11.12.2024
Proběhlo přeškolení techniků a létajícího personálu na vrtulníky Mi-24 ve Frunze SSSR, dnes Pišpek v Kirgizstánu v roce 1978.
Do Prostějova k 51. vrp přilétly první Mi-24D ("4009", "4010", "4011" a "4012") dne 24.8.1978. Cena vrtulníku Mi-24D (rok 1977) 37 940 000 Kčs.
Létání se začalo se sovětskými instruktory mjr. Jesaulenkem a npor. Grišinem. V říjnu 1979 už první střelby PTŘS Falanga.
Od roku 1979 dodávky vylepšených masek MV-Mi 8. ATM 11/23
9.5.1980 se zúčastnily skupiny vrtulníků Mi-8 pod vedením mjr. Šedka a vrtulníků Mi-24 pod velením mjr. Dvorníka vojenské přehlídky v Praze na Letné.
V srpnu 1982 se na letišti Plzeň poprvé objevily vrtulníky Mi-24D v rámci odloučené 4. letky 51. vrp.
3.9.1982 přiletěly ze SSSR poslední kusy Mi-24D. Celkem dodáno 28 kusů.
K 1.12.1984 vrtulníky Mi-24D od 11. vrlt
Plzeň, začali
sloužit u PVOS z ploch Zhůří na Šumavě (později Kříženec u Plané u
Mariánských Lázní), kde zakročovaly nejčastěji proti vrtulníkům OH-58C Kiowa a AH-1S
Cobra americké 2. vrtulníkové brigády Redcatchers a SA 318C Alouette II. (Astazou)
Bundesgrenzschützu. Proti Rakousku vrtulníky od 51. vrp startovaly z plochy u
Moravských Budějovic (později Božice a Malacky). Hotovost se držela až do
31.12.1996. Vrtulníky u
PVOS
V dubnu 1985 se v Plzni rozšířila 11. vrtulníkové letka na 11. vrtulníkový pluk s prvním velitelem plk. Skalou.
V říjnu 1985 přišly dva kusy Mi-24DU.
Do Plzně k 11. vrp přicházely už nové Mi-24V. První kusy přiletěly 21.12.1985. Cena vrtulníku Mi-24V (rok 1984) 41 440 000 Kčs.
V srpnu 1986 se uskutečnily první střelby PTŘS Šturm z vrtulníků Mi-24V 1. bitevní letky 11. vrp na střelnici ve VVP Doupov v rámci zkušebního cvičení MNO.
V červenci 1987 se uskutečnily první střelby PTŘS Šturm z Mi-24V na střelnici v Jincích.
Poslední kusy Mi-24V přiletěly 6.3.1989. Celkem bylo dodáno 31 kusů. Jeden stroj se zřítil při předávacím letu.
V roce 1989 se zkoušelo použití raketometů RM-122 po 4 NŘS S-13 (Grad L) z vrtulníku Mi-24V na střelnici v Malackách. Podrobnosti.
Sovětská armáda měla u nás navíc Mi-24P Hind-F s kanonem GŠ-30K (9-A-623K) místo kulometu JakB 12,7 (9-A-624), Mi-24RChR Hind-G1 pro radiační a chemický průzkum a Mi-24K Hind-G2 pro řízení dělostřelecké palby.
80. léta Mi-24P ,
,
,
,
Mi-24RChR
,
,
Mi-24K
,
.
Střední skupina sovětských vojsk opustila vrtulníkové základny v Hradčanech, Mladé, Olomouci a na Sliači v roce 1990 až 1991 i s vrtulníky Mi-24.
Mi-24D "4011" a
Mi-24D "4010" v září 1990 v Prostějově. Foto
Petr Popelář.
První účast Mi-24 na západě na leteckém dnu v Payerne - Švýcarsko 4.9.1991.
V květnu 1992 zahájil svým prvním veřejným vystoupením svoji činnost plzeňský ukázkový tým pěti vrtulníků Mi-24V, přezdívaný jako "Display box".
Rozvodové řízení mělo za následek odlet vrtulníků Mi-24 na Slovensko v roce 1992. Od 11. vrp na letišti Dobřany: Mi-24V "0704", "0707", "0708", "0786", "0787", "0813", "0814", "0832", "0833", "0927", Mi-24DU "6040". Od 51. vrp Prostějov: Mi-24D "0100", "0101", "0149", "0150", "0215", "0222", "0223", "4009".
