Mil Mi-8MTV Hip-H (exportní označení Mi-17) , Mi-17Z-2

05.05.2017

Přebírání Mi-17 v Kazani v roce 1984.

První tři Mi-17 (celkem zakoupeno 50 kusů) přiletěly se sovětskými piloty a továrními techniky v říjnu 1984 nejdříve do Plzně k 11. vrtulníkové letce.

První zálet Mi-17 v ČSSR byl uskutečněn 18.10.1984 s posádkou Vašin, Bykov, Lapák a Kaminskij.

Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1986.

Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1988.

Přebírání Mi-17 v Kazani pohledem Zdeňka Dvorníka v roce 1989.

V roce 1989 se zkoušelo použití raketometů RM-122 po 4 NŘS S-13 (Grad L) na vrtulníku Mi-17.

80. léta helo1000.JPG (12719 bytes)

Od 1.5.1990 51. vrp začal provádět sekundární lety LZS s vrtulníky Mi-17 z Prostějova.

Do Dobřan přišly dva vrtulníky Mi-17Z-2 pro radiotechnický průzkum.

Střední skupina sovětských vojsk opustila vrtulníkové základny v Hradčanech, Mladé, Olomouci a na Sliači v roce 1990 až 1991 i s vrtulníky Mi-8MTV.

První účast Mi-17 a Mi-24 na západě na leteckém dnu v Payerne - Švýcarsko 4.9.1991.

Během roku 1991 byly všechny Mi-17 v rámci vídeňských dohod postupně "odzbrojeny" odstraněním zbraňových nosníků se závěsníky a demontáží elektrické kabeláže výzbroje.

V roce 1992 stabilizovanou plošinu pro kameru a televizní zařízení s možností záznamu nebo přímého přenosu do pozemní monitorové jednotky předváděla v ČSFR izraelská firma Tadiran. Komplety MKD 400 a MKD 600 jsou určeny pro armádní nebo policejní použití. LOK realizoval zástavbu MKD 600 do vrtulníku Mi-17 0809 Pohled v únoru 1992. Další zástavby byly realizovány do vrtulníků Mi-17 0843 (pro ASR), 0810 a 0805.

25.9.1992 v tisku proběhla zpráva o pokusu vyvézt dva vrtulníky Mi-17 do embargovaného Chorvatska. Pět vrtulníků Mi-17 dovezla firma Ikona Frýdlant v Čechách. Přelet měla zabezpečit firma Agroplast.

 Mi-17Z-2 helo584.JPG (60481 bytes) , helo900.JPG (30517 bytes), helo1516.jpg (48144 bytes), helo1515.jpg (47980 bytes), helo1517.jpg (83079 bytes), helo1514.jpg (44644 bytes) v Československu.

Rozvodové řízení mělo za následek odlet vrtulníků Mi-17 0807 Z2, 0808 Z2, 0812, 0817, 0820, 0821, 0823, 0824, 0826, 0827, 0841, 0842, 0843 Pohled, 0844, 0845, 0846, 0847 na Slovensko v roce 1992.

../helo1807.jpg (41445 bytes)„Arafatka“ – vrtulník Mi-17 5315, který jsme přestavěli, zalétali a testovali v LOK původně pro Pakistán, ale nakonec jej a dva podobné koupil Jásir Arafat. 7. května 1995 přelétl na ruzyňské letiště s imatrikulací LI19265. Dva vrtulníky byly zničeny izraelskými vrtulníky 3.12.2001 v Gaze. Další dva byly mimo provoz. 

Zálety Mi-17 na Sri Lance panem Dvorníkem. SRI LANKA poprvé. Prosinec 1995.

SRI LANKA podruhé. Červen 1996.

23. 8. 1996 začalo první bojové nasazení vrtulníků Armády ČR v rámci mise IFOR. Dvě Mi-17 se třemi posádkami pod velením pplk. Dočekala odletěly do Bosaňské Krupy. IFOR-SFOR.

U střediska SAR v Dobřanech sloužil vrtulník Mi-17.

LOK modifikoval Mi-17 pro SFOR a SOR.

Modernizace avioniky Mi-17 pro SFOR firmou ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ, a. s. Celkem bylo modifikováno: 0802, 0828, 0834, 0836, 0837, 0838 a 0848.

Modernizace avioniky Mi-17 pro SOR firmou ČESKÁ LETECKÁ SERVISNÍ, a. s. Celkem bylo modifikováno: 0816, 0819, 0825, 0832  0835.

Poprvé s NATO. Ve dnech 8. až 22.3.1999 se v severní Itálii uskutečnilo cvičení NATO ADVENTURE EXCHANGE 99. Tohoto víceméně štábního cvičení se v době od 11. do 22.3. zúčastnila i dvojice vrtulníků Mi-17 z budované jednotky sil okamžité reakce (SOR), která se připravuje na základně vrtulníkového letectva v Přerově. Díky historickému datu 12.3.1999, kdy Česká republika vstoupila do NATO, se tak účastníci cvičení pod velením mjr. Jaroslava Brauna de fakto stali prvními příslušníky AČR, kteří se účastnili podobného zaměstnání.

90. léta helo871.JPG (24724 bytes)helo324.jpg (47894 bytes), helo912.JPG (33855 bytes), helo26.JPG (46247 bytes)helo325.jpg (43411 bytes), helo120.jpg (81058 bytes). Video.

Dnem 1.1.2000 byl vyčleněn do Sil okamžité reakce (SOR) roj vrtulníků Mi-17. Příspěvek do misí NATO byly 4 vrtulníky Mi-17 s dobou pohotovosti k nasazení 60 dnů a do vzdálenosti místa nasazení 400 km od teritoria Česka.

