Senožaty Senoschat

Humpolec Gumpolds

MAPA.

29.04.2022

, , od prosince 1926 do 1939.

Pozemky pro nové letiště u Senožat se vykupovali už od roku 1936.


Výstavba letiště pro posilové letecké jednotky.


Plocha se vyrovnávala ručně.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, které se po provedené revisi programu dobudovávají, jakožto nezbytně nutná. Vojenská pomocná letiště. Jsou to Trhový Štěpánov, Senožaty, Prievidza - Koš, Velké Ripňany.


Od března 1939 přerušení prací na výstavbě letiště v Senožatech ale zanedlouho byly práce obnoveny. 

Na podzim 1939 práce na 1 000 m dráze ukončeny. Silnice do Jiřiček byla zkolaudována 22.9.1939. Vybudovány ubikace, dílny. Nádrže s palivem byly u obce Jiřičky Giritz. Letiště patřilo pod velitelství v Německém Brodě.

V září 1939 přiletěl jako první Ju 52 a při vzletu se zabořil a dalo dost práce aby odletěl. 


Zahájení výcviku na kluzácích.

Od roku 1940 zavážení paliva. 

Výcvik.


.


.


.


.


21.4.1945 z Německého Brodu přiletělo sedm průzkumných Bf 109 G-10/U1 od 1./NAGr. 14. MAPA.

Letouny byly zamaskované v lese západně letiště. Piloti a důstojníci bydleli po chalupách v Jiřičkách, na pivo chodili do Křelovic. Na kopci 540 m n. m. jižně dráhy byl světlomet a postavení flaku

V dubnu 1945 průzkumné letouny Bf 109 odlétávali na průzkum k Brnu.

Zřícení Bf 109 na úbočí kopce Šanořín 543 m n. m., 2 km severně letiště. Motor se zaryl 3 m hluboko. Kdy? Letecká badatelna.

25.4.1945 u Synalova (okres Brno-venkov) stíhači od 5 ВА sestřelili průzkumný Bf 109 G-8/R5 "5F+bílá 10". Letecká badatelna.

29.4.1945 nad polním letištěm Hodonín velitel zvena (roje) stáršij lejtěnant Feoktistov od 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА sestřelil Bf 109. Pilot se zachránil pomocí padáku, byl zajat a dopraven na velitelství 5 ВА. Přehled bojové činnosti pluku. Letoun dopadl u Mikulčic. (Průzkumný Bf 109 G-10/U1 od 1./NAGr. 14 ze Senožat?)

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

7.5.1945 personál zapálil letoun Fi 156 v lesním úkrytu. Odmítli se vzdát civilistům a utekli.

(8.5.1945 ve Fürthu přistál jeden průzkumný Bf 109 G-10/R2 "5F+černá 12" od 2./NAGr. 14. MAPA. Odkud tam přiletěl?) Tato Bf 109 G-10/U1 "5F+žlutá 3" helo4916.jpg (158105 bytes) od 3./NAGr 14 je již také v americkém zajetí. Kde?

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Trosky strojů od 1./NAGr. 14. Fotky Bf 109 v Senožatech.

hel635.jpg (282933 bytes), hel634.JPG (198562 bytes)

Přiletěl sovětský letoun Po-2.

Podle nařízení gen. Vicherka čj. 1/oper. z 20.5.1945 ve věci "Přípravné práce k postavení strážních letek" byla k tomuto dni obsazena čs. personálem letiště Ruzyně, Kbely, Letňany, Čakovice, Hradec Králové, Humpolec, Josefov, Klecany, Kralupy, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice, Vrchovina u Hodkovic, Kummer, Hvězdov, České Budějovice, Pardubice, Vysoké Mýto, Havlíčkův Brod, Chrudim, kde již fungovali velitelé letišť o nichž velitelství letectva vědělo. Spis je určen přímo těmto velitelům letišť, žádné konkrétní letecké jednotky nejsou jmenovány.

26.5.1945 zřízena Technická správa Kbely. Ta měla za úkol vyhledávat sklady letecké materiálu, soustřeďovat ho na letištích, uložit ho, evidovat a dále s ním nakládat podle potřeb velitelství letectva. V působnosti byla letiště Liberec, Kumr, Hvězdov, Hodkovice, Zbraslavice, Boží dar, Čakovice, Pardubice, Havlíčkův Brod, Vysoké Mýto, Humpolec, Skuteč a příslušné sklady.

1.6.1945 byla zřízena velitelství Leteckých oblastí 1 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 2 - Borek u Zbirohu, České Budějovice, Čáslav, Havlíčkův Brod, Heřmanův Městec, Cheb, Chrudim, Jiřičky - Senožaty, Klatovy, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Plzeň, Přibyslav, Skuteč, Zbraslavice.

V červenci 1945 přešlo letiště na Ministerstvo obrany. 

Na podzim 1945 přešlo letiště pod Ministerstvo dopravy.

Motor Walter Atom z motorového větroně HUMPOLCE I byl v roce 1945 objeven ve Waltrovce a vrácen humpoleckým plachtařům. Pro zajímavost - byl zabudován do prototypu HUMPOLEC II, což byla Pitrmanova dvoutrupá (!) konstrukce dvoumístného motorového větroně s tlačným motorem v trupové gondole. Nový větroň nebyl nikdy dokončen.


Od roku 1946 provoz letounů ČAK odbočka Humpolec.


9.9.1947 byla na letišti provedena zkouška způsobilosti k civilním letům letounu U-2LNB (lehký noční bombardér) Kukuruznik vyroben v roce 1943, výr. č. draku 5868 od aeroklubu Havlíčkův Brod.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


7.6.1949 ortofotomapa hel636.jpg (599912 bytes).


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


.


.


Fotomapa z roku 1953. Na ploše je letoun a u lesa hangár.



Letiště bylo ke konci roku 1955 zrušeno. 

V roce 1976 rozoráno. 

Od roku 1998 obnoveno pro provoz ultralehkých letadel.