PZL-Swidnik Mi-2 Hoplite
04.11.2019
Křídla vlasti 1/1962
Vrtulníky Mi-2 přišly ve značném počtu 32 kusů ( hodně jich bylo předáno později jiným provozovatelům - 11 kusů armádě a 4 kusy Slov-airu) v roce 1972. Praktické přeškolení proběhlo ve Swidniku od 1.9.1972 s nalétáním 11 hodin. První let v službě LO FMV se uskutečnil 6.9.1972. Mi-2 nalétaly přes 37 000 hod a k vyřazení poslední došlo 27. 5. 1996. Podrobnosti.
Od roku 1974 zabezpečovaly vrtulníky SLOV-AIRu, podniku pre leteckú činnosť typu Mi-2 letecké práce pro zemědělství a lesní hospodářství, měření výstupního diagramu antén vysílačů, lety pro fotografování a filmování, kontrola linií vysokého napětí a teplovodů pomocí termovizní kamery.
Seriál Pan Tau, díl 32/33, Mi-2 OK-EIR.
Rok |
74 |
75 |
76 |
77 |
78 |
79 |
80 |
81 |
82 |
83 |
Mi-1/SM-2 |
2 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi-2 |
2 |
6 |
8 |
8 |
10 |
12 |
16 |
18 |
21 |
23 |
Pro geofyzikální průzkum se používal se vrtulník Mi-2 OK-EIP LO 102 Slov-airu s piloty Přádou a Polívkou. Vrtulník opatřený snímací televizní kamerou a magnetometrem vlečeným v dostatečné hloubce pod vrtulníkem umožňuje přesný záznam veškerých magnetických anomálií terénu a jejich vyznačení na mapě. Místo televizní kamery se ještě před nedávnem používala filmová kamera. Její provoz byl však nákladný, neboť bylo nutné zpracovávat značné množství filmů 36 mm. Televizní kamera ve spojení s telerecordingovým záznamem, který lze podle libosti vracet a později smazat, je dalším zlepšením práce vzdušných geologů.
V roce 1978 Petr Berkovič a Vladislav Olmr z oblastní správy radiokomunikací v Praze, střediska údržby mobilních retranslací, si podali zlepšovací návrh na zavedení pohyblivé služby s využitím vrtulníku při maratónském běhu, který se běžel na Strahově. Navrhli spolehlivou spojovací cestu televizního signálu z mobilního pozemního prostředku na vrtulník a z něj na pozemní přijímací bod, napojený na trasu k stabilnímu pozemnímu vysílači. Návrh se ověřil pomocí vrtulníku Mi-2 OK-FIQ Slov-airu poblíž Příbrami, kdy se našla optimální letová výška (600 m) a letový režim (rychlost 40-60 km/hod). Provozovat tuto službu začala LS FMV. Každoročně se tak zabezpečoval Závod míru na našem území. Pilotem byl mjr. Václav Vorlíček, technik Josef Jenšovský a operátor Petr Berkovič.
Za trnkovým keřem, 1980, Mi-2 B-2541 s pilotem Červíčkem filmaři přestříkaná do podoby OK-LYR (L+K 2/09)
V roce 1980 vrtulník Mi-2 operativně přepravil do nemocnice v Praze malého chlapce převáženého sanitkou, která však pro poruchu nemohla pokračovat v jízdě. V roce 1981 bylo zachráněno 5 dětí a 2 dospělí při povodních na Dobříšsku a na Vltavě.
V roce 1981 se uskutečnilo přeškolení vojenských pilotů instruktorů z Piešťan na vrtulníky Mi-2 u LS FMV. Armáda do roku 1990 převzala od LS FMV celkem11 kusů Mi-2.
Prvních sedm nových kusů (celkem bylo provozováno 50 kusů) vrtulníku Mi-2T armáda převzala ve Šwidniku 3.9.1982.
Dalších sedm nových kusů vrtulníku Mi-2T převzala ve Šwidniku v roce 1983.
V 80. letech přišly fotoverze vrtulníku Mi-2FM (B-2405, B-2406, později B-2530 a 2531).
V 80. letech se začala používat termovize, vrtulník se používal pro geofyzikální průzkum a osádky spolupracovaly s URNA.
V letecké škole Slov-airu v Holešově byla Mi-2 s dvojím řízením pro přeškolování pilotů.
Dalších šest nových kusů vrtulníku Mi-2T a čtyři bitevní vrtulníky Mi-2URP převzala ve Šwidniku v roce 1984.
Dalších pět nových kusů vrtulníku Mi-2RCh převzala ve Šwidniku v roce 1985. Vrtulníky byly vystrojeny dozimetrem DPD-68 (DP-3), poloautomatickým chemickým detektorem DPL-67 a sběračem vzorků zeminy a vody PChR-57.
Vojskové zkoušky vyzbrojených Mi-2URT v roce 1986. Vyzkoušela se střelba s kulomety, NŘS S-5 z raketometů MARS 2 a protitankovými řízenými střelami 9M14M Maljutka.
Úlet Mi-2 dne 4.3.1987 do Řezna.