14.12.2001 odlétly Mi-17 z Bosny domů do Přerova.

po roce 1999 helo1081.jpg (146402 bytes)

Státní podnik LOK odkoupil vrtulníky Mi-17 0801, 0804, 0806, 0810, 0813 a 0815. Přeprava z Přerova ve dnech 8.-14.1.2002.

V noci z 11.11.2002 na 12.11. se nakládaly do An-124 Volga Dněpr na Ruzyni dvě české Mi-17, které stály dlouho odstaveny v LOK Kbely. A to konkrétně stroje 0806 a 0813 (výr. č. 108M06 a 108M13) původně z Přerova. Oba byly v šedé barvě a dostaly provizorní registrace 3C-QSD a QSI, což je Rovníková Guinea, avšak oba jsou prodány na Island, kam je An-124 odvezla. 9.12.2002 byla naložena 0810 jako 3C-QSF, 12.12. byla naložena 0804 jako 3C-QSG a 19.12. byly naloženy 0801 jako 3C-QSE a 0815 jako 3C-QSH. Zakoupila je armáda USA pro tajné služby.

Dva vrtulníky Mi-17 přerovské vrtulníkové jednotky odletěly 13.4.2005 do mise Althea v Bosně a Hercegovině na Balkán. Vrátily se ve středu 14.12.2005.

Od dubna 2005 přeškolování na nové Mi-171Š.

4.4.2007 česká vláda schválila, že Afghánistánu daruje 12 nepotřebných bojových a dopravních vrtulníků, které se nyní opravují a modernizují v LOM PRAHA s. p. Českou republiku o to loni požádali spojenci z NATO. Tato opatření si vyžádají několik stovek milionů korun, avšak veškeré náklady má uhradit NATO. Jedná se o 6 dopravních vrtulníků Mi-17 a 6 bojových vrtulníků Mi-24. První vrtulník by afghánská armáda měla od nás převzít již letos v září. Česká armáda vrtulníky určené pro Afghánistán vyřadila z výzbroje, protože v rámci splácení ruského dluhu získala modernější stroje, přičemž poslední tři vrtulníky převzala v lednu 2006. Finance.

Mi-17 0814, 0818 z výzbroje AČR byly exportovány do Angolyhelo3704.jpg (154253 bytes), 2.6.2007 helo3727.jpg (168474 bytes).

helo3784.jpg (71461 bytes)20.8.2007 se o stavu programu generálních oprav a modernizace vrtulníků Mi-17 a Mi-24 pro afghánskou armádu do státního podniku LOM PRAHA přijel osobně přesvědčit velvyslanec USA v České republice Richard Graber. Šest starších transportních strojů Mi-17 a stejný počet bitevních vrtulníků Mi-24 Česká republika darovala afghánské vládě a Severoatlantická aliance program úprav financuje. První kompletně zgenerálkovaný vrtulník opatřený i novými prvky avioniky by měl být slavnostně předán v březnu příštího roku. www.army.cz  

helo3726.jpg (166148 bytes) První vrtulník darovaný armádou ČR Afghánskému letectvu před dokončením opravy v LOM Praha v srpnu 2007. Výrobní číslo 108M16, bývalý 0816 Czech Air Force. Foto Tomáš Potecký www.planes.cz  4.9.2007 provedl zálet po generální opravě první ze šesti vrtulníků Mi-17 (571) určených pro afghánskou armádu. Jde o bývalý český stroj č. 0816.

Česká armáda 21.11.2007  předala představitelům Afghánistánu první tři kusy vrtulníku Mi-17. Všech 12 darovaných vrtulníků v účetní hodnotě asi 612 milionů korun prochází generálními opravami, které hradí severoatlantická aliance v ceně přibližně 650 milionů korun. Podle ředitele firmy Jindřicha Plocha byly vrtulníky obohaceny mimo jiné o vnější ochranu, pancéřování nebo neprůstřelnou podlahu. Poslední stroje by měly být do Afghánistánu dodány do poloviny roku 2009.

Únor 2008 a Mi-17 0803 helo3835.jpg (105950 bytes).

Koncem měsíce června 2008 se v Afghánistánu v rámci poskytnutí daru Afghánské národní armádě uskutečnilo předání dalších tři kusů vrtulníků Mi-17. Tým odborníků podniku LOM PRAHA s. p. provedl za náročných klimatických podmínek montáž strojů, jejich zkoušky a zalétání. Veškeré úkony spojené s předáním vrtulníků proběhly bez problémů.

 

 

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet 1976

Motor :

2 x Isotov TV3-117 MT po 1434-29 kW

Rotor :

Pravotočivý o průměru 21 m, pětilistý

Vrtulka :

Tažná, třílistá

G / G max

7300 kg / 13000 kg

Osádka :

2 piloti + (palubní technik) + 24 cestujících

Spotřeba :

900 l/hod JET A1-L

Použití :

Transportní s nosností až 5 000 kg, Mi-17 pro SFOR, Mi-17Z-2 - radiotechnický průzkum, 

Provoz :

Od roku 1985. Koupeno 50 vrtulníků. Seznam.

Vlastnosti :

Mimořádně úspěšný vrtulník.

Odkazy: L+K 85, 17/87, 1,2,3/91, 15/93, 14/97, 21/98, 19/98, Mi-17Z-2 12/93, "Jedenapadesátý", ATM 12/98, Nová kamufláž Mi-17 0830.