MAPA.
12.03.2023
, , od prosince 1926 do 1939.
Vzniklé aerolinie používaly tehdy upravené vojenské dvojplošníky. Letecká linka Praha – Brno – Bratislava – Záhřeb mívala často potíže s počasím na Českomoravské vysočině, protože i meteorologická služba byla tehdy v plenkách. Ministerstvo dopravy usoudilo, že nejlépe bude ve zmíněném koridoru na našem území vybudovat pomocná (záložní) letiště zhruba po 50 km. Tak došlo k vybudování letišť: Zbraslavice, Přibyslav, Křižanov a Břeclav. MAPA.
Od roku 1933 výstavba letiště.
V roce 1935 bylo zřízeno letiště.
Provoz letiště začal až v roce 1936.
V průběhu roku 1936 se počítalo s dokončením výstavby osvětlení na pomocných letištích mezi Prahou a Bratislavou. MAPA stanovišť Pomocná letiště tehdy dostávala základní světelné vybavení pro noční provoz – vybraná z nich byla postupně opatřována pomezními a překážkovými světly, neonovým majákem označujícím polohu letiště, dále osvětleným větrným rukávem, mrakoměrem a pojízdným reflektorem pro osvětlení plochy.
Veřejné letiště a pomocné vojenské letiště. Rozměry 510 x 570 m. Hangáry a skladové prostory.
19.9.1938 z z polního letiště Dvůr Jalovisko (okres Brno-venkov) se přesunulo velitelství První peruti leteckého pluku 5.
19.9.1938 z polního letiště Dvůr Jalovisko se přesunula Letka 81.
19.9.1938 z polního letiště Dvůr Jalovisko se přesunula Letka 82.
24.9.1938 bylo velitelství První peruti leteckého pluku 5 zařazeno do Mobilisačního tělesa 605 jako mobilizovaný útvar 605-A-2. Vznikla I. peruť leteckého pluku 5, velitelství. Krycí název Moskyt. Velitel pplk. let. František Klepš. Podléhalo veliteli Leteckého pluku 5.
24.9.1938 byla Letka 81 zařazena do Mobilisačního tělesa 605 jako mobilizovaný útvar 605-A-3. Vznikla Polní letka 81. Krycí název Kukla. Velitel škpt. let. Václav Vondrák. Podléhala I. peruti leteckého pluku 5, velitelství.
24.9.1938 byla Letka 82 zařazena do Mobilisačního tělesa 605 jako mobilizovaný útvar 605-A-4. Vznikla Polní letka 82. Krycí název Larva. Velitel mjr. let. Otto Lazar. Podléhala I. peruti leteckého pluku 5, velitelství.
27.9.1938 z Kbel se přesunuly Polní letecké dílny 16.
27.9.1938 zahynul navigátor por. Jaromír Durdík, střelec čet. František Heřman od Polní letky 81. Pilot rtm. J. Pimmer a čet. J. Řaka zraněni. Náraz letounu MB 200.14 do kopce Svatá Hora při nočním letu. Letecká badatelna.
----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------
8.10.1938 se I. peruť leteckého pluku 5, velitelství přesunulo do Brna.
8.10.1938 se Polní letka 81 přesunula do Brna.
8.10.1938 se Polní letka 81 přesunula do Brna.
8.10.1938 se Polní letecké dílny 16 přesunuly do Kbel.
Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Státní veřejná letiště sloužící jak potřebám civilního letectví, tak i vojenského. Jsou to Praha-Ruzyně, Zbraslavice, České Budějovice, Přibyslav, Strakonice, Křižanov, Zlaté Moravce, Slatinské Doly.
Z částí FAR 72 se v březnu 1940 v Brně zformovala FFS A/B 113. Satelitní letiště Otrokovice, Havlíčkův (Německý) Brod, Vyškov a Křižanov.
Katolický dům byl zabaven a používán jako ubytovna pro německé letce, kteří sloužili na blízkém letišti .
FFS A/B 113 byla 26.9.1943 byla převelena pod FFS A/B 3 do Gubenu.
Brněnská BFS 2 byla 15.10.1943 přeznačena na FFS B 32. Satelitní letiště Otrokovice, (Havlíčkův) Německý Brod, Vyškov a Křižanov.
5.2.1944 okolo 15 hodiny se po vzletu z Německého Brodu zřítilo ve sněhové bouři u obce Věžnice cvičný Fw 58 C-2 WNr. 1997 "BV+NF" "68“ letecké školy FFS B 32, domácího letiště Brno, ve kterém byli nalezeni 4 vojáci a sice Uffz. Bober, dále Gefr. Schwarz, Menz a Striegler. Našli je až 7.2.1944. Zdroj.
19.2.1944 zřícení cvičného Fw 58 C-2 WNr. 182 letecké školy FFS B 32, domácího letiště Brno. Zahynuli Ogefr. Eberhard Fischer a Ogefr. Christian Hantzsche. Letecká badatelna.
FFS B 32 ukončila pilotní výcvik v srpnu 1944.
V roce 1944 poblíž Křižanova výstavba letiště pro zálety stíhacích letounů Bf 109 vyráběných v tunelech u Tišnova. (?)
V prosinci 1944 z Markersdorf an der Pielach přiletěla 8./JG 108. MAPA.
Výcvik německých stíhačů.
9.1.1945 8./JG 108 odletěla do Fels am Wagram.
V lednu 1945 z Trausdorf an der Wulka přiletěla 6./JG 108.
2.2.1945 6./JG 108 odletěla do Fels am Wagram.
V květnu 1945 útoky bitevních Il-2 od od 130 гшап, 7 гшад, 3 гшак, 5 ВА. Zdroj.
------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----
9.5.1945 bombardéry A-20G Boston od 453 бап, 218 нбад, 5 ВА (z letiště Košúty (okres Galanta) bombardovaly Křižanov. Přehled bojové činnosti bombardovací divize za 5/1945.
Zahynulo 18 občanů. Podrobnosti. Katolický dům dostal přímý zásah a skončila v rozvalinách , . Na letišti byla zničena správní budova a poškozen byl i hangár.
1.6.1945 byla zřízena Velitelství leteckých oblastí 1 až 3 a do jejich působnosti byla zahrnuta letiště. Letecká oblast 3 - Brno, Břeclav, Bzenec, Hrabůvka u M. Ostravy, Kroměříž, Křižanov, Kunovice, Moravská Třebová, Olomouc I (Neředín), Olomouc II (Holice), Prostějov I, Prostějov II (Stichovice), Přerov, Vyškov, Zlín.
V roce 1946 se na letišti konal letecký den, který pořádal Letecký klub generála Ludvíka Svobody z Velkého Meziříčí.
---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Ortofotomapa 1953 a 2010.