Jaké bylo oficiální označení německého polního letiště?
MAPA.
11.07.2024
Ortofotomapa 1937 - část jihozápadní a část východní.
----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
V roce 1940 přistálo nouzově na lukách německé letadlo. Pilot nezvládl řízení a s letadlem přistál v potoce.
.
.
V prostoru luk bylo ve válce zřízené dvakrát německé vojenské letiště. Poprvé v roce 1943, kdy na podzim přilétlo několik letadel Fi 156 Storch k lesíku u Labe. Řeka se však brzy vylila ze břehů a zaplavila letadla, která se tím stala nepoužitelná. Major německé armády, který včas letadla nepřesunul, byl za to poslán na východní frontu. Na lukách probíhala také cvičení německé pěchoty a příslušníků Hitlerjugend.
Na podzim 1943 přiletělo několik Ju 88 a Fi 156. Po asi pěti týdnech letadla odletěla. (?)
Podruhé se objevila v Jezbinách německá letadla v dubnu v roce 1944. Sedláci dostali příkaz posekat trávu o dva týdny dříve. V důsledku zřízení letiště pod Jezbinami bylo zabráno i fotbalové hřiště a SK Jezbiny tím ztratil možnost hrát doma.
Přiletěl Si 204, dva Fw 189, dva Bf 109, několik Ar 96, 11 bombardérů (?) a tři jednomotorové dolnokřídlé letouny (pravděpodobně pro noční bombardování - typu Bü 131, Kl 35 C-1 a Ar 66. Létaly po třech letounech. (?)
Které noční průzkumné jednotky byly na polním letišti v roce 1944?
V létě ještě přistály dva Ju 52/3m a několik lehkých letounů. (?)
24.8.1944 po vybombardování letiště Pardubice se 8./SG 151 a I./SG 3 s letouny Fw 190 F přesunuly z Pardubic na polní letiště Josefstadt-West.
Koncem léta 1944 se přemosťoval potok tekoucí z Jezbin do Labe aby se prodloužila dráha. Na 80 civilních pracovníků upravovalo nerovný terén. Asi 40 strojů Fw 190 stálo vedle dráhy.
8./SG 151. Velitel Staffelkapitän 8./SG 151 ?. Piloti:
Velitel Gruppenkommandeuer I./SG 3 Hptm. Heinz Töpfer.
Stab I./SG 3. Příslušníci Gruppenstab: Hptm. Heinz Heyder, ...
1./SG 3. Velitel Staffelkapitän 1./SG 3 ?. Piloti:
2./SG 3. Velitel Staffelkapitän 2./SG 3 ?. Piloti:
3./SG 3. Velitel Staffelkapitän 3./SG 3 ?. Piloti:
Nehody bitevních letounů Fw 190 poté, co piloti přeškolovaný z letounů Ju 87 s pevným podvozkem, ho zapomněli vysunout.
Začátkem podzimu 1944 bombardéry vždy kolem 21.30 hodin odlétaly a vracely se k ránu. Také Bf 110 startovaly ale asi půl hodinu po bombardérech.
V pátek 8.9.1944 v 18.30 hodin se měl podle ranních hlášení německé Pořádkové policie u obce Eschen, Bezirk Königgrätz, zřítit z neznámé příčiny německý letoun Fw 190, jehož pilot se zachránil na padáku. Výkazy ztrát bitevní výcvikové jednotky III./SG 151, jejíž 8./SG 151 sídlila na polním letišti Josefstadt-West, pro tento den skutečně připouští stoprocentní ztrátu jednoho Fw 190 F-8 v důsledku nedostatku paliva. Letecká badatelna.
16.10.1944 nehoda Fw 190 F-8 od I./SG 3. Pilot se zachránil. Kde?
26.10.1944 u obce Benátky (okres Hradec Králové) zřícení letounu Fw 190 F-8 WNr. 583085 od Stab I./SG 3. Hptm. Heinz Heyder zahynul. Letecká badatelna.
21.10.1944 v blízkosti polního letiště zahynul Uffz. Alois Langkawel s Fw 190 F-8 WNr. 932591 "černá 21+" od 8./SG 151.
V listopadu 1944 se z Pardubic do Hradce Králové přesunula II./KG(J) 30. Přeškolovala se na Bf 109 G. Část letounů asi operovala na polním letišti Josefstadt-West.
Na podzim 1944 rozvodněná řeka zatopila letiště. Strojům, které neparkovaly na vyvýšeném místě, poté přimrzly podvozky na zaplavené louce. Kdy?
V listopadu 1944 skončilo přeškolení I./SG 3. Poté se jednotka přesunula do východního Pruska.
Po vánocích 1944 až vše zamrzlo, letouny SG 151 odletěly přes Pardubice do Bayreuth-Bindlachu.
V lednu 1945 část II./KG(J) 30 přesunula přes Hradec Králové do Českých Budějovic.
Na jaře 1945 zde měl přistát i Me 323 Gigant.
