22.11.2023
Historie: firma vznikla v roce 1990 se sídlem na letišti Hradec Králové. Pan Suchánek si pronajal od Aeroflotu jednu Mi-2 OK-VIT (ex CCCP-14232) z Užhorodu a začal létat pro reklamy, filmovat a od roku 1992 prováděl leteckou kontrolu slovenské části Tranzitního plynovodu Praha (L+K 19/92, 7/09)
Na konci roku 1992 si firma pronajala 6 vrtulníků Mi-2 od Bel-airu.
Od 1.1.1993 provoz střediska Hradec Králové Kryštov 06, Ústí nad Labem Kryštov 15 a Liberec Kryštov 18.
Mi-2 OK-MIP ,
a Mi-2 OK-LJR
ve Kbelích v září 1993.
Od 4.5.1995 se DELTA SYSTEM-AIR, s. r. o. přetransformovala na akciovou společnost.
Od února 1996 slouží AS 355 F2 OK-AIA a OK-AIB.
K 29.3.1996 vznikla ABA AIR, a.s. sesterská společnost DELTA SYSTEM-AIR a. s. s jedním vrtulníkem AS 355 F2 OK-BIC. (Na konci roku 1996 ho zakoupila DS-A.) L+K 23/96
V únoru 1997 se dovezl vrtulník Schweizer 300C OK-PIM. Podrobnosti.
AS 355 F2 OK-MIA slouží od listopadu 1998.
Koncem roku 1998 se natáčel reklamní šot pro EuroTel Praha, s.r.o. pomocí kamery SpaceCam, namontované na vrtulník AS 355 F2 OK-MIA. L+K 11/99
Air Ambulance Show 1999 v Hradci Králové 28.-30.5.1999. (L+K 10/99)
1999 |
AS 355 F2 OK-? |
Tuček |
? |
Vysazení motoru. Přistání na letišti v Letňanech |
,
.
Air
Ambulance 2000 v Hradci Králové 19.-20.5.2000.
V říjnu 2000 vzniklo sdružení Asociace nestátních provozovatelů vrtulníků letecké záchranné služby (HEMS-Helicopter Emergency Medical Service). V boji o záchranky se spojila firma DSA s firmou ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o..
Air Ambulance 2001 v Hradci Králové 18.-19.5.2001.
Firma na jaře zakoupila vrtulník Eurocopter EC 135.
Air Ambulance 2002 v Hradci Králové 17.-18.5.2002. Předvedení vrtulníku EC 135.
Skupina pilotů a techniků společnosti byla od 15.7. na třítýdenním školení na vrtulník EC 135 v Německu.
23.8.-25.8. zajištění soutěže silničních motocyklů na Masarykově okruhu v Brně čtyřmi vrtulníky. Vrtulník HEMS byl typu AS 355 F2 firmy DSA.
Dne 1.11.2002 přiletěl Ing. Daniel Tuček na letiště Hradec Králové s vrtulníkem Eurocopter EC 135 T1, prvním vrtulníkem tohoto typu, který bude létat v Česku.
Ve
čtvrtek 16.1.2003 představila společnost na letišti v
Hradci Králové nový přírůstek svého letadlového parku, vrtulník
Eurocopter EC 135 T1 (CDS) poznávací značky OK-DSA. Dvoumotorový vrtulník již
nyní vyhovuje podmínkám provozu vrtulníků určených pro úkoly Letecké záchranné
služby, které v Česku vstoupí v platnost k 1.1.2005. Stroj má být od 3.
února zařazen do pravidelné služby u územního střediska LZS Ostrava.
