Provoz vrtulníků v armádě od invaze do převratu
12.07.2019
Invaze spřátelených armád. Let Mi-1 na západ 21.8.1968.
Sovětská armáda zabrala letiště Mladá, Hradčany, Olomouc a Sliač. Činnost Sovětské armády u nás. 13. vrtlt se přestěhoval do Trenčína, 47. pzlp se přestěhoval do Pardubic, 311. vrtulníkový roj se přestěhoval zpět do Kbel. 4. lšp se musel 3.10.1968 přemístit do Piešťan. V prosinci 1968 byly olomoucký 12. vrp a 331. vrtulníkový roj přemístěny na letiště Stichovice.
V Kazani se v roce přebralo 10 kusů vrtulníku Mi-8. 5 kusů dostal 12. vrp.
Počty pilotů k 30.6.1969 | 7. A PVOS | 10. LA | VLU | Vojskové letecto |
transportních vrtulníků | 3 | 162 | ||
spojovací vrtulníků | 14 | 88 | 142 | |
školních letadel | 178 (z toho vrtulníkářů ?) |
K 31.8.1969 byl stichovický 12. vrp a brněnský 24. vrp zrušeny. K 30.9.1969 olomoucká 46. dvld byla zrušena.
Vrtulníky Mi-8, Mi-4 a Mi-1 vytvořily ve Stichovicích a v Prostějově odloučenou část 1. dopravně výsadkového pluku v Mošnově.
1.9.1969 vznikl v Táboře Západní vojenský okruh, jako okruh frontového typu. V Brně vznikla 2. dPVOS a v Žatci 3. dPVOS.
Stav k 12.9.1969 | Počty vrtulníků | Průměrná měsíční schopnost v procentech |
Mi-1 | 167 | 85,3 |
Mi-4 | 129 | 82,8 |
Mi-8 | 14 | 88,2 |
.
7. A PVOS | 10. LA | 1. A | 4. A | VO | VLU | VZS | |
Mi-1 | 14 | 58 | 26 | 55 | 5 | 8 | 1 |
Mi-4 | 5 | 80 | 18 | 17 | 3 | 4 | 2 |
Mi-8 | 2 | 8 | 2 | 2 |
Spojenecké cvičení Odra - Nisa 1969 v Polsku.
K 23.9.1969 vzniká v Bechyni 1. velitelská letka s vrtulníky Mi-1 a Mi-4, která se spojila s dosavadním divizním rojem 1. sld. V Brně-Černovicích vzniká 2. velitelská letka pro 2. divizi PVOS. V Žatci vzniká 3. velitelská letka pro 3. divizi PVOS. V Hradci Králové vzniká 10. velitelská letka pro 10. LA. V Čáslavi vzniká 34. velitelská letka pro 34. sbold.
9. vrtulníková letka VÚ 8864 v Písku se přejmenovala na 4. spojovací letku VÚ 7485. V Bechyni došlo v roce 1969 k rozdělení 4. spojovací letky VÚ 7485 na dvě letky a to na 9. vrtulníkovou letku VÚ 8864 a 40. spojovací letku VÚ 3980 s vrtulníky Mi-1, Mi-4.
K 1.11.1969 se k 50. spojlp připojil 7. letecký oddíl s vrtulníky Mi-8.
Nové modré uniformy a odznaky.
Zabezpečení střeleb v Polsku vrtulníkem Mi-4 z Bechyně v květnu 1970. Kronika 1. vellt 42, 43.
Cvičení Zenit v červenci 1970. Cvičení Taran 70. Cvičení Bratrství ve zbrani v říjnu 1970. Spojenecké cvičení Palcát 70.
Spojenecké cvičení Tatry 71. Cvičení Neutron 1971.
V roce 1971 byla 5. letka 47. pzlp v Pardubicích posílena o roj tří retranslačních vrtulníků Mi-4.
Cvičení Jaro 1972 od 15.5. do 9.6.1972. Spojenecké cvičení
Štít 72.
Cvičení Družba 1973. Cvičení Granit 1973.
V roce 1974 byl letkový systém zrušen a nahrazen novými vrtulníkovými útvary, které byly v přímé podřízenosti 10. letecké armády.
K 23.8.1974 byl 50. spojlp ve Kbelích přejmenován
na 3. dopravní letecký pluk.
(L+K
4/80)
51. vrtulníkový pluk v Prostějově vznikl k 1.9.1974.
