MAPA.
28.05.2025
1938 ortofotomapa. (Vlevo obec Červený Újezd, dnes část obce Zbůch.)
Od roku 1949 severozápadně města Dobřan, za řekou Radbuzou (na katastrech obcí jak okresu Plzeň-sever tak i Plzeň-jih) výstavba letiště s betonovou dráhou dlouhou 2 000 metrů a širokou 60 metrů.
--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------
Od kdy 3. radarová naváděcí stanice pro nadřízené 1. letecké operační středisko (1.1.1951-1.1.1953).
V podřízenosti měla radarvlak do srpna 1951 v Horažďovicích.
Jaký radar měla poté?
Začátkem dubna 1952 z letiště Mladá přiletěly první čtyři MiG-15 od 5. leteckého stíhacího pluku.
V dubnu 1952 v Dobřanech u 3. lsd cvičné navádění na vzdušný cíl, simulovaný letounem LB-77 (He 111). Pomocí sovětského radaru P-3A byla naváděna dvojice stíhačů S-102, pilotovaných kpt. Krejčou a por. Neubergem, ovšem velitelské stanoviště podle operátora radaru vedlo tak, že nejenže cíl vůbec nestřetli, ale přelétli hranici do východního Německa a v prostoru Jeny, kdy už ztratili spojení se svým VS, se zorientovali a otočili kurzem 140 st. zpět do ČSR, kde navázali spojení s letištěm Žatec a pro nedostatek paliva na něm přistáli.
K 1.5.1952 byly zřízena divizní velitelská stanoviště (DVS). Ty měly Radiotechnické stanoviště (RTS). Žatec, Dobřany, Plzeň-Skvrňany, České Budějovice.
Od 1.5.1952 radiolokační stanoviště Radiotechnická stanice Nová Hospoda Plzeň-Skvrňany obsluhovalo obě divize 3. lsd a 22. lsd.
Po přehlídce 9.5.1952 z letiště Mladá přiletěly 10.5.1952 5. lsp a 8. letecký stíhací pluk.
Na sousedním letišti Plzeň-Skvrňany létaly tyto útvary:
Letecký pluk 51 (do 18.8.1952) vyzbrojený letouny C-2 a S-199. který byl určen k ochraně západní hranice do doby, než přijdou proudové stíhačky S 102.
22. letecká stíhací divize vyzbrojena pístovými stíhacími letouny S-199 u podřízeného 4. leteckého pluku (do března 1955) a 18. leteckého pluku (do října 1953).
45. dělostřelecký letecký pluk vyzbrojen několika málo letouny. Od podzimu 1952 se 1. a 2. letka přeškolovala na bitevní letouny Il-10/B-33.
Na letiště Letkov létali plachtaři.
Na letecké střelnici Vysoká u Dobřan, byly znázorněny tehdejší americké bombardéry a stíhačky, na které prováděly cvičné zteče letouny z letiště Plzeň-Skvrňany.
1952 ortofotomapa. Jihovýchodnější část.
V září 1952 založen 16. letecký stíhací pluk. Z Mladé se přesunula 3. letecká stíhací divize.
1.11.1952 u Capartic (okres Domažlice) za špatného počasí zřícení letounu S-102 výr. č. 0706 od 8. lsp. Por. František Tešlár zahynul. Letecká badatelna.
Do 31.12.1952 3. radarová naváděcí stanice. Měla vůbec ňáký radar?
10.2.1953 se po vzletu u Chotěšova zřítil S-102 výr. č. 0220 od 8. lsp. Por. Václav Zapotil zahynul. Letecká badatelna.
10.3.1953 por. Šrámek od 5. lsp sestřelil americký letoun.
25.3.1953 na letecké střelnici Vysoká u Dobřan zahynul por. Rostislav Švanda nedodržel výšku vybrání zteče na pozemní cíl a letoun S-102 trupové značky "MP-12" zachytil o vršky stromů v okolí. Letecká badatelna.
Až v roce 1953 byl jeden radar P-20 pro DVS postaven na uměle vybudovaný pahorek nazývaný "Mošnův kopec" na letišti Dobřany.
Od kdy Radiotechnická stanice Dobřany pro 3. lsd.
---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------
Údržba / Týl na letišti / RTZ na letišti
12.3.1954 por. Voleman od 5. lsp poškodil americký letoun.
V říjnu 1954 se 8. lsp přemístil na letiště Kbely.
Od 1.11.1954 označení 3. stíhací letecká divize, 5. stíhací letecký pluk a 16. stíhací letecký pluk.
Od 1.11.1954 Radiolokační stanice Dobřany pro 3. sld.
