Skalice Groß Skalitz

Na chumbárku

13.07.2025

MAPA.

1.7.1937 ortofotomapa.

Polní letiště bylo podle Malostranského potoka od cesty ze Skalice k Labi až skoro ke Statku pod Číbuzí. Letouny byly ukryty v hájku pod kopečkem Na chumbárku. Od kdy?

14.-15.4.1945 z letiště Dresden-Klotzsche do Hradce Králové nebo na letiště Jezbiny u Josefova Josefstadt-West přiletěla bitevní II./SG 4 s 69 kusy(?) Fw 190 verze F nebo G. Velitel Gruppenkommandeur II./SG 4 Major Jan Berlage.  Bylo to přechodné umístění? Kam se jednotka přesunula? Pravděpodobně jedna Staffel létala z polního letiště Skalice. Snažila se zpomalit postup Rudé armády. Nebo polní letiště Skalice bylo využito až v květnu 1945?

----------

----------

----------

----------

----------

----------

20.4.1944

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

----------

----------

----------

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

Kdy přiletěly letouny Fw 190 s žlutými doplňky, charakteristické pro letouny bojující v Maďarsku? Mohla to být III./SG 10 z letiště Vysoké Mýto, která úzce spolupracovala s SG 4 na Moravě a která se přemístila do Hradce Králové. MAPA.

----------

Do kdy provoz letounů  ve Skalici?

8.5.1945 v 7.15 hod. u obce Dolní Kamenice (okres Domažlice) piloti fotoprůzkumných Mustangů 1./Lt Manuel N. Geiger a 2./LT Stanley F. Newman od 162nd Squadron, 10th PRG, 9th USAAF přinutily k přistání letoun Fw 190 F "< zelená 5+I" od Stab III./SG 10 z Vysokého Mýta nebo z polního letiště Skalice při úletu do Německa. MAPA.

8.5.1945 v 7.15 hod. u obce Hlohová (okres Domažlice) piloti fotoprůzkumných Mustangů 1./Lt Manuel N. Geiger a 2./LT Stanley F. Newman od 162nd Squadron, 10th PRG, 9th USAAF přinutily k nouzovému přistání jeden Fw 190 F "< zelená 2+I" od Stab III./SG 10 z Vysokého Mýta nebo z polního letiště Skalice při úletu do Německa. Podrobnosti.

 

8.5.1945 v 20.00 hod. u obcí Nadryby a Nynice (okres Plzeň-sever) piloti fotoprůzkumných F-6 Mustangů 1./Lt George R. Schroeder a 2./Lt Leland A. Larson od 15th Squadron, 10th PRG, 9th USAAF sestřelily dva Fw 190 od neznámé jednotky. Piloti nepřežili. Letecká badatelna. Letecká badatelna. MAPA. Byli ze Skalice?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Kdy Češi obsadili polní letiště? Kdy přišli Sověti?


1. Tento exemplář s poškozeným ocasním nosníkem a s přídí směrem na jih. Zdroj.

Identifikační číslo "bílá nebo žlutá 13+". Je lemováno tmavou barvou.

Černé kříže ani svastika nejsou lemovány bílou barvou. Na motorové gondole a na směrovce zbytky žluté barvy.

Německé letecké pumy: SC 50 nebo SC 250 a ve stínu kontejnerová puma AB 250. (Pěkné fotky těchto pum naleznete na letišti České Budějovice.)

 , ,

Sověti a Češi .


2. Tento exemplář s přídí směrem na východ. Zdroj.

Identifikační číslo "bílá nebo žlutá -+?". Je lemováno tmavou barvou.

Černé kříže na trupu nejsou lemovány bílou barvou.

Černé kříže na křídlech a svastika lemovány tenkou bílou barvou.

Na motorové gondole a na směrovce zbytky žluté barvy.


Porovnejte s tímto Fw 190 F-8 WNr. 588134 "černá 4+I" od III./SG 10, který nouzově přistál u obce Vysoká u Holic (okres Pardubice). Letecká badatelna.

Identifikační číslo "černá I+4" bez lemování.

Černý kříž a svastika na trupu bez lemování.

Na motorové gondole a na směrovce zbytky žluté barvy.


3. Tento exemplář s poškozeným ocasním nosníkem a s přídí směrem na jih. Zdroj.

Identifikační číslo "bílá nebo žlutá +?". Je lemováno tmavou barvou?

Černý kříž na trupu je lemován bílou barvou. Na motorové gondole a na směrovce zbytky žluté barvy?

, .


Kolik bylo zde nalezeno kusů Fw 190?

Na letišti v Hradci Králové byly nalezeno 34 kusů Fw 190.


1.7.1946 ortofotomapa.

 

Ortofotomapa 1953 a 2010.