Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

Staňkov Stankau

Mastník 431 m n. m.

20.11.2019

od 27.12.1921 do prosince 1926.


.


.


.


V roce 1925 u Staňkova u příležitosti letecké exhibice konané v Domažlicích, na loukách při Horní Kamenici přistál Brandenburg plzeňského Západočeského Aeroklubu (Z. A. K.) Posádka uskutečnila propagační přednášku a pokračovala v cestě do Domažlic.


, , od prosince 1926 do 1939.


.


.


.


MAPA. V pondělí 25.8.1930 řiditelná vzducholoď L. Z. 127 Graf Zeppelin přeletěla Staňkov. Ohromný stříbrošedý kolos doutníkového tvaru plul majestátně nízko nad městem směrem od Zittau k Turnovu a odtud zahnul doprava k Praze. Vzducholoď vyletěla v pondělí ráno ze svého přístavu ve Friedrichshafenu (u Bodamského jezera) a vyletěla vzdušnou trať z Berlína přes Königsberg dnes ruský Калининград, Zittau, Liberec, Jablonec, Turnov, Prahu, Plzeň a Regensburg zpět do svého přístavu, kam přiletěla bez nehody ve 16.36 hod. Let tohoto vzdušného kolosu poskytl za krásného počasí vzácnou podívanou a sledován byl všude s ohromným zájmem. Kapitánem vzducholodi byl Ernst Lehmann.


.


.


K neplánované návštěvě letounu Východočeského aeroklubu v Pardubicích došlo o staňkovské pouti v roce 1933. Na tzv. farské louce přistál, pro ztrátu orientace, letoun Brandenburg pilotovaný pány Růžičkou a Polívkou. Při pokusu o vzlet na omezené dráze letoun havaroval. Posádka vyvázla nezraněna.

10.9.1933 uspořádalo několik staňkovských organizací letecký den. Pět letadel Z. A. K provedlo toho dne řadu perfektně provedených letů. Letecký den zahájila pilotka slečna Anežka Formánková letem nad rodné Kdyňsko. Červeně zbarvená BH 22, řízená Antonínem Dupalem, předvedla zdařilý akrobatický let. Po skončení oficiálního programu následovala řada pasažérských letů.


.


.


20.7.1936 nouzové přistání německého dopravního letadla, společnosti Lufthansa, typu Junkers Ju-60 D-UBIQ "Silberfuchs" za vrchem Mastník při silnici do Krchleb. Pilot dokázal přistát, na nerovném políčku, bez poškození letadla.


.


---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


ˇ.


.


.


.


.


.


17.4.1945 nálet čtyř amerických kotlářů od 9th USAAF na železniční stanici Staňkov trvající 20 minut, kde proti nim střílel flak vlaku Frankfurt - Wien. Jeden německý dělostřelec padl.

26.4.1945 v 14.30 hod. čtyři američtí kotláři bombardovali železniční stanici Staňkov.

6.5.1945 Američani osvobodili Staňkov.

Američani u nás.

Mezi Vránovem a Staňkovem přistálo americké letadlo.

6.5.1945 byla skupinou staňkovských leteckých nadšenců, kterou tvořili bratři Babkové, Jaromír Fliegel, Josef Mestl, Bohuslav Hošek, Jaroslav Chlumecký, Rudolf Weis, Václav Hotěk, Jaroslav Krejsa a další, zahájena letecká činnost ve Staňkově.

8.5.1945 ráno americké letouny střelbou donutily přistát dva německé letouny, které se snažily uletět do amerického zajetí. Ty přistály u Dolní Kamenice a Hlohové.

8.5.1945 byla svolána do restaurace U Trešlů ustavující schůze přípravného výboru ČNA odbočky Staňkov, které se zúčastnilo asi třicet osob. Poté si dojeli do Holýšova pro dva německé kluzáky provozované Segelfluggruppe MWH. Kluzáky byly uloženy v prostorech bývalé šamotky firmy František Kreysa.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

 Schulgleiter SG 38 Kdy a kde?

Počátkem září 1945 proběhla  ustavující schůze ČNA odbočka Staňkov.

První dvě plachtařská družstva o 10 až 15 nadšencích si prodělala základní letecký výcvik na kluzácích Schulgleiter SG 38 s pomocí gumového lana za tvrdých podmínek na staňkovské hoře zvané Mastník a holýšovském Bobku. Kdy? Kluzáky se na letiště musely dopravovat na transportním voze. MAPA.

Kdy a kde?

Schulgleiter SG 38 OK-5568 helo8591.jpg (106911 bytes). Kdy a kde?

Po předložení návrhu na zřízení letiště v roce 1945 bylo provedeno pracovníky leteckého odboru ministerstva dopravy přeměření vytypovaných pozemků severně od Staňkova. Potřebné pozemky byly směněny za pozemky zkonfiskované německé menšině ve Staňkově.


