MAPA.
30.07.2025
od 1919 do 27.12.1921.
Eroplán ve Žďáře. V neděli 25.7.1920 k 11. hodině dopoledne všechny kuchařky žďárské opouštěly se svými žezly: vařejčkami, talířky, hrnečky, vajíčky, bílými knedlíčky z černé aprovisační mouky na vidličce, jak je právě vytáhly z hrnce a utíkaly k oknům, do dveří, do vrat, aby shlédly eroplán, který hučel nad samými střechami a snášel se hned za papírnou Matějů na louku. Teď kluci měli běh o závod, hluk, ryk, křik.
Eroplán z Prahy na cestě do Poličky prý se stavil zde pro někoho.
Už se chystal k odjezdu, rozletěl se po louce. Ale letci zapoměli na příkop. Do něho při rozletu sjela kola, předek éra se nachýlil, vrtule chtěla z louky vyorávat brambory, aby Žďár také nějaké měl, když aprovisace se o ně nestará. Ale chtěla nemožnosti a proto ulomila si obě křídla. Éro zůstalo pěkně ve Žďáře k radosti mladých i starých. Ten den mnohý kluk nebyl u oběda. Odpoledne pak byla k eroplánu pravá pouť. Přišli moc pobožní i neznabozi tak jak na Zelenou horu chodívají. Pouť se opakovala i v pondělí odpoledne, kdy opravený eroplán měl vzlétnouti. Pilot i pozorovatel už seděli, vrtule rachotila a teď: ticho jak v kostele. Každý se zatajeným dechem pozoroval, jak se éro rozjíždí, po zemi letí, pak se vzneslo a než bys 5 řekl, bylo vysoko nad Kameňákem. Z eroplánu třepotal se bílý šátek na pozdrav a Žďáráci pozdrav opětovali. Bylo to radosti, vtipů a humoru a všechno naše, české, i ti letci i ten eroplán, který českými lidmi v české továrně zroben byl i ta země, i ten vzduch je náš. Už ne rakouský už ne cizí. Zdroj.
od 27.12.1921 do prosince
1926.
.
Přistání letounu Breguet XIV ,
.
Zdroj.
.
.
,
,
od prosince 1926 do 1939.
.
31.10.1928 přistál
letoun Aero A.11N pro ztrátu orientace v husté mlze na pozemcích hospodářské
školy ve Městě Žďáře. Posádku tvořili dva vyšší důstojníci z leteckého
učiliště.
Zdroj.
18.5.1929 nouzově přistálo
dopravní a poštovní letadlo Potez 29.4 F-AIZP od CIDNA (Compagnie franco-roumaine de
navigation aérienne) za Lnářskou (dnes zdravotní) školou ve Žďáře.
Pilot V. Magerle z Vídně přistál
pro mlhu a deštivé počasí.
Letadlo dopravovalo poštu a osoby mezi Prahou a Vídní. Přistání i start proběhlo
hladce.
Zdroj.
.
.
.
.
Hanácký aeroklub v Olomouci uspořádal s městskou radou Města Žďáru ve dnech 11. a 12.8.1934 skvělý letecký den. Pořádány lety s obecenstvem nad městem, kterého se též zúčastnil okresní hejtman Al. Dworzak. Za pěkného počasí překvapil svými akrobatickými výkony pilot Chovanec, který provedl nad letištěm velice zdařilý let na bezmotorovém letounu. Diváky uváděl v úžas pilot Sedláček, který předvedl krkolomnou akrobacii na stíhacím letounu. Před programem a po něm zúčastnilo se obecenstvo letu nad Žďárem. Tři letadla stále ve vzduchu a nestačila zdolati chuť našeho obecenstva létati. Celý podnik po stránce technické řídil sympatický kapitán letec Riegler od Leteckého pluku 2 Olomouc. Organisaci podniku vedl obecní tajemník J. Laifer. Pořadatelskou službu pak náčelník místního sboru Al. Göttler; letecký den zůstane ve Žďáře všem jistě dlouho v živé paměti. Zdroj.
