14. vrtulníková letka
20.10.2023
V Bechyni k 31.7.1974 došlo ke zrušení 40. spojovací letky VÚ 3980.
Z té vznikla nařízením NGŠ 002277 k 1.8.1974 nová 14. vrtulníková letka VÚ 5579. Ta byla přímo podřízena velitelství 10. LA. Přes toto velitelství byla řízena a jím byl zabezpečován její výcvik a provoz. Operačně však byla nadále podřízena velení 4. A v Písku.
Pozemní zabezpečení na letišti Bechyně zajišťovala 14. rota letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 6324.
Velitelem letky byl mjr. Miroslav Doležal. Zástupce mjr. Oldřich Bartoš. Letovod mjr. František Vintr. ZV ILS Vladimír Novotný, později kpt. Karel Cihelník. NŠ mjr. Karel Nadrchal, později kpt. Václav Cingaisl, později kpt. Ladislav Muzika. ZVP por. Milan Jablonický, později npor. Ladislav Kišš.
Dále sem přišel personál ze zrušené 4. spojovací letky v Písku a 15. vrtulníkové letky v Českých Budějovicích.
Piloti - Oldřich Bartoš, Tibor Bednár, Andrej Biačko, Brázdovič, Prokop Dolejší, Miroslav Doležal, Martin Domanovský, Drábek, Ivan Giertli, Ladislav Hajdů, Horáček, Ján Hornák, Marcel Hrnčár, Miloslav Hrubant, Ján Humeník, Ladislav Chýský, Jan Kadrnožka, Bohuslav Karkošiak, Jan Kvarda, Jindřich Kremsa, Lenert, Bedřich Liška, Lukeš, Jozef Maté, Antonín Mencl, Vladimír Mišina, Miroslav Navrátil, Zdeněk Novák, Roman Novotný, Michal Novoveský, Josef Pecko, Martin Pecůch, Dalibor Peršín, Jan Průša, Jiří Rajda, Rendla, Vojtěch Sekanina, Miloslav Skala, Zdeněk Skalický, Julius Szabo, Jiří Šašek, Jiří Šmída, Karel Tichava, Otakar Tlamicha, Štefan Tóth, Zdeněk Umlauf, František Vintr, Václav Vokáč, Miroslav Votřel, Karel Wiecek, Závěta, Petr Zeleňák, Ivan Žemla, ..
Palubní technici - Jiří Hršel, Ladislav Káva, Rudolf Kodad, Jaroslav Kolář, Jaroslav Kunz, Zdeněk Mareš, Jan Morkes, Zdeněk Pekař, Vladimír Peško, Zdeněk Pixa, Jaroslav Pluner, Vladimír Šenkýř, Jaroslav Tvrdý, Zbyněk Vostřák, Otto Waldhaus, ...
Letka měla čtyři roje vrtulníků Mi-4 a celkem až 16 strojů. K letce přišly vyzbrojené verze Mi-4B, vyzbrojené raketomety UB-16-57U, tak i RB-130-4.
Mi-4 "0542", "1139", "1152", "1499" ?, "1547" ?, "1552", "2542" ?, "4143", "4152", "5139", "6528", "7129", "7529", "8104" ?, "8141", "8541" ?, "9152" ?, "9552", ..
6.1.1978 |
Mi-4 "7129" |
kpt. Peršín Dalibor |
? |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Závada vysílače tlaku oleje. |
.
12.1.1978 |
Mi-4 "4139" |
mjr. Vintr František |
Bechyně |
V mraku na OSP vysazení ARK-5. Spálená pojistka. |
Velitel letky se stal od června 1978 mjr. Skala.
19.7.1978 |
Mi-4B "9552" |
npor. Domanovský Martin, FrantišekWinter, Vojtěch Zámečník |
Trnava, okr. Třebíč |
Třesení. Dým z výfuku. Přistání do terénu. Prasknutí hlavy 5. válce motoru. |
Po odstranění závady dne 22.7.1978 byl osádkou Martin Domanovský, Antonín Mencl a palubní technik Ján Kulich vykonán zálet po opravě a přelet do Bechyně.
27.7.1978 před Mi-4 "4143" stojí technici a palubní technici. Zleva Landa Zdeněk, Písař Pavel, Vostřák Zbyněk, Mareš Zdeněk, Morkes Jan, Pekař Zdeněk a Vyhlídal Miroslav.
Spodní řada Šenkýř Vladimír, Trnka Mikuláš, Monsberger Ivan, Petrovský Michal, Fulín Milan a Kušina Václav.
31.7.1978 |
Mi-4B "9152" |
Skala Miloslav, |
Okřížky, okr. Třebíč |
Zaolejování trupu. Netěsnost zátky plnícího hrdla oleje. |
.
18.8.1978 |
Mi-4B "8141" |
mjr. Skala Miloslav, |
? |
Nepravidelný chod motoru. Zaolejované a opálené svíčky PAL. |
.
19.10.1978 |
Mi-4B "9152" |
por. Rajda Jiří |
? |
Dým. Unikání oleje na výfukový kolektor. Rozdrcení ložiska vahadla výfukového ventilu 1. válce. |
Úplně
vlevo rtm. Bartoloměj Švéda a ten v uniformě s pistolí/ ten den zřejmě dozorčí
útvaru/ náčelník skupiny M+D ppor. Bohumil Vávrů.
?, mjr.
Pelčák a mjr. Skala. Kdy?
