Úlet 4.3.1987

03.03.2021

Velitel 19. vrtulníkového odřadu Milan Komárek a pilot 20. vrtulníkového odřadu Robert Goryl už měli dost komunistických keců a tak se rozhodli ulétnout na svobodu. Využili k tomu 4.3.1987 plánovaný navigační let ve výšce 50 metrů po trati Starý Plzenec - Nepomuk - Závlekov - Staňkov - Milíkov během letového dne 1. letky velení a průzkumu na letišti Dobřany.

Po vzletu ohlásili Starý Plzenec, dále Nepomuk, Závlekov a poté si to zamířili přes Všerubský průsmyk v malé výšce do Bavor. Hranici přelétli v prostoru obce Fürth im Wald ve 13.48 hod. Po překonání státní hranice vystoupali do výšky 500 m a pokračovali do vnitrozemí. Nic se nedělo. Ještě ohlásili pro zmatení řídícího létání otočný bod Staňkov. U obce Kager poblíž Řezna se rozhodli přistát u vysílače, protože jinde byla mlha. Přišel se na ně podívat udivený příslušník Bundeswehru. 

Časosběrný záznam událostí dle interního dokumentu BGS z velitelství GSK Süd v Mnichově a odkaz na mapu s místy zachycení v průběhu letu - pozorování ze země, resp. radarové kontroly...

, , anténa pro radiostanici R-123 , R-123 ,. Zdroj.

A pak už jen čekali až si pro ně přijedou Američani z pobočky CIA v Mnichově. Redcatcher pilot Greg Fuchs později přistál vedle Mi-2. Dnes se chlubí fotkou, na které stojí vedle Mi-2 s čs. helmou na hlavě.

Když se vrtulník Mi-2RCh "9429" odmlčel, na řídící věži v Dobřanech se objevily první obavy, ovšem skutečná příčina rádiového klidu nikoho ani ve snu nenapadla. Nedlouho poté velitelské stanoviště oznámilo hlášení pohraniční hlásky o přeletu Mi-2 do zahraničí. Definitivní jistotu poskytla až odpověď orgánů řízení letového provozu ve Frankfurtu, které na dotaz oznámily přistání čs. vojenského vrtulníku Mi-2 poblíž Regensburgu v 15.10 hod. Poté v 16.45 hod. zprávu potvrdila německá tisková agentura MPA s tím, že oba piloti jsou v pořádku a požádali o politický azyl. Přes snahy čs. strany o setkání oba odmítli jakákoli jednání s čs. orgány. 

Na sousedním letišti v Plzni probíhal letový den 11. vrtulníkového pluku, když náhle byla poslána jedna Mi-17 s posádkou Skala, Urie, Dvorník ke Staňkovu k průzkumu, zda někde na zemi nestojí Mi-2. Nic nenašla.

V německé televizi ve zprávách 6.3.1987 byla vidět Mi-2 bez listů nosného rotoru v podvěsu pod vrtulníkem CH-53B přepravována do Manchingenu u Ingolstadtu. Protože byl vrtulník přepravou mírně poškozen, nebyl zpět přelétnut.

, .

Velitel 1. letky velení a průzkumu v Dobřanech pplk. Antonín Kubeš byl převelen ke 3. letce 11. vrp v Plzni. Místo něj nastoupil pplk. Jan Petřek. Zástupce velitele letky Jan Strašifták byl převelen do Havlíčkova Brodu. Politruk ZVP Muszyka odešel do Brna.

V Plzni u 11. vrp byl okamžitě vyhozen od létání pilot Mi-24 Dalajka, který si vzal za ženu sestru Komárka. Ten se musel sbalit a přestěhovat ke stavebnímu praporu na druhý konec letiště. Na shromáždění plk. Skala pronesl plamennou řeč o "dýce v zádech". Oficiální rozbor úletu označil finanční problémy důstojníků za motiv dezerce.

Vyšetřovatelé úletu byli v prostorech letky na letišti v Dobřanech šokováni chováním mladých rotmistrů. Rtm. Jirman měl vztek, že ho piloti nevzali s sebou a to ventiloval veřejně na chodbě letky.

Na diskotéce ve Slávii na Náměstí republiky v Plzni někteří příslušníci vojenského leteckého personálu připíjeli na zdraví Milana Komárka a Roberta Goryla. Mladí měli škodolibou radost, jak to komoušům zkřivilo úsměv.

Foto z filmu Discopříběh (1987).

Pro mašinu do NSR v pátek 13.3.1987 jela hromada lidí ale nakonec mašinu rozebírali pouze technici Miroslav Sluka a Vávra. Velitelem skupiny byl plk. Drábek z MNO. 

Z knihy Jiřího Valenty "S vrtulí na srdci" Zlínek 1999. To je počteníčko! Jak se zasloužilí komouši vztekaj.

, , .

V nepřítomnosti dostali u táborského vyššího vojenského soudu 13 a 14 let za dezerci. Komunisti z nich udělali obyčejné kriminálníky, kteří prý dlužili peníze svým kamarádům.

 

Mail od pana Komárka, srpen 1999.

Letal jsem s postou pro jednu firmu z Los Angeles s letadly typu Piper Chieftain and Beech 99. Tuto praci jsem delal pet let od roku 1990 az do roku 1995 kdy jsem pak dostal moznost jit do skoly na Learjet 35. Po ukonceni skoly jsem zacal letat charter pro SP Aviation, ale firma za moc nestala a tak jsem po pul roce odesel k ACM Aviation v San Jose, kde letam dodnes. Zacal jsem tam zhruba před tremi roky jako cpt. na LR-36 a za 4 mesice na to jsem byl ve skole na Falcon 900B. Stridave jsem tedy letal obe letadla - dokonce jsme byli minuly rok v rijnu s tim Falconem v Praze na Ruzyni. Jelikoz ACM se nezabyva charterem, ale je to manazerska firma manazuje asi 16 letadel pro ruzne firmu jako napr. Nescape, Apple, Cisco Systems apod. Ja letam posledni rok vyhradne pro Cisco Systems na Falconu 2000. Nyni jsem se vratil z Aljasky, kde jsme tyden rybarili a srpen a zari stravim letanim do Skotska, Irska, Svycarska a jizni Ameriky. Na Novy Rok se chystame do Singapuru. O Robertovi uz jsem dlouho neslysel - rozkmotrili jsme se asi pred dvema roky a navic se pry pred rokem odstehoval do Reno a tak o nem nevim nic. Do Ceska se vratit nehodlam - uz jsem si zvykl tady. Jinak kdyz se vracim zpatky do CR vzdy se vidim s Venou Babickym, Karlem Milcem a nasimi nasledovniky. Zatim ahoj and keep the blue side up. Milan

Goryl pracuje u stavební firmy v San Franciscu Concorde a chodí na pivo k panu Šedivému.

 

Odkaz: L+K 15, 16/02