Strakonice Strakonitz

MAPA.

17.02.2024

helo6103.jpg (231463 bytes)

5.11.1918 omylem přistál nouzově u Strakonic rakouský pilot s letounem Hansa-Brandenburg C.I (U) číslo 269.41. Čs. stát letoun zabavil a 18.11.1918 ho šikovatel Rudolf Polanecký přelétl do Prahy.


od 1919 do 27.12.1921.

Strakonický rodák architekt Karel Bubla si už v roce 1919 nechal zaregistrovat v obchodním rejstříku pod číslem 508 ochrannou známku Jihočeská zbrojovka s.r.o. se sídlem ve Strakonicích a o rok později zahájil s třiceti zaměstnanci výrobu automatické pistole, ovšem ne ve Strakonicích, nýbrž v bývalém Holbmayerově mlýně v Plzni. Ve Strakonicích totiž v té době neexistovaly žádné vhodné prostory, a tak do doby, než budou dokončeny nové dílny, jejichž výstavba byla ve Strakonicích zahájena v září roku 1919, musel stačit i nevyhovující mlýn. Tento rozběh ale byl, jak se zdá umožněn i díky účasti představitelů Škodových závodů. 


Úvahy architekta Bubly o tomto druhu podnikání určitě nebyly špatné, a tak už v roce 1920 do jeho firmy vstupují další společníci s vkladem 1 200 000 Kč.


V roce 1921, po dokončení nových budov, byla ve Strakonicích zahájena výroba, na níž se podílelo padesát zaměstnanců. Nová společnost se rozvíjela opravdu dynamicky. Na výrobu dohlížel zkušený zbrojíři Alois Tomiška, k němu se brzy připojil František Myška. Z Vídně a z Budapešti byli pozváni odborníci, jejichž úkolem bylo zajistit špičkovou kvalitu vyráběných zbraní, a zbrojovka se rozrostla o dalšího výrobce zbraní, firmu Hubertus z Vejprt. Odsud bylo do Strakonic přemístěno nejen výrobní zařízení, ale i část personálu, a současně byla dokončena další výrobní hala společně se správní budovou.

Od roku 1921 se zde provádělo přepracování britských kulometů Vickers a Lewis pro potřeby československého letectva. Tato úprava spočívala v tom, že byly převáděny úpravy umožňující montáž na letadlech a v další fázi se několik set těchto kulometů přestavovalo na náboje Mauser 7,92 naší výroby, aby se vyloučila potřeba dovozu originální britské munice.

od 27.12.1921 do prosince 1926.


Cíle si kladla menší než Praga, ale velké úsilí bylo věnováno vylepšování výrobního procesu a už v roce 1922 se zde vyrábělo moderním způsobem. Jihočeská zbrojovka měla už v roce 1922 mezi výrobci zbraní opravdu zvučné jméno. I tak ale platila daň nováčků a v tomto roce vykázala bilanční ztrátu přes tři miliony. Byl zde ale velký potenciál a armáda to viděla. Přednosta zbrojního odboru ministerstva obrany proto přikázal věnovat této fabrice pozornost.

V letech 1922 a 1923 se zde pracovalo na kulometech a samostřílech Josefa Netsche.


Už během roku 1923 se do Strakonic začala převádět výroba pistolí z Brna.

Dokončená fúze s firmou Hubertus vedla ke vzniku nové firmy se jménem Česká zbrojovka, akciová společnost v Praze s továrnou ve Strakonicích. Ještě v roce 1923 obdržela první větší zakázku na dodávku armádních pistolí.


.


Už v roce 1925 vykázala zbrojovka první významný zisk. Ten ale nestál jen na pistolích, i když to byl hlavní výrobní program.

V roce 1925-26 skupina zájemců o letectví ve Strakonicích, která uspořádala několik propagačních přednášek.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


Česká zbrojovka, akciová společnost v Praze s továrnou ve Strakonicích vyvinula letecký kulomet vz. 30 pro piloty a letecký kulomet vz. 30 pro pozorovatele.