V roce 1955 si piloti S-199 od 3. letky 45. dělostřeleckého leteckého pluku na letišti Plzeň-Skvrňany vymohli odchod k 5. slp.
Od 1.11.1955 Radiolokační stanice Dobřany pro 3. sld.
1956 ortofotomapa. Východnější část.
.
.
V roce 1959 z letiště Plzeň se přesunul 45. dělostřelecký průzkumný letecký pluk.
1.8.1960 vznikla 1. vrtulníková letka pro potřeby velitelství 1. armády.
1961 ortofotomapa. Východnější část.
.
K 1.9.1963 se 1. vrlt osamostatnila a přejmenovala na 1. spojovací letku.
Na podzim 1963 se přestěhovala na letiště Plzeň.
.
.
.
---------- Okupace 21.8.1968 ----------
V roce 1969 45. dpzlp zrušen a pokračoval dál jako detašovaná část - odřad 47. průzkumného leteckého pluku.
1970
.
1973 ortofotomapa. Východnější část.
.
.
.
.
.
.
1980
.
Po zahájení provozu L-410 u Škoda air již přestalo vyhovovat letiště Plzeň a díky dobrým vztahům tehdejšího vedení s MNO bylo povoleno využívat vojenské letiště Dobřany. Nejprve jen pro nastoupení a vystoupení cestujících, letouny pak parkovaly v Praze. Později vojenské orgány povolily parkování na pozemku u brány na Novou Ves. Současně Škoda zakoupila pozemek vně vojenského prostoru, kde vybudovala zpevněnou manipulační plochu s podzemní nádrží na benzin, prostory pro letecký personál, cestující, ostrahu a sklad. Také bylo započato se stavbou hangáru, projektovanou na umístění dvou L-610. Pojíždění se provádělo po pojížděčce vedoucí od dráhy do úkrytů pro letouny MiG-21 mezi Novou Vsí a Lhotou. Od kdy? Zdroj.
Od dubna do listopadu 1983 proběhla generální oprava a prodloužení vzletové a přistávací dráhy na 2 450 m.
.
V roce 1985 se odřad 47. pzlp přemístil na letiště Hradec Králové.
K 1.11.1985 z letiště Plzeň se přesunula 1. letka velení a průzkumu. Letka měla čtyři vrtulníkové odřady: 1. vro, 2. vro, 19. vro a 20. vro.
.
.
Na konci 80. let Koncern Škoda intenzivně využíval svojí leteckou flotilu, kterou tvořily čtyři letouny L-410 a dva L-200. Každý ze šesti pilotů měl roční nálet okolo 500 hodin, byla dobudována báze v Nové Vsi. Zdroj.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Ve firmě, která byla v této době finančně zabezpečená a vedení plánovalo velký rozmach, vzrostl počet administrativních pracovníků, a byl postaven terminál na odbavování cestujících v Nové Vsi. Zdroj.
V roce 1991 byl zrušen 5. slp.
V roce 1991 se z letiště Plzeň přesunul 11. vrtulníkový pluk.
Od 1.5.1991 Kryštof 07.
.
1993 ortofotomapa východní části s hangárem Škoda air.
Na podzim 1994 se 11. vrp přesunul do Přerova.
Na letišti Dobřany zůstal 6. hotovostní roj a Kryštof 7.
V květnu 1995 se z Čáslavi přesunul Letecký zkušební odbor.
V červenci 1995 se LZO přesunul do Českých Budějovic.
Od roku 1996 veřejné letiště.
Škoda Air se pak přejmenovala na Air Plzeň a zbankrotovala. Kdy?
V dubnu 1997 se 6. hotovostní roj přesunul do Přerova.
.
.
Od 1.12.2000 byl zahájen civilní provoz, provozovaný společností Plane Station Pilsen s.r.o., která na základě nájemní smlouvy letiště využívala v letech 2000 - 2024.
Od 1.6.2001 zahájen mezinárodní neveřejný provoz.
.
.
.
.
.
.
.
.
2010
.
.
V roce 2013 Ministerstvo obrany smlouvu vypovědělo, důvodem bylo neplnění řady smluvních podmínek. Ministerstvo podalo postupně tři žaloby.
.
.
.
.
.
.
2020
.
.
V září 2023 soud ministerstvu obrany vyhověl.
11.7.2024 po nabytí právní moci areál na základě rozhodnutí ministerstva převzala nově zřízená organizační složka Letiště Líně LOM PRAHA s. p.
V současnosti provoz Kryštofa 7.
.
.
Do 31.12.2028 provoz vojenských vrtulníků W-3A Sokol u Kryštofa 7.
Poté nový civilní provozovatel Kryštofa 7.