Roudnice nad Labem Raudnitz

Hněvice Hniewitz

29.12.2024

Plachtaři Místní skupiny MLL Roudnice nad Labem v roce 1936 dostavěli větroně EL 2 M Šedý vlk. Domluvili se s pražským plachtařským odborem ARČS a provozovali společně létání ve Kbelích s aerovleky.


.


Polní letiště.

1938 ortofotomapa Hněvice.

---------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------


Od 5.5.1939 v Záluží u Mostu výstavba komplexu na výrobu syntetických pohonných hmot - hydrogenerační závod Sudetenländische Treibstoffwerke AG (S.T.W.) Sudetská továrna na pohonné hmoty a.s. Taky se používal název Hydrierwerke Brüx neboli Hydrogenační závod Most. Současně Wirtschaftliche Forschungsgessell- schaft mit beschränkter Haftung (WiFo) zahájil výstavbu Grosstanklager Herbert. Zdroj. MAPA.


Mezi obcemi Bechlínem - Předonínem a Hněvicemi se začaly stavět velké podzemní nádrže na benzin. Byla vykácena část lesů na Hněvickém vrchu 213 m n. m. Na těchto stavbách pracovalo až 6 000 lidí, kteří sem byli nahnáni z celých Čech a Moravy. Byli ubytováni ve společných ubikacích, kterým se lidově říkalo lágry.


Nádrže jsou ležaté, válcové, o průměru téměř 10 m a pojmou 2 000 m3 paliva. Nádrže jsou nýtované, uvnitř opatřeny tenkou vrstvou na bázi speciální betonové omítky sloužící jako „vnitřní“ nátěr. Nádrže kryje kombinovaná vrstva betonu, zdiva a hlíny o tloušťce 5 m a měly odolat i těm nejtěžším tehdy používaným leteckým pumám či dělostřeleckým granátům. Zdroj.


Produktovod z STW: dvoupotrubní dálkovod o jmenovité světlosti JS200 se pokládal v letech 1942 až 1943.


Do provozu byl patrně uveden ke konci roku 1943.


Hláska Luftschutzu na věži Hláska. Podrobnosti. Od kdy?

28.5.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

28.8.1944 průzkum jihoafrickým Mosquitem od No. 60 Squadron, SAAF.

28.12.1944 v 12.24 hod. nálet 25 bombardérů B-24 od 49th BW, 15th USAAF z Itálie. Svrhly 198 pětisetliberních pum (45 tun). Škody minimální. Primární cíle 15th USAAF z Itálie. Ta útočila na palivové cíle. MAPA.

Skladiště bylo chráněno pouze lehkým flakem, který byl umístěn na jižním svahu hošteckého kopce u obce Brzánky (Sovice 278 m n. m., obec Vrbice?). Od kdy?


13.1.1945 v 16.30 hod u Roudnice nad Labem se zřítil Fw 190 F-8 WNr. 588474 od 1./Fluglehr.Schule.d.Lw. Pilot Uffz. Fritz Roth nehodu nepřežil. Letecká badatelna.

22.3.1945 průzkum Mosquitem PR Mk.XVI RG115 od No. 544 Squadron, RAF. Pilot Jiří Kučera, rodák z Roudnice, sklesal a proletěl nízko nad domkem svých rodičů.

