52. letka velení a průzkumu Havlíčkův Brod VÚ 4500

30.01.2023

V Havlíčkově Brodě se 42. spojovací letka přejmenovala k 1.11.1985 na 52. letku velení a průzkumu. Ta byla přímo podřízena velitelství 10. LA. Přes toto velitelství byla řízena a jím byl zabezpečován její výcvik a provoz. Operačně však byla nadále podřízena velení ZVO v Táboře.

Pozemní zabezpečení na letišti Havlíčkův Brod zajišťovala 52. rota letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 8800.

Letka měla vrtulníky Mi-2 se speciálními prostředky k provádění chemického a radiačního průzkumu a Mi-8. 

Velitel byl pplk. Ladislav Berger.

Piloti - Vlastimil Bradáč, Jaroslav Švarc, Pavel Barták, Jozef Ostrolucký, Jan Nožina, Karel Duchan, Zdeněk Zicháček, Jan Dlesk, Stanislav Kutheil., ..

9.4.1986

Mi-2

Kutheil Havlíčkův Brod Vlétnutí do smrště nad letištěm. Podrobnosti.

.

14.6.1988

Mi-2

? ? Vysazení levého motoru - proklouznutí spojky ve výšce do 1 m při odpoutání.

V červenci 1988 byl převzat prostějovský vrtulník Mi-8 "1032".

V září 1988 byly předány prostějovské Mi-8 "1532", "1632", "2032" do Havlíčkova Brodu.

8.10.1988 přiletělo 5 vrtulníků Mi-2 z PZL Swidnik. Mi-2 "0709", "0710", "0711", "0712", "0713".

5.10.1989

Mi-2 "9428"

Vokáč Václav

Havlíčkův Brod

Dým v kabině po rozsvícení přistávacího světlometu.

.  

7.11.1989

Mi-8 "1532"

Vokáč Václav, Vlček Marián, Beran

Havlíčkův Brod

Úder. Vysazení motoru. Námrazy.

.  

31.1.1990

Mi-8 "0817"

Vlček Marián, Zicháček Zdeněk, Meloun

Bechyně

Vysazení ukazatelů tlaku a radiovýškoměru. Vysazení alternátoru SGO 30V.

.

16.5.1990

Mi-8

? ? Snížení průtočnosti palivových čerpadel ECN-75.

4.5.1992

Mi-2 "0240"

Záhorský, Meloun

Chrudim

Výsadky. Poškozeny listy rotoru karabinou při seskocích.

6.5.1992 Mi-2 ? ? Zvýšení otáček motoru a teplot výstupních plynů na 1050 st. C. Motor vypnut a přistání na letišti.

15.5.1992

Mi-8 "1532"

Strašifták, Dorazil, Sedláček

?

Střet s ptákem. Vysazení motoru. Přistání do terénu.

helo1176.JPG (46114 bytes) Mi-8 "1532" v roce 1992. (L+K 5/93)

V říjnu 1992 byly vrtulníky Mi-2 "0240", "0241", "0709", "0712", "0713", "5432", "8218", "8747", "9427", "9428" a Mi-8 "0910" a "1232" byly předány do Prostějova k 51. vrp. Vrtulníky Mi-8 "0313", "0816", "1032", "1532" a "1632" byly předány 31. smltvpz do Bechyně.

Přesun personálu a techniky na Slovensko na podzim 1992. Vznik 4. letky velení a průzkumu v Piešťanech. Slovákům byly předány Mi-8 "0817", "1132" a "2032".

K 31.12.1992 byla letka zrušena.