Senožaty Senoschat

Jiřičky Giritz

Letiště Senožaty

Letiště Humpolec

Letiště Jiřičky Giritz

MAPA.

29.06.2024

, , od prosince 1926 do 1939.

Pozemky pro nové letiště u Senožat se vykupovali už od roku 1936.


Výstavba letiště pro posilové letecké jednotky.


Plocha se vyrovnávala ručně. Celková výměra byla 48 ha. Letiště bylo zřízeno nejnutnějším technickým zázemím, byly zřízeny 3 podzemní nádrže na pohonné hmoty. Zřízenou správu letiště vedl Bohumil Siegl, který měl kancelář v Křelovicích.

1.8.1938 , . Letiště není zakresleno.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště. Jsou to Trhový Štěpánov, Senožaty, Prievidza - Koš, Velké Ripňany.


Od března 1939 přerušení prací na výstavbě letiště v Senožatech ale zanedlouho byly práce obnoveny. 

Na podzim 1939 práce na 1 000 m dráze ukončeny. Silnice do Jiřiček byla zkolaudována 22.9.1939. Vybudovány ubikace, dílny. Kde byly umístěny? Nádrže s palivem byly u obce Jiřičky. Letiště patřilo pod velitelství v Německém Brodě.

V září 1939 přiletěl jako první Ju 52 a při vzletu se zabořil a dalo dost práce aby odletěl. 


Od roku 1940 zavážení paliva. 

Výcvik.


Výcvik.


Výcvik.


Výcvik.


.


21.4.1945 z Německého Brodu přiletěly průzkumné Bf 109 od 1./NAGr. 14. Velitel Staffelkapitän Hptm. Hermann Westdickenberg. MAPA.

Letouny byly zamaskované v lese jihozápadně letiště. (Do Německého Brodu jich přiletělo sedm. Po válce se na letišti v Německém brodu našel jeden letoun od 1./NAGr. 14. Takže na letiště Senožaty mohlo přiletět šest.

Na kopci 540 m n. m. jižně dráhy byl světlomet a postavení flaku.

Piloti a důstojníci bydleli po chalupách v Jiřičkách, na pivo chodili do Křelovic.

Dohledaní piloti 1./NAGr. 14:

Ofhr. Klaus Pieper.

Obfw. Günther Porsch - nositel vysokého vyznamenání - Rytířský kříž Železného kříže Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes (20.7.1944, jeden z celkem 7 313) .

----------

Průzkumné letouny Bf 109 odlétávaly na průzkum směrem k Brnu.

----------

----------

----------

 

25.4.1945 u Synalova (okres Brno-venkov) stíhači od 5 ВА sestřelili průzkumný Bf 109 G-8/R5 "5F+bílá 10". Letecká badatelna. MAPA.

----------

----------

----------

----------

29.4.1945 nad polním letištěm Hodonín velitel zvena (roje) stáršij lejtěnant Feoktistov od 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА sestřelil Bf 109. Pilot se zachránil pomocí padáku, byl zajat a dopraven na velitelství 5 ВА. Přehled bojové činnosti pluku. Letoun dopadl u Mikulčic. (Průzkumný Bf 109 ze Senožat?) MAPA.

----------

----------

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

Zřícení Bf 109 na úbočí kopce Šanořín 543 m n. m., 2 km severně letiště. Motor se zaryl 3 m hluboko. Kdy? Letecká badatelna. MAPA.

----------

----------

----------

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

7.5.1945(?) personál zapálil některé Bf 109 a letoun Fi 156.

Odmítli se vzdát civilistům a utekli.

----------

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Trosky strojů od 1./NAGr. 14. Kolik kusů? hel635.jpg (282933 bytes), hel634.JPG (198562 bytes)

  1. Bf 109 shořelý vlevo vzadu, 2. kus v popředí, 3. kus rozebraný vpravo vzadu.

3. kus Bf 109 již značně rozebraný.

4. kus Bf 109 shořelý. V pozadí bouda. Kamenná podezdívka byla vidět ještě v roce 2010.

 

Fotky Bf 109 v Senožatech.(?)

Američani zajali Hptm. Hermanna Westdickenberga, vydali ho do SSSR a domů se vrátil až v roce 1949.

Sedm letadel Si 204 zůstalo na letišti a špatným střežením letiště čs. vojenskou hlídkou byly letouny zdemolovány a až 1.4.1946 odvezeny k opravě.

Přiletěl sovětský letoun Po-2.

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kumr, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.

1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 2 - Borek u Zbirohu, České Budějovice, Čáslav, Havlíčkův Brod, Heřmanův Městec, Cheb, Chrudim, Jiřičky - Senožaty, Klatovy, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Plzeň, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice.

V červenci 1945 přešlo letiště na Ministerstvo obrany

Na podzim 1945 přešlo letiště pod Ministerstvo dopravy.

Motor Walter Atom z motorového větroně HUMPOLCE I byl v roce 1945 objeven ve Waltrovce a vrácen humpoleckým plachtařům. Pro zajímavost - byl zabudován do prototypu HUMPOLEC II, což byla Pitrmanova dvoutrupá (!) konstrukce dvoumístného motorového větroně s tlačným motorem v trupové gondole. Nový větroň nebyl nikdy dokončen.


27.2.1946 byl správou letiště pověřen mladší startér Miroslav Brabec.

1.4.1946 sedm letadel Si 204 odvezeno k opravě.

Poté byla vojenská hlídka odvolána a letiště bylo předáno výnosem ministerstva dopravy 47/16-IVA/5 k užívání ČAK odbočka Humpolec. Od kdy název Letiště Humpolec?

Poválečný naviják vyrobený ve Vysokém Mýtě, v pozadí 3. kus Bf 109 již značně rozebraný. Kdy?

6.10.1946 byl na letišti uspořádán velký letecký den s účastí letectva.


V roce 1947 u severní části letiště postaveny hangáry.

Provozovány byly kluzáci Zlín Z 23 Honza.

Provozovány byly větroně DFS Kranich II OK-8407, později Zlín Z 24 Krajánek OK-8543, Zlín Z 25 Šohaj, Z 124 Galánka a Let LF 109 Pionýr.

9.9.1947 byla na letišti provedena zkouška způsobilosti k civilním letům letounu Po-2LNB (lehký noční bombardér) Kukuruznik vyroben v roce 1943, výr. č. draku 5868 od aeroklubu Havlíčkův Brod.

21.9.1947 další letecký den, který byl velice úspěšný. V hangárech byl uspořádán taneční bál.

Provozovány byly motorové typy Piper L-4H OK-XIR (v leteckém rejstříku od 16.10.1947), Praga Baby E.114M OK-BGH (v leteckém rejstříku od 12.2.1948) a taktéž C 104 OK-BFO  (v leteckém rejstříku od 3.2.1948).


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


7.6.1949 ortofotomapa - severní část a jižní část. hel636.jpg (599912 bytes)


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


Od konce roku 1952 radiolokační stanoviště 4. radiotechnická stanice Senožaty.


11.8.1953 ortofotomapa - severní část a jižní část. U severního okraje dráhy jsou letouny - letový den. Co bylo v boudě na jihozápadní části letiště?



Letiště bylo ke konci roku 1955 zrušeno. 

V roce 1976 rozoráno. 

Od roku 1998 obnoveno pro provoz ultralehkých letadel.