Letecký den pořádaný 12. srpna 1934 ve Městě Žďáře se skvěle vydařil, ač stavěly se mu v cestu překážky tak těžké, že ještě několik dnů před stanoveným termínem nebylo jisto, zda podnik bude se vůbec konati. Pořadatelstvu zbylo proto příliš málo času na účinnou propagaci tohoto významného podniku, než přes to dostalo se na krásné a technicky bezvadné letiště na pozemcích Zemské lnářské školy u Kůželky téměř 4 000 diváků, nepočítaje v to ony stovky diváků na vzdálených cestách, silnicích a vyvýšených místech. V publiku viděli jsme hosty z celého kraje, z významných osobností pak p. okres. hejtmana Dr. Aloise Dworzaka, jenž byl současně protektorem podniku, dále městskou radu v čele s p. starostou Kružíkem, p. JUDr. Neuerna, starostu z Německého Brodu, hosty z Přibyslavi, Polné, Krucemburku, Ždírce a m. j. Překvapila či lépe řečeno nepřekvapila mizivá účast z Nového Města, ač loňský letecký den v Novém Městě, jenž se zdaleka nevyrovnal tomuto, navštívily stovky Žďáráků. Již v pátek na večer byl Žďár překvapen příletem sportovního soukromého letadla, jež krátce po 6 hodině večer přistálo na letišti. Letadlo řídil majitel Ing. Dušek z Prahy, jenž přilétl do Žďáru na návštěvu. V sobotu odpoledne krátce před 4. hod. přistál stříbrobílý dvojplošník řízený chefpilotem rtm. Chovancem, aby provedl dle programu ohlášené lety s obecenstvem. Po krátkém odpočinku a prohlídce terainu letiště, nasedá Chovanec do letadla a již letí první vlaštovky z obecenstva k letům nad okolím. Po počáteční nesmělosti přihlašují se další účastníci a tak pilot Chovanec je do pozdních hodin večerních zaměstnán. Krátce před večer rozhozeny po okolí z letadla propagační letáky a večer pak v 8 hod. promítán propagační film min. Nár. obrany za hojné účasti obecenstva v sokolovně. Zdroj.
V neděli ráno již za časných hodin trousí se první diváci na letiště, ježto první letadlo je ohlášeno na 8 hod. ráno a pořadatelé jsou již v permanenci. Rychle uzavřeny všechny příchody k letišti z města a ponechán pouze jediný příchod po silnici k Budči, takže pásmo přeletu bylo úplně vyklizeno. Krátce po 8. hodině objevuje se daleko na obzoru nepatrná tečka, jež rapidně roste a již se blíží první letadlo – dvojplošník, jenž vleče na 150 m dlouhém ocelovém laně bezmotorové letadlo. Krouží kolem města, nad letištěm odpoutává letouna, pak shazuje ocelové lano a bezvadně přistává. Zatím odpoutaný plachťák bezvadně manévruje nad letištěm a za krátko elegantně přistává. K deváté hodině objevují se další letadla na obzoru. Akrobacie jednoho letadla nad městem dává tušiti kdo to přiletěl, jest to stíhací letoun řízený rtm. Sedláčkem. Po další přestávce přistává poslední letoun maličký dvojplošník Komár, takže letecký park jest úplný. Celé odpoledne vyplněno jest pak lety s obecenstvem, jehož létalo opravdu úctyhodný počet a proslovena přednáška o letadlech a létání. Po krátké polední přestávce plní se pomalu letiště a přesně ve 14.15 začíná vlastní program tohoto skvělého podniku. Zdroj.
Jako první letci nastupují, šéfpilot Chovanec na dopravním letadle a rtm. Sedláček na stíhacím letounu, aby ukázali různé rychlosti letadel. Diváky uváděl v úžas rtm. Sedláček ohromnou rychlostí svého letadla, jež má maximální rychlost až 300 km za hodinu. Na to následuje ukázka seskoku padákem. Shozené figuríně otevřel se padák bezvadně a hladce přistál několik set metrů za letištěm v polích. Mezitím připravují mechanikové bezmotorové letadlo k produkci. Za všeobecného vzrušení nasedá do této hračky chefpilot Chovanec, aby předvedl jedinečné ukázky odvahy a chladnokrevnosti. Letoun je motorovým letadlem vytažen až do výše 1 000 metrů, odpoutává se a hned předvádí užaslým divákům přemety – loopinky, výkon na bezmotorovém letadle opravdu jedinečný. Divákům tajil se dech, když tato hračka skvěle ovládaná pilotem bezvadně prováděla krkolomné evoluce v krásném a elegantním plachtění přistála pak uprostřed letiště. Odvážný pilot byl vítán hromovým potleskem. Na to provedeny skupinové lety tří letadel v různých formacích bezvadně vyřízených, v nichž ukázali piloti Chovanec, Sedláček a Klusal zručnost v řízení letadla v těsné skupině seřazené v různých formacích. Sotva dosedla letadla na letiště již nastupuje rtm. Sedláček se svojí stíhačkou k ohlášené akrobacii. Jeho výkon byl prostě úchvatný. Jeho přemety po křídlech – tonaux – dvojpřemety, loopinky, vývrtky, šroubové otáčky, střemhlavý pád, lety s obráceným podvozkem, to byly výkony při kterých divákům tajil se dech hrůzou nad šílenou odvahou letcovou. To bylo také jásotu a volání, když statečný letec hladce přistál a klidným úsměvem přijímal nadšené ovace publika. Mohutně působil bombardovací nálet tří letadel na letiště, hájené jedním stíhacím letounem a pak souboj těchto letadel. Stihačka jako komár v úžasné rychlosti tlačila letadla k zemi, ostřelovala je a konečně zahnala, resp. přinutila k přistání. Celý program po číslech rychle nastupujících byl vyčerpán po 5. hod. odpoledne načež zahájeny lety s obecenstvem. Tři letadla byla v permanenci plné dvě hodiny a diváci vžili se do dojmů, že dlí na velkoměstském letišti, kde střídají se ustavičně letadla k startu i k přistání. Celý podnik po stránce technické řídil sympatický kapitán letec Riegler od Leteckého pluku 2 z Olomouce. Organisace celého podniku jež vedl obec. tajemník Laifer za nepřítomného odb. učitele Hutaře, za spoluúčasti funkcionářů Okres. osvět. sboru a hasičstva s náč. Al. Göttlerem v čele, byla jedním slovem bezvadná. K hladkému průběhu přispělo v nemenší míře ukázněné publikům, jež se v každém směru podrobilo pokynům pořadatelů, jímž vydařil se podnik, na nějž mohou býti opravdu hrdi. Letecký den ve Městě Žďáře zůstane jistě dlouho v paměti. Zdroj.
Ve dnech 11., 12. a 13. srpna se konal na louce u Kuželky (na místě dnešního Žďasu) Letecký den. Lety prováděli vojenští piloti z Olomouce. Mimo akrobatických letů se stíhačkou létal bezmotorový plachťák a otevřené dvousedadlové letadlo provádělo vyhlídkové lety s obecenstvem v okruhu nad Zelenou horou za poplatek 80 Kč. Také jsem využil této příležitosti a letěl s rotmistrem Chovancem, abych tak poznal vzduchoplavbu a uviděl naší krajinu z ptačí perspektivy. Zdroj.
.
15.8.1936 ve Žďáře uspořádán letecký den v Městě Žďáře pořádaný Okresním osvět. sborem, s CPO, pod protektorátem okresního hejtmana Dr. Al. Dworzaka a městské rady vydařil se úplně. Zdroj. Zdroj.
Letoun Š 20 OK-LEO od Hanáckého aeroklubu v Olomouci
,
.
.
Polní letiště.
----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
.
.
.
28.9.1943
v 16 hod. v lokalitě Hammerfeld zřícení Ju 87 B-1
WNr. 5387 od
4./St.G. 102 z Německého Brodu. Uffz.
Heinrich Frey zahynul, Uffz. Ludwig Uhlenbrock utrpěl těžké zranění.
Krátce po havárii přistálo na blízké louce kurýrní letadlo Fi 156, z něhož vystoupil důstojník, který si prohlédl místo havárie. Poté odletěl.
Až 4.10.1943 trosky odvezli. Zdroj. Letecká badatelna.
2.11.1943
v 16.20 hod. nouzové přistání pro poruchu motoru letounu Ju 87 B-1
"67" od
Schl.G. 102 z Německého Brodu. Fw.
Alfred Schmidt.
Zdroj.
.
,
Pravděpodobně v únoru roku 1945 nouzově přistál na Ptáčkově
kopci německý letoun Fw 58 B-2 WNr. 2177 "SE+HO".
Po drobných opravách se stroj pokusil opět o start, ale neúspěšně - zabořil
se nosem do země. Je zdokumentován výskyt letadla 5.3.1945 v dílnách na letišti
v Německém Brodě. Info.
V noci z 20.2. na 21.2.1945 v 22.43-22.45 hod. letoun Li-2 od 53 бад, 4 гбак, 18 ВА shodil z výšky 500 m čtyři agenty a PDM ve prospěch GŠ RA na plochu 30 km severovýchodně Brna. Místo u Vyškova, shoz u obce Žerotice (okres Znojmo). Navigační chyba 70 km, a v 23.03 hod. z výšky 500 m shodil další tři agenty a PDM na plochu 60 km severozápadně Brna. Místo shozu u Žďáru nad Sázavou, shoz u obce Radlice (okres Jindřichův Hradec). Navigační chyba 65 km. Deník bombardovacího korpusu. MAPA.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
Co se dělo po obsazení města Sověty v roce 1945.
.
24.5.1947 nehoda pri spiatočnom lete z Prahy do Partizánskeho lietadlom Zlín Z 181.8 OK-ZZH. Pilot Hanák s cestujúcim Dr. Bojnom podcenil vplyv počasia a 2 kilometre od Ždáru nad Sázavou havaroval. Letecká badatelna.
26.7.1947 ortofotomapa. Letiště bylo zastavěno novým nádražím.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
Od roku 1949 název města je Žďár nad Sázavou.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
.
.
---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------
.
.
.
.
.
.
1960
.
.
.
.
.
.
.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
.
1970
.
.
.
.
.
.
.
.
.
1980
.
.
.
.
.
.
.
.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
1990
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2000
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2010
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2020
.
.
.
.
2025