29.05.2025
15.12.1950 vznikl Letecký pluk 51 VÚ 7349 z podstaty zrušeného Bezpečnostního letectva na letišti Plzeň-Skvrňany a byl určen k ochraně západní hranice do doby, než přijdou stíhačky S 102. Jedna letka byla v Plzni, odloučené roje v síle 4 až 5 letounů dislokované v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Klatovech, Českých Budějovicích a údajně i ve Strakonicích a ve Staňkově.
Velitelem pluku byl mjr. let. Albl Bohumil.
Působil nejdříve jako samostatný v podřízení VL, krátce pak i pod 22. ld. Velitel pluku byl mjr. Jírovský Alois, pověřen pplk. Ondrášek Michal, ..
Označení letounů pluku (podle nařízení ze 17.7.1950):
velitelský roj B-0511 a výše,
1. letka B-0111 a výše,
2. letka B-0211 a výše,
3. letka B-0311 a výše,
4. letka B-0411 a výše.
Od 31.12.1950 por. Rudolf Božik jako velitel 3. roje 2. letky létal k ochraně státní hranice. Zdravotní problémy po dvou leteckých nehodách v minulosti.
Velitel 3. letky Jaroslav Kamarýt.
K 1.4.1951 bylo u 51. leteckého pluku celkem 30 kusů C-2 a sedm S-199, umístěných v Plzni a v Českých Budějovicích.
1.7.1951 byla zřízena 4. letka ve Zvolenu k zajištění ochrany hranic s Maďarskem. Činnost zahájila s S-199 až 10.8.1951.
K 1.7.1951 byl por. Rudolf Božik přemístěný k 6. lšp.
9.8.1951 se u Strakonic zřítil C-2B1 výr. č. 834 "B-0710" (křídlo mělo ale "B-0312") u 51. lp. Instruktor por. Josef Hrdlička zahynul a přezkušovaný rt. Cyril Dolíhal těžce zraněn. Letecká badatelna.
30.9.1951 se u obce Ktiš-Směděč (okres Prachatice) po vlétnutí do mraku zřítil S-199.520 "NH-11" od 4. leteckého pluku. Vedený por. Oskar Gardáš zahynul. Vedoucí dvojice por. Jiří Sládek od 51. lp. Letecká badatelna.
Od října do listopadu 1951 byl LB-79/I "V-29" u 51. lp na letišti v Plzni-Skvrňanech pro ochranu hranice za ztížených meteorologických podmínek a v noci. Pro množství závad byly často v Kbelích.
17.10.1951 se obce Lužany (okres Plzeň-jih) zřítil letounu C-2B "B-0224" od 51. lp z Plzně s posádkou ppor. Žofka Jaromír a svob. Černý Jaroslav. Pilot letounu, ppor. Žofka při převozu do nemocnice zemřel, svob. Černý, který se pouze vezl, utrpěl těžká zranění. Letecká badatelna.
V říjnu 1951 4. letka zrušena.
Poté do 12.11.1951 má pluk 1. letku s letouny C-2 v Mariánských Lázních, 2. letku v Plzni s plánovaným přeškolením na Mosquita (to se neuskutečnilo a k 12.11.1951 byla zrušena), a 3. letku v Klatovech. U velitelského roje pouhé dva S-199.
Od 2.6.1952 označení letadel.
Velitelský roj - HC-01 a dále ( nejvýše -09),
1. letka - IF-10 a dále ( nejvýše -29),
2. letka - ME-30 a dále ( nejvýše - 49),
3. letka - OH-50 a dále ( nejvýše - 69),
4. letka - LI-70 a dále.
15.7.1952 u obce Letkov se po srážce ve skupině zřítil letoun Avia S-199.146. Ppor. František Rendl zahynul. Druhý letoun S-199.458 "B-0235" npor. Šefla nouzově přistál na letišti. Letecká badatelna.
K 18.8.1952 byl 51. lp redislokován na letiště Mladá pod 22. LD.
K 1.1.1953 měl ve výzbroji 23 kusů S-199, dva CS-199, čtyři C-2 a tři K-68.
Na letiště Mladá byla na jaře 1953 vyzbrojena 1. letka 51. lp letouny S-101 (od 11. lp ze Žatce), 2. letka pak letouny S-102.
K 1.4.1953 měl ve výzbroji 10 kusů S-101 u 1. letky, 9 kusů S-102, 29 kusů S-199, dva CS-199, čtyři C-2 a tři K-68.
25.4.1953 přelétla jedna letka S-199 do Plzně, kde byla zařazena k 45. lp jako jeho 3. letka.
Od 15.5.1953 v podřízení 166. LD (proudové).
---------- 1.6.1953 státní bankrot. ---------
K 1.6.1953 byl reorganizován na 51. lp proudový s následným přezbrojením na S-102.
Video z roku 1953 - Modrý den.
1.10.1953 nařízením MNO-GŠ/OMS čj. 0019297 spolu s přečíslováním 166. LD na 2. LD byl 51. lpp přečíslován na 7. letecký pluk.