Jezbiny Jesbin

Semonice Semonitz

Polní letiště Jezbiny u Josefova Josefstadt-West

MAPA.

05.02.2022

Historie.

helo6103.jpg (231463 bytes)

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------



V roce 1940 přistálo nouzově na lukách německé letadlo. Pilot nezvládl řízení a s letadlem přistál v potoce. 


.


.


V prostoru luk bylo ve válce zřízené dvakrát německé vojenské letiště. Poprvé v roce 1943, kdy na podzim přilétlo několik letadel Fi 156 Storch k lesíku u Labe. Řeka se však brzy vylila ze břehů a zaplavila letadla, která se tím stala nepoužitelná. Major německé armády, který včas letadla nepřesunul, byl za to poslán na východní frontu. Na lukách probíhala také cvičení německé pěchoty a příslušníků Hitlerjugend.

Na podzim 1943 přiletělo několik Ju 88 a Fi 156. Po asi pěti týdnech letadla odletěla. (?)


Podruhé se objevila v Jezbinách německá letadla v dubnu v roce 1944. Sedláci dostali příkaz posekat trávu o dva týdny dříve. V důsledku zřízení letiště pod Jezbinami bylo zabráno i fotbalové hřiště a SK Jezbiny tím ztratil možnost hrát doma. 

Přiletěl Si 204, dva Fw 189, dva Bf 109, několik Ar 96, 11 bombardérů (?) a tři jednomotorové dolnokřídlé letouny (pravděpodobně pro noční bombardování - typu Bü 131, Kl 35 C-1 a Ar 66.  Létaly po třech letounech. (?)

Provoz pardubické SG 151 s letouny Fw 190 F.

Nehody bitevních letounů Fw 190 poté, co piloti přeškolovaný z letounů Ju 87 s pevným podvozkem, ho zapomněli vysunout.

V létě ještě přistály dva Ju 52/3m a několik lehkých letounů. (?)

Koncem léta 1944 se přemosťoval potok tekoucí z Jezbin do Labe aby se prodloužila dráha. Na 80 civilních pracovníků upravovalo nerovný terén.

Začátkem podzimu 1944 bombardéry vždy kolem 21.30 hodin odlétaly a vracely se k ránu. Také Bf 110 startovaly ale asi půl hodinu po bombardérech. Asi 40 strojů Fw 190 stálo vedle dráhy. (?)

V pátek 8.9.1944 v 18.30 hodin se měl podle ranních hlášení německé Pořádkové policie u obce Eschen, Bezirk Königgrätz, zřítit z neznámé příčiny německý letoun Fw 190, jehož pilot se zachránil na padáku. Výkazy ztrát bitevní výcvikové jednotky III./SG 151, jejíž 8./SG 151 sídlila na polním letišti Josefstadt-West, pro tento den skutečně připouští stoprocentní ztrátu jednoho Fw 190 F-8 v důsledku nedostatku paliva. Letecká badatelna.

21.10.1944 v blízkosti polního letiště zahynul Uffz. Alois Langkawel s Fw 190 F-8 WNr. 932591 "černá 21+" od 8./SG 151.

V listopadu 1944 se z Pardubic do Hradce Králové přesunula II./KG(J) 30. Přeškolovala se na Bf 109 G. Část letounů asi operovala na letiště Josefov-Semonice.

Na podzim 1944 rozvodněná řeka zatopila letiště. Strojům, které neparkovaly na vyvýšeném místě, poté přimrzly podvozky na zaplavené louce.


Po vánocích 1944 až vše zamrzlo, letouny SG 151 odletěly přes Pardubice do Bayreuth-Bindlachu.

V lednu 1945 část II./KG(J) 30 přesunula přes Hradec Králové do Českých Budějovic.

Na jaře 1945 zde měl přistát i Me 323 Gigant.

Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 3/50. (?)

Počátkem dubna 1945 odletělo posledních 12 stíhaček, bombardéry a Ju 52. (?) V dubnu 1945 přiletěly dva Fi 156 a 69 letounů Fw 190. Později bylo na letišti na 20 kusů Fi 156. (?)

