PZL-Swidnik Mi-2 Hoplite

04.11.2019

Křídla vlasti 1/1962

Vrtulníky Mi-2 přišly ve značném počtu 32 kusů ( hodně jich bylo předáno později jiným provozovatelům - 11 kusů armádě a 4 kusy Slov-airu) v roce 1972. Praktické přeškolení proběhlo ve Swidniku od 1.9.1972 s nalétáním 11 hodin. První let v službě LO FMV se uskutečnil 6.9.1972. Mi-2 nalétaly přes 37 000 hod a k vyřazení poslední došlo 27. 5. 1996. Podrobnosti.

Ako lieta Mi-2 helo3573.jpg (329552 bytes), helo3574.jpg (405288 bytes). L+K 13/76

70. léta police/helo1441.JPG (290046 bytes), police/helo1748.JPG (196248 bytes), police/helo64.JPG (344095 bytes), police/helo73.JPG (263444 bytes).

Od roku 1974 zabezpečovaly vrtulníky SLOV-AIRu, podniku pre leteckú činnosť typu Mi-2 letecké práce pro zemědělství a lesní hospodářství, měření výstupního diagramu antén vysílačů, lety pro fotografování a filmování, kontrola linií vysokého napětí a teplovodů pomocí termovizní kamery.

Seriál Pan Tau, díl 32/33, Mi-2 OK-EIR.

Rok

74

75

76

77

78

79

80

81

82

83

Mi-1/SM-2

2

1

 

 

 

 

 

 

 

 

Mi-2

2

6

8

8

10

12

16

18

21

23

Pro geofyzikální průzkum se používal se vrtulník Mi-2 OK-EIP LO 102 Slov-airu s piloty Přádou a Polívkou. Vrtulník opatřený snímací televizní kamerou a magnetometrem vlečeným v dostatečné hloubce pod vrtulníkem umožňuje přesný záznam veškerých magnetických anomálií terénu a jejich vyznačení na mapě. Místo televizní kamery se ještě před nedávnem používala filmová kamera. Její provoz byl však nákladný, neboť bylo nutné zpracovávat značné množství filmů 36 mm. Televizní kamera ve spojení s telerecordingovým záznamem, který lze podle libosti vracet a později smazat, je dalším zlepšením práce vzdušných geologů.

 helo1195.jpg (25858 bytes), helo1196.JPG (14196 bytes), helo1410.JPG (39570 bytes), helo1438.JPG (28558 bytes).

70. léta helo69.JPG (331623 bytes), helo88.JPG (140024 bytes), helo363.jpg (178378 bytes), helo364.jpg (165473 bytes), helo365.jpg (71371 bytes).

V roce 1978 Petr Berkovič a Vladislav Olmr z oblastní správy radiokomunikací v Praze, střediska údržby mobilních retranslací, si podali zlepšovací návrh na zavedení pohyblivé služby s využitím vrtulníku při maratónském běhu, který se běžel na Strahově. Navrhli spolehlivou spojovací cestu televizního signálu z mobilního pozemního prostředku na vrtulník a z něj na pozemní přijímací bod, napojený na trasu k stabilnímu pozemnímu vysílači. Návrh se ověřil pomocí vrtulníku Mi-2 OK-FIQ Slov-airu poblíž Příbrami, kdy se našla optimální letová výška (600 m) a letový režim (rychlost 40-60 km/hod). Provozovat tuto službu začala LS FMV. Každoročně se tak zabezpečoval Závod míru na našem území. Pilotem byl mjr. Václav Vorlíček, technik Josef Jenšovský a operátor Petr Berkovič.

Za trnkovým keřem, 1980, Mi-2 B-2541 s pilotem Červíčkem filmaři přestříkaná do podoby OK-LYR  (L+K 2/09)

V roce 1980 vrtulník Mi-2 operativně přepravil do nemocnice v Praze malého chlapce převáženého sanitkou, která však pro poruchu nemohla pokračovat v jízdě. V roce 1981 bylo zachráněno 5 dětí a 2 dospělí při povodních na Dobříšsku a na Vltavě.

V roce 1981 se uskutečnilo přeškolení vojenských pilotů instruktorů z Piešťan na vrtulníky Mi-2 u LS FMV. Armáda do roku 1990 převzala od LS FMV celkem11 kusů Mi-2.

