Jičín Jitschin

Vokšice

MAPA.

12.07.2025

Historie.

První let na místě dnešního letiště lze podle starých záznamů doložit dnem 15.10.1911. Eugen Čihák z Pardubic ve vzpomínkách uvádí, že toho dne měl létat na Poráku v Jičíně společně se svým bratrancem ing. Kašparem. Ten však dne 13.10.1911 při havárii letoun poškodil, takže ohlášené ukázkové lety předvedl v Jičíně pouze E. Čihák. Pro velmi silný vítr se aviatik odhodlal pouze k 400 m dlouhému přímému letu.


.


28.9.1913 měl Eugen Čihák veřejný vzlet v Jičíně.


od února 1914

od října 1914


.


od listopadu 1916


.


od konce července 1918

od 1.11.1918 do 27.11.1918.

od 27.11.1918 do 1919.


1919-27.12.1921.


.


od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


.


V roce 1926 byla založena Místní skupiny MLL v Jičíně. Předsedou byl ing. Miloš Knotek.

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


V září 1929 letecký den MLL na Poráku.


1930


.


.


.


27.10.1934 letecký den pořádaný MLL. Letové ukázky předvedli pánové Kovanda, Rodovský, Košťálek a další. Hlavním organizátorem byl pan Alois Mencl, pozdější jednatel a představitel aeroklubu v Jičíně. Letecký den navštívilo 5 000 osob.


Předsedou Plachtařského odboru MLL v Náchodě byl pan ing. Klimeš a instruktorem pan Kábrt.

Létalo se s kluzákem Zlin  Z V na kopci Zebín 399 m n. m.

V roce 1935 začal létat Svatopluk Novotný.


V roce 1936 se připravovala výstavba vojenského letiště v prostoru na východ od obce Čejkovice. Při manévrech na této ploše pak létaly letouny typu Avia BH 11, Š 16 a cvičné E 39.


1.7.1936 ortofotomapa.


V září 1938 letiště mělo stupeň dokončení 35 %.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště a současně veřejná civilní pomocné letiště. Těchto letišť je nutně třeba jak pro účely vojenské, tak i civilních dopravních společností, četnického letectva a sportovního letectva. Jsou to Jičín, Kralupy nad Vltavou, Jihlava, Benešov - Nesvačily, Poděbrady, Skuteč, Kolín, Boskovice, Bystřice nad Pernštejnem, Poprad, Liptovský Sv. Mikuláš, Kežmarok - Spišská Belá, Štubnianské Teplice (od roku 1946 Turčianské Teplice), Muráň, Turčianský Sv. Martin, Senica n/M, Chust, Prešov, Ružomberok.


Výstavba letiště zastavena.


.


.


.


.


MAPA. Letecká hláska-Flugwache 7 na rozhledně Čeřovka 331 m n m patřila pod Flugwachkommando Prag.


8.5.1945 stíhačky od 5 иак, 2 ВА útočily na nepřítele ustupující z Löbau na Neugersdorf a Českou Lípu, prováděly průzkum u města Jablonec nad Nisou, Mimoň, Mladá Boleslav, Jičín, Nymburk, Kolín a východního okraje Prahy a stíhačky od 256 иад, 5 иак, 2 ВА doprovázely bombardéry 4 бак, 2 ВА. Deník stíhacího korpusu.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

10.5.1945 stíhačky od 8 гиад, 5 иак, 2 ВА prováděly průzkum u města Jablonec nad Nisou, Mimoň, Mladá Boleslav, Jičín, Nymburk, Kolín a východního okraje Prahy. Deník stíhacího korpusu.

Válku přečkal kluzák Zlín Z V pod senem ve stodole.

Založen ČNA odbočka Jičín. Prvním předsedou byl zvolen jičínský podnikatel a továrník pan Josef Urbánek. Předsedou plachtařského odboru se stal ing. Klimeš a později ing. Václav Knotek.

Svatopluk Novotný absolvoval první kurz instruktorů létání na Rané.

Instruktorskou činnost prováděl pan Kábrt a připojil se i Svatopluk Novotný a Josef Kazda. Létalo se na kluzácích ŠK 38 ze svahu kopce Zebín ale i za obcí Lužany u kamenického lesa.


