50. letecký pluk

50. letecký kurýrní pluk

50. spojovací letecký pluk Klecany VÚ 8041

10.10.2022

Kurýrní roj na letišti Klecany vznikl na jaře 1951.

50. lp byl zřízen rozkazem generálního štábu MNO z 24.5.1951 a ustaven k 1.7.1951. (L+K 1/98Prvním velitelem byl škpt. Jaroslav Kamarýt.

Velitelský roj: RA–01; -02; -03; -04, dle potřeby až po -09, 1. letka: HO-10 až 29, 2. letka: GE-30 až 49, 3. letka: EK-50 až 69.

Používal název 50. letecký kurýrní pluk.

Letecká technika, která se zprvu skládala z letounů K-74, K-73, K-68 a K-65, a také z C-106 a C-104, byla změněna na nosné typy K-75 (Aero Ae-45) a K-60 (L-60 Brigadýr). Technické oddělení provozu.

Pluk byl v čs. letectvu známý tím, že v jeho stavu fungovala ženská letka. První velitelkou letky pilotek byla npor. Miloslava Solnařová, další pak npor. Dalimila Fišerová.

50. lkp neplnil od svého založení jen kurýrní (spojovací) úkoly, ale rozsah jeho činnosti byl širší.

V listopadu 1951 přišlo 15 pilotních žáků a s nimi i první letkyně. Ihned začala jejich intenzivní příprava, aby co nejdříve byli schopni létat samostatně.

Od 26.2.1952 velitel škpt. Ladislav Fibikar.

V listopadu 1952 pak přišlo k 50. lkp dalších jedenatřicet letkyň. Po úspěšném absolvování výcviku byly již v srpnu 1953 vyřazeny a začaly se podílet na plnění všech úkolů útvaru.

helo2868.jpg (54487 bytes) 1953, piloti Katančík, Skorka, Vošahlík, Žwak. helo2826.jpg (25288 bytes) Katančík, Žwak, Novák Z. helo2838.jpg (50705 bytes) Žwak, Katančík, Skorka.

27.3.1953 se u obce Kámen (okres Havlíčkův Brod) zřítil K-75 ev. č. 18 "HO-18". Npor. Rudolf Škoda a dva cestující, plk. Jan Šiška, velitel leteckého týlu a kpt. Stanislav Klíma jeho ZVP, zahynuli. Letecká badatelna.

Od 7.8.1953 velitel mjr. Karel Toman.

K 1.11.1954 přejmenován na 50. spojovací letecký pluk.

helo2828.jpg (26329 bytes) 1954-55, pilotky (první zleva Kopčová) a Albín Žwak.

V první polovině roku 1956 prodělával druhý prototyp HC-2 s označením RA-05 krátkodobé vojskové zkoušky u velitelského roje 50. spojlp. Na vrtulník se přeškolili první tři vojenští piloti: zleva nahoře Žwak, technik letky Zima, dole Vošahlík a Skorka.

helo2852.jpg (38872 bytes), helo2835.jpg (27089 bytes) Zleva: ?, Mecner, Skorka, Smetana, Vošáhlík, Žwak, ?, Váňa, Straková. Kdy?

Od 1.11.1956 velitel pplk. Eduard Beneš. Inženýr Hugo Tichý.

Z auta velitel pluku mjr. Karel Toman podává pilotovi dokument  helo82.JPG (148555 bytes), helo1046.JPG (24323 bytes), helo1075.JPG (7643 bytes).  Kritika malého výkonu motoru. Kdy?

K 7.10.1957 vznikl vrtulníkový roj. Velitelem se stal Albín Žwak.

KV 14/58 ../mil3/helo3310.jpg (356459 bytes), ../mil3/helo3311.jpg (367666 bytes).

K 1.8.1958 přišly vrtulníky Mi-4 od 4. letky 1. dvlp ze Kbel k 50. spojlp do Klecan. Vrtulníková letka Mi-4. Velitel letky František Jindra. (L+K 5/85, 26/97, 1,15/98, 2/99)

V roce 1958 fotografování železniční tratě z vrtulníku Mi-4. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

V roce 1958 fotografování území NSR od státní hranice z vrtulníku Mi-4. Vzpomínky letce Antonína Šedka. 

