Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.

51. vrtulníkový pluk VÚ 9333 Prostějov (1974-80)

18.07.2019

Vrtulníky 3 letek s Mi-8, Mi-4 a Mi-1 v Prostějově tvořící Odloučenou část 1. dopravně výsadkového pluku VÚ 2073/A v Mošnově, vrtulníky 331. vrtulníkového roje a vrtulníky Mi-1 a Mi-4 od 3. leteckého dopravního pluku (ex. 50. spojovací letecký pluk) ve Kbelích, které byly převeleny do Prostějova.

K 1.9.1974 se v Prostějově vytvořil 51. vrtulníkový pluk. První velitel byl mjr Ing. Hejna Jaroslav. Pluk byl podřízen 10. letecké armádě.

K zabezpečení provozu pluku byl zároveň ustaven 51. letištní prapor (původně VÚ 3798) VÚ 6918 s velitelem pplk. Rábkem a 61. rota spojení a radiotechnického zabezpečení VÚ 8423 s velitelem mjr. Suchým.

Organizaci pluku tvořily čtyři letky. První letka, které velel pplk. Antonín Šedek, měla ve výzbroji Mi-8. Druhá a třetí letka byla vyzbrojena Mi-4. Jejich veliteli byli mjr. Miroslav Čeřovský a kpt. Ing. Arpád Bárci. Čtvrtá letka měla ve stavu Mi-1 a jejím velitelem byl mjr. Jaroslav Přehnal. Současně s letkami byla vytvořena čtyři provozní oddělení, která jednotlivé letky po technické stránce zabezpečovala a technické oddělení. (L+K 1/90, 3/95).

Přílet Náčelníka L a PVOS, zástupce MNO genpor. ing. Jozefa Remka kbelským vrtulníkem Mi-8. Kdy? 

V květnu 1975 slavnostní vojenská přehlídka na Letenské pláni s průletem devíti Mi-8. Od 23.6. byla zavedena tzv. poplachová hotovost. Celý útvar musel být připraven opustit letiště do 90 minut od vyhlášení poplachu. Proto mohlo opustit posádku pouze 30% příslušníků útvaru.

1975

Mi-4 "2150"

Kalousek, Kotrsál, Bugár

Prostějov

Uražení předního podvozku. Vrtulník sedl na připravené bedny. Podrobnosti.

K 1.11.1975 došlo v rámci reorganizace struktury pluku ke zrušení provozních oddělení. U každé ze čtyř letek byly nově ustaveny funkce zástupce velitele letky pro ILS. Zároveň došlo k převzetí velení 3. letky kpt. Ing. Zdeňkem Dvorníkem.

Koncem května 1976 se uskutečnilo taktické cvičení, na které navázalo ve dnech 2. až 20.9. spojenecké cvičení Štít 76 v polském Pomořansku, kterého se zúčastnily vrtulníky Mi-8 z 51. vrp. (L+K 23/76). ZV ILS Mlčoch.

23.2.1977

Mi-4B "0150"

mjr. Kubica Jaroslav

Prostějov

Vysazení GIK v mracích na OSP.

10.3.1977

Mi-1 "4028"

kpt. Neméth Ladislav

?

Nepravidelný chod motoru. Přistání do terénu. Netěsnost palivového čerpadla.

7.4.1977

Mi-1 "4105"

por. Šlauka Slavomír, por. Pospíšil Miroslav

Prostějov

Vysazení motoru po vzletu. Převrácení při přistání. Podrobnosti.

ZV ILS pplk. Ing. Karel Kuna. 

14.4.1977

Mi-8 "3932"

pplk. Pohl Zdeněk

?

Vysazení motoru v sněhové přeháňce. Přistání. Zanesené palivové filtry.

27.4.1977

Mi-8 "1132"

mjr. Muzikant Vladimír, kpt. Hlavsa Josef, kpt. Jiříček Josef

U Letohradu

Nízký průlet nad obydleným místem. Znečištění prádla na zahradě.

15.6.1977

Mi-1 "3021"

por. Šlauka Slavomír

?

Krátkodobé vysazení motoru po vzletu spojené s vybočením.

4.7.1977

Mi-4 "0541"

por. Mirohna Miroslav

?

Pokles a kmitání tlaku paliva. Přistání do terénu.

Letovod pluku František Bečka. 

7.9.1977

Mi-4 "3143"

npor. Kulhavý Václav

?

Vysazení přijímače RSIU-3M.

Pilot Vlastimil Školný odešel do důchodu k 31.10.1977. Článek.

16.11.1977

Mi-4 "4148"

mjr. Kalousek Zdeněk

?

Po vzletu krátkodobé třesení motoru. Vadné zapalovací svíčky.

