Chotěboř

Příjemky

Rankov Rankau

06.03.2024

    MAPA.

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


26.7.1929 nouzové přistání pro špatné počasí letounu Bleriot-Spad S.66 v.č. 15 F-AEFP od La Compagnie Internationale de Navigation Aerienne (CIDNA) s poštou na trati Wien - Praha. Letecká badatelna.


1930


.


.


.


.


.


.


.


Polní letiště u obce Dobkov.

Teritoriální obrana proti letadlům TOPL. Podrobnosti.

-Skupina OPL X/154, baterie 34, 35 a 38/154 s 8 cm PLK vz.37) a rotu VKPL 1 a 4 s 2 cm VKPL vz.36.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------



.


.


.


27.12.1943 mezi Chotěboří a Příjemkami se zřítil i s pumou letoun Ju 87 R-2 WNr. 5858 od 2./Schl.G. 102 z Německého Brodu. Flg. Heinz Klann a Gefr. Robert Schröder zahynuli. Letecká badatelna.


12.8.1844 u obce Rankov nouzové přistání letounu Ju 87 od SG 102 z Německého Brodu. Pilot bez zranění.

25.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

3.9.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

Přistání letounu Me 323 Gigant. Kdy?


2.1.1945 v 13 hod. poblíž chotěbořského nádraží ve špatném počasí zavadil o stromy letoun neznámého typu. Pilot zahynul. Snad maďarský Bf 109. Letecká badatelna.

V noci z 15.4. na 16.4.1945 v 23.00-23.30 hod. letoun Li-2 od 54 бад, 4 гбак, 18 ВА z výšky 600 m shodil 2 osoby a 1 500 kg nákladu ve prospěch československých partyzánů na v oblasti kóty 809, 13 km východně Chotěboře. Deník bombardovacího korpusu. Šindelný vrch 806 m n. m. je 20 km východně Chotěboře. Kde ve skutečnosti byl výsadek shozen?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

hel144.jpg (489333 bytes) Zdroj.

V hotelu Modrá hvězda založen ČNA odbočka Chotěboř.

V té době však nebylo ani letiště, ani letadla. Za odstěhování jedné rodiny do pohraničí si dovezli dva kluzáky Schulgleiter SG 38 a jeden větroň Schulgleiter SG 38. Továrna Eckhardt & spol., ve které byla většina členů zaměstnána, dodala polovinu montovaného dřevěné budovy. První letiště vzniklo na podzim roku 1945 na polích mezi hřbitovem, tratí a polní cestou na Břevnici. Prvním instruktorem byl předválečný sportovní letec a vojenský pilot škpt. Jan Červenka.

Schulgleiter SG 38 hel145.jpg (678179 bytes). Kdy?

23.12.1945 v hotelu Palace v Pardubicích se konala krajová schůze ČNA, které se i přes pozvání zástupci odboček ČNA Čáslav, Chrudim, Kutná Hora, Havlíčkův Brod a Chotěboř neúčastnili. K jednání se dostavili pouze zástupci odboček ČNA Hradec Králové, Přelouč, Heřmanův Městec a Pardubice. Hlavním bodem programu byla zpráva o budování svahového letiště Bumbálka, kterou přednesl za ČNA odbočka Přelouč její nově zvolený předseda Ladislav Křemenák.


Stávající plocha přestala brzy vyhovovat a proto již v roce 1946 nastalo hledání vhodnější. Ta se našla u Dobkova na pozemcích pana hraběte Dobrzenského, která sloužila za první republiky jako letiště, používané armádou při manévrech. Za přispění panů Eckhardta, Černohubého, Lišky, Pavlíčka a dalších byl postaven hangár na okraji lesa za Dobkovem (na západní straně letiště) a z trofejních dílů první motorový naviják.

Plachtaři získali trofejní sanitku Ford, udělali generální opravu a začali shánět motorový naviják.

Dvoumístný větroň DFS Kranich II a jednomístný větroň Grunau Baby IIb při navijákovém vzletu hel147.jpg (1068530 bytes). V pozadí komín lihovaru v Dobkově. Kdy?


31.8.1947 byl uskutečněn první letecký den. Grunau Baby IIb OK-8359 a OK-8447 hel146.jpg (521005 bytes)


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------


8.9.1949 ortofotomapa. Severní část letiště.

8.9.1949 ortofotomapa. Jižní část letiště.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


V roce 1953 byly postaveny nové hangáry s provozní budovou poblíž obce Počátky.

10.8.1953 ortofotmapa.