26.05.2024
Vrtulníky 3 letek s Mi-8, Mi-4 a Mi-1 v Prostějově tvořící Odloučenou část 1. dopravně výsadkového pluku VÚ 2073/A v Mošnově, vrtulníky 331. vrtulníkového roje a vrtulníky Mi-1 a Mi-4 od 3. leteckého dopravního pluku (ex. 50. spojovací letecký pluk) ve Kbelích, které byly převeleny do Prostějova.
K 1.9.1974 se v Prostějově vytvořil 51. vrtulníkový pluk. První velitel byl mjr Ing. Hejna Jaroslav. Pluk byl podřízen 10. letecké armádě.
K zabezpečení provozu pluku byl zároveň ustaven 51. letištní prapor (původně VÚ 3798) VÚ 6918 s velitelem pplk. Rábkem a 61. rota spojení a radiotechnického zabezpečení VÚ 8423 s velitelem mjr. Suchým.
Organizaci pluku tvořily čtyři letky. První letka, které velel pplk. Antonín Šedek, měla ve výzbroji Mi-8. Druhá a třetí letka byla vyzbrojena Mi-4. Jejich veliteli byli mjr. Miroslav Čeřovský a kpt. Ing. Arpád Bárci. Čtvrtá letka měla ve stavu Mi-1 a jejím velitelem byl mjr. Jaroslav Přehnal. Současně s letkami byla vytvořena čtyři provozní oddělení, která jednotlivé letky po technické stránce zabezpečovala a technické oddělení. (L+K 1/90, 3/95).
Přílet Náčelníka L a PVOS, zástupce MNO
genpor.
ing. Jozefa Remka kbelským vrtulníkem Mi-8. Kdy?
V květnu 1975 slavnostní vojenská přehlídka na Letenské pláni s průletem devíti Mi-8. Od 23.6. byla zavedena tzv. poplachová hotovost. Celý útvar musel být připraven opustit letiště do 90 minut od vyhlášení poplachu. Proto mohlo opustit posádku pouze 30% příslušníků útvaru.
1975 |
Mi-4 "2150" |
Kalousek, Kotrsál, Bugár |
Prostějov |
Uražení předního podvozku. Vrtulník sedl na připravené bedny. Podrobnosti. |
K 1.11.1975 došlo v rámci reorganizace struktury pluku ke zrušení provozních oddělení. U každé ze čtyř letek byly nově ustaveny funkce zástupce velitele letky pro ILS. Zároveň došlo k převzetí velení 3. letky kpt. Ing. Zdeňkem Dvorníkem.
Koncem května 1976 se uskutečnilo taktické cvičení, na které navázalo
ve dnech 2. až 20.9. spojenecké cvičení Štít
76 v polském Pomořansku, kterého se zúčastnily vrtulníky Mi-8 z
51. vrp. (L+K 23/76). ZV
ILS Mlčoch.
23.2.1977 |
Mi-4B "0150" |
mjr. Kubica Jaroslav |
Prostějov |
Vysazení GIK v mracích na OSP. |
.
10.3.1977 |
Mi-1 "4028" |
kpt. Neméth Ladislav |
? |
Nepravidelný chod motoru. Přistání do terénu. Netěsnost palivového čerpadla. |
.
7.4.1977 |
Mi-1 "4105" |
por. Šlauka Slavomír, por. Pospíšil Miroslav |
Prostějov |
Vysazení motoru po vzletu. Převrácení při přistání. Podrobnosti. |
ZV ILS pplk. Ing. Karel Kuna.
14.4.1977 |
Mi-8 "3932" |
pplk. Pohl Zdeněk |
? |
Vysazení motoru v sněhové přeháňce. Přistání. Zanesené palivové filtry. |
.
27.4.1977 |
Mi-8 "1132" |
mjr. Muzikant Vladimír, kpt. Hlavsa Josef, kpt. Jiříček Josef |
U Letohradu |
Nízký průlet nad obydleným místem. Znečištění prádla na zahradě. |
.
15.6.1977 |
Mi-1 "3021" |
por. Šlauka Slavomír |
? |
Krátkodobé vysazení motoru po vzletu spojené s vybočením. |
.
4.7.1977 |
Mi-4 "0541" |
por. Mirohna Miroslav |
? |
Pokles a kmitání tlaku paliva. Přistání do terénu. |
Letovod pluku František Bečka.
7.9.1977 |
Mi-4 "3143" |
npor. Kulhavý Václav |
? |
Vysazení přijímače RSIU-3M. |
Pilot Vlastimil Školný odešel do důchodu k 31.10.1977. Článek.
16.11.1977 |
Mi-4 "4148" |
mjr. Kalousek Zdeněk |
? |
Po vzletu krátkodobé třesení motoru. Vadné zapalovací svíčky. |
.
