Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Čáslav Časlau

Vojenské cvičiště Čáslav

15.10.2019

MAPA.

V prosinci 1893 odstartoval balon Ferdinand Carl domácí výroby vlastněný Flugtechnische Verein. Posádka Herman Hoernes a vědci doktor Margules z Úřadu pro meteorologii a zemský magnetismus a doktor Jaeger z fyzikálního kabinetu vídeňské univerzity. Vítr je odnesl z Wien směrem ke Znojmu. Přistáli po třech hodinách u Čáslavi.

21.5.1911 ing. Jan Kašpar veřejně vystoupil v Čáslavi. Po druhém letu v trvání 40 minut odletěl rovnou do Pardubic.

helo8438.jpg (360224 bytes), helo8439.jpg (137351 bytes), helo8440.jpg (346844 bytes).

"Vzácnou novinkou pro Čáslav byl odvážný sport, vzduchoplavba na aeroplánu, kterou zde podnikl 21.5.1911 známý český aviatik, inženýr J. Kašpar z Pardubic. V jiných městech byly již od minulého roku známy odvážné pokusy českého inženýra a v Čáslavi s dychtivostí očekávalo vzácnou podívanou velké množství obecenstva z celého okolí i ze vzdálenějších měst. Pořadatelstvo s MUDr. Karlem Tesařem v čele mělo obtížnou práci udržet pořádek. O bezpečnost se staralo 48 četníků. Pro diváky byly upraveny řady sedadel, ale nesčetné množství lidí obklopovalo letiště a i ze vzdálenějších míst, od Schořova, pozorovalo celý průběh leteckého podniku. Letiště bylo správně zařízeno na vojenském cvičišti u silnice do Drobovic a tu již od časného rána konal inženýr Kašpar potřebnou úpravu letadla. Počátek letu byl ohlášen na pátou hodinu a pro nárazový vítr odložen na šestou hodinu. Stroj 375 kg těžký, typu Blériot, byl vytažen z hangáru a vrtule uvedena v pohyb. Stroj popojel kupředu a již se letadlo vznášelo do výše 200 m směrem severním k Vrchům a v ohromném kruhu se vracelo zpět na letiště. Po chvíli se letadlo vzneslo směrem k Filipovu, opsalo tu kruh a plulo dále k Železným horám, přes Semtěš do Pardubic, kam dorazilo za 28 minut. Ohromující podívaná skončila a přečetné obecenstvo se rozcházelo do svých domovů, zmítáno myšlenkami o úžasném technickém pokroku."

od února 1914

3.5.1914 přelet Evžena Čiháka s ing. Kašparem do Čáslavi a zpět do Pardubic.

 

 

, , od prosince 1926 do 1939.

Od roku 1936 pomocné vojenské letiště. Rozměry 400 x 620 m. Hangár.


28.9.1938 se z Kbel přesunulo velitelství Letecké brigády.

28.9.1938 z Velelib (okres Nymburk) se přesunula Polní letka 3.

30.9.1938 z Čakovic se přesunuly Polní letecké dílny 2.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

2.10.1938 z Čakovic se přesunulo velitelství Leteckého parku 71.

2.10.1938 z Čakovic se přesunuly Sloučené parkové dílny 71.

2.10.1938 z Čakovic se přesunula Záloha leteckého materiálu 71.

2.10.1938 z Čakovic se přesunula Letecká pracovní rota 71.

2.10.1938 z Čakovic se přesunula Letecká pracovní rota 71.

aa.png (466402 bytes)

4.10.1938 se velitelství Letecké brigády přesunulo do Kbel.

5.10.1938 se Polní letka 3 přesunula do Milovic.

8.10.1938 se velitelství Leteckého parku 71 přesunulo do Letňan.

8.10.1938 se Záloha leteckého materiálu 71 přesunula do Letňan.

8.10.1938 se Letecká pracovní rota 71 přesunula do Letňan.

15.10.1938 se Sloučené parkové dílny 71 přesunuly do Kbel.

15.10.1938 se Polní letecké dílny 2 přesunuly do Kbel.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Vojenská pomocná letiště a současně vojenská cvičiště. Jsou to Čtyři Dvory, Vysoké Mýto, Prostějov III, Klatovy, Bohdaneč, Josefov, Čáslav, Přelouč, Dašice, Nový Hradec králové, Mladá Boleslav, Kutná Hora, Turnov, Nový Bydžov, Bzenec, Kroměříž, Plzeň-Bory, Terezín, Jindřichův Hradec.


Provoz?


 


 


 


 


 


V kasárnách v jihovýchodním rohu náměstí se nacházely letecké sklady.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes). 7.5.1945 nad městem kroužil německý letoun a shazoval letáky vyzývající ke klidu, podepsané maršálem Schörnerem.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

26.5.1945 zřízena Technická správa Hradec Králové. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb Velitelství letectva. V působnosti byla letiště Čáslav, Chrudim, Josefov, Přibyslav, Moravská Třebová, České Budějovice.

U Čáslavi byl nalezen dopravní letoun Siebel Fh 104 Hallore. Byl použit na náhradní díly.

1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 2 - Borek u Zbirohu, České Budějovice, Čáslav, Havlíčkův Brod, Heřmanův Městec, Cheb, Chrudim, Jiřičky - Senožaty, Klatovy, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Plzeň, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice.

Založen ČNA odbočka Čáslav.


Plachtaři létali na svahovém letišti v Pohořanech u Ronova.


V roce 1947 založeno letiště Čáslav (východně města za nemocnicí) s jedním hangárem a plochou 1 200 x 450 m.

Foto stavby hangáru .


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------


 


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


 


V roce 1952 u Chotusic zahájení výstavby betonového letiště.


 


Fotomapa 1954 a 2010.