V roce 1946 byla uzavřena smlouva s majitelem velkostatku ve Vokšicích hrabětem Schlikem o nájmu letištní plochy na 99 let bezplatně.

První starty na novém provizorně zřízené ploše se prováděly opět pomocí gumového lana. Letouny před a po každém letovém dni se složily a opět rozebraly a uložily v hospodářské budově ve Vokšicích.

Později aeroklub získal startovací naviják od firmy Stratílek z Vysokého Mýta. Plachtařský odbor ČNA odbočka Jičín vedl pan Kazda spolu se Svatoplukem Novotným.

Pro začátky motorového létání získal aeroklub od Ministerstva dopravy a veřejných prací letoun Piper L-4H a Zlín Z 381. Šéfpilotem motorového odboru se stal pan Emil Pánek - jičínský rodák - předválečný vojenský pilot.

Postupně jsou cvičeni plachtaři a tak se objevují nová jména motorových pilotů jako např. Novotný, Kazda, Šebík, Knotek, Urbánek a další.

Protože letiště ve Vokšicích nemělo žádné technické zázemí, bylo rozhodnuto vybudovat v prostoru pod vokšickým pivovarským rybníčkem dva hangáry, každý o rozměru 15 x 30 metrů. Stavbu v letech 1946 a 1947 realizovala firma pana architekta Resla z Jičína. Byla financována Ministerstvem dopravy za podpory firmy Knotek z Jičína.


14.9.1947 letecký den. Svým významem i letovým programem daleko překročil rámec jičínského okresu. Záštitu nad ním převzal generál Hanuš. V pestrém programu se představily letouny typu Arado, Spitfire, Mosquito. Vrcholem byla letecká akrobacie v provedení škpt. Josefa Flekala na letounu Aero C 104. Zúčastnilo se asi třicet typů letadel a přihlíželo deset tisíc diváků. Mnozí z nich absolvovali vyhlídkový let letounem Ju 52. Celá akce byla přehlídkou nesmírně obětavé práce pánů Mencla, Novotného, Urbánka, Knotka, Šebíka a Kazdy. Pomáhali všichni včetně oddílu jičínských skautů, kteří byli pověřeni pořadatelskou službou.

12.12.1947 Letecká hlídka Bezpečnostního letectva. Přibližně 4 stíhačky a dva až čtyři kurýrní letouny (K 65 Čáp, K 68 Piper a Sokol M 1-D).


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

9.3.1948 Ministerstvo vnitra vyhlásilo zákaz létání. Zákaz byl distribuován prostřednictvím telekomunikační sítě Letecké zabezpečovací služby a vztahoval se na všechna československá civilní letadla, vyjma letadel ČSA a vládní letky, pro které byly vydány zvláštní pokyny.

,

11.4.1948 zřícení letounu Beneš-Mráz Be 250 Beta-Major s motorem Walter Major 4 o výkonu 95 kW. Emil Pánek zahynul. , . Zdroj.

13.9.1948 ortofotomapa.

Ministerstvo dopravy postupně vybavuje aerokluby novými větroni Z 24 Krajánek a Z 25 Šohaj.

Výcvik v rámci Letecké vojenské akademie v Hradci Králové? Elementární výcvik na Zlín Z 381 v roce 1948?.


15.4.1949 byl na základě Spojovací letky 1 (SL 1) ve Kbelích postaven Letecký spojovací pluk 1 (LSP 1).

Od 1.7.1949 zahájen výcvik NR49 v rámci Letecké vojenské akademie v Hradci Králové. Elementární výcvik na letištích v Hradci Králové a v Jičíně do 31.12.1949.

1.7.1949 SL 2 v Brně přešla do podřízenosti LSP 1.

Od 1.10.1949 měl LSP 1 nové krycí číslo VÚ 8875. Letouny LSP 1 byly označeny písmeny PP.


1.2.1950 zřízena Letištní správa Jičín VÚ 9994.

Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS I ve složení: Povětrnostní družstva: Kbely, Č. Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Havlíčkův Brod, Hradčany. Povětrnostní stanice letectva: Hora Sv. Šebestiána, Zlaté návrší, Liberec, Klatovy. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Jince, Boletice. Povětrnostní hlídky letectva: Žatec, Jičín, Vysoké Mýto, Milešovka. Povětrnostní hlídka dělostřelectva: Kynžvart. Vyhlášková kancelář: Milovice, Chrudim, Pardubice.