24.4.1979 |
Mi-4B "1139" |
mjr. Mencl Antonín |
? |
Pokles tlaku oleje v reduktoru. Netěsnost v přenosu tlaku. |
Cvičení z letiště Čápův dvůr u Tábora. Střelby v Jincích.
20.7.1979 19.30 hod. |
Mi-4B "9552" |
Martin Domanovský, Václav Vokáč a Jaroslav Tvrdý |
Doňov |
Vibrace. Bílý kouř z výfuku. Přistání do terénu. Propálení stěny pístu 12. válce. |
Vrtulník byl přetažen po vlastní ose do Bechyně dne 22.7.1979 a o půl jedné jsme dorazili na letiště, se svěšenými listy nosného rotoru a ocasní vrtulky.
12.10.1979 |
Mi-4B "5139" |
npor. Domanovský Martin |
Bechyně |
Pokles tlaku oleje motoru na 0. Přistání. |
.
24.5.1980 |
Mi-4B "4143" |
npor. Domanovský Martin |
Bechyně |
Kolísání tlaku oleje v motoru. Prodřený potenciometr. |
Počátkem října 1980 odchází mjr. Jan Kvarda k diviznímu roji.
3.12.1980 |
Mi-4 "1152" |
npor. Domanovský Martin |
Bechyně |
Zápach oleje v kabině. Dým z motoru při visení. Přistání. Únik oleje. |
V prosinci 1980 Operace Krkonoše.
12.2.1981 |
Mi-4B "5139" |
kpt. Karkošiak Bohuslav |
Bechyně |
Závada GIK-1. |
.
12.2.1981 |
Mi-4B "4143" |
kpt. Průša Jan |
Bechyně |
Náhlý pokles tlaku oleje v reduktoru. Závada vysílače tlaku oleje. |
.
25.2.1981 |
Mi-4B "4143" |
npor. Tóth Štefan, ?, ? |
250 m JZ Boletic |
Silná rána a třesení. Přistání do terénu. Prasknutí vzpěry reduktorového lože. |
.
20.5.1981 |
Mi-4B "5139" |
npor. Hrnčár Marcel |
Bechyně |
Třesení motoru na okruhu. Vadný vysokonapěťový kabel k 3. válci. |
.
2.6.1981 |
Mi-4B "4152" |
mjr. Zeleňák Petr |
VVP Boletice |
Ztráta spojení v pohraničním pásmu. |
.
10.6.1981 |
Mi-4B "7129" |
kpt. Domanovský Martin, npor. Hrnčár, por. Peško |
Bechyně |
Nepravidelný chod motoru. Plamen z pravého výfuku. Chybná činnost magneta, svíček, vysokonapěťových kabelů a izolační průchodky. |
.
21.8.1981 |
Mi-4B "5139" |
por. Novotný Roman |
Bechyně |
Rána v prostoru motoru. Nepracovali válce č. 2 a 6. Proražená izolační průchodka mezi rampou a vysokonapěťovým kabelem. |
V roce 1981 jsou někteří mladší piloti a technici vybráni na přeškolení na Mi-24 do Prostějova.
Část příslušníků letky odešla koncem roku 1983 do Prešova, kde bylo provedeno jejich přeškolení na vrtulník Mi-8. Vybraní piloti v březnu 1984 prováděli praktický výcvik v Prostějově.
Několik příslušníků letky (Brázdovič, Domanovský, ..) jako instruktoři Mi-4 odešlo do Piešťan.
První vrtulníky Mi-8 přilétly do Bechyně počátkem roku 1984. Jednalo se o Mi-8PPA ("2520", "2522", "2523" později přeznačené na "7520", "7522", "7523"), které byly po generální opravě v Kaunasu a byly určeny k vedení radioelektronického boje. Jeden vrtulník Mi-9 "0001" z Ulan Ude. (Přelet sovětské osádce trval 45 hodin). Ten byl určen jako velitelské stanoviště pro velitele ZVO. Tato technika podléhala nejpřísnějšímu utajení. Nedlouho poté letka dostala i čtyři stroje ve verzi Mi-8T.
Vrtulník Mi-8T "1632" který byl přestavěn v Letecké opravovně Trenčín na Mi-8T Velín - zástavba vzdušného místa velení. Speciální zástavba se kompletně do vrtulníku nasunovala zezadu (princip kontejneru). V roce 1984-85 vojskové zkoušky v Bechyni. Pro vysokou poruchovost nebyla tato zástavba přijata do výzbroje. L+K 8/22
Do těchto vrtulníků bylo vestavěno i chemické průzkumné vybavení.
Letka se zúčastnila v září 1984 spojeneckého cvičení Štít 84.
V září 1984 byl letce předána Mi-8T "0610" od 51. vrp z Prostějova.
Provoz vrtulníků u dvou rojů
byl utlumován. Vrtulník Mi-4 "9147" byl převezen na letiště Čápův dvůr u
Tábora
a vrtulník Mi-4 ? byl převezen na letiště v Soběslavi.
V červnu 1985 se stal novým velitelem pplk. Prokop Dolejší.
V létě do Bechyně přichází Roman Míka.
24.9.1985 |
Mi-8 "0610" |
Umlauf, Tichava, Mareš |
Bechyně |
Převrácení při otáčení na stojánce. Podrobnosti. |
K 31.10.1985 je 14. vrtulníková letka zrušena. Z ní vzniká nová 31. smíšená letka velení a průzkumu (31. smltvpz).
Odkazy: Jiří Havel - O létání v Bechyni (2002)