Tato zbrojovka dále pro armádu dodávala tento materiál:
- pistole raketová (signální pistole) vzor 28, letecká a vzor 30, celkově dodáno okolo 25 000 kusů Podrobnosti.
- protiletadlové zaměřovače
- vytěráky
- tlakoměrné pistole
- výcvikové vzduchovky, do armády dodáno více než 10 000 kusů
- chránítka mušek zbraní
- lafetace kulometů pro letadla
- letecké kulomety vzor 28 a vzor 30 ve variacích věžní, křídlové, pilotní i pozorovatelské. Podrobnosti.


13.3.1931 nehoda letounu Aero Ap 32.45 od Letky 4. Posádka letounu četař polní pilot letec Jindřich Weinschner a pozorovatel četař aspirant František Urban zahynuli. Podrobnosti. Letecká badatelna.

, , .

15.6.1931 ustavující schůze Místní skupiny MLL ve Strakonicích, na které byl předsedou zvolen ing. Větrovský.  

Na ploše v Lipkách byl zorganizován letecký den za účasti Západočeského aeroklubu v Plzni na letišti Bory.


14.3.1932 na valné hromadě byl zvolen předsedou ing. Fritz. Zřízen byl Plachtový odbor MLL ve Strakonicích s předsedou panem Vondrysem. Pan Vondrys začal stavět kluzák Skaut a v Praze absolvoval pilotní kurz.

Zálet Skauta provedl ing. Elsnitz z kopce Kuřidlo 546 m n m. Výbor MLL ve Strakonicích před dohotoveným kluzákem Skaut pana Vondryse helo8067.jpg (176120 bytes). V srpnu 1932 byl kluzák vystaven v zahradě Oskořinky.

Na podzim 1932 byl uspořádán první pilotní kurz A.


Na jaře 1933 další kurz. Využívali k tomu kopce v okolí Strakonic. Kluzáky byly vyráběny podomácku. 

Předváděcí lety v roce 1933. Kluzák typu ?, vzadu kluzák Skaut. Kdy a kde? helo8069.jpg (151348 bytes) 1933 a křest větroně Střela pana Vondryse helo8068.jpg (151014 bytes). V letech 1933-34 předváděl svůj větroň v Sušici, Volyni, Vimperku, Prachaticích, Čkyni, Vlachově Březí, atd.

Na podzim 1933 se vyostřil spor mezi Jaroslavem Maňákem z Českých Budějovic a Janem Vondrysem, který stavěl kluzáky nejrůznějších typů v nedalekých Strakonicích. Neustále nabízel Maňákovi kluzáky své výroby a nemohl pochopit, že zakoupil hned dva kluzáky typu Zlín Z. Vondrys dokonce před samotnou koupí kluzáků ze Zlína varoval, aby je nekupoval, protože je dělají "jako boty". I přes určité neshody nabídl Maňák Janu Vondrysovi alespoň spolupráci na opravách kluzáků Plachtařského odboru MLL v Českých Budějovicích. Po určitém váhání  nakonec Vondrys souhlasil a už během podzimu 1933 se podílel na generální opravě kluzáku Skaut.


Později používali k leteckému provozu mobilní naviják v místech, kde je současné letiště. Provoz se uskutečňoval i v zimě.

Větroň typu ? pana Vondryse. Kdy a kde? helo8070.jpg (193978 bytes)


V roce 1935 „Česká zbrojovka, akciová společnost v Praze s továrnou ve Strakonicích“ se souhlasem MNO zakoupila dvacetihektarový pozemek v Uherském Brodě a v červnu 1936 vybrala pro provedení stavby firmu plzeňského stavitele Karla Bubly. Uherskobrodská městská rada schvaluje dne 22.7.1936 stavbu nového závodu s podmínkami podle uzavřené kupní smlouvy pozemků mezi městem Uherský Brod a Českou zbrojovkou Strakonice. Dne 28.7.1936 je proveden první výkop a tím zahájena výstavba nového závodu v Uherském Brodě.Česká zbrojovka ve Strakonicích, od 1.7.1936 nakupuje stroje a zařízení domácí i zahraniční výroby pro nový závod v Uherském Brodě. A tak můžeme konstatovat, že nový závod pro dva tisíce zaměstnanců byl skutečně postaven a uveden do provozu za 16 týdnů, tedy dne 28.11.1936. Dnes se to zdá jako nemožné, ale tehdy to prstě naši stavbaři a průmyslníci dokázali. Prvními výrobky byly letecké kulomety vzor 30 a následně i signální pistole vzor 30, armádní pistole a lehké kulovnice. Tato výroba sem byla natrvalo přemístěna ze Strakonic. V tomto stavu Českou zbrojovku Strakonice zastihly mnichovské události a následná okupace. Podrobnosti.


