Třebíč Trebitsch

MAPA.

19.01.2024

, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


.


V březnu roku 1931 přebírá firma BAŤA, akciová společnost ze Zlína závody Busi a KBS v Třebíči – Borovině.

Výstavba letiště pro spojení se sídlem koncernu? Kdy?

V neděli 6.9.1931 se konal v Třebíči za pořadatelství místního hasičského sboru a spoluúčasti Moravského aeroklubu MAK letecký den. Zahajovacího letu se zúčastnilo mnoho tehdy vlivných činitelů, včetně poslance Josefa Vaňka. Účast diváků byla velká, dobový tisk uvádí, že šlo o více jak čtyři tisíce lidí, nejednalo se jen o diváky přítomné na samotném vyhrazeném prostranství pro letecký den, ale byli to i lidé, kteří letové ukázky sledovali i z jiných míst, tzv. zpoza plotu.  Z dobových dokumentů vyplývá, že Václav Peřina byl známým předváděcím pilotem a že jeho letecké ukázky byly vždy vyvrcholením leteckých dnů. Toho dne předváděl akrobacii na stíhacím letounu Aero A-18,  výr. č.16, imatrikulace OK-ACN. Všechny jeho ukázky mistrovské pilotáže, při nichž se divákům tajil dech, byly profesionálně dokonalé a zdařilé. Uvádí se, že posledním předváděným akrobatickým prvkem měl být výkrut, což je velmi složitý a náročný prvek. U tohoto prvku je nesmírně důležitá prostorová orientace pilota s dodržováním výšky, ve které letoun letí a dokonalá práce a koordinovanost pohybů, při vlastním řízení letounu. K nehodě došlo asi kolem 16.30, letoun ve vysoké rychlosti narazil do stráně nad kožichovickým potokem. Nárazem byl letoun silně zdeformován, následoval výbuch a zděšení diváci viděli sloup hustého dýmu. Plameny zachvátily celé letadlo a požár letoun úplně zničil. Podrobnosti.

Zůstala pouze ocelová kostra, v niž sedělo bezduché zuhelnatělé tělo nešťastného pilota. Po této tragédii byl samozřejmě letecký den předčasně ukončen. Půl hodiny po havárii dorazila na místo soudní komise, která po bližším vyšetření nařídila převoz mrtvého pilota do městské nemocnice. 

V úterý 8.9.1931 před dvanáctou hodinou byly tělesné ostatky letce převezeny autem na Karlovo náměstí před radnici, kde se starosta Josef Vaněk rozloučil s letcem jménem občanů města Třebíče a letec byl převezen k poslednímu rozloučení do své rodné obce Milíčeves nedaleko Jičína.


Asi rok po této tragické události se sešly organizace, které se podílely na konání leteckého dne a bylo dohodnuto, že na místě neštěstí bude postaven pomník, jako symbol památky na letce Václava Peřiny a také symbol všem průkopníkům letectví u nás. Stavba byla úspěšně dokončená v září 1932.


.


.


.


.


.


Výstavba polního letiště Třebíč. Kde?

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště, jejichž dobudování bylo po provedené revisi stornováno: Louny, Rakovník, Kostelec nad Orlicí, Veselí nad Lužnicí - Mezimostí, Praha - sportovní letiště, Holešov, Třebíč, Telč, Čejč, Trnava, Topolčany, Púchov - Beluša, Svatý Kříž nad Hronom, Chynorany, Piešťany II, Lešť, Ivančice, Hranice, Židlochovice, Polička.



.


.


.


.


7.8.1944 se z Kraków přesunul Luftwaffen-Lazarett (o) 1/VIII. Byl umístěn v budovách gymnázia, obchodní akademie a Masarykově škole.

28.8.1944 mezi 11.a 12. hod. dopoledne letecký poplach. Americká letadla od 15th USAAF z Itálie letěly přes Třebíč. Dvě německé stíhačky Fw 190 je pronásledovali. Německé stíhačky odhodily přídavné nádrže na palivo. Lidé se domnívali, že jsou to pumy a utíkali. Jedna padla do řeky Jihlavy, druhá k Pejcharům na střechu (dnes Hostinec a hostel U Dubu v židovské čtvrti) a třetí na stadion (dnes Sportovní hala Leopolda Pokorného). Nad Kostelíčkem strhl se souboj. Podrobnosti.

Američani sestřelili německou stíhačku Fw 190 od IV./JG 3. Pilot měl po seskoku odhodit kuklu a ta dopadla u Kohnova mlýna v ulici Na potoce. Pilot dopadl na Flusovni (dnes podzámecká niva) u řeky na topol. Pilota chtěli napadnout třebíčští Němci z vinárny u Jandů, domnívali se, že je to Američan. Pilota se ujali němečtí vojáci. Stíhačka dopadla do oblasti dnešního fotbalového hřiště u rybníka Kuchyňka a tam shořela za stálých výbuchů munice.

U obce Výčapy prý dopadla další německá stíhačka Fw 190.


18.3.1945 byli do Luftwaffen-Lazarett (o) 1/VIII odvezeni zranění z letecké nehody u Krahulova s Studence.

Luftwaffen-Lazarett (o) 1/VIII fungoval do 18.4.1945.

9.5.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Velká Bíteš (okres Žďár nad Sázavou), Nové Město, Přibyslav (okres Havlíčkův Brod), Bohdalov (okres Žďár nad Sázavou), Náměšť nad Oslavou. Deník bitevního korpusu.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům  ----------

12.9.1948 seskok 12 parašutistů.


.


Od 1.4.1950 po provedené reorganizaci působí PÚS II ve složení: Povětrnostní družstva: Brno, Přerov. Povětrnostní stanice letectva: Třebíč, Praděd, Lysá hora, Nedvězí u Poličky. Povětrnostní stanice dělostřelectva: Vyškov, Libavá, Elbská (? mohla náležet k PÚS III). Povětrnostní hlídky letectva: Valašské Meziříčí. Vyhlášková kancelář: Prostějov I, Prostějov II a Olomouc.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------