Do Klecan přišly z Polska v roce 1959 vrtulníky Mi-1. Zálety provedl polský tovární pilot Kosiol. Nebyl k dispozici vrtulník s dvojím řízením a tak přeškolení pilotů proběhlo tak, že Kosiol dával rady pilotovi ze sedačky za pilotem. Mjr. Jindra provedl svůj první let s Mi-1 dne 20.4.1959.

Na Točné 14.9.1958 František Jindra s Mi-4 vlekl Luňáka pilota Mojmíra Stratila.

V prosinci 1958 stavebně montážní práce na budovu Geofyzikálního ústavu v Praze-Spořilově. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

1.4.1959

Mi-4

kpt. Zahrádka

?

Zachycení o zem při přistávání autorotací s vypnutým motorem. Uražení ostruhy.

Rekordmani. Kpt. Ing. Jiří Zahrádka a ing. Ladislav Beneš, 17.6.1959, Mi-1 0002 helo1099.jpg (8977 bytes), kategorie E -1-d, Letňany, národní výškový rekord - 5450 m.

KV 16/59 ../mil3/helo3326.jpg (230709 bytes), ../mil3/helo3327.jpg (196344 bytes), KV 19/59 ../mil3/helo3328.jpg (394526 bytes).

12.9.1959

Mi-1

npor. Havlík

?

Zachycení OV o zem při přistávání. Uražení ostruhy a poškození OV.

Po vyzbrojení vrtulníky se příslušníci útvaru se svými stroji podíleli na pomoci výstavbě našeho průmyslu, jako například při stavbě vysokých pecí, různých průmyslových zařízení, televizních stožárů, vedení vysokého napětí, horských staveb apod. Získávaly se i zkušenosti v bojovém použití vrtulníků, jakým je například taktický výsadek, zásobování vojsk v těžko přístupném terénu (hlavně v zimě), minování, vzdušný radiační průzkum a fotoprůzkum. Útvar zasahoval i při povodních na Vltavě, Dunaji a Hronu. Podrobnosti.

14.2.1960 přeprava zraněných horníků v Ostravě.

V únoru 1960 pátrání po zříceném letounu v Krkonoších. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

11.3.1960

Mi-4

npor. Žwak, npor. Toman, pohraničník

U statní hranice

Při přistávání zachytili ocasní vrtulkou o stříšku.

.

23.3.1960

Mi-1 11007

kpt. Šusta Ludvík

Brno

Překlopení vrtulníku na bok při startu. helo9808.JPG (51751 bytes), helo9807.JPG (64389 bytes), helo9809.JPG (52527 bytes). Ztráta 427 000 Kčs.

.

25.3.1960

Mi-4 0325

npor. Drábek Zdeněk

Klecany

Překlopení vrtulníku na bok při startu. helo9811.JPG (53193 bytes), helo9810.JPG (42911 bytes), helo9812.JPG (50552 bytes).

.

28.3.1960 18.25

Mi-4 0425

+ npor. Černý Bohuslav, + npor. Šulc Jiří, + npor. Egermaier Petr, + npor. Jursík Stanislav, voj. + Jonáš J.

Kóta 688 u Kdyně

Za letu se utrhl list rotoru. Vrtulník se zřítil a shořel.

Uvedení sériových HC-2 (VR-2) do provozu v armádě se protáhlo pro potíže s motory až do roku 1960, kdy byly zařazeny do služby u 50. spojlp. Stály v horním hangáru a moc se s nimi nelétalo. Čekalo se na přestavbu na HC-102.

helo775.JPG (183538 bytes) Pilot Vošahlík s HC-2 (L+K 13/00)

21.7.1960

Mi-4

npor. Kozár

?

Při vzletu zachycení ocasní vrtulkou o ohradu.

K 1.8.1960 vznikly vrtulníkové letky na letištích Dobřany a Bechyně z personálu 50. spojlp.

16.8.1960

Mi-4

pplk. Gbúr

?

Třesení a pokles otáček motoru.

28.8.1960

Mi-4

npor. Bušek

?

Třesení a pokles otáček motoru.

V souvislosti s doplněním letadlového parku i zabezpečovací techniky vyvstal nový úkol - připravit dostatek dobře vycvičených osádek tak, aby mohly tvořit jádro pro jiné vrtulníkové útvary a pro učitelský kádr pro letecké učiliště.

K 1.9.1960 vznikla 2. vrtulníková letka na letišti Trenčín. K 1. lšp do Prešova odešli piloti instruktoři - Červíček, Diviš, Kryštof, Mecner, Pavlík, Žwak.