Prvních sedm nových kusů (celkem bylo provozováno 50 kusů) vrtulníku Mi-2T armáda převzala ve Šwidniku 3.9.1982.

Dalších sedm nových kusů vrtulníku Mi-2T převzala ve Šwidniku v roce 1983.

V 80. letech přišly fotoverze vrtulníku Mi-2FM (B-2405, B-2406, později B-2530 a 2531).

V 80. letech se začala používat termovize, vrtulník se používal pro geofyzikální průzkum a osádky spolupracovaly s URNA.

V letecké škole Slov-airu v Holešově byla Mi-2 s dvojím řízením pro přeškolování pilotů.

Dalších šest nových kusů vrtulníku Mi-2T a čtyři bitevní vrtulníky Mi-2URP převzala ve Šwidniku v roce 1984.

Dalších pět nových kusů vrtulníku Mi-2RCh převzala ve Šwidniku v roce 1985. Vrtulníky byly vystrojeny dozimetrem DPD-68 (DP-3), poloautomatickým chemickým detektorem DPL-67 a sběračem vzorků zeminy a vody PChR-57.

Vojskové zkoušky vyzbrojených Mi-2URT v roce 1986. Vyzkoušela se střelba s kulomety, NŘS S-5 z raketometů MARS 2 a protitankovými řízenými střelami 9M14M Maljutka.

Úlet Mi-2 dne 4.3.1987 do Řezna.

V roce 1987 a 1988 přiletělo dalších 15 kusů ozbrojených vrtulníků Mi-2URN (už bez PTŘS).

Od 1.4.1987 se vrtulníky Mi-2 začaly používat na stanicích LZS.

8.10.1988 přiletělo 10 vrtulníků Mi-2 z PZL Swidnik pro 52. ltvpz a 1. ltvpz.

helo4371.jpg (381770 bytes) Mi-2 0715 v Praze - Park kultury a oddechu Julia Fučíka v červnu 1989(?). Foto Petr Popelář.

80. léta  police/helo926.JPG (129348 bytes), police/helo927.JPG (114065 bytes), police/helo934.JPG (55492 bytes), police/helo528.jpg (67077 bytes), police/helo529.jpg (90031 bytes), , police/helo539.JPG (111750 bytes).

80. léta helo1197.jpg (46620 bytes), helo1198.JPG (28070 bytes), .

---------- Převrat 17.11.1989 ----------

Armáda převzala v roce 1990 od LS FMV poslední dva kusy vrtulníku Mi-2.

Od jara 1991 armáda upravila pro potřeby LZS tyto vrtulníky Mi-2URN 0712, 0714, 0715, 0717, 0718 se žlutým nátěrem a 0717 s 0718 s červeným nátěrem.

1. Memorial Air Show v Roudnici nad Labem 21.-23.6.1991 s účastí vrtulníku Mi-2 0242 z Prostějova(?) helo2701.jpg (563673 bytes) a Mi-2 0715 ze záchranky v Českých Budějovicích helo4367.jpg (407382 bytes)Foto Petr Popelář.

Úprava Mi-2 firmami Intes.s.f. z Prahy a Inteco, s.r.o. ze Starého Města u Uherského Hradiště. Speciální přípravek pro uchycení kamerového systému Wescam, který slouží k pořizování mimořádně kvalitních záběrů z vrtulníků. Systém je vlastně gyroskopicky stabilizovanou plošinou, ovládanou z místa operátora na pravém sedadle vrtulníku. Z tohoto místa, bezpečně a nevystaven venkovním vlivům, je kameraman schopen pořídit ty nejatraktivnější záběry. Po USA a Kanadě je ČSFR další zemí, kde systém jako celek získal letové osvědčení. Letové ověřování proběhlo na letišti v Brně na vrtulníku Mi-2 OK-PIS s.p. Slov-air, závod Chrudim.

Od roku 1992 byly vrtulníky postupně opatřovány modrobílým nátěrem s bílými nápisy POLICIE. Jako první s tímto nátěrem létal vrtulník Mi-2 B-2530.

police/helo1497.jpg (243982 bytes)Letové zkoušky Mi-2 B-2408 se stabilizovanou plošinou firmy Tadiran.

helo6198.jpg (493817 bytes) Mi-2 OK-DIO v dubnu 1992 v Popradě.