17.4.1945 od 14.45 hod. nálet 115 bombardérů B-24 od 93rd BW, 8th USAAF z Velké Británie. Svrhly 315 tun pum. Nejsou známé žádné škody způsobené nálety, ale prý podle svědků tento útok způsobil smrt vězňů v nacistickém pracovně-výchovném táboře Herbert v těsném sousedství skladiště. (Jde pravděpodobně o ubytovny u Horních Počapel, kde ale podle jiných zdrojů vězni být neměli.) Škody mimo skladiště: Nálet byl kobercový a bomby padaly v pruhu od hněvického nádraží přes řeku směrem na štětský Ostrov. Několik jich spadlo do labského koryta a jejich exploze prorazily hráze tůní a několik bomb dopadlo ke koželužně a tlaková vlna rozbila všechna okna v okolí. Byla přerušena trať Dolní Beřkovice – Hněvice. Celkem zasáhlo tuto trať 42 přímých zásahů. O pořádacím nádraží podniku ani nemluvím. Vypadalo to tam jako když je zorá parním pluhem jednou sem a napříč. Cisternové vozy všelijak na sobě nakupené, kolejnice zohýbané. "Stanice Hněvice zůstala bez pohromy a bomby jako z udělání přestaly padati těsně před stavědlem číslo I."

5.5.1945 začalo ve městě povstání. Povstalci obsadili hejtmanství a most přes Labe a během této akce nedošlo k žádnému bojovému střetu.

----------

6.5.1945 část města ovládaly německé jednotky. Jedna z nich, vojáci Wehrmachtu, kteří při ústupu do své kolony začlenili německé civilisty, obsadila zámek.

Němečtí vojáci opustili město v noci z 6. na 7.5.1945

----------

helo6122.jpg (1392683 bytes), helo8071.jpg (261405 bytes).

----------

8.5.1945 bombardéry Pe-2 od 8 гбад, 6 гбак, 2 ВА prováděly průzkum u měst Liberec, Mladá Boleslav, Praha, Roudnice nad Labem, Kralupy nad Vltavou. Deník bojové činnosti bombardovací divize.

8.5.1945 průzkumný Pe-2 od 6 бап, 219 бад, 4 бак, 2 ВА staršího lejtěnanta Jerofejeva, pod ochranou dvou stíhaček Jak-9 od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА prováděl průzkum v prostoru Praha - Zitttau, v momentu fotografování mostu přes Labe u Roudnice nad Labem ve výšce 3 400 m ze slunce a ze zadu zleva zespodu byl napaden dvěma Bf 109. Střelec starší seržant Rasulev sestřelil vedoucího dvojice Bf 109. Ten se zřítil u Roudnice nad Labem. Kde? Přehled bojové činnosti bombardovací divize. Deník bojové činnosti bombardovacího pluku.

Odkud stíhačky mohly startovat? 8.5.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti Žatec, Kumr, Hvězdov, Liberec, Benešov, Kralupy nad Vltavou, Milovice, Sendražice, Zbraslavice, Semonice, Skalice, Hradec Králové, Pardubice, Chrudim, Skuteč, Vysoké Mýto, Choceň, Moravská Třebová, Přibyslav, Havlíčkův Brod, dne 9.5.1945 konec provozu Luftwaffe na letišti České Budějovice.

  ------  8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

9.5.1945 bombardéry Pe-2 od 1 гбад, 6 гбак, 2 ВА bombardovaly města Roudnice nad Labem, Litoměřice a Dubá (okres Česká Lípa). Deník bojové činnosti bombardovací divize.

Celkem osm letadel shodilo 58 pum, z toho vybuchlo 41.

Nerudova .

Jihozápadní část náměstí , , .

Pumy zasáhly pivovar, nádraží i náměstí. Po náletu zůstalo 25 obětí z řad místních občanů.

----------

10.5.1945 dopoledne přijela Rudá armáda.

Sověti přijeli pro naftu a následoval výbuch.

Večer vraždění Němců. Zdroj.

----------

Vznikla ČNA odbočka Roudnice nad Labem. Kdy?

Od 21.7. do 24.12.1945 byl pilot nadporučík letectva Adolf Řípa (7.12.1912) velitelem letky na letišti v Kralupech nad Vltavou.


1946 ortofotomapa Hněvice.


.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


3.5.1949 ortofotomapa.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Založení letiště. Kdy?


.


.


25.6.1954 ortofotomapa. Hangár již stojí.


.


11.7.1956 ortofotomapa.