V Plzni se utvořila 11. vrtulníková letka. Původní 1. spojovací letka v Příbrami se přesunula do Plzně.
V Bechyni došlo k přejmenování 40. spojovací letky na 14. vrtulníkovou letku a k přejmenování 9. vrtulníkové letky na 4. spojovací letku.
V Havlíčkově Brodě vznikla 41. spojovací letka a 42. spojovací letka s vrtulníky Mi-1, Mi-4.
V tomto roce bylo z aeroklubů Svazarmu do armády vráceno 37 vrtulníků Mi-1.
K 1.11.1975 byl roj retranslačních vrtulníků u 5. letky 47. pzlp v Pardubicích zrušen.
K 1.11.1975 byly zrušeny provozní oddělení a nově byly ustanoveny funkce zástupce velitele letky ILS.
Ve dnech 2. až 20.9.1976 proběhlo spojenecké cvičení Štít
76 v polském Pomořansku, kterého se zúčastnily i vrtulníky z 51.
vrp a 3. dlp. (L+K 23/76)
V létě 1978 celorepubliková akce přeškolení pilotů vrtulníků Svazarmu z typu Mi-1 na typ Mi-4 a šlo o výcvik asi 60 pilotů celkem. Jeden měsíc strávili v Prešově (cca 14 dnů) a ve VVLŠ Košice (cca 14 dnů). Poté např. v Prostějově u 51. vrp létalo 6 pilotů po dobu dvou měsíců.
Výzkumné a zkušební středisko 031 bylo v roce 1978 přejmenováno na Výzkumný ústav 030.
Proběhlo přeškolení posádek a techniků na vrtulníky Mi-24 ve Frunze SSSR dnes Pišpek v Kirgizstánu. Podrobnosti podle pana Meduny. Podrobnosti podle pana Dvorníka.
Do Prostějova přilétly první Mi-24D dne 24.8.1978. Létání se začalo se sovětskými instruktory mjr. Jesaulenkem a npor. Grišinem. V říjnu 1979 už první střelby PTŘS Falanga.
Ve dnech 4. až 16.6.1979 se uskutečnilo cvičení Neutron 79, při kterém jednotky 51. vrp působily z letišť Žatec a Hořice. V červenci a na přelomu srpna a září se ve výcvikovém prostoru Doupov uskutečnily letové ukázky Mi-24 pro vyšší štáby.
Spojenecké cvičení Družba 80 se konalo od 11. do 19.1.1980 a mezi 7. až 18.3.1980 následovalo cvičení Start 80. Cvičení Neutron 80. Cvičení Granit 80.
9.5.1980 se zúčastnily skupiny vrtulníků Mi-8 pod vedením mjr. Šedka
a vrtulníků Mi-24 pod velením mjr. Dvorníka vojenské přehlídky v Praze na
Letné. (L+K 13/80).
51. vrp. se zúčastnil ve dnech 28.8. až 10.9. u Rothenburgu v NDR spojeneckého cvičení Wafenbruderschaft 80 (Bratrství ve zbrani).
V roce 1981 se uskutečnilo přeškolení vojenských pilotů instruktorů z Piešťan na vrtulníky Mi-2 u LS FMV.
Spojenecké cvičení Družba 82 a Dukla 82. (L+K 9/82)
V srpnu 1982 se na letišti v Plzni poprvé objevily vrtulníky Mi-24D v rámci odloučené 4. letky 51. vrp.
Prvních sedm kusů (celkem bylo provozováno 50 kusů) vrtulníku Mi-2 armáda převzala ve Šwidniku 3.9.1982.
V této době sloužilo ještě celkem 95 vrtulníků Mi-4 - ale už se převáděly do Piešťan k odloučené části 1. leteckého školního pluku VÚ 8727.
V srpnu 1983 v Plzni došlo ke sloučení 11. vrtulníkové letky a odloučené 4. letky 51. vrp. V červenci 1984 se personál 11. vrtulníkové letky přeškolil na na stroje Mi-24D.
Na jaře 1984 přišly do Bechyně tři vrtulníky Mi-8PPA a jeden Mi-9.
V únoru 1984 (video)
proběhlo cvičení (L+K 9/84) a
v září spojenecké cvičení Štít
84.
(L+K 24/84)
Přebírání Mi-17 v Kazani v roce 1984.
14.9.1984 vojenská přehlídka na letišti Žatec.