Na leteckém dnu v Ruzyni 4.9.1960 měli tři Mi-4 po páru spuštěných hrazd s cvičenci. Roj vrtulníků od 50. spojlp vedl mjr. Červíček. Dále František Jindra s Mi-4 vlekl VT-7 Luňáka pilotky Věry Špačkové.

10.9.1960 přeprava pacientky. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

13.9.1960

Mi-4

kpt. Škvajn Václav

?

Při vzletu z terénu zachycení ocasní vrtulkou o strom.

K 1.10.1960 vzniká smíšený operační svaz označený jako 7. armáda protivzdušné obrany státu a letectva pod velením plk. Zdeňka Kamenického. Pod 7. APVOSaL patřilo 1., 2., 3 a 22. sld, 25. bolp, 34. sbold, 1. dvlp, 45. dpzlp, 47. pzlp, 50. spojlp, 7. lo.

Předávání vrtulníků do Bechyně k 4. vrlt 9. slp. Mi-1MU 1004  3.10.1960 přelétl npor. Zdeněk Novák. Vrtulníky Mi-4 1191 a další přelétávali kpt. František Šťourač s mjr. Josefem Borčem.

Zdolávání požáru michelského plynojemu dne 6.1.1961 se účastnily Mi-4. Historie pluku.

Vrtulníky Mi-1 OK- OVC a OK-OVD byly přelétnuty (pilot Váňa ?) v březnu 1961 a vrtulníky Mi-4 1293 jako OK-OVE a 0399 jako OK-OVF přelétla posádka František Jindra, Karel Nápravník, František Střihavka dne 24.3.1961 na Ruzyň k civilnímu podniku Závod Čs. aerolinií - Agrolet.

15.5.1961

Mi-4 1193

pplk. Beneš Eduard

?

Během přistání v noci do terénu závada na motoru. Přistání na letišti v Brandýse nad Labem

.

27.6.1961

Mi-4 0599

npor. Plichta Otto, kpt. Kozár

?

Při doběhu vjetí do koleje hluboké 20 cm. Vylomení obou předních kol.

V roce 1961 byly HC-2 (VR-2) staženy zpět do výrobního závodu k přestavbě na typ HC-102.

V roce 1961 k Leteckému oddílu Ministerstva vnitra odešli Vladimír Bačák a František Červíček.

5.9.1961

Mi-4 0499

kpt. Zúber Štefan

?

Přistání v noci s nataženým vrtulníkem. Poškozená ocasní vrtulka.

.

23.9.1961

Mi-1 5018

kpt. Bartoš Oldřich

?

Při vzletu zachycení o strom. Poškozeny listy do 1 m od konce.

U roje Mi-1 létaly od roku 1962 i dvě ženy - Emílie Kafková Fajfrová a Markéta Kopčová.

Státní hranici oblétávaly naše vrtulníky Mi-4 se začerněným trupovým označením na boku směrem ke státní hranici spolu s dvěma průzkumáky od 47. pzlp obsluhující kameru. Protože boční dveře vrtulníku jsou vlevo, muselo se letět pouze od jihovýchodu na severozápad. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

15.8.1962 přeletěli z Klecan do Olomouce dvě Mi-4. Zde byl založen 12. vrtulníkový pluk pod velením pplk. Slapničky.

Cvičení 1962. Rozsáhlé výsadky pozemních vojsk na cvičeních. První byl 24.9. na rakovnickém letišti a druhý 26.9. do terénu doupovského výcvikového prostoru.

Výcvik pilotů od 4. vrlt 9. slp z Bechyně ve dnech 28.-29.11.1962. Piloti letky se zúčastnili ukázky nouzového přistání autorotací s vypnutým motorem, která byla provedena v Klecanech.

12.4.1963

Mi-1 4009

npor. Štěrba

?

Při přistání v noci špatně seřízen světlomet. V kouřmu se utvořila clona a pilot ztratil zem z dohledu. Zachycení a ulomení ocasní ostruhy.

.

21.5.1963

Mi-4 0699

kpt. Škvajn

?

Závada na motoru. Nouzové přistání.

Od jara 1963 přešly vrtulníky z Klecan do Kbel (stabilní diverzní letiště Rakovník) z důvodu rozšiřování civilního ruzyňského letiště.

 

Fotografie laskavě poskytl pan Albín Žwak.

Odkazy: L+K 1/98