Na konci roku 1994 se přestěhoval 11. vrp z letiště Dobřany a 51. vrp z letiště Prostějov na letiště Přerov, kde vznikla 1.12.1994 33. základna vrtulníkového letectva s velitelem plk. Čajkou. Základna patřila pod 3. sbor TL. V Dobřanech zůstal 6. hotovostní roj Mi-24V s velitelem mjr. Schejbalem.
,
,
,
Mi-24 bez křídel zkoušel zkušební pilot plk. Ing. Zdeněk
Dvorník 17.12.1995. Byla to záležitost pro Aloize Rösnera LOK s. p.
Dnem 1.1.1997 byl reorganizován systém obrany vzdušného prostoru a tak stíhací Mi-24 v Dobřanech a Přerově skončily.
Armáda nakoupila staré listy nosných rotorů pro vrtulníky Mi-24 se zfalšovanými výrobními čísly.
90. léta Mi-24D ,
,
,
,
,
,
,
Mi-24V
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
Mi-24DU
,
.
Plánovala se modernizace vrtulníků Mi-24.
V červnu 2000 uspořádala přerovská 331. letka bitevních vrtulníků svůj první mini tiger meet a cvičení Tiger Eye, čímž splnila poslední podmínky pro udělení plného členství v asociaci tygřích letek NATO Tiger Association.
V březnu 2002 provoz Mi-24V "0835" vybavené chladiči výstupních plynů EVU.
Vítězství na Tiger Meet 2002.
Armáda ČR získala 27.1.2003 z Ruska první tři bitevní vrtulníky Mi-24V (ev. č. "7353", "7354" a "7355"), dodané v rámci deblokace zbývajícího ruského dluhu. Na 33. zVrL "Edvarda Beneše" v Přerově-Bochoři přistál ruský transportní letoun An-124 Ruslan, v jehož útrobách byly v rozloženém stavu tři vrtulníky Mi-24V. Všechny dodané stroje jsou opatřeny novou standardní zeleno-šedou "NATO" kamufláží a výsostnými znaky v provedení low-vis. Podrobnosti.
Zbývající čtyři vrtulníky Mi-24V/Mi-35 (ev. č. "0981", "7356", "7357", "7358") byly dodány 14.7.2003.
Armáda odprodala v
roce 2003 sedm
vrtulníků Mi-24D firmě LD Aviation Prague.
Provoz vrtulníků Mi-24D u AČR byl ukončen ke dni 31.12.2003. Poslední let 10.12.2003.
Vrtulníky nalétaly v letech 1993 až 2004 včetně přibližně 27 000 letových hodin a vyskytlo se 65 technických závad.
Česká armáda získá od Ruska 26 vrtulníků v hodnotě 4,7 miliardy korun. Vrtulníky Rusko dodá v rámci deblokace svého dluhu vůči ČR. Potřebné smlouvy o dodání strojů podepsaly obě strany 16.9.2004. Česká strana dle podepsaných smluv do konce roku 2006 získá 16 kusů vrtulníků Mi-171Š a 10 kusů vrtulníků Mi-35 v celkové hodnotě 184 miliónů dolarů. Za českou stanu smlouvu podepsal státní podnik LOM Praha a za ruskou stranu firma FGUP Rosoboronexport.
13.4.2005 přistál v Pardubicích An-124 Ruslan se třemi novými vrtulníky Mi-35. Na jejich montáž a zalétání ruskými specialisty v České republice dále navázala celková kontrola dodávky vrtulníků a jejich přejímka odbornou kontrolní komisí Armády České republiky, včetně kontrolních záletů českými osádkami. Po úspěšném ukončení závěrečné kontroly byly jednotlivým vrtulníkům vydána tzv. osvědčení o jakosti a kompletnosti a došlo k podepsání předávacích protokolů. V pátek 13.5.2005 armáda převzala tři vrtulníky Mi-35 ("7630", "3361" a "3362"), které přeletěly ze Kbel do Přerova.
5.9.2005 přistálo na letišti v Pardubicích letadlo An-124 Ruslan s dalšími čtyřmi vrtulníky Mi-35 (ev. č. "3365", "3366", ?, ?) 3.10. přeletěly do Přerova.
17.1.2006 přistálo na letišti v Pardubicích letadlo An-124 Ruslan s posledními třemi vrtulníky Mi-35 (ev. č. "3370", ?, ?). Na letišti v Pardubicích budou vrtulníky zkompletovány a projdou kontrolními zálety. Po přeletu Mi-35 na letiště Praha-Kbely bude zahájeno předávání vrtulníkům Vzdušným silám AČR. Do Přerova přelétly 20. a 22.2.2006.