 

14.4.1945 letěl osobní letoun He 111 velitele Heeresgruppe Mitte na letiště Cottbus. Doprovázela ho stíhací Schutzstaffel/Erg. JG 1 s Bf 109 z letiště v Hradci Králové.

(K 21.4.1945 byl štáb Gefechtsverband Weiß ve Schweidnitz. V podřízenosti průzkumná 2./NAGr. 4, průzkumná 11./12, bitevní II./SG 77, noční bitevní 3./NSGr. 4, stíhací III./JG 52 a 1./JG 52.) Ústup do Čech?

27.4.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od  511 орап, 5 ВА. Na letišti bylo 15 letadel.

30.4.1945 přiletěla z Hradce Králové noční průzkumná 12./13. Měla ve výzbroji Fw 189 A-1/A-3 a Bf 110.

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

5.5.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od 511 орап, 5 ВА z letiště Vajnory. Přehled bojové činnosti za květen 1945. Na letišti bylo 7 letadel.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

8.5.1945 ráno Schörner odjel s vojenskou kolonou směrem na Žatec, kde mělo být zbudováno nové velitelství Heeresgruppe Mitte k organizaci ústupu na západ. Tady také čekal na svého podřízeného von Natzmera. Zároveň byl připraven z rozkazu samotného Schörnera odlet dvou průzkumných letadel Fi 156 Storch do Žatce.

8.5.1945 celý odjezd velitelství Heeresgruppe Mitte byl zpožděn z důvodu čekání na plukovníka Mayer-Detringa, který sem z Plzně vezl nové instrukce a vysvětlení, proč bylo příměří uzavřeno tak nevhodně brzy.

České Budějovice: Bf 110 G od neznámé jednotky helo4780.jpg (184883 bytes) a později na šrotišti . Můžete to být průzkumná Bf 110 G-3 od od 12./13?

8.5.1945 odpoledne bylo několik Bf 110 a dva Fw 189 zapáleno. U jednoho Fw 189 nemohli spustit druhý motor, tak ho zapálili. Nepoškozeny zůstaly jen Ar 96 a Bü 131. Fotky.

helo5125.jpg (409586 bytes), helo5126.jpg (427518 bytes), helo5113.jpg (81596 bytes).

Vzhledem k dramatické situaci, kdy se vše měnilo s každou minutou, plán pilotů Gastla a Mocka na včasný odlet nevyšel a oba odletěli se značným zpožděním. Když k večeru nad místem přistání u Žatce viděli německá vozidla s bílými prapory a blížící se ruské pancéřové průzkumy, bylo jasné, že rozkaz už nelze splnit. Obě letadla nakonec přistála v Německu u letiště Feldkirchen, východně Mnichova. MAPA.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Co bylo nalezeno. Nedatováno.

Fw 189 A-2 "4E+DW" od 12./13 (W=12. Staffel) helo4797.jpg (312235 bytes), helo5128.jpg (30128 bytes).

Bf 110 G-3 "??+?W" od 12./13 helo4649.jpg (49171 bytes) v pozadí západně je kostel sv. Markéty v Semonicích.

Bf 110 G-3 "??+ZW" od  12./13 helo5118.jpg (87154 bytes), helo5117.jpg (94321 bytes), helo4657.jpg (33783 bytes), helo5129.jpg (25728 bytes)helo4659.jpg (45747 bytes), helo6257.jpg (133142 bytes).

Co to může být ? Si 204? helo4660.jpg (78540 bytes). V pozadí trosky Bf 110.

Nezničené Ar 96 a Bü 131 helo5114.jpg (86013 bytes).

Od 9.5.1945 letouny střežili hasiči z Černožic, později malá jednotka Rudé armády s velitelstvím v Josefově.  Letouny AR 96 helo4653.jpg (39255 bytes), hlídané AR 96 s československými znaky helo4658.jpg (26373 bytes). Později přelétly do Hradce Králové.

1.6.1945 byla zřízena velitelství leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec I-IV.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


 Ortofotomapa z roku 1953.