11.12.2024
K 1.10.1960 vzniká smíšený operační svaz označený jako 7. armáda letectva a protivzdušné obrany státu pod velením plk. Zdeňka Kamenického.
Nařízením NGŠ ČSLA č. j. 006190/OMS z 22.4.1961 zřízen 1. ssls. Od 1.9.1961 je z 7. A LaPVOS vyčleněno letectvo, které vytváří 1. samostatný smíšený letecký sbor, jemuž velí genmjr. Jozef Kúkel. (1. sld, 2. sbold, 34. sbold, ..) V podřízenosti měl velitelský roj.
Nařízením NGŠ ČSLA č. j. 008442/18/62-OMS z 21.3.1962 se 1.5.1962 z něj vytváří 10. letecká armáda, mající v podřízenosti jednak "součásti velitelství", "bojové součásti" a "týl".
Pro potřeby štábu svazu vznikl velitelský roj VÚ 5982/VL. Piloti - Šmída, npor. Milan Fabík, kpt. Řehounek František, .. Palubní technici - Falta Jaromír.
Inspektora pro vrtulníky u 10. LA dělal pplk. Josef Pinkas a inspektora pilotů mjr. Jiří Zahrádka.
13.6.1963 |
Mi-1 4013 |
genmjr. Kúkel Jozef |
Hradec Králové |
Nechal si to nahodit inspektorem Zahrádkou a pokusil se o vzlet. Rozbil to. Neměl žádný výcvik. |
10. provozní prapor Hradec Králové, 10. letecký spojovací pluk Klecany.
10. LA měla v podřízenosti:
1. sld, 31. prapor spojení a RTZ, 131. spojovací rota
2. sbold, 32. prapor spojení a RTZ
25. bolp, 11. l pr, 1. pr pzn
34. sbold, 34. prapor spojení a RTZ
1. dvlp, 25. l pr, 52. pr pzn
45. dpzlp, 30. l pr, 53. pr pzn
47. pzlp, 22. l pr, 2. pr pzn, 102. spojovací rota
50. spojlp, 8. l pr, 16. pr pzn
Od 1.9.1963 byly prapory PZN "přejmenovány" na prapory RTZ.
Samostatnou kapitolou podřízených útvarů tvořily "jednotky zvláštního určení" - tzv."S" roty. 1.9.1962 byly vytvořeny letištní a PZN roty “S“. Byly v podřízení letištních praporů a byly určeny pro zabezpečení určených leteckých pluků "spojeneckého letectva". Technika byla vždy na nejmodernějším stupni - byla obměnována !
1.9.1963 spolu se změnou názvu jednotek PZN na RTZ (č. j. 005045-OMS-1963) byly tyto reorganizovány na letištní a RTZ roty „S“. V roce 1965 byly "rozděleny" na samostatné "S" roty letištního zabezpečení (u letištních praporů) a "S" roty RTZ u praporů RTZ.
V Mladé: 22. letištní rota "S", 2. rota RTZ "S", v Pardubicích: 6. letištní rota "S", 22. rota RTZ "S", v Bechyni: 10. letištní rota "S", 10. rota RTZ "S", v Hradčanech: 7. letištní rota "S", 46. rota RTZ "S", v Čáslavi: 21. letištní rota "S", v Náměšti: 19. letištní rota "S".
Byly "obklopeny"nejvyšším stupňem utajení a "moc se toho ven nedostalo"!!!
V podřízenosti 10. LA byla od 1.9.1963 1. spojovací letky na letišti Plzeň, 4. spojovací letka na letišti Bechyně a 2. spojovací letka na letišti Trenčín. Od 1.9.1964 letky přešly pod 1. a 4. armádu a 2. vojenský okruh.
V letech 1964-74 byly vrtulníky u vojskového letectva.
V podřízenosti byl od 1.7.1965 10. prtlo na letiště Přerov.
2.9.1965 |
Mi-4 |
npor. Fabík Milan |
? |
Propálený píst 5. válce. |
.