4.4.2007 česká vláda schválila, že Afghánistánu daruje 12 nepotřebných bojových a dopravních vrtulníků, které se nyní opravují a modernizují v LOM PRAHA s. p. Českou republiku o to loni požádali spojenci z NATO. Tato opatření si vyžádají několik stovek milionů korun, avšak veškeré náklady má uhradit NATO. Jedná se o 6 dopravních vrtulníků Mi-17 a 6 bojových vrtulníků Mi-24. První vrtulník by afghánská armáda měla od nás převzít již letos v září. Česká armáda vrtulníky určené pro Afghánistán vyřadila z výzbroje, protože v rámci splácení ruského dluhu získala modernější stroje, přičemž poslední tři vrtulníky převzala loni v lednu. Finance.
Studijní exponáty v roce 2008 ve Vyškově
0837
a v Brně 0151
.
Od roku 2007 se plánuje v LOM PRAHA modernizace nových
vrtulníků Mi-35.
Začátkem října byly ve státním podniku LOM PRAHA úspěšně provedeny zálety po generální opravě spolu s letovými zkouškami zastavěných systémů na vrtulnících Mi-24, které Afghánská národní armáda získá darem od Ministerstva obrany České republiky. Jedná se o tři vrtulníky Mi-24 trupových čísel "113", "114" a "115". Zálety byly zakončeny kontrolně - přejímacími lety osádky Úřadu pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování jakosti. Na základě kladných výsledků těchto letů bylo následně vydáno osvědčení o jakosti a kompletnosti.
29.11.2008 odvezl An-124 tři vrtulníky Mi-24V (čísla "113", "114", "115") z
Pardubic do Afghánistánu.
Noční nakládka vrtulníků, (Mi-24V "117") které darovala česká armáda Afghánistánu
do An-124 Ruslan na letišti v Pardubicích v únoru 2009. Foto Tomáš Vítek www.planes.cz
Mi-35 3361 na II. Středomoravská letecká pouť na letišti v Přerově
28.5.2011.
Mi-35 "3369" v únoru 2012 v Náměšti. Foto Vladimír Pouche.
Mi-24V "0702", "0710", 0788, 0790, 0815 prodány v roce 2013 firmě LOM PRAHA s. p.
25.7.1945 na Ruzyni přistál první čs. Consolidated Liberator GR Mk.VI od No. 311 (Czechoslovak) Squadron RAF. K 70-ti letému výročí vzdala 221. tygří vrtulníková letka hold a čest československým pilotům bojujícím proti fašismu v zahraničí v silách Royal Air Force kamufláží vrtulníku Mi-35 "3370", odkazujícího se na B-24 Liberator GR.Mk.VI (Serial: K/PP – ex RAF EV953), který jako první po skončení 2. světové války přistál v osvobozeném Československu.
24.2.2022
Naše vrtulníky (Mi-35 "3362") v
ukrajinských službách. Pomůžou zničit Říši zla.
Zdroj.
Video.
V roce 2022 ukončeny generální opravy vrtulníků Mi-24V/Mi-35. Poslední zgenerálkovaný Mi-35 byl "3365". Zdroj.
V červnu 2023 poslední střelby z Mi-24/35. army.cz
Technické údaje:
Vývoj: |
První vzlet 1969, verze D v roce 1976 |
Motor: |
2 x TV3-117 3. série po 1636-32 kW (Mi-24D), TV3-117V po 1544,6 kW (Mi-24V), TV3-117VMA (nové Mi-35) |
Rotor: |
Pravotočivý o průměru 17,30 m, pětilistý |
Vrtulka: |
Tažná, třílistá |
G / G max |
8340-8640 kg / 11500-12000 kg |
Posádka: |
2 piloti + palubní technik + 8 výsadkářů |
Spotřeba: |
800 l/hod JET A1-L |
Použití: |
Bitevní (PTŘS Falanga, Šturm) |
Provoz: |
Od roku 1978. Seznam. |
Vlastnosti: |
Ve visu těžkopádný ale jak se rozběhne, tak se chová jako letoun. Maximální nepřekročitelná rychlost 408 km/hod. Dobrý autopilot VUAP a se systémem automatického řízení SAU dokáže zaviset a letět podle plánovaného traťového úhlu (vylučuje snos větru). Jak létá Mi-24? |
Modernizace : |
Zástavba přijímače GPS. |
Odkazy:
Bašný Jiří, Brázda Jiří, Ovčáčík Michal,
Susa Karel - Mi-24D, V, DU. Edice vydavatelství 4+, Praha 1993 (L+K 26/93)
Jakub Fojtík - Bitevní vrtulník Mi-24. Svět křídel, 2007