V roce 1987 a 1988 přiletělo dalších 15 kusů ozbrojených vrtulníků Mi-2URN (už bez PTŘS).
Od 1.4.1987 se vrtulníky Mi-2 začaly používat na stanicích LZS.
8.10.1988 přiletělo 10 vrtulníků Mi-2 z PZL Swidnik pro 52. ltvpz a 1. ltvpz.
Mi-2 0715 v Praze - Park kultury a oddechu Julia Fučíka v červnu 1989(?). Foto Petr Popelář.
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Armáda převzala v roce 1990 od LS FMV poslední dva kusy vrtulníku Mi-2.
Od jara 1991 armáda upravila pro potřeby LZS tyto vrtulníky Mi-2URN 0712, 0714, 0715, 0717, 0718 se žlutým nátěrem a 0717 s 0718 s červeným nátěrem.
1. Memorial Air Show v Roudnici nad Labem 21.-23.6.1991 s účastí vrtulníku Mi-2 0242 z Prostějova(?) a Mi-2 0715 ze záchranky v Českých Budějovicích . Foto Petr Popelář.
Úprava Mi-2 firmami Intes.s.f. z Prahy a Inteco, s.r.o. ze Starého Města u Uherského Hradiště. Speciální přípravek pro uchycení kamerového systému Wescam, který slouží k pořizování mimořádně kvalitních záběrů z vrtulníků. Systém je vlastně gyroskopicky stabilizovanou plošinou, ovládanou z místa operátora na pravém sedadle vrtulníku. Z tohoto místa, bezpečně a nevystaven venkovním vlivům, je kameraman schopen pořídit ty nejatraktivnější záběry. Po USA a Kanadě je ČSFR další zemí, kde systém jako celek získal letové osvědčení. Letové ověřování proběhlo na letišti v Brně na vrtulníku Mi-2 OK-PIS s.p. Slov-air, závod Chrudim.
Od roku 1992 byly vrtulníky postupně opatřovány modrobílým nátěrem s bílými nápisy POLICIE. Jako první s tímto nátěrem létal vrtulník Mi-2 B-2530.
Letové zkoušky Mi-2 B-2408 se stabilizovanou plošinou firmy Tadiran.
Mi-2 OK-DIO v dubnu 1992 v Popradě.
CSIAF 92 ve dnech 4.-5.9. v Bratislavě. Statickou ukázku doplňoval vrtulník číslo 5434 s pilotem kpt. I. Jandurou z Dobřany . Foto Petr Popelář.
Rozvodové řízení mělo za následek odlet vrtulníků Mi-2 3301, 4523, 4524, 5434, 7737, 7738, 7739, 8212, 8213, 8215, 8217, 8746, 8940, 8942, 8943 a 9426 a policejních: B-2950, 2909, B-2744, B-2406, B-2405 a B-2048 na Slovensko v roce 1992.
----------- Vznik Česka k 1.1.1993. ----------
I. CIAF 93 v Hradci Králové 16.-17.7.1993. Mi-2 7741 z Prostějova(?) . Foto Petr Popelář.
Mi-2 8216 v září 1993 v Prostějově. Foto Petr Popelář.
Mi-2 0712 LZS v roce 1994 v Havlíčkově Brodě. Foto Petr Popelář.
Mi-2 4526 v září 1993 ve Kbelích. Foto Petr Popelář.
Mi-2 0718 v Dobřanech v červnu 1994. Foto Petr Popelář.
Mi-2 0717 a 4541 v září 1995 v Dobřanech.
K poslednímu letu Mi-2 ve službě u LS Policie došlo 27.5.1996.
90. léta , , , , , , , , , , ,
Armáda prodala v září 2002 17 kusů Mi-2. Firma Vortex Service spol. s.r.o. zakoupila 12 vrtulníků, demontovala je v Tuřanech a prodala je do Ruska. Tam se plánuje jejich modernizace montáží motorů firmy Allison.
V civilu provoz Mi-2 pravděpodobně skončil v roce 2003. , . Poté u firmy DSA jen jako muzeální kus.
V Pardubicích se vytvořilo v březnu 2004 Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s. p. s dvěma vrtulníky Mi-2 0711 a 0713. Později i Mi-2 0709, 9427, 9428.
Technické údaje:
Vývoj : |
První vzlet v září 1961, 1965 v Polsku |
Motor : |
2 x GTD-350 po 294 kW, GTD-350P po 330 kW |
Rotor : |
Pravotočivý o průměru 14,50 m , třílistý |
Vrtulka : |
Tlačná, dvoulistá |
G / G max |
2365 kg / 3550 kg |
Osádka : |
Pilot + 8 cestujících |
Spotřeba : |
240-300 l/hod JET A1-L |
Použití : |
Víceúčelový |
LZS |
Prostorný trup pro jednoho ležícího pacienta, dobrý přístup k pacientovi |
Provoz : |
Od roku 1972 k LO MV ČSSR do roku 1996. Seznam Mi-2. |
|
Od roku 1974 Slov-air |
|
Od roku 1982 armáda. |
Odkazy: