Horní Dubenky Ober Dubenky

MAPA.

18.01.2024

24.9.1937 se za silné mlhy na dům pana Vobra v obci Horní Dubenky zřítil vojenský dvouplošník Letov Š 328 IV serie, v.č 175, "D1" od Letky 8, dislokované na letišti Vyškov. Letoun zachytil podvozkem o hřeben střechy obytného domu. Trup s křídly se utrhl od podvozku, spadl do dvora a na střeše zůstal viset pouze podvozek. Letadlo naštěstí nezačalo hořet, ale posádka des. František Hrazdíla a por. pěchoty Oldřich Horák zahynula.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


.


.


.


.


29.9.1943 v 16.40 se za špatné viditelnosti způsobené velkou mlhou zřítil Ju 88 A-4 WNr. 4621 "CH+YY" od FFS C 9 z Pretzsch/Elbe. Podle očitého svědka, bylo zprvu slyšet letadlo, jak krouží nad vesnicí a po nějaké chvilce, zazněla velká rána, kterou tento svědek původně přisuzoval pádu letadla na sklárnu v Janštějně. Letoun však spadl dále severněji na kraj lesa (Koppův les, nedaleko rybníka Nadýmače), kde způsobil rozsáhlejší požár, v okruhu 100 m vyhořel les, stromy v průměru asi 20 cm byly přeraženy a motory odhozeny od místa nárazu asi do vzdálenosti 30 m. Pilot Fw. Hans Kolhof (zraněn na pravé straně obličeje a levém chodidle), palubní radista Uffz. Fritz Kerk (vyskočil z letadla a zachránil se na padáku, utrpěl zranění pravého oka a silný nervový šok). Tito dva letci byli převezeni sanitkou do nemocnice v Počátkách. Žák Uffz. Herrmann Wehn (podařilo se mu vyskočit  z padajícího letadla, ale pravděpodobně v důsledku malé výšky se mu již neotevřel padák a polovinou těla se zabořil do měkké půdy na kraji rybníka - na místě mrtev). Palubní mechanik Uffz. Thomas Sawicki (jeho tělesné pozůstatky byly nalezeny v troskách ohořelého letadla). Těla mrtvých německých letců byla přechodně umístněna v malé kapličce v Janštějně.

3.10.1943 byla těla převezena na nádraží v Jihlávce a odvezena do Říše.

10.10.1943 byly trosky letadla německou armádou zlikvidovány a odvezeny. Za příčinu havárie byl stanoven požár pravého motoru a velmi špatná viditelnost (hustá mlha). Letecká badatelna.


6.5.1944 v 16 hod. nouzově přistál Fw 58C Weihe WNr. 121 "CC+AJ" "bílá 13" od FFS B 33 Praha-Ruzyně. K nouzovému přistání došlo na poli nedaleko Chadimova mlýna pravděpodobně pro závadu na pravém motoru. Letadlo přistálo na břicho se zataženým podvozkem. Díky tomu došlo k poškození vrtulí a částečně i podvozku. Posádka 3 mužů vyvázla bez zranění. Na přídi letadla byl namalován emblém letecké školy (kráva, která má oči zavázané červeným šátkem) a na směrovém kormidle neslo označení bílá 13.

, , .

Letoun byl personálem letecké školy vyzdvižen, byl mu opraven podvozek, vyměněny vrtule a provedena motorová zkouška. Poté se německá posádka s uvedeným strojem pokusila vzlétnout, ale vzhledem k bahnitému terénu a tím pomalému rozjezdu stroj nemohl vzlétnout. Opět dosedl na pole bez podvozku na břicho. Letadlo pro rozsáhlejší poškození bylo posléze rozmontováno a odvezeno. Letecká badatelna.