přistál u Čelákovic.

od 27.12.1921 do prosince 1926.

MAPA. Začátkem 20. let 20. století Mezi Horními Počernicemi (okres Praha) a Nehvizdy byly postaveny na rovném úseku někdejší pětikilometrové letecké báze dvě měřicí stanice. Při průletu nad těmito stanicemi se různými prostředky (časoměřiči, fototechnikou) registroval časový údaj, sloužící k určení dosažené rychlosti. Podrobnosti.

21.5.1924 u obce Velké Jirny pilot K. Brabenec s letounem Aero A 10 od ČSA nouzově přistál pro nespolehlivý chod motoru a počasí.

13.7.1924 nehoda soukromého letounu Aero A 14 L-BARB pilota Galinovského. Jakožto vojenský pilot ve službách ČSA si odskočil na melouch a zahynul. Vzlet se třemi cestujícími do stromu u Čelákovic.

7.8.1924 zkušební pilot Avie rt. Josef Černohous zahynul při zkouškách prototypu Avia BH 19 na letecké bázi. Za letu mu prasklo slepé střevo a on havaroval.

, , od prosince 1926 do 1939.

3.3.1933 u Nehvizd letounu Letov Š 32 OK-ADB upadla křidélka. Nouzové přistání.

8.3.1938 se zřítil letoun B 534.106 od Letky 43. Letec svob. p.l.  Karel Čáp se zachránil pomocí padáku. Letecká badatelna.

Po 21.5.1938 z Kbel do Mstětic se přesunulo velitelství První peruti leteckého pluku 4.

Na počátku června 1938 se velitelství První peruti leteckého pluku 4 přesunulo do Kbel.

5.8.1938 se zabil por. Václav Pohanka na letounu B.534.53 od Letky 50, při vojenském cvičení srážka se strojem B 534.333 četaře Josefa Šaška (ten se zachránil pomocí padáku a byl lehce zraněn). Pomník v dnešní Rooseveltově ulici. Letecká badatelna.

Polní letiště Nehvizdy. Zdroj.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

29.12.1941 v 2.24 hod. u hřbitova obce Nehvizdy výsadek skupiny Operace Anthropoid. Plánované místo seskoku bylo Ejpovice (okres Rokycany). Posádka letounu Handley Page Halifax Mk. II, "L9613", "NF-V" od No. 138 (Special Duties) Squadron RAF  Navigační chyba 96 km.

Funkfeuer 18, FF 18, letecký rádiový nesměrový maják. helo9174.jpg (143589 bytes) Kde byl umístěn?

18.1.1945 v 13.10 hod. v obci Zeleneč se zřítil Bf 109 G-10 WNr. 13036? "bílá 8" od 1./KG (J) 6 z Kbel. Stroj explodoval a shořel. Příčinu se opět nepodařilo zjistit. Pilot Uffz. Johannes Fix se pokusil zachránit padákem, ale pro malou výšku se zabil. Dopadl u strážního domku u železniční trati ve směru na Mstětice. Letecká badatelna.

Na jaře 1945 u Mstětic servisní Feld-Werft-Staffel 7/10.

18.4.1945 z Kralup nad Vltavou (via Letňany ?) přeletěly tři kusy (celkem jich bylo podle zdejších četníků čtyři) Ju 52 od III./TG 2. Vojáci je u silnice k Toušeni zamaskovali větvemi, ale ukázalo se, že to nebylo nic platné…

18.4.1945 asi v 9.20 hod. 2nd Lt. Theodore O. Taubert na letounu P-47 Thunderbolt z 396th FS, 368th FG, 9th USAAF zničil dva německé transportní letouny Junkers Ju 52 a jeho kolega 2nd Lt. William G. Dixon jeden na polním letišti u Nehvizd. “Můj wingman mi říkal, že vidí letadlo blízko budovy a já jsem mu odpověděl, ať na něj zaútočí, že ho budu krýt. Ovšem při letu střemhlav jsem spatřil další Ju 52 a přesvědčil se, že se jedná o jiné letadlo, než viděl wingman. Zaútočil jsem podélně přes celé pole a mé střely zasáhly Junkerse do nosu a pilotní kabiny. Než jsem ho minul, byl v plamenech od rozlitého benzínu. Zaútočili jsem ještě několikrát, dosáhli několika dobrých zásahů a pozorovali, jak z letadel stoupá dým vysoko do nebe,” vzpomínal po šedesáti letech na tuto úspěšnou misi Theodore O. Taubert.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

3.5.1949 ortofotomapa obce Nehvizdy.