Česká Kamenice Böhmisch Kamnitz

16.11.2022

V České Kamenici měl zámek Ulrich Ferdinand Adolf Antonius Bonaventura Maria Fürst Kinsky von Wchinitz und Tettau velkostatkář Oldřich Ferdinand Kinský z Heřmanova Městce.

Letiště bylo nedaleko hřbitova. Hangár.

Od roku 1922 létal velkostatkář Oldřich Ferdinand Kinský s letadlem Hansa-Brandenburg C.I. mezi Heřmanovým Městcem (okres Chrudim) a Českou Kamenicí.

, , od prosince 1926 do 1939.

Od srpna 1928 měl Oldřich Ferdinand Kinský letoun Junkers K16 bo WNr. 467 L-BACA, později OK-ACA a D-2144.


O Kinského přímém styku s Hitlerovým pobočníkem kpt. Fritzem Wiedemannem mělo informace i četnické oddělení v Ústí nad Labem, ve své zprávě pro Zemské četnické velitelství v Praze ze dne 31.7.1938 o "podezřelé činnosti velkostatkáře Oldřicha Ferdinanda Kinského" uvádí poznatky četnické stanice v České Kamenici, kde měl Kinský svůj zámek:
Oldřich Ferdinand Kinský odletěl 26.7.1938 do Berlína a jak se proslýchá, odletí dále do Londýna, kde vejde ve styk s jeho známými šlechtici, s kterými bude vyjednávati o požadavcích Sudetoněmecké strany v Československé republice. Důvěrně bylo dále zjištěno, že velkostatkář Kinský jest ve spojení, resp. v osobním styku s pobočníkem Adolfa Hitlera, kapitánem Wiedemannem, neboť s ním již měl telefonické hovory... 

----------- 30.9.1938 prezident Beneš zlomil národu páteř ----------

aa.png (466402 bytes)

6.10.1938 Ulrich Ferdinand Adolf Antonius Bonaventura Maria Fürst Kinsky von Wchinitz und Tettau vítá na náměstí Adolfa Hitlera.

Ve Zprávě MNO hlavního štábu pro parlament z 29.11.1938 je stav letišť v ČSR. Letiště hotová v odstoupeném území - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Cheb, Česká Kamenice, Břeclav, Chyše, Stříbro, Dobřany, Liberec, Moravská Třebová, Studénka, Litovel, Přáslavice, Rimavská Sobota, Lučenec, Košice a Užhorod.

19.12.1938 Ulrich Ferdinand Adolf Antonius Bonaventura Maria Fürst Kinsky von Wchinitz und Tettau umírá ve Wien.


.


.


.


Od roku 1942 letiště využívala firma Weser Flugzeugbau, G. m. b. H. (W. F. G) v Rabštejně.

Přistávaly zde spojovací letadla.


.


.


5.5.1945 nouzové přistání letounu Si 204 WNr. 351512 "NP+OZ". Pětičlenná osádka, včetně velitele letounu Roberta Brücha vyvázla bez zranění. Letecká badatelna.

8.5.1945 sovětské bombardovací letouny Pe-2 od od 4 бак, 2 ВА pod ochranou stíhaček P-39 Airacobra od 211 гиап, 23 гиад, 6 гиак, 2 ВА a stíhaček Jak od 728 иап, 256 иад, 5 иак, 2 ВА zaútočily na ujíždějící Němce.

------ 8.5.1945 v 23.01 hod SEČ (u nás 9.5.1945 v 0.01 hod. SELČ) bezpodmínečná kapitulace Německa -----

Vznikl ČNA odbočka Česká Kamenice.


V roce 1946 Ludvík Elsnic z ČNA odbočka Děčín-Podmokly převezl kluzák Schulgleiter SG 38 do Kunratic, kde se létaly starty pomocí gumového lana. Působilo zde jak družstvo z Děčína, tak družstvo z České Kamenice.


Při celkovém pohledu na leteckou činnost v Děčíně je zřejmé, že se jednalo o standardní malou odbočku ČNA, která z dlouhodobého hlediska neměla šanci v konkurenci velkých aeroklubů přežít. V březnu 1947 byly letuschopné dva kluzáky Schulgleiter SG 38 (OK-5314 a OK-5578), na kterých se létaly zkoušky A a B a kluzák Z 24 Krajánek. Na pevných základech byla vybudována spolupráce mezi jednotlivými okolními odbočkami ČNA, to je možné prokázat tím, že Česká Lípa zapůjčila na delší časové období ze svých zásob výškové kormidlo do Děčína.

Smutné bylo, že již 26.5.1947 došlo k havárii Karla Nováka, jemuž se nepovedlo navázat do stoupavých proudů nedaleko letiště a poškodil kluzák při přistání. Přesto, že plachtaři z České Kamenice deklarovali, že by dokázali provést opravu v domácích podmínkách, byl Krajánek OK-8537 odeslán do opravy k firmě Kochman v Kralupech nad Vltavou až 11.10.1947, odkud se vrátil až v lednu následujícího roku.

8.12.1947 podepsána dohoda, ve které se zavazují aerokluby k vzájemné spolupráci. ČNA odbočka Děčín-Podmokly dal k dispozici dva kluzáky Schulgleiter SG 38 a jeden větroň Z 24 Krajánek. ČNA odbočka Česká Lípa zapůjčil naviják a jeden kluzák Zlín Z 23 Honza, přesněji nespecifikovanou leteckou techniku zapůjčil i ČNA odbočka Varnsdorf. Celé dlouhodobé soustředění bylo uspořádáno na letišti Kunratice, kde létali na veškeré technice všichni členové zmiňovaných aeroklubů.

Koncem roku je domluvena spolupráce s českolipskou a děčínskou odbočkou ČNA na společném létání ve Varnsdorfu, což poukazuje na dobré vztahy mezi těmito pohraničními aerokluby.

Letiště u Kunratic bylo zrušeno a místní dřevěný hangár byl převezen na letiště do Varnsdorfu, kde byla vybrána plocha pro rovinné letiště v katastru obce Rybniště.


---------- 25.2.1948 prezident Beneš dokončil předání moci komunistům ----------


.


--------- 25.6.1950 komunisti přepadli Jižní Koreu ----------


Ortofotomapa 1954 a 2010.