25.11.1977

Mi-1 "1039"

mjr. Klapal Rudolf

Vyškov

Rázy cykliky v příčném směru. Přistání. Nečistoty - zadrhávání servoválce.

9.3.1978

Mi-4 "8147"

por. Hrádel Ján, mjr. Strniště

3 km S Rousínova

Samovolně odpadly pravé pilotní dveře. Pilot přistál pro dveře.

17.5.1978

Mi-8 "1932"

mjr. Lešanič Ján

500 m SZ Dubenec, okr. Příbram

Pokles tlaku a zvýšení teploty oleje v hlavním reduktoru. přistání do terénu. Přeplněný reduktor olejem.

V létě 1978 svazarmovští piloti ze Slezského aeroklubu Zábřeh Jirka Vladimír, Klepek Bronislav, Kořínek Václav, Novák Ervin, Rabinský Rudolf a Rehák Štefan byli povoláni na přeškolení na vrtulník Mi-4. Jeden měsíc strávili v Prešově (cca 14 dnů) a ve VVLŠ Košice (cca 14 dnů). V Prostějově u 51. vrp piloti létali dva měsíce cvičení záloh. Vojenští instruktoři byli velice příjemně překvapeni jak to umí, nejen co do techniky pilotáže, svým cockpit managementem, ale  hlavně přistáváním do omezených prostorů a létáním na přesný čas, tj. v toleranci na cca 10 sec. (Vylétanost z leteckých navigačních soutěží - to ani ostřílení vojenští piloti vrtulníku zpočátku nemohli pochopit, že to jde!!) U "vojáků" po složení teoretických a praktických zkoušek získali vojenskou III. třídu, včetně vojenského pilotního odznaku.

1.6.1978

Mi-4 "0153"

npor. Jirka, kpt. Robek Jaroslav,  kpt. Krček

Stařechovice, Čechy pod Kosířem

Snížení otáček motoru na volnoběh. Autorotace a přistání s dojezdem do terénu bez poškození. Vadné těsnění termoregulátoru..

Proběhlo přeškolení posádek a techniků na vrtulníky Mi-24 ve Frunze SSSR. (L+K 18/80). Přeškoleni byli piloti Skácel, Dvorník, Kožíšek, Jaššo, Macura, Valach, Palenčár, Mirohna, Vlček, Kvasnica a palubní technici Kulich, Hloužek, Tóth, Buriánek a Najer. Podrobnosti.

Do Prostějova přilétly první čtyři vrtulníky Mi-24D dne 24.8.1978. Vrtulníky byly zařazeny ke 3. letce. Létání se začalo se sovětskými instruktory mjr. Jesaulenkem a npor. Garšinem. V roce 1978 se konalo spojenecké cvičení Družba 78, při němž pluk působil z letiště Žatec II.

ZV ILS kpt. Ing. Ivo Šmidra. V únoru 1979 byla převzata Mi-8 "0910" od VÚ 030 Kbely.

20.3.1979

Mi-4 "2150"

Chromec, Madarász, Janči

Prostějov

Zastavení motoru v důsledku úplného spotřebování paliva. Převrácení při přistání. Podrobnosti.

Ve dnech 6. až 12.4. se uskutečnily první ostré střelby z Mi-24D. Střílelo se na střelnici Žárovice z kulometu a neřízenými raketami S-5. Střelnice vyhořela.

17.5.1979

Mi-4 "9138" retranslátor

kpt. Zpěváček, kpt. Zuntych, kpt. Tříletý

3 km S Velimi

Úder, třesení. Přistání do terénu. Destrukce ojnice. Poškození kliky zadní hvězdy.

Ve dnech 4. až 16.6.1979 se uskutečnilo cvičení Neutron 79, při kterém jednotky 51. vrp působily z letišť Žatec a Hořice.

?.7.1979

Mi-4

pplk. Póhl

Prostějov

Závada motoru za letu v noci. Přistání s dojezdem. Motor nereagoval.

helo1652.jpg (26016 bytes) V červenci a na přelomu srpna a září se ve výcvikovém prostoru Doupov uskutečnily letové ukázky Mi-24 pro vyšší štáby.

23.8.1979

Mi-24D "4009"

mjr. Jaššo, kpt. Vobořil, prap. Tóth

Stichovice

Závada na pravém motoru - zadřen po výběhu. Podrobnosti.

2. až 4.10.1979 se uskutečnily první střelby Mi-24D s PTŘS Falanga v Malackách. Ve dnech 20. až 27.10. působily Mi-24D ve výcvikovém prostoru Boletice. 

11.11.1979

Mi-1 "3023"

pplk. Pohl

?

Vysazování motoru. Závada karburátoru.

13.12.1979

Mi-4 "5148"

kpt. Grmela Radovan

?

Vysazení generátoru za letu.

 

51. vrp od 1980