13.9.1966 |
Mi-4 |
npor. Fabík Milan |
? |
Oblétávání bouřky. Přistání do terénu s větrem až 30 m/sec. Čekání 20 min s roztočeným rotorem. Poté odlet. Poškozeny dorazy listů. |
V roce 1967 byl velitelský roj VÚ 5982/VL "rozšířen" na 10. velitelskou letku VÚ 3565.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
Genpor. Kúkel Jozef byl po srpnu 1969 vystřídán genmjr. Remkem Jozefem. Ten velel 10. LA do roku 1973.
Týlové a zabezpečovací útvary v podřízení 10. LA:
10. Armádní Sklad Leteckého Technického Materiálu
10. Armádní Sklad Letecké Munice
10. Armádní Letecká Základna
10. Armádní Karto reprodukční odřad
3. letecká technická divize (Pardubice/Čáslav), 5. letecká technická divize (Olomouc)
2., 3. letecký stavební prapor, 49., 50., 57., 58. autoprapor
V roce 1969 byl zrušen 10. prtlo na letiště Přerov.
Že letectvo soustředěné v 10. LA představovalo obrovskou sílu, dokumentuje stav letadel udržovaných v bojové pohotovosti k 30.6.1969 :
Letadla stíhací 131 (MiG-19S, MiG-19PM, MiG-21F, MiG-21PFM)
stíhací bombardovací 178 (MiG-15bis, Su-7BM, Su-7BKL)
průzkumný 122 (MiG-15bisR, Il-28R, MiG-21FR, L-29R, Il-14FG)
radiotechnické 17 (Il-28RT, Il-14RT, Il-14RTR)
dopravní výsadkové 32 (Il-14T, An-2)
spojovací 7 (L-200)
cvičné 44 (UTI MiG-15, L-29)
vrtulníky "malé" Mi-1, Mi-4) a "velké" (Mi-8)Velitel 10. LA byl genmjr. Kopřiva Jindřich v letech 1973-1976.
V roce 1974 převedení vrtulníků od vojskového letectva pod 10. LA. Byl začleněn nový 51. vrtulníkový pluk v Prostějově. 10. LA měla vrtulníkové opravny v Brně a Havlíčkově Brodě.
1. a 4. středisko bojového velení letectva vzniklo 1.9.1974. Podléhala velitelství 10. letecké armády a nacházela se v posádce Hradec Králové. 1. středisko používalo krycí číslo VÚ 3392 a 4. středisko VÚ 3400. Oba útvary zanikly 31.10.1987 a nahradila je velitelství letectva 1. a 4. armády.
Na oddělení řízení vojskového letectva 10. LA byl plk. Antonín Papoušek.
ITP OŘVL 10. LA plk. Ing. Adolf Šafra.
OŘVL 10. LA odborně řídilo:
OŘVL ZVO v Táboře - 41. spojovací letka a 42. spojovací letka v Havlíčkově Brodě
OVL 1. A v Příbrami - 11. vrtulníková letka a 1. spojovací letka v Plzni
OVL 4. A v Písku - 4. spojovací letka a 14. vrtulníková letka v Bechyni.
2. spojlt v Trenčíně.
Velitel 10. LA byl genmjr. Bolcha Štefan v roce 1976, kterého ale ještě v tomto roce vystřídal genpor. Matyáš Jaroslav.
V 80. letech byli na oddělení bojové přípravy (gen. Jaromír Úlehla) 10. LA starší inspektor pilot vrtulníků plk. Ing. František Bečka a plk. Ing. Zdeněk Dvorník (k 10. LA přichází v roce 1981).
16.2.1982 |
Mi-4 "8545" 41.spojlt |
plk. Šafra Adolf |
Havlíčkův Brod |
Třesení vrtulníku. Závada 3 vysokonapěťových kabelů a 1 svíčky. |
Velitel 10. LA genmjr. Štorek Zdeněk v letech 1983 - 1986.
