Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Hodonín Göding Годонин

MAPA.

15.10.2019

helo6103.jpg (231463 bytes)

  od 27.12.1921 do prosince 1926.

1.5.1925 zřícení letounu Breguet XIV výr. č. 9116 od Letky 3 v Olomouci. Pilot des. Krajča Jaroslav a pozorovatel por. Heran Josef zahynuli. Letecká badatelna.

, , od prosince 1926 do 1939.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

20.11.1944  mezi 12.23 a 12.34 hod. nálet 60 bombardérů B-17 od 5th BW, 15the USAAF z Itálie na seřazovací nádraží. Historie. Letecké pumy shozené zcela zničily 31 domů a dalších 120 různou měrou poškodily. Hodonínské Ö.L. Leitung vyhlásilo letecký poplach opožděně, což bezpochyby přispělo k velkému počtu obětí mezi místním obyvatelstvem i německými vojáky. Co do počtu mrtvých a zraněných osob se Hodonín ocitl na pomyslném žebříčku hned za Brnem poté, co zde napočítali celkem 179 mrtvých (včetně 15 příslušníků Wehrmachtu) a 292 zraněných.[189] Americké bombardéry byly naloženy velkým množstvím časovaných pum, které měly znesnadňovat záchranné práce v Blechhammeru. Nyní se však s těmito leteckými minami potýkaly záchranné týmy v Hodoníně. Do půlnoci téhož dne jich vybuchlo 48, následujícího dne 22, poté 10 a čtvrtého dne po náletu ještě 4."

MAPA míst dopadů pum.

 helo8701.jpg (372544 bytes)

V noci z 31.3. na 1.4.1945 přeletěl nad Hodonínem sovětský průzkumný letoun Po-2 a za pomoci osvětlovacích raket jeho posádka fotografovala město a okolí. 

Ve dnech 1.-3.4.1945 prošel Hodonínem první průvod uprchlíků ze Slovenska. Nad kolonami uprchlíků létala sovětská letadla. 

3.4.1945 večer byl poprvé Hodonín bombardován dvojplošníky Po-2 od 312 нбад

V noci z 4.4 na 5.4.1945 letouny Po-2 od 930 нбап bombardovaly Hodonín.

7.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Gbely (okres Skalica), Břeclav, Hodonín, Vrádiště (okres Skalica), Vidovany (okres Skalica), nádraží v obcích Moravská Nová Ves (okres Břeclav), Břeclav, Hrušky (okres Břeclav). Deník bitevního korpusu.

7.4.1945 po 17.30 hod moskevského času osm letounů Il-2 od 235 шап, 264 шад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Opoj (okres Trnava), pod přikrytím čtyř stíhaček Jak-9 od 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА z polního letiště Trnava zaútočily na silnice jihozápadně Hodonína. Deník bitevního korpusu. V deníku je vylíčena akce.

7.4.1945 od rána byly sovětskými a rumunskými letadly ostřelovány německé kolony v celém okolí Hodonína. Z města se začaly stěhovat úřady (hlavně německé), lazarety a týlové jednotky, jež odvážely z místního cukrovaru i zásoby tabáku. Tyto kolony byly napadány v centru města dvojicí sovětských stíhaček a ostřelovaly je z palubních zbraní. Večer prolétla nad městem neznámá letadla a shodila letáky, jež v němčině vyzývaly Rakušany, aby se vzdali.

8.4.1945 se nálety opakovaly. Byly zasaženy UP závody, pošta, nádraží a pět obytných domů.

9.4.1945 od rána napadala sovětská letadla celou šíři fronty podél řeky Moravy. Ve 12.29 hod. napadlo město šest sovětských lehkých bombardérů. Další nálet se uskutečnil ve 13.45 hod. Byli zabiti čtyři lidé a dalších sedm zraněno. Dva domy byly zničeny a 13 bylo poškozeno. V poledne se objevila nad městem sovětská letadla a shodila na centrum 23 bomb. Do boje se pokusil zapojit i německý Flak, ovšem sovětská letadla v pořádku odlétla. Téhož dne německé pěší jednotky vyklidily zbytek Slovenska a sovětské dělostřelectvo se zaměřilo na centrum města. 