Kabina v záchranné a zdravotní verzi pojme 1-2 piloty, lékaře, záchranáře
a ležícího pacienta. V této roli se typ EC 135 osvědčil v řadě evropských
zemí, namátkou v Německu, Rakousku a Švýcarsku. V rámci slavnostního
uvedení do provozu obdržela společnost DELTA SYSTEM - AIR a.
s. certifikát dle normy
ISO 9001:2000 pro činnosti: Obchodní letecká doprava, letecká záchranná
služba, přeprava cestujících a nákladů, letecké práce, letecká škola a
údržba letadel. Právo užívání uvedeného certifikátu bude v ročních
intervalech certifikační organizací ověřováno dozorovým auditem. Každé
tři roky bude certifikát obnovován tzv. recertifikačním auditem, který
prověří v celé šíři plnění požadavků normy ISO 9001:2000.
Air Ambulance 2003 v Hradci Králové 16.-17.5.2003.
Firma v červnu 2003 přebrala nový vrtulník Eurocopter
AS 355 N.
Správa úložišť radioaktivních odpadů zadala geofyzikální měření v šesti prostorech, kde přichází v úvahu výstavba hlubinného úložiště. Měření prováděli specialisté kanadské firmy Mc PHAR Geosurveys Ltd. Koordinaci měli na starosti pracovníci firmy G IMPULS Praha. Vrtulník AS 355 F2 firmy DS-A se zavěšenou sondou Hummigbird (je 6,5 m dlouhá a váží 150 kg, 30 m pod vrtulníkem) létal ve výšce 60 m nad terénem. Měření oddálilo nepříznivé geomagnetické bouře na Slunci.
29.9.2003 |
AS 355 F2 OK-MIA |
Kožíšek, ? | U Rakovníka |
Srážkou se stromem zničena sonda za US$ 170000. Závěrečná zpráva. |
Vrtulník AS 355 F2 OK-MIA s pilotem Kolískem v Táboře 3.11.2003.
,
,
.
Ukončení prací 20.11.2003.
Vyhlášení vítěze výběrového řízení na provozovatele stanic letecké záchranné služby. Firma ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o. bude provozovat stanice LZS Olomouc, Jihlava a České Budějovice. Firma DELTA SYSTEM - AIR a. s. bude provozovat stanice LZS Brno, Ostrava, Liberec a Ústí nad Labem.
Vznik DELTA SYSTEM-HEMS o. p. s. k 22.12.2003.
K 28.12.2003 svoji činnost na stanici LZS Brno ukončil provozovatel ALFA - HELIKOPTER, spol. s r. o. Od 29.12. zahájil provoz na stanici provozovatel DELTA SYSTEM - AIR, a. s. s vrtulníkem AS 355 F2.
Air Ambulance 2004 v Hradci Králové 14.-15.5.2004.
18.11.2004 do Česka doletěl Eurocopter EC 135 T2 D-HECB OK-DSB (výr. č. 360) zakoupený firmou DELTA SYSTEM-AIR a. s. a 17.12. přiletěli do Hradce Králové další dva nové vrtulníky EC 135 T2. Od ledna 2005 už slouží nové vrtulníky v Ústí nad Labem, Liberci a v Ostravě.
6.1.2005 představení nových vrtulníků EC 135 T2 firmy DELTA
SYSTEM-AIR a. s. v Hradci Králové.
Od 11.1. slouží nové vrtulníky EC 135 T2 na stanicích LZS v
Ústí nad Labem a Liberci.
(L+K 2/05)
Bielistok v Polsku v únoru 2005. Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ
firmy DELTA SYSTEM - AIR. Pilot Kamil Kolísek. ,
,
.
7. ročník veletrhu integrovaného záchranného systému AIR AMBULANCE 2005 se konal 12.-14.5.2004 na letišti v Hradci Králové.
V červnu se firma přestěhovala do nových prostor na letišti v Hradci Králové.
Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ byl v červenci 2005 pronajmut na Sardínii firmě STARFLY, kam vrtulník přelétl Kamil Kolísek. Domů se vrátil v prosinci.
AS 355 F2 OK-AIA pilotován Danem Tučkem na letišti v Hradci Králové.
