3. dopravní letecký pluk VÚ 7087 Kbely
12.07.2019
K 23.8.1974 byl 50. spojovací letecký pluk
ve Kbelích přejmenován na 3. dopravní
letecký pluk což bylo spojeno se jeho vyčlením z organizačního
rámce 10. letecké armády a převedením do podřízenosti Náčelníka
letectva a vojsk PVOS – zástupce ministra národní obrany. Reorganizovaný
pluk tvořily pouze dvě letky. (L+K 4/80) Mi-1 a Mi-4 byly převážně odveleny jinam.
Mimo jiné i k 51. vrp.
do Prostějova, vzniklému k 1.9.1974. (L+K
1/90, 3/95).
Zabezpečovací jednotky: 8. letištní prapor a 16. prapor radiotechnického zabezpečení.
Velitel pluku byl plk. Ing. Mošna Josef.
1
letka - smíšená dopravní s An-24 a Mi-8. VL pplk.
Lustig Jozef, mjr. Procházka Jiří.
1 letka - dopravní s Il-14.
VL pplk. Horák Iljí.
1 letka - vrtulníková s Mi-4. VL mjr. Klika František.
Ve dnech 2. až 20. září 1976
proběhlo spojenecké cvičení Štít
76 v polském Pomořansku, kterého se zúčastnily i kbelské
vrtulníky Mi-8. (L+K 23/76)
Velitel pluku od února 1978 byl plk. Ing. Antonín Kodejš. ZV ILS pplk. Jaroslav Matuna. ZVL Mi-8 mjr. Miroslav Svoboda.
3.2.1980 |
Mi-8P 0816 |
mjr. Oplt Jaromír |
Kbely |
Vysazení pravého motoru. Námraza. |
.
19.2.1980 |
Mi-8P 0816 |
mjr. Havlík Václav, mjr. Švandelík, mjr. Breburda |
Kbely |
Vibrace. Vysazení umělých horizontů. Požár. Po přistání uhašen. Zadření a vyhoření generátoru 115V. |
6.3.1980 předán vrtulník Mi-1 2012 do Bechyně k 9. slp.
27.1.1981 |
Mi-8P 0815 |
mjr. Havlík Václav |
Kbely |
Krátkodobé zatřesení vrtulníku a pokles otáček pravého motoru o 10 %. Kondenzát v SO-40. |
.
26.3.1981 |
Mi-8S 2832 |
pplk. Novotný, kpt. Meduna, prap. Lacina |
Mělník |
Střet s ptákem. Zvýšená teplota výstupních plynů pravého motoru. Podrobnosti. |
.
2.4.1981 |
Mi-8P 0210 |
mjr. Havlík Václav |
8 km Z Poličky |
Střet s čejkou. Vyražen jeden dolní přední díl zasklení. |
.
2.6.1981 |
Mi-4 1152 |
mjr. Vařák Bedřich |
? |
Po vzletu nebylo možné snížit kolektiv. Přistání s dojezdem Vzpříčený svazek klíčů pod levým kolektivem. |
.
29.9.1981 |
Mi-8P 0815 |
mjr. Svoboda Miroslav |
? |
Vysazení ARK-9 na OSP. Sestup podle RSP. |
ZV ILS kpt. Ing. Josef Michálek.
7.10.1982 |
Mi-8P 0816 |
mjr. Svoboda Miroslav |
Martin |
Vysazení levého umělého horizontu. Přerušení 1 fáze napájecího napětí - pokles otáček setrvačníku. |
.
?.1.1983 |
Mi-8 |
? | ? | Při přeletu ve výšce 1850 m samovolné snížení otáček pravého motoru na 85 % a levého na 95 %. Pilot zvedl poomy a do 3 sekund se otáčky sesouhlasily. Před přistáním otáčky PM opět poklesly. Příčina: únik regulačního vzduchu z uvolněné koncovky |
V roce 1983 odešel do civilu pilot Evžen Kulič.
Velitel pluku od února 1985 byl plk. Krahulec Metoděj.
K 31.10.1985 sloučením 3. dlp a jeho dosud samostatných zabezpečujících
jednotek byl vytvořen Dopravní
letecký pluk MNO.
Odkazy :
Kulič Evžen - U letectva je krásně, Svět křídel, 1998
Zpracoval Stanislav Vystavěl.