10.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u obce Skalica, Břeclav, Moravský Žižkov (okres Břeclav), Hodonín, na nádraží v obcích Holíč, Lanžhot (okres Břeclav), Břeclav. Deník bitevního korpusu.

11.4.1945 proletělo nad městem časně z rána sovětské průzkumné letadlo, dvakrát se otočilo a odlétlo jihovýchodním směrem.

12.4.1945 letouny Il-2 od 5 шак, 5 ВА pod přikrytím stíhačů od 331 иад, 5 шак, 5 ВА zaútočily na německé jednotky u Hodonína, Lanžhota (okres Břeclav), Břeclavi, Ratíškovic, na nádraží v Břeclavi. Deník bitevního korpusu

12.4.1945 kolem osmé ranní bombardovala sovětská letadla dnešní Slunečnou ulici a v 8.45 hod. zahájilo sovětské letectvo nálet spojený s dělostřeleckou palbou. Sovětská letadla, jež nalétávala po šesticích, bombardovala hlavně jihovýchodní část města, jež byla v listopadu 1944 ušetřena amerického náletu. Německá obrněná jednotka se začala přemisťovat do centra, aby zadržela postupující sovětské pěší jednotky a v 10.30 hod. je napadla sovětská letadla. Následovaly je sovětské stíhačky a za nízkého letu ostřelovaly palubními zbraněmi ulice. Ve stejnou dobu vyklidily německé pěší jednotky po dělostřeleckém a leteckém sovětském bombardování hřbitov. Samotný hřbitov dostal 64 zásahů z dělostřeleckých granátů a leteckých bomb. Další nálet začal v 13.45 hod. Po něm opět následovala další dělostřelecká palba. Mezi 14.00-14.30 hod. předcházel útoku poslední letecký nálet bitevních letadel a bubnová dělostřelecká palba. Pozemní jednotky vyrazily do útoku.

Sověti u nás.

Приказ Верховного Главнокомандующего
13 апреля 1945 года
№ 335 Об овладении на территорий Чехословакии городом Годонин

генерал-лейтенанта авиации Подгорного 3 гиак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Степичева 3 гшак, 5 ВА,

генерал-лейтенанта авиации Каманина 5 шак, 5 ВА.

14.4.1945 panoval v Hodoníně klid.

Na nově vybudované letiště u slovenských Kopčan se přesunul 5 шак, 5 ВА. Odtud bombardovaly nepřítele v lese Doubrava, Mutěnice a v lese u Ratíškovic. Ve 12.30 hod. zaútočila na les Doubrava čtyřikrát šestice bombardérů s doprovodem stíhačů. Po nich zaútočily na frontové pásmo dvě vlny bitevníků Il-2.

15.4.1945 se o půl osmé ráno objevila nad Hodonínem německá letadla, snesla se a ostřelovala ulice z palubních zbraní. Sovětská pozemní PL obrana spustila palbu, čímž se nepřátelská formace rozbila a německá letadla za nízkého letu zmizela. V ten samý den nastoupili všichni práceschopní muži na budování nového sovětského letiště u Lužice.

Od rána 16.4.1945 létaly sovětské bombardéry za doprovodu stíhačů směrem na Brno. I přes zvýšenou leteckou aktivitu se kolem poledne shromáždili muži na náměstí a odcházeli za sovětského dohledu opět budovat letiště u Lužic.

17.4.1945 se večer kolem 21.00 objevila německá letadla, svrhla pumy na štáb 53. armády a odlétla. V 23.30 hod. přiletěla znova, ale tentokrát je PL dělostřelectvo zahnalo.

18.4.1945 v 0.45 hod se nálet opakoval. V 1.05 hod. vybuchla někde v okolí města bomba a v 1.20 hod. je slyšitelný hukot letadel. V 3.30 hod. se ozývá vzdálené bombardování - zřejmě od nového letiště a v 3.55 hod silná detonace od Holíče.

19.4.1945 byla sovětská letecká činnost slabá, Luftwaffe se přes den neukázala už vůbec. Jen v 21.55 hod. přiletělo německé letadlo, svrhlo dvě bomby a za silné PL palby zmizelo.