Letecká škola č. 006 zahájila dne 25.10.2005 svoji činnost v nových prostorech, které odpovídají nejpřísnějším kritériím, uvedeným v předpise JAR-FCL 2. Nové prostory se nacházejí v jižním aerálu letiště v blízkosti staré věže v hangáru vedle servisního střediska. Jsou vybaveny moderním breafing roomem, učebnou pro 15 posluchačů s výpočetní technikou a vším potřebným zázemím.
Dne 8.11.2005 proběhla v Praze tisková konference před nadcházející zimní sezónou. Při této příležitosti byl veřejnosti poprvé představen projekt DELTA SYSTEM-HEMS o. p. s. OK-Ambulance.cz.
15.12.2005 v 17:15 byl v pořadu Kulatý stůl oficiálně představen předsedou senátu MUDr. Přemyslem Sobotkou projekt OK-Ambulance.cz, lékařský vedoucí projektu MUDr. Jiří Patrák vnesl světlo do medicínské problematiky projektu.
Vrtulník AS 355 F2 OK-WIQ byl na jaře 2006 prodán firmě STARFLY.
Natáčení Bondovky v květnu 2006. Vrtulník AS 355 F2 OK-BIC firmy DELTA
SYSTEM - AIR. Pilot Kamil Kolísek. ,
,
,
.
HELIMED 2006 se konal ve dnech 26. a 27.5.2006 v Hradci Králové.
23. základna vrtulníkového letectva v Přerově pořádala v sobotu 10.6.2006 na letišti v Bochoři Den otevřeného letiště - Open day 2006". Podrobnosti.
V létě 2006 firma získala další kus vrtulníku Schweizer 300CB OK-PIC.
Společnost DELTA SYSTEM - AIR a.s. změnila na základě rozhodnutí valné hromady z obchodně-provozních důvodů k 15.8.2006 své sídlo. Nové sídlo společnosti je: Mladoboleslavská, hala č. 58, letiště Kbely, Praha 9.Vrtulník AS 355 F2 OK-MIA byl prodán v lednu 2007 do Belgie, společnosti Heli Service Belgium.
Přejmenování firmy na DSA a. s. k 1.2.2007.
Na letišti v Hradci Králové se uskutečnil v pátek 18.5.2007 mezinárodní kongres leteckých záchranářů Helimed, na kterém odborníci jednali o zvládání různých mimořádných situací. V sobotu akce pokračovala Helicoptershow, na které představili svou činnost vrtulníky záchranářů a také další složky Integrovaného záchranného systému. ČT 1. Helicoptershow podle Coyotaka. Helicoptershow podle Zdeňka Vrby.
Kamil Kolísek odlétá 21.5.2007 z Hradce Králové točit film Babylon A. D.
,
a pozdní přílet
.
Tomáš Suchánek točí Mi-2 OK-LJR
.
1.4.2008 společnost DSA přebrala na letišti Praha-Ruzyně vrtulník EC 120B Colibri (později dostal registrační značku OK-MMI), který je první tohoto typu v Česku.
6.5.2008 byly společností DSA dovezeny z USA dva vrtulníky Schweizer 269C-1. Vrtulníky budou registrovány v leteckém rejstříku ČR jako OK-PIP (S/N 0103) a OK-PIH (S/N 0115).
Vrtulník AS 355 N OK-DSN 11.5.2008 na letišti v Letňanech při filmování
Pražského maratonu .
DSA se v květnu zúčastnila natáčení Hollywoodského projektu DARK SKY s vrtulníkem OK-DSN, vybavený systémem Wescam Nosemount. Natáčení probíhalo v okolí Prahy a vrtulník společnosti nalétal 6 hodin.
Eurocopter EC 155 B1 G-CEOJ společnosti Starspeed Ltd. na letišti Praha
12.6.2008. Kamil Kolísek v únoru 2008 s tímto typem létal v Karibiku 20 dnů.
Vrtulník EC
120B Colibri OK-MMI od 15.7.2008 provozuje DSA a. s.