.


.


V neděli 11.9.1938 se na Dubičném sešlo asi 50 plachtařů z jižních Čech. Všichni se těšili a připravovali na letecký den, naplánovaný na 25.9.1938, kterého se měli zúčastnit plachtaři z celých jižních Čech - Č. Budějovic, Jindřichova Hradce, Kamenice n. Lipou, Lišova, Tábora, Bechyně, Strakonic, Písku, Vodňan a další. Bohužel sílící agresivní politika sousedního Německa tuto akci zmařila. 

Letiště.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Státní veřejná letiště sloužící jak potřebám civilního letectví, tak i vojenského. Jsou to Praha-Ruzyně, Zbraslavice, České Budějovice, Přibyslav, Strakonice, Křižanov, Zlaté Moravce, Slatinské Doly.



.


4.8.1941 poškození školního letounu Bü 131 od pardubické FFS A/B 32 při nouzovém přistání zahynul civilista. Poškození letounu 10 %.


.


.


V období okupace byly německou armádou využívány vývojové kapacity českých firem. Zbrojovce Brno byl v roce 1940 zadán úkol vyvinout automatický protiletadlový kanón ráže 30 mm pro obranu německých ponorek. Projekt měl označení ZK 414. Vývoj střeliva pro tento kanón probíhal v Konstruktě Praha. V průběhu roku 1943 byl kanón s označením ZB 303 Br konstrukčně dořešen a byly s ním uskutečněny střelecké zkoušky. Výsledek zkoušek však pro malou rychlost střelby (300 ran za minutu místo požadovaných 400) zadavatele neuspokojil. Vývoj dále pokračoval a jeho výsledkem byly dvě varianty tohoto kanónu - první s lafetou Br 300 (pro obranu ponorek) a druhá na lafetě Br 303 s dvoukolovým taženým podvozkem. Další vývoj varianty pro obranu ponorek se z pochopitelných důvodů opožďoval a do konce války nebyl dokončen. V následujícím roce, po odstranění některých nedostatků, byla v Brně, Vsetíně a Strakonicích zahájena sériová výroba varianty Br 303. Podle některých zdrojů bylo údajně do konce války vyrobeno asi 130 kusů těchto kanónů.

16.10.1944 američtí stíhači P-51 od 309th FS, 31st FG, 306th FW, 15th USAAF z Itálie sestřelili Bf 109 G-14 "modrá 7" od 16./JG 300. Letoun dopadl jižně od obce Polánka (část města Kasejovice). Pilot Ogefr. Karl Hagedorn se zachránil pomocí padáku u obce Řesanice (okres Plzeň-jih). Zraněn. Dopraven do nemocnice ve Strakonicích. Letecká badatelna.


Reichsamt für Wetterdienst der Luftwaffe, Aussenstelle Strakonitz pobočka říšského úřadu pro meteorologické služby Luftwaffe. Od kdy?

25.3.1945 útok kotlářů na nádraží.

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

1.4.1945

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

----------

17.4.1945 nálet stíhačů od 479th FG, 8th USAAF z Velké Británie na nádraží.

----------

----------

19.4.1945 útok kotlářů na nádraží.

----------

----------

----------

22.4.1945 útok kotlářů na nádraží.

----------

----------

----------

----------

----------

27.4.1945 útok kotlářů na nádraží.

----------

----------

29.4.1945 útok kotlářů na nádraží.

----------

----------

1.5.1945 v 22.03 hod. rozhlasové vysílání Unser Führer Adolf Hitler ist gefallen. (Zastřelil se 30.4.1945 v 15.30 hod.).