 

20.4.1945 byla dokončena úprava letiště Hodonín. Obě sovětská letiště zabírala přes 30 hektarů zemědělské půdy.

Z polního letiště Lužice se přesunul stíhací 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА s letouny Jak. Kdy?

Z polního letiště Špačince (okres Trnava) se přesunul bitevní 92 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА.

 

Luftwaffe se objevila až 22.4. v neděli večer, kdy bombardovala nové letiště.

23.4. byla od rána viditelná zvýšená letecká činnost na letištích v okolí Hodonína. Ve vzduchu byly až 18 ti členné skupiny bombardérů a bitevníků s doprovodem stíhačů. Létaly směrem na severozápad k Brnu.

Luftwaffe se objevila v 21.30 hod. a po půlnoci v 0.15 hod. Útočila asi noční bitevní Stab a 2./NSGr. 4 s Si 204 a Ju 87 z letiště Olomouc-Holice. V blízkosti letišť vybuchly dvě bomby, jež měly patřit zřejmě jim.

26.4.1945 těsně po poledni přiletěla nad obec Říčany (okres Brno-venkov) dvě německá letadla (Fw 190 z letiště Stichovice ?) a došlo k leteckému souboji se sovětskými stihači. Výsledkem souboje bylo poškozené německé letadlo, které odlétlo směrem k Tišnovu, zanechávajíc za sebou pásy dýmu. V poslední chvíli vyskočil pilot z letadla a nedlouho po jeho seskoku se letadlo zřítilo. Mohutný sloup dýmu byl posledním upozorněním na jeho pád. Zdroj. 26.4.1945 o 2 1/2 hod. odp. byl nad Olešnicí (okres Blansko) sveden letecký souboj. Tři ruská letadla pronásledovala jedno německé. Střelbou z kulometu byla poškozena střecha na některých domech v Hliníkách a na Mor. straně. K úrazu na štěstí nedošlo. Německé letadlo bylo pak sestřeleno nad rovečínským katastrem. Pilot se zachránil a šel do Rovečného (okres Žďár nad Sázavou) na poštovní úřad. Spojení se světem ale bylo přerušeno. Když se potom vracel k letadlu, byli zde již partyzáni, kteří jej zastřelili. Zdroj. 26 апреля 1945 года. Безмельцев Иван Иванович. Сбил ФВ-190 северо-восточнее Брно. Letec Ivan Ivanovič Bezmelcev sestřelil Fw 190 severovýchodně Brna (?). Zdroj od 179 гиап, 14 гиад, 3 гиак, 5 ВА z letiště Hodonín.

27.4.1945 přeletěl nad jižní částí Hodonína (průzkumný Bf 109 G-10/U1 od 1./NAGr. 14 ze Senožat (?)), kterého přivítal pozemní PL palba a u Mikulčic byl sovětskými stíhači z Lužice sestřelen.

Přehled bojové činnosti bitevního korpusu.

6.5.1945 z polního letiště Senica Čáčov se přesunul bitevní 91 гшап, 4 гшад, 5 шак, 5 ВА. Deník bitevního korpusu.

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----- 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

K 10.5.1945 rozmístění útvarů 5 ВА.

91 гшап

Velitel 91 гв.шап Ил-2 кп гв.пп Коряков Василий Николаевич (ГСС 18.08.45) a náčelník štábu нш гв.пп Нильва Абрам Моисеевич

92 гшап

Velitel 92 гв.шап Ил-2 кп гв.пп Ковшиков Борис Иванович a náčelník štábu нш гв.пп Господчиков Евгений Павлович

179 иап s Jak-1, Jak-9.

Velitel 179 иап Як-1б,Як-9т кп пп Коваленко Петр Терентьевич a náčelník štábu нш гв.пп Масталерж Анатолий Станиславович

 

13.5.1945 179 иап, 331 иад, 5 шак, 5 ВА odletěl. Kam?

Do kdy a kam odletěli bitevní pluky?

 

Ortofotomapa z roku 1953 a 2009.