Foto z letiště Vienna -
Schwechat 18.10.2008.
Vítězi výběrového řízení na poskytování letecké záchranné služby v hodnotě 3,72 miliardy korun se staly firmy ALFA-HELICOPTER a DSA, které podaly společnou nabídku. Důvěryhodný zdroj z ministerstva zdravotnictví serveru Euro.cz potvrdil, že ministerstvo s těmito společnostmi uzavřelo již 23.9.2008 smlouvu na osm let. Vrtulníky obou firem tak budou od prvního ledna příštího roku zachraňovat životy v osmi z deseti stanovišť – v Brně, Hradci Králové, Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Liberci, Jihlavě, Olomouci a v Ostravě. V Praze bude leteckou záchranku i nadále zajišťovat policie a v Plzni armáda.
Vrtulník AS 355 F2 OK-AIA společnosti DSA natáčel film Red Tails v
Milovicích v dubnu 2009 .
10.5.2009 byl v Praze pořádaný mezinárodní maraton. DSA zde na objednávku zabezpečovala přenos signálu. Vrtulník AS 355 F2 OK-AIA startoval z Kbelského letiště a za dva dny nalétal celkem 3 hodiny.
,
.
LZS v Hradci Králové je od 8.6.2009 jako první středisko LZS v Česku vybavena leteckými přilbami. Dosud si musela zdravotnická posádka půjčovat přilby od hasičů. Letecké helmy značky Gallet, typ LH250 jsou nejlehčím modelem pro použití v podmínkách LZS a jsou běžně používané v jiných zemích EU. Jedenáct nových helem získali letečtí záchranáři z poloviny od soukromé firmy Allivictus a druhou část pořídil provozovatel, společnost DSA. „Nákup přileb není levnou záležitostí. Tento typ helmy, který je nejlepší na světě, vyjde zhruba na padesát tisíc korun,“ upřesnil náklady Daniel Tuček ze společnosti DSA. Podrobnosti.
8.7.2009 přiletěl na letiště Hradec Králové nový vrtulník firmy DSA a. s. Eurocopter EC 135 T2+ OK-DSE.
Vrtulník AS 355 N OK-DSN byl na podzim 2009 pronajmut firmě AIR
- TRANSPORT EUROPE, spol. s r. o. do Košic .
Foto Baraskilite.
Pro uchycení kamerových systémů na svých vrtulnících AS 355 F2 a AS
355
N, společnost DSA zakoupila certifikovaný nosník AF200 Nosemount bracket
vyrobený na zakázku společností Airfilm
Camera Systems Inc. Systém AF200 má platné EASA STC a je jediný svého
druhu ve střední Evropě. Ve spolupráci se společností Flightcam-DSA,
s.r.o. bude AF200 využíván zejména ve spojení s gyroskopicky
stabilizovanou kamerovou hlavou Stab C Compact vyrobenou na zakázku americkou
společností Nettman Systems
Inc. Tato kamerová hlava je 10. vyrobeným kusem
na světě a jediným na východ od německých hranic.
První použití v únoru 2010.
10.10.2010 přeprava VIP do Pardubic .
Jubilejní desátá Helicoptershow 2011 na letišti v Hradci Králové přilákala v sobotu 21.5.2011 tisícovky diváků. Na letištní ploše i na nebi se prezentovalo ve čtyřhodinovém hlavním programu více než padesát letounů i vrtulníků. Novinky.cz, DSA a. s.
Od 1.9.2011 další provozovaný vrtulník Schweizer 269CB OK-PIN.
Foto Jiří Knap.
4.10.2011 předvedení vrtulníku Bell 429 N10984 na
letišti v Hradci Králové u firmy DSA a. s.
Od podzimu 2011 firma provozuje vrtulník EC 120 B OK-BST. Zálet 17.10.2011 .
Foto Jiří Knap.
Helicoptershow 2012 na letišti v Hradci Králové ve dnech 18. a 19.5.2012.
