2. letecký školní pluk VÚ 9957

27.08.2023

4. lšp LU Prostějov k 1.10.1954 přečíslovaný na 2. lšp LU Prostějov. Jednotka ale létala na letišti v Přerově. Letadla označeny UF.

Na jaře 1955 ukončen u pluku provoz S-199 a od června 1955 se vybraní instruktoři přeškolovali na letiště v Pardubicích na letouny S-102. Od podzimu 1955 pluk přebral letouny S-102 a CS-102.

Od roku 1955 učiliště plně převzalo výcvik pilotů proudových stíhacích letadel u 2. lšp zvládnutí pilotáže cvičných CS-102 (MiG-15 UTI) a bojových S-102 (MiG-15).

Letiště Přerov se muselo uvolnit pro nové letouny B-228 (IL-28). Stěhování 2. lšp  do Čáslavi


26.10.1955 se 2. lšp LU přestěhoval do Čáslavi. Další jednotky měl rozmístěné na letišti v Mladé.

Velitel pluku mjr. Mikeska Steva, mjr. Martinský Ján.

Jaro 1956 a instruktoři před CS-102 helo4904.jpg (166283 bytes), S-103 "UF-41" helo4906.jpg (120302 bytes).

2. lšp byl v Čáslavi do 1.10.1957. Stěhování 2. lšp  do Hradce Králové.


2. lšp byl v Hradci Králové od roku 1957.

V březnu 1957 zahájena Akce 105, výcvik egyptského leteckého personálu.

Od 1.5.1959 působila u  2. lšp "Zahraniční letka pro výcvik na proudových stíhacích letounech".

29.7.1959 MiG-15 v.č. 141122 od 5. letky 2. lšp při přistání narazil do svazarmovského hangáru na letišti Hradec Králové. Voj. Jiří Adámek zahynul. V hangáru shořelo 10 letadel. Letecká badatelna.


2. lšp byl k 31.8.1959 přemístěn do Košic. Velitel pluku mjr. Martinský Ján

Do 31.7.1963 byl  2. lšp podřízen Leteckému učilišti LU v Košicích.

Od roku 1963 byl 2. lšp podřízen Vyššímu leteckému učilišti VLU v Košicích.

---------- Okupace 21.8.1968 ----------

Od roku 1973 byl 2. lšp podřízen Vyššímu leteckému učilišti VVLS SNP v Košicích.

Velitel  2. lšp pplk.Ing.Mihalus Igor.

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

2. lšp byl zrušen k 31.12.1992.

 

Odkazy: L+K 1/00

Ing. Jan Dúbravčík - Dvacítka - Historie 20. stíhacího, později stíhacího bombardovacího leteckého pluku, Svět křídel, 2004