Na jaře 1945 servisní Feld-Werft-Staffel (mot) 3/50. (?)
Počátkem dubna 1945 odletělo posledních 12 stíhaček, bombardéry a Ju 52. (?)
V dubnu 1945 přiletěly dva Fi 156 a 69 letounů Fw 190. Později bylo na letišti na 20 kusů Fi 156. (?)
14.-15.4.1945 z letiště Dresden-Klotzsche do Hradce Králové nebo na polní letiště Jezbiny u Josefova Josefstadt-West přiletěla bitevní II./SG 4 s 69 kusy(?) Fw 190 F/G. Velitel Gruppenkommandeur II./SG 4 Major Jan Berlage. Bylo to přechodné umístění? Kam se jednotka přesunula? Pravděpodobně jedna Staffel létala i z polního letiště Skalice.
14.4.1945 letěl osobní letoun He 111 velitele Heeresgruppe Mitte na letiště Cottbus. Doprovázela ho stíhací Schutzstaffel/Erg. JG 1 s Bf 109 z letiště v Hradci Králové.
(K 21.4.1945 byl štáb Gefechtsverband Weiß ve Schweidnitz. V podřízenosti průzkumná 2./NAGr. 4, průzkumná 11./12, bitevní II./SG 77, noční bitevní 3./NSGr. 4, stíhací III./JG 52 a 1./JG 52.) Ústup do Čech?
27.4.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od 511 орап, 5 ВА. Na letišti bylo 15 letadel.
30.4.1945 z Hradce Králové přiletěla průzkumná NASt. 12./13 (Nacht). Velitel Staffelkapitän NASt. 12./13 (Nacht) Oblt. Karl Wulff. Měla ve výzbroji Fw 189 A-1/A-3, Bf 110 a Si 204. Podřízena Stab/NAGr. 15. Trupové označení "4E+?W". MAPA.
1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).
5.5.1945 průzkum letiště sovětským Pe-2 od 511 орап, 5 ВА z letiště Vajnory. Přehled bojové činnosti za květen 1945. Na letišti bylo 7 letadel.
8.5.1945 ráno Schörner odjel s vojenskou kolonou směrem na Žatec, kde mělo být zbudováno nové velitelství Heeresgruppe Mitte k organizaci ústupu na západ. Tady také čekal na svého podřízeného von Natzmera. Zároveň byl připraven z rozkazu samotného Schörnera odlet dvou spojovacích letadel Fi 156 Storch do Žatce.
8.5.1945 celý odjezd velitelství Heeresgruppe Mitte byl zpožděn z důvodu čekání na plukovníka Mayer-Detringa, který sem z Plzně vezl nové instrukce a vysvětlení, proč bylo příměří uzavřeno tak nevhodně brzy.
8.5.1945 odpoledne bylo několik Bf 110 a dva Fw 189 od NASt. 12./13 (Nacht) zapáleno. U jednoho Fw 189 nemohli spustit druhý motor, tak ho zapálili. Nepoškozeny zůstaly jen Ar 96 a Bü 131. Fotky.
Vzhledem k dramatické situaci, kdy se vše měnilo s každou minutou, plán pilotů Gastla a Mocka na včasný odlet nevyšel a oba odletěli se značným zpožděním. Když k večeru nad místem přistání u Žatce viděli německá vozidla s bílými prapory a blížící se ruské pancéřové průzkumy, bylo jasné, že rozkaz už nelze splnit. Obě letadla nakonec přistála v Německu u letiště Feldkirchen, východně Mnichova. MAPA.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Co bylo nalezeno. Nedatováno.
Bf 110 G-3 "??+?W" v pozadí západně je kostel sv. Markéty v Semonicích.
Bf 110 G-3 "??+ZW" , , , , , . České Budějovice: Bf 110 G od neznámé jednotky a později na šrotišti . Můžete to být průzkumná Bf 110 G-3 od NASt. 12./13 (Nacht)?
Shořelý Si 204 . V pozadí trosky Bf 110.
Nezničené školní Ar 96 a Bü 131 .
Od 9.5.1945 letouny střežili hasiči z Černožic, později malá jednotka Rudé armády s velitelstvím v Josefově. Školní letouny Ar 96 , hlídané Ar 96 s československými znaky . Později přelétly do Hradce Králové.
1.6.1945 byla zřízena velitelství leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 1 - Bohdaneč u Pardubic, Boží Dar u Milovic, Čakovice, Dašice, Hodkovice u Turnova, Hradec Králové, Hvězdov u Mimoně, Choceň, Jezbiny u Josefova, Kummer u Mimoně, Klecany, Kralupy, Letňany, Liberec, Mladá Boleslav, Nový Bydžov, Pardubice, Praha-Kbely, Praha-Ruzyně, Přelouč, Vysoké Mýto, Žatec I-IV.
.
.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
Ortofotomapa 1953 - část jihozápadní a část východní.