3.2.1946 se uskutečnila první valná hromada. Předsedou se stal Josef Petr, místopředsedou Antonín Havlík, pokladník Václav Fišera. Členové bratři Babkové, Jaroslav Krejsa, Jaroslav Chlumecký, Josef Mestl, Bohuslav Hošek, Jaromír Fliegel, Karel Liška, Josef Pavlík.

Výrobu navijáku s osmiválcovým motorem Horch. Členové plachtařského odboru Karel Wilinger, Josef Mestl, Jarslav Krejsa v dílně pana Bláhy na něm odpracovali 3 273 hodin.

Plachtařský výcvik B a C na svahovém letišti na Lysej Stráži 696 m n. m. (okres Prešov). Kdy?

Výcvik vzletů pomocí navijáku na letišti Kralupy nad Vltavou. Kdy?

Výstavba letiště po sklizni v roce 1946. Rozorány meze a tím plocha zcelena. Zasypání úvozové cesty v její polovině. K závozu bylo použita halda hlušiny z bývalého dolu Stříbrnice, několik nákladních automobilů poskytla firma František Kreysa.


V únoru 1947 první navijákový vzlet kluzáku Schulgleiter SG 38. Pilotem byl Arnošt Porsch a vlekařem instruktor Josef Mestl.

Pro finanční zajištění následných prací spojených s budováním letiště byla v roce 1947 větší část pozemků oseta ovsem.

V květnu 1947 v Poběžovicích byl ze zámeckého parku získán dřevěný barák. Rozebraný byl přestěhován automobily firmy Kreysa na letiště a tam byl z něho udělán hangár.

25.5.1947 dopoledne na Masarykově náměstí křest větroně Grunau Baby IIb OK-82?3 "Holýšov", křest kluzáku Schulgleiter SG 38 s gondolou OK-???? "Sokol" a křest kluzáku Schulgleiter SG 38 OK-???7 "Kreysa".

,

. .

Odpoledne předvedení plachtařského provozu a vyhlídkové lety letadly Z. A. K.

25.7.1947 vyhlídkové lety.

Ortofotomapa srpen 1947. Je vidět rozestavěný hangár.

V neděli 31.8.1947 na letišti, jehož velká část již byla po sklizni ovsa, byla vybudována dřevěná tribuna, na které zasedli tehdejší čelní letečtí představitelé. Dopoledne přiletělo šest letadel Piper L-4 Cub, dva byly vojenské, dva ze Západočeského aeroklubu v Plzni z letiště Plzeň-Bory, jeden z ČNA odbočka Rokycany a poslední z ARČS s pilotem Halleyem. Akrobacii ukázal letoun Zlín Z 281, aerovlek předvedl větroň Jařáb (DFS Kranich II) za letadlem K-65 Čáp (Fi 156 Storch). Průlety stíhacích letounů Spitfire od 2. letecké divize z Českých Budějovic a lehkých bombardovacích dvoumotorových letadel B-36 (Mosquito) od Leteckého pluku 24 z letiště Plzeň-Skvrňany, 6. letecké divize.

Letoun C-8 nebo K-68 (Piper L-4H) helo8594.jpg (53576 bytes) (vojenský nebo civilní?).

Během odpoledne přiletěl velitel Velitelství II. leteckého sboru, plukovník let. Alexandr Hess.

Aero C-104 (Bü 131 Jungmann) se znakem bývalé No. 312 (Czechoslovak) Squadron RAF od 2. letecké divize z Českých Budějovic helo8589.jpg (53344 bytes), helo8593.jpg (103649 bytes).


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------

Josef Pavlík ve větroni Grunau Baby II "Holýšov". Kdy? Zdroj.

Grunau Baby II s označením "Holýšov" . Kdy?


Zlín Z 24 Krajánek OK-8171. Kdy?


15.2.1950 bylo zřízeno ve Kbelích Letecké operační středisko 1 VÚ 1115 (LOS 1) s podřízenou Spojovací četou - radio družstva (Plzeň, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Staňkov, Klatovy, Strakonice a České Budějovice).

--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------

15.12.1950 z podstaty zrušeného Bezpečnostního letectva na letišti Plzeň-Skvrňany vznikl LP 51, který byl určen k ochraně západní hranice do doby, než přijdou stíhačky S-102. Jedna letka byla v Plzni, odloučené roje v síle 4 až 5 letounů dislokované v Mariánských Lázních, Karlových Varech, Klatovech, Českých Budějovicích a údajně i ve Strakonicích a ve Staňkově.


.


K 18.8.1952 se 51. lsp přesunul do Mladé.

V roce 1952 letecký den.

 

Ortofotomapa 1956. Už se staví hangár.

Stavba hangáru.helo8590.jpg (64313 bytes). Kdy?