Vrtulníky AS 355 F2 OK-AIA a OK-BIC byly prodány na podzim 2012.
Na svém domovském letišti v Hradci Králové přistál dne 14.3.2013 ve 12:40 hod nový člen flotily DSA. Vrtulník AS 350 B3e, s/n 7545, pozn. zn. OK-DSW, přelétla po trati Marignane (LFML) - Grenoble (LFLS) - Freiburg (EDTF) - Donauworth (EDPR) - Hradec Králové (LKHK) posádka ve složení Daniel Tuček a Kamil Kolísek. Po přeletu trvajícím 6:42 hod je OK-DSW od tohoto data zařazen do provozu společnosti DSA pro obchodní leteckou dopravu a letecké práce.
Na královéhradeckém letišti se od 9. do 11.5.2013 uskutečnila European Helicopter Show (EHS). Čtvrteční a páteční program EHS byl určený pro odbornou veřejnost. Na sobotu pořadatelé nachystali letecký den, na kterém byly k vidění ukázky praktické činnosti záchranářů. Velký zájem u diváků vyvolal crash test Škody Rapid, kterou vrtulník vynesl do dvacetimetrové výšky a shodil dolů. Podrobnosti, 2,
Kamil Kolísek ze společnosti DSA filmuje po celé Evropě.
Na podzim 2013 firma DSA, a.s. získala další kus vrtulníku Schweizer 300CB OK-PIF.
Hasič Martin Beneš z Liberce vymyslel a nechal vyrobit u firmy JUTA, a. s. vodní vak se spodním vypouštěcím rukávem a elektromagnetickým ventilem. Zkoušky u firmy DSA a. s. s vrtulníkem AS 350 B3e OK-DSW. L+K 6/14
18.6.2014 proběhlo na letišti v Hradci Králové přeškolení prvních dvou pilotů společnosti DSA na vrtulník Enstrom 480B. Zatím létá s britskou poznávací značkou G-TRYX, ale v brzké době bude převeden do českého civilního leteckého rejstříku.
Od 19.6.2014 European Festival of Aviation 2014.
Od 27.10.2014 Enstrom 480B OK-ENS.
Od 18.12.2015 provozuje společnost DSA vrtulník AS 355 N OK-DSQ.
V březnu 2015 skupina lékařů a záchranářů z Ostravy se společně s piloty firmy DSA a.s., která zajišťuje provoz vrtulníku v Ostravě, zúčastnila společného výcviku na simulátoru vrtulníku EC 135. Výcvik specialistů letecké záchranné služby probíhal v Německu v ADAC HEMS Academy, nedaleko Bonnu. Podrobnosti.
15.-16.5.2015 Helicoptershow 2015 na letišti v Hradci Králové. Semináře na témata - Nestabilní pacient ve vrtulníku. Specifika zásahu LZS při lavinové nehodě. Využití dronů v LZS. Nouzové postupy v HEMS. Druhý den hromadný zahajovací průlet. Ukázka IZS při nehodě. Závod dvojice vrtulníků s dvojicí závodních speciálů.
Vrtulník AS 355 N OK-DSN se zapojil do Mattoni ½ Maratonu v Karlových
Varech 23.5.2015 a Olomouci 20.6.2015.
12.-13.6.2015 mezinárodní letecká výstava European Festival of Aviation, EFA Prague 2015, jejíž nedílnou součástí je i letecký den Airshow Praha Kbely. Předvedení vrtulníku Enstrom 280FX.
30.7.2015 přelétla společnost DSA nový vrtulník Enstrom 280FX OK-EFX na domovskou základnu v Hradci Králové.
Vápnění v Orlických horách s vrtulníkem AS 350 B3e OK-DSW.
Ostravský vrtulník EC 135 T2+ OK-DSE byl certifikován pro NVG OE-ANVIS 4R firmy OPTRONICS Engineering Ltd.