16.9.1984 XIII. Letecký den s Květy v Holešově. Blábol soudruha plk. Kubizniaka.
11.10.1984 v Plzni se podařilo vyfotit skupinu všech tehdy sloužících
typů vrtulníků,
.
První tři Mi-17 (celkem zakoupeno 50 kusů) přiletěly se sovětskými piloty a továrními techniky v říjnu 1984 nejdříve do Plzně k 11. vrtulníkové letce. První zálet Mi-17 v ČSSR byl uskutečněn 18.10.1984 s posádkou Vašin, Bykov, Lapák a Kaminskij.
K 1.12.1984 vrtulníky Mi-24D od 11. vrl v Plzni začali sloužit u PVOS z ploch Zhůří na Šumavě (později Kříženec u Plané u Mariánských Lázní), kde zakročovaly nejčastěji proti vrtulníkům OH-58C Kiowa a AH-1S Cobra americké 2. vrtulníkové brigády Red Catchers a SA 318C Alouette II. (Astazou) Bundesgrenzschützu. Proti Rakousku vrtulníky od 51. vrp startovaly z plochy u Moravských Budějovic (později Božice a Malacky). Vrtulníky u PVOS. Hotovost se držela až do 31.12.1996.
V roce 1985 sloučením 3. dlp a jeho dosud samostatných zabezpečujících jednotek byl vytvořen Dopravní letecký pluk MNO, od roku 1986 na dlp FMNO. K 1.1.1990 byl obnoven 3. dlp.
V dubnu 1985 v Plzni se rozšířila 11. vrtulníkové letka na 11. vrtulníkový pluk s prvním velitelem plk. Skalou. Sem přicházely nové Mi-24V a Mi-17. (L+K 5/85). V Prostějově se v roce 1985 přeškolili první piloti na vrtulník Mi-17.
1. spojovací letka v Plzni se k 1.11.1985 přejmenovala na 1. letku velení a průzkumu a přesunula s vrtulníky Mi-2 na letiště Dobřany pod velením pplk. Kubeše Antonína. Letka měla čtyři vrtulníkové odřady. 1. vrtulníkový odřad patřil 1. tankové divizi ve Slaném, 2. vrtulníkový odřad k 2. motostřelecké divizi Sušice, 19. vrtulníkový odřad k 19. motostřelecké divizi Plzeň a 20. vrtulníkový odřad k 20. motostřelecké divizi Karlovy Vary.
V Bechyni byla k 1.11.1985 14. vrtulníková letka přejmenována na 31. smíšenou letku velení a průzkumu. Ze 4. spojovací letky vznikly 9. vrtulníkový odřad který patřil 9. tankové divizi v Táboře a 15. vrtulníkový odřad 15. motostřelecké divizi v Č. Budějovicích.
1.11.1985 byl vytvořen 3. vrtulníkový odřad s vrtulníky Mi-2 pro kroměřížskou 3. motostřeleckou divizi, který se cvičil v rámci 51.vrp v Prostějově.
V Havlíčkově Brodě byla zrušena 41. spojovací letka a 42. spojovací letka se přejmenovala na 52. letku velení a průzkumu.
Poslední Mi-1 byla vyřazena až v roce 1985
a Mi-4 byly vyřazena až v roce 1986
.
V Mošnově sloužily od 1.7.1986 u 3. vrlt 1. smíšeného dopravního leteckého pluku nové vrtulníky Mi-17.
Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1986.
Spojenecké cvičení Družba
86 proběhlo
8.-12.9.1986. (L+K 22/86)
K 1.12.1986 byla zřízena ve Kbelích letka zvláštního určení pro přepravu mezinárodních inspektorů.
Ve dnech 16. až 27.2.1987 se uskutečnilo cvičení Družba 87, při němž 51. vrp létal z letiště Žatec do výcvikového prostoru Doupov.
Úlet Mi-2 dne 4.3.1987 do Řezna.
V červenci 1987 se uskutečnily první střelby PTŘS Šturm z Mi-24V na střelnici v Jincích.
Od září 1987 odloučená část 1. leteckého školního pluku byla ustanovena jako samostatný útvar 3. letecký školní pluk.
3. vrtulníkový odřad se v září 1987 přemístil z Prostějova do Havlíčkova Brodu.
V lednu 1989 přišly do Kbel čtyři Mi-8PS-11 0834, 0835, 0836 a 0837.
Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1988.
Ve dnech 7. až 11.2. se uskutečnilo spojenecké cvičení Družba 89. Létalo se z letiště Žatec do výcvikového prostoru Doupov.
Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1989.