CSIAF 92 ve dnech 4.-5.9. v Bratislavě. Statickou ukázku doplňoval vrtulník číslo 5434 s pilotem kpt. I. Jandurou z Dobřany  helo4365.jpg (308205 bytes). Foto Petr Popelář.

Rozvodové řízení mělo za následek odlet vrtulníků Mi-2 3301, 4523, 4524, 5434, 7737, 7738, 7739, 8212, 8213, 8215, 8217, 8746, 8940, 8942, 8943 a 9426 a policejních: B-2950, 2909, B-2744, B-2406, B-2405 a B-2048 na Slovensko v roce 1992.

----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------

I. CIAF 93 v Hradci Králové 16.-17.7.1993. Mi-2 7741 z Prostějova(?) helo4369.jpg (379231 bytes). Foto Petr Popelář.

 helo4366.jpg (399624 bytes) Mi-2 8216 v září 1993 v Prostějově. Foto Petr Popelář.

helo4387.jpg (367244 bytes) Mi-2 0712 LZS v roce 1994 v Havlíčkově Brodě. Foto Petr Popelář.

helo4370.jpg (623514 bytes) Mi-2 4526 v září 1993 ve Kbelích. Foto Petr Popelář.

helo4368.jpg (329101 bytes) Mi-2 0718 v Dobřanech v červnu 1994. Foto Petr Popelář.

Mi-2 0717 ../mil/helo819.JPG (97816 bytes) a 4541 ../mil/helo820.JPG (29284 bytes) v září 1995 v Dobřanech.

K poslednímu letu Mi-2 ve službě u LS Policie došlo 27.5.1996.

90. léta police/helo85.JPG (117272 bytes), police/helo1639.jpg (42695 bytes), police/helo1012.jpg (95804 bytes), police/helo575.JPG (51622 bytes), police/helo876.JPG (58850 bytes).

90. léta helo379.jpg (59331 bytes), helo559.JPG (117421 bytes), helo1052.jpg (49291 bytes), helo1053.jpg (50124 bytes), helo839.JPG (38102 bytes), helo296.JPG (33853 bytes), , helo295.JPG (40340 bytes), helo312.jpg (22368 bytes), helo399.jpg (73555 bytes), helo807.JPG (39538 bytes),

90. léta mil/helo321.jpg (49489 bytes), mil/helo320.jpg (46655 bytes), mil/helo820.JPG (29284 bytes), mil/helo322.jpg (42678 bytes), mil/helo323.jpg (28364 bytes)mil/helo819.JPG (97816 bytes)mil/helo25.JPG (45010 bytes), mil/helo326.jpg (18182 bytes)

po roce 1999 helo1058.jpg (64523 bytes), helo970.jpg (59620 bytes)

po roce 1999 mil/helo816.jpg (61089 bytes)

Armáda prodala v září 2002 17 kusů Mi-2. Firma Vortex Service spol. s.r.o. zakoupila 12 vrtulníků, demontovala je v Tuřanech a prodala je do Ruska. Tam se plánuje jejich modernizace montáží motorů firmy Allison.

V civilu provoz Mi-2 pravděpodobně skončil v roce 2003. lzs/helo1632.jpg (60048 bytes), lzs/helo1627.jpg (60231 bytes). Poté u firmy DSA jen jako muzeální kus.

V Pardubicích se vytvořilo v březnu 2004 Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. s dvěma vrtulníky Mi-2 0711 a 0713.  Později i Mi-2 0709, 9427, 9428.

 

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet v září 1961, 1965 v Polsku

Motor :

2 x GTD-350 po 294 kW, GTD-350P po 330 kW

Rotor :

Pravotočivý o průměru 14,50 m , třílistý

Vrtulka :

Tlačná, dvoulistá

G / G max

2365 kg / 3550 kg

Osádka :

Pilot + 8 cestujících

Spotřeba :

240-300 l/hod JET A1-L

Použití :

Víceúčelový

LZS

Prostorný trup pro jednoho ležícího pacienta, dobrý přístup k pacientovi

Provoz :

Od roku 1972 k LO MV ČSSR do roku 1996. Seznam Mi-2.

 

Od roku 1974 Slov-air 

 

Od roku 1982 armáda. 

Odkazy:  KV 14/67, L+K 11,12,18/73, 10/76, 13/76, 7,9/92, 4/93, 12/95, 6,14/96, "Jedenapadesátý"