František Bečka a Zdeněk Dvorník zorganizovali a 11.10.1984 na letišti
Plzeň se podařilo vyfotit skupinu všech tehdy sloužících typů vrtulníků,
.
Foto Václav Jukl.
10. vlt byla zrušena v listopadu 1985. Nově utvořen roj, podřízený 1. smdlp Mošnov.
V roce 1985 byla přímo začleněna pod 10. LA 1. letka velení a průzkumu na letišti v Dobřanech, 11. vrtulníkový pluk na letišti Plzeň, 31. smíšená letka velení a průzkumu na letišti v Bechyni, 52. letka velení a průzkumu na letišti v Havlíčkově Brodě.
U 1. ltvpz byly vrtulníkové odřady. 1. vro byl příslušný k 1. tankové divizi ve Slaném, 2. vro k 2. motostřelecké divizi Sušice, 19. vro k 19. motostřelecké divizi Plzeň a 20. vro k 20. motostřelecké divizi Karlovy vary. U 31. smltvpz byly dva vrtulníkové odřady. 9. vro pro 9. tankovou divizi v Táboře a 15. vro pro 15. motostřeleckou divizi v Č. Budějovicích. U 52. ltvpz byly dva vrtulníkové odřady. 3. vro v Prostějově pro 3. motostřeleckou divizi v Kroměříži a 4. vro v Havlíčkově Brodě pro 4. tankovou divizi v v Havlíčkově Brodě.
Přes velitelství 10. LA byla řízena a jím byl zabezpečován její výcvik a provoz. Operačně však byla nadále podřízena velení ZVO.
Na oddělení řízení vojskového letectva 10. LA byl od roku 1985 plk. Jaroslav Hejna (k 10. LA přichází v roce 1983).
Od roku 1986 do 1990 byl velitelem 10. LA gen. Ing. Ladislav Sochor.
Odřady se osamostatnily asi v roce 1986. Byly vyjmuty z podřízenosti 1. ltvpz, 31. smltvpz a 52. ltvpz a dány do přímé podřízenosti 10. LA v Hradci Králové. Odřady ale nadále s letkami úzce spolupracovali.
Z podřízenosti 10. LA přechází 31. smíšená letka velení a průzkumu, 9. vrtulníkový odřad a 15. vrtulníkový odřad v Bechyni, na základě nařízení NGŠ č. j. 0011970/80 ze dne 27.4.1987 do přímé podřízenosti velitele ZVO. 3. vrtulníkový odřad přešel též do podřízenosti velitele ZVO a přemístil se z Prostějova do Havlíčkova Brodu.
Z podřízenosti 10. LA přechází do 1. A v Příbrami 1. letka velení a průzkumu v Dobřanech.
Z podřízenosti 10. LA přechází do 4. A v Písku 52. letku velení a průzkumu v Havlíčkově Brodě.
V roce 1989 je provedena další reorganizace. Při ZVO v Táboře vzniká Velitelství vojskového letectva a jeho velitelem se stává dosavadní zástupce velitele 10. LA genmjr. Josef Diblík.
11. vrtulníkový pluk, 111. prapor letištního zabebezpečení a 11. rota spojení a RTZ v Plzni přechází v roce 1988 pod 1. A a vrtulníky 51. vrtulníkového pluku 51. prapor letištního zabezpečení a rota spojení a RTZ v Prostějově v roce 1989 pod 4. A.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
9.2.1990 dosavadní náčelník štábu 10. LA genmjr. Ing. Ján Váňa převzal funkci velitele od genpor. Ing. Ladislava Sochora.
K 31.5.1990 je 30. bilp vyjmut z podřízenosti 34. sbold a předán do přímé podřízenosti veliteli 10. LA.
Nařízením NGŠ-1. zástupce min.obrany č. j. 0010410/81 ze dne 24.4.1990 bylo k 1.10.1990 reorganizováno velitelství 10. LA na velitelství 1. smíšeného leteckého sboru.
Odkazy:
Jaroslav Dvořák - Letcem ve studené válce, Erika 2003