----------

----------

3.5.1945 večer letouny P-47 od 9th USAAF bombardovaly Zbrojovku. Nevybuchlá puma nedaleko smaltovny. helo7754.JPG (1510414 bytes)

----------

----------

----------

----------

6.5.1945 4th Armored Division hel817.png (85483 bytes), XII Corps , 3rd Army hel807.png (8434 bytes) osvobodila Strakonice. Osvobození západních Čech. helo6122.jpg (1392683 bytes)

Protiletadlový čtyřkulomet Multiple Gun Motor Carriage M16 od 489th AAA AW Bn (SP).

, .

Američani u nás.

V květnu 1945 přistálo u silnice vedoucí do Katovic několik amerických letounů Piper L-4. Hledali letiště v Lipkách. Místní skauti jim ho ukázali. Kdy?

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

Video - vzdávající se německá armáda.

8.5.1945 pozdě odpoledne dosáhla kolona příslušníků I./JG 52 prchající z Havlíčkova Brodu Podolského mostu a po rozhovoru s americkými vojáky a propuštění českých zajatců mohli pokračovat do Strakonic, kde se na poli už nacházelo na 10 000 vojáků, žen a dětí.

------ Bezpodmínečná kapitulace Německa 8.5.1945 v 23.01 hod -----

17.5.1945 brzy ráno sovětští vojáci vtrhli do zajateckého tábora. Příslušníci I./JG 52 odvezeni do Nové Bystřice (okres Jindřichův Hradec).

Američani si na letišti postavili ubytování. Přistál tady i dopravní letoun C-47 Dakota. Kdy?

Americký letoun Piper L-4H S/N: 329488 "25*Ehelo7749.JPG (663763 bytes), helo7750.JPG (3982085 bytes), helo7751.JPG (3908966 bytes), helo7752.JPG (4392963 bytes), helo7753.JPG (4133958 bytes). Kdy?

Piper L-4H S/N: 42 "65*F" helo7755.JPG (158257 bytes) Kdy a kde?

Piper i s českou slečnou spadl do Otavy u pivovaru. Nikomu se nic nestalo. Konec vyhlídkových letů. Kdy?

----------

 

 

17.7.1945 z Plzně přiletěl čtyřhvězdičkový generál General Army of the United States, George Smith Patton, Jr., velitel 3rd Army hel807.png (8434 bytes) letounem Piper L-4  S/N: 417334 "25*P" na inspekci 94th Infantry Division, hel809.jpg (9836 bytes), XXII Corps

Foto. Video - 10.30 minuty záznamu. Další letouny byly S/N: 417327 "65*B", "99*A", ?, ?.

  Ten den byl také v Horažďovicích (okres Klatovy).

Americká posádka ve Strakonicích zůstala do 23.11.1945.


.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Od 13. do 16.7.1948 plachtařský kurz na zkoušku B. Náčelník a instruktor Ivan Hrazdíra tahal navijákem kluzáky. Parta asi 12 plachtařů - Jaroslav Špot, Jan Hůlka, ... Za den 4 až 5 vzletů. letiště bylo vybaveno několika stany po americké armádě.

První, tehdy dřevěný hangár s řídicí věží byl vystavěn v roce 1948.


.


15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízenou Spojovací četou - radio družstva (Plzeň, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Staňkov, Klatovy, Strakonice a České Budějovice).

18.4.1950 rt. Martin Funka s letounem Avia C-2 B-1 ev.č. 509 od LP 5 při náletu na zemědělce ten nevybral a zabil Františka Bláhu. Letoun se zřítil a pilot zahynul. Letecká badatelna.

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

15.12.1950 z podstaty zrušeného Bezpečnostního letectva na letišti Plzeň-Škvrňany vznikl LP 51, který byl určen k ochraně západní hranice do doby, než přijdou stíhačky S-102. Jedna letka byla v Plzni, odloučené roje v síle 4 až 5 letounů dislokované v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Klatovech, Českých Budějovicích a údajně i ve Strakonicích a ve Staňkově.


9.8.1951 se zřítil letoun Avia C-2B1  výr. č. 834 "B-0710" od 51. lsp. Por. Josef Hrdlička a rt. Cyril Dolíhal zahynuli. Letecká badatelna.


K 18.8.1952 se 51. lsp přesunul do Mladé.


Letiště už bylo vybaveno na úrovni díky ČZ Strakonice. Podnik zde měl i svůj letoun Aero 45. Pilot B. křivánek.