25.11.1977 |
Mi-1 "1039" |
mjr. Klapal Rudolf |
Vyškov |
Rázy cykliky v příčném směru. Přistání. Nečistoty - zadrhávání servoválce. |
V prosinci 1977 v pokojíku, na který ani neměl nárok, umírá vojín. v.v. Josef Duda, CBE, jinak pomocný dělník-závozník n.p. Železárny Prostějov, jenž v letech 1939-45 nasazoval život za porobenou vlast v leteckých bitvách o Francii a Velkou Británii, kde dosáhl britské hodnosti Group Captain (plukovníka) RAF a po válce velel Leteckému učilišti. Jaké si z toho vezmete poučení?
9.3.1978 |
Mi-4 "8147" |
por. Hrádel Ján, mjr. Strniště |
3 km S Rousínova |
Samovolně odpadly pravé pilotní dveře. Pilot přistál pro dveře. |
.
17.5.1978 |
Mi-8 "1932" |
mjr. Lešanič Ján |
500 m SZ Dubenec, okr. Příbram |
Pokles tlaku a zvýšení teploty oleje v hlavním reduktoru. přistání do terénu. Přeplněný reduktor olejem. |
V létě 1978 svazarmovští piloti ze Slezského aeroklubu Zábřeh Jirka Vladimír, Klepek Bronislav, Kořínek Václav, Novák Ervin, Rabinský Rudolf a Rehák Štefan byli povoláni na přeškolení na vrtulník Mi-4. Jeden měsíc strávili v Prešově (cca 14 dnů) a ve VVLŠ Košice (cca 14 dnů). V Prostějově u 51. vrp piloti létali dva měsíce cvičení záloh. Vojenští instruktoři byli velice příjemně překvapeni jak to umí, nejen co do techniky pilotáže, svým cockpit managementem, ale  hlavně přistáváním do omezených prostorů a létáním na přesný čas, tj. v toleranci na cca 10 sec. (Vylétanost z leteckých navigačních soutěží - to ani ostřílení vojenští piloti vrtulníku zpočátku nemohli pochopit, že to jde!!) U "vojáků" po složení teoretických a praktických zkoušek získali vojenskou III. třídu, včetně vojenského pilotního odznaku.
1.6.1978 |
Mi-4 "0153" |
npor. Jirka, kpt. Robek Jaroslav, kpt. Krček |
Stařechovice, Čechy pod Kosířem |
Snížení otáček motoru na volnoběh. Autorotace a přistání s dojezdem do terénu bez poškození. Vadné těsnění termoregulátoru.. |
Proběhlo přeškolení posádek a techniků na vrtulníky Mi-24 ve Frunze SSSR. (L+K 18/80). Přeškoleni byli piloti Skácel, Dvorník, Kožíšek, Jaššo, Macura, Valach, Palenčár, Mirohna, Vlček, Kvasnica a palubní technici Kulich, Hloužek, Tóth, Buriánek a Najer. Podrobnosti.
Do Prostějova přilétly první čtyři vrtulníky Mi-24D dne 24.8.1978. Vrtulníky byly zařazeny ke 3. letce. Létání se začalo se sovětskými instruktory mjr. Jesaulenkem a npor. Garšinem. V roce 1978 se konalo spojenecké cvičení Družba 78, při němž pluk působil z letiště Žatec II.
ZV ILS kpt. Ing. Ivo Šmidra. V únoru 1979 byla převzata Mi-8 "0910" od VÚ 030 Kbely.
20.3.1979 |
Mi-4 "2150" |
Chromec, Madarász, Janči |
Prostějov |
Zastavení motoru v důsledku úplného spotřebování paliva. Převrácení při přistání. Podrobnosti. |
Ve dnech 6. až 12.4. se uskutečnily první ostré střelby z Mi-24D. Střílelo se na střelnici Žárovice z kulometu a neřízenými raketami S-5. Střelnice vyhořela.
17.5.1979 |
Mi-4 "9138" retranslátor |
kpt. Zpěváček, kpt. Zuntych, kpt. Tříletý |
3 km S Velimi |
Úder, třesení. Přistání do terénu. Destrukce ojnice. Poškození kliky zadní hvězdy. |
Ve dnech 4. až 16.6.1979 se uskutečnilo cvičení Neutron 79, při kterém jednotky 51. vrp působily z letišť Žatec a Hořice.
?.7.1979 |
Mi-4 |
pplk. Póhl |
Prostějov |
Závada motoru za letu v noci. Přistání s dojezdem. Motor nereagoval. |
V červenci a na přelomu srpna a září se ve výcvikovém prostoru Doupov
uskutečnily letové ukázky Mi-24 pro vyšší štáby.
23.8.1979 |
Mi-24D "4009" |
mjr. Jaššo, kpt. Vobořil, prap. Tóth |
Stichovice |
Závada na pravém motoru - zadřen po výběhu. Podrobnosti. |
2. až 4.10.1979 se uskutečnily první střelby Mi-24D s PTŘS Falanga v Malackách. Ve dnech 20. až 27.10. působily Mi-24D ve výcvikovém prostoru Boletice.
11.11.1979 |
Mi-1 "3023" |
pplk. Pohl |
? |
Vysazování motoru. Závada karburátoru. |
.
13.12.1979 |
Mi-4 "5148" |
kpt. Grmela Radovan |
? |
Vysazení generátoru za letu. |