9.5.1950 se hlásný vlak od obce Štědrá (okres Karlovy Vary) přemístil na vojenskou vlečku v Jičíně. Seznámení personálu LSP 1.

Od 1.6.1950 byl hlásný vlak nasazen v rámci cvičení, kdy působil z nádraží Dětenice.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

20.6.1950 přímo do vsi Horky nad Jizerou (okres Mladá Boleslav) se zřítil rt. Přemysl Güttel od LP 5. Vzlet z letiště Jičín? Spolupráce s VÚ 1115. Letecká badatelna.

26.6.1950 byl v Jičíně ze Škody n. p. Plzeň převzat radar RZ III č. 1004, s nímž byly na stanovišti letiště Jičín problémy z důvodu nepříznivých vlivů okolního terénu.

Další zkoušky v Dětenicích.

LSP 1 se přemístil do Hradce Králové. Kdy?

15.12.1950 z podstaty zrušeného Bezpečnostního letectva na letišti Plzeň-Škvrňany vznikl LP 51, který byl určen k ochraně západní hranice do doby, než přijdou stíhačky S-102. Jedna letka byla v Plzni, odloučené roje v síle 4 až 5 letounů dislokované v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Klatovech, Českých Budějovicích a údajně i ve Strakonicích a ve Staňkově.

23.12.1950 ukončení činnosti četnické hlídky.


K 15.1.1951 byla Letištní správa Jičín přejmenována na 20. letištní správu Jičín.

31.7.1951 ortofotomapa.

Transformace Českého národního aeroklubu na Aeroklub republiky Československé, od roku 1951 na DOSLET a od roku 1953 na SVAZARM.


.


---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------

V roce 1953 vznikl při aeroklubu také oddíl parašutistů.

Do aeroklubů Svazarmu přichází nové dvousedadlové školní větroně LF-109 Pionýr. V Jičíně byl s tímto větroněm zahájen kurs se čtrnácti žáky. Výcvik jich dokončilo sedm.

11.8.1953 ortofotomapa.


V průběhu padesátých let byly z výroby dodávány výkonné větroně LG-30 Kmotr, LG-125 Šohaj 2, LG-425 a akrobatický větroň LF-107 Luňák


.


.


.


.


V roce 1959 byl zrušen aeroklub a letiště v Lomnici nad Popelkou. Značná část pilotů z Lomnice a Semil přešla létat do Jičína.

11.7.1959 ortofotomapa.


V roce 1960 je výrazně omezen letový provoz výstavbou komína Agrostroje n.p. Komín byl postaven do osy dráhy letiště bez příslušného povolení. Bylo rozhodnuto vzletový pás pootočit o 30 stupňů a dráhu prodloužit na 1 200 m. Akci řídil člen rady aeroklubu pan František Michálek.


V roce 1961 dochází k velkým změnám. Aeroklub dostává do pronájmu leteckou a pomocnou techniku, budovy, hangáry i letištní plochu. Provozní náklady hradí ze svých prostředků. Aeroklub je získává i pořádáním besed o létání na školách.


.


.


.


V roce 1965 je na letišti zřízena stanice Agroletu, která provádí ošetřování zemědělských ploch letadly typu L-60 Brigadýr, později Z-37 Čmelák, AN-2 a Dromedár. Velitelem stanice je až do odchodu do důchodu pan Josef Zervan.


12.8.1966 ortofotomapa - západní a východní část.


.


---------- Okupace 21.8.1968 ----------


.


V roce 1970 padlo rozhodnutí aeroklubu postavit dvoupatrovou provozní budovu.


Do konce roku 1971 byla dokončena hrubá stavba a v roce 1972 byl objekt zkolaudován. Stavba byla provedena v akci Z a bylo při ni odpracováno 15 000 hodin členy aeroklubu.


.


.


.


.


.


.


.


.


1980


.


.


.


.


.


.


.


.


---------- Převrat 17.11.1989 ----------


.


.


18.9.1992 ortofotomapa.


.


.


.


.


.


.


.


2000


23.5.2021 ortofotomapa.


.


.


.


.


.


.


.


.


2.7.2010 ortofotomapa.


.


.


.


.


.


.


.


.


.


19.5.2020 ortofotomapa.


.


.


.


.


2025