Telč Teltsch

MAPA.

27.04.2022

od 1919 do 27.12.1921.

26.2.1921 první přistání aeroplánu v Telči, což vzbudilo v občanech města, ale i v širším okolí velký zájem. Pilot Rakušan Hans Wanneck přelétal letoun Albatros D.III (Oef) série 153 z Lince do Prahy k zákazníkovi. Díky špatnému počasí zabloudil a pro nedostatek paliva přistál na nejbližším možném místě a tím byla louka u Telče.

Přepis původního textu jak jej zaznamenal prof. telčského gymnázia p. František Kusalý:

...Aeroplán (dvojplošník), jak je na obrázku, nucen byl přistáti na Laurových lukách u Telče, nedaleko silnice k Třešti v sobotu 26.2. 1921 kolem 2 hod. odp. za krásného jasného počasí. Příčinou byl nedostatek benzinu, jenž vznikl tím, že pilot jménem Vaněk (Němec) maje dopraviti letadlo z Lince do Prahy letecké společnosti ztratil prý směr a na bludné cestě spotřebovav benzin musel slétnouti, což se stalo hladce. Stroj měl hybnou sílu 200 koní. Událost způsobila pochopitelný rozruch, takže do večera vystřídalo se tu na sta diváků, mezitím co pilot sháněl potřebný benzín, aby co nejdříve nastoupiti mohl cestu ku Praze. Teprve u obce podařilo se mu opatřiti, ale když tekutina byla přivezena, bylo zjištěno že je benzol, který se k pohánění létacích motorů nehodí. Bylo nutno zůstati dále přes noc na místě. Do pozdních hodin setrvali u letadla zvědavci neboť nikdy předtím u Telče aeroplán nesletěl, a v noci hlídali dva muži...

...Zobrazené letadlo přistálo v Telči 26.2.1921 a pro nesnáze s benzínem odletěti mělo 27. Ježto benzol, poskytnutý obcí k takovému účelu se nehodí, vyjednal pilot dodávku benzinu s rolníkem ze Zvolenovic. Ale benzin byl podružné jakosti (těžký), proto nebylo možno vzlétnouti. Četné davy z města i okolí chtěly spatřiti neobvyklou podívanou, při níž pilot chtěl za vlídné přijetí provésti několik bravurních leteckých kousků. Vzlet hlášený na 11. hod.dop. měl se uskutečniti o 2. hod.odpoledne. Ale již tu objevila se nepravidelnost a nestejnost výbuchů stroje, z rour šlehaly při chodu plameny, což vše vedlo k novému zkoušení a motání vrtulí. Konečně popojel zpět a po nějaké chvíli připraviv se letec uvedl stroj ve směru v pohyb. Za několik okamžiků však kolečko zavadilo o kopeček hlíny. Stroj se převrhl. Pilot okamžitě stroj zarazil. Až na několik odřenin vyvázl živ. 

Stroj uložen byl v Laurově stodole a za několik dní dopraven do Prahy....

od 27.12.1921 do prosince 1926.

14.11.1928 v poledne bylo nuceno přistát letadlo na lince z Vídně přes Prahu do Berlína s 6 cestujícími a 2 členy posádky ČLS nedaleko Telče-směr Mysliboř. Cestující byli pouze příslušníci německé národnosti, kteří se po úspěšném přistání letadla přesunuly 2 automobily do Jihlavy na nádraží a pokračovali do Prahy vlakem. Letoun asi po dvou dnech odlétl do Prahy. V kronice města Telče uvedena poznámka o poškození pole. Majitel polnosti si nárokoval náhradu za zničení úrody u letecké společnosti. To bylo uhrazeno pojišťovnou (Securitates - Praha) v hodnotě 300 Kčs, včetně zaplacení osob při hlídání uvedeného letounu v době nouzového přistání v hodnotě 200 Kčs.

, , od prosince 1926 do 1939.

Výstavba polního letiště Telč. Kde? Od kdy?

Založení Místní skupiny MLL Telč. Kdy?

V srpnu 1936 Slávek Rodovský a Jarmila Králová s větroněm Goppingen Gö 1 Wolf "Sokol" se zúčastnili leteckého dne.

28.10.1937 křest kluzáků na náměstí za účasti mecenáše Místní skupiny MLL Telč Josefa Říhy. Kluzáci dostaly jména Jiřík (Zlín Z V s gondolou), Telč, Jas, Legionář. Telčské listy 5-8/2016.

Vozík s kluzákem Skaut Standard "3" "Jas" (?) táhne Antonín Svoboda.

Před hangárem v kabině kluzáku Zlín Z V s gondolou "Jiřík" Josef Říha. V pozadí komín Novákovi kovárny.

Pohled na Novákovu kovárnu s komínem, před kterou kdysi stál hangár.

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, jejichž dobudování bylo po provedené revisi stornováno: Louny, Rakovník, Kostelec nad Orlicí, Veselí nad Lužnicí - Mezimostí, Praha - sportovní letiště, Holešov, Třebíč, Telč, Čejč, Trnava, Topolčany, Púchov - Beluša, Svatý Kříž nad Hronom, Chynorany, Piešťany II, Lešť, Ivančice, Hranice, Židlochovice, Polička.

Flugwache 10 (letecká hláska) v Rovných polích u Telče podřízena Fluko Budweis. Současně zde byla umístěn Empfänger-Peil rádiový zaměřovač (radiogoniometrická stanice) na půl cesty mezi Wien a Prag. Meteorologická stanice. Telčské listy 11/2010. Telčské listy 12/2010.

, .

16.1.1944 v 14 hod. u Telče pro ztrátu orientace nouzové přistání letounu asi Bf 109 "17" z letiště u Wien. Letoun bez poškození. Fhj.Ofw. Hans Grünberg od JG 3 nezraněn. Je to on?

Před koncem války přistání malého německého letounu bez podvozku těsně vedle hlásky - gonia.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----


Od léta 1946 na věži sv. Jakuba byla meteorologická pozorovatelna obsluhovaná vojáky. Byla v podřízenosti Školy povětrnostní služby ve Kbelích. Telčské listy 12/2009.

25.8.1946 letecký den. Ukázka provozu jihlavských plachtařů. Tři vojenské Pipery L-4H z Brna svezlo při vyhlídkových letech na 400 osob. Kde bylo letiště?


K 13.11.1947 v Brně zřízena Povětrnostní ústředna II (PÚ II/PÚS II) VÚ 5478 pro Moravu. V podřízenosti měla povětrnostní stanice: Brno, Olomouc, Prostějov I, Prostějov II, Přerov, Kroměříž, Lysá hora, Praděd, Telč, Vyškov, Libavá a Znojmo.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


 


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------



 


Fotomapa z roku 1953-2010. Poloha hlásky.

Od 1.1.1954 pozorování počasí převzal Státní meteorologický ústav Ministerstva národní obrany na kopci Buzový 572 m n. m. (Kostelní Myslová).