Letecké záběry závodu Jizerská 50 byly pořízeny z kamery Cineflex
a přenosovou technikou od firmy AMP Visual TV, která byla umístěna na vrtulníku AS
350 B3e OK-DSW ,
.
Provozování vrtulníku EC 135 P2i OK-LIN majitele Seznam.cz.
13.-14.5.2016 Helicoptershow 2016 na letišti v Hradci Králové.
25.7.2016 v Centru leteckého výcviku v Pardubicích ukončilo výcvik na vrtulnících třicet jedna iráckých pilotů. V Česku strávili rok. Létali na vrtulnících Schweizer 300 firmy DSA, poté na vrtulnících Mi-2 a Mi-17 od CLV. army.cz
K 31.12.2017 ukončení provozu střediska LZS Ostrava.
K 28.2.2017 ukončení provozu střediska LZS Ústí nad Labem. LZS bude v Ústeckém kraji zatím dál zajišťovat společnost DSA. Ministerstvo zdravotnictví s ní prodlouží dočasnou smlouvu a ještě do konce týdne vypíše nový tendr na poskytovatele letecké záchranky. euro.cz
Společnost DSA a.s. uspěla ve výběrovém řízení na provozování vrtulníku na stanici LZS Ústí nad Labem. S účinností od 5.6 2017 byl na stanici opět zahájen plný provoz bez jakéhokoli omezení. Smlouva na provoz vrtulníku podepsaná Ministerstvem zdravotnictví ČR je platná do konce roku 2020.
Od 19.6.2017 firma DSA, a.s. provozovala další kus vrtulníku Schweizer 300CB OK-ASS.
Enstrom 480B OK-ENG ,
OK-ENS
, Schweizer 300CB
OK-ASS.
.
11.-12.5.2018 Helicopter
Show 2018 na letišti v Hradci Králové.
V listopadu 2018 vápnění rybníka Buňkov vrtulníkem AS 350 B3e OK-DSW. pardubice.rozhlas.cz
Od 17.12.2018 provozuje DSA a. s. vrtulníky Enstrom 480B OK-CLV a OK-LPT.
22.3.2019 |
Enstrom 480B OK-CLV | † Beneš M., † ? | Slavoňov | Instruktor nezvládl vybírání nezvyklé polohy žákem. Závěrečná zpráva. |
Výstavba hangáru na letišti v Přerově.
Od 27.7.2019 Enstrom 480B-G OK-ENV.
22.10.2019 | Schweizer 300 OK-ASS | ? | Hradec Králové | ? |
Hodnotící komise Ministerstva zdravotnictví v reakci na končící smlouvy současných provozovatelů vybrala v úterý 7.1.2020 na základě veřejné zakázky na provozování letecké záchranné služby na osmi stanovištích do konce roku 2028 s téměř ročním předstihem nové provozovatele. Vítězné nabídky jsou oproti očekávání o více než miliardu nižší. Zdroj.
Od února 2020 se k výcviku pilotů používají nové simulátory fix base od společnosti ELITE Simulation Solution AG. Konkrétně se jedná o FNPT II MCC a to jak pro letouny typu PA34 a BE200 s vybavením G1000, tak pro vrtulník typu AS 355.
27.7.2020 zálet vrtulníku OK-DSA po lakování ve firemních barvách.
Od 29.7.2020 další H135 T2 OK-DSZ.
Od 22.9.2020 další H135 T2+ OK-LJR (ex. OE-XVG, ex. OK-NIK).
Od 7.10.2020 další H135 T2+ OK-JIX (ex. OE-XVH, ex. OK-AHG).
Od 1.1.2021 firma provozuje stanice LZS Ústí nad Labem + České Budějovice, Liberec + Hradec Králové a Brno + Jihlava.
Nejmladší pilot záchranného vrtulníku Allain Schneider. L+K 11/23
Odkazy: L+K 19/92, 6,22/93, 22,25/94, 9,11,19/95, 4,7/96, 15/97, 11/99, 12-13,20/99, 7/09, 2/21