Mil Mi-24D Hind-D (exportní označení Mi-25), Mi-24DU, Mi-24V Hind-E (exportní označení Mi-35)

Nové vrtulníky Mi-24V (rok výroby od 2005) jsou pro rozlišení označeny jako Mi-35.

21.12.2017

Proběhlo přeškolení techniků a létajícího personálu na vrtulníky Mi-24 ve Frunze SSSR, dnes Pišpek v Kirgizstánu v roce 1978.

Do Prostějova k 51. vrp přilétly první Mi-24D (4009, 4010, 4011 a 4012) dne 24.8.1978. Létání se začalo se sovětskými instruktory mjr. Jesaulenkem a npor. Grišinem. V říjnu 1979 už první střelby PTŘS Falanga.

70. léta helo1652.jpg (26016 bytes)

9.5.1980 se zúčastnily skupiny vrtulníků Mi-8 pod vedením mjr. Šedka a vrtulníků Mi-24 pod velením mjr. Dvorníka vojenské přehlídky v Praze na Letné.

helo1642.jpg (57984 bytes), helo1822.jpg (104874 bytes).

V srpnu 1982 se na letišti Plzeň poprvé objevily vrtulníky Mi-24D v rámci odloučené 4. letky 51. vrp.

3.9.1982 přiletěly ze SSSR poslední kusy Mi-24D. Celkem dodáno 28 kusů.

helo796.jpg (46387 bytes)K 1.12.1984 vrtulníky Mi-24D od 11. vrlt Plzeň, začali sloužit u PVOS z ploch Zhůří na Šumavě (později Kříženec u Plané u Mariánských Lázní), kde zakročovaly nejčastěji proti vrtulníkům OH-58C Kiowa a AH-1S Cobra americké 2. vrtulníkové brigády Redcatchers a SA 318C Alouette II. (Astazou) Bundesgrenzschützu. Proti Rakousku vrtulníky od 51. vrp startovaly z plochy u Moravských Budějovic (později Božice a Malacky). Hotovost se držela až do 31.12.1996. Vrtulníky u PVOS

V dubnu 1985 se v Plzni rozšířila 11. vrtulníkové letka na 11. vrtulníkový pluk s prvním velitelem plk. Skalou.

V říjnu 1985 přišly dva kusy Mi-24DU.

Do Plzně k 11. vrp přicházely už nové Mi-24V. První kusy přiletěly 21.12.1985.

V srpnu 1986 se uskutečnily první střelby PTŘS Šturm z vrtulníků Mi-24V 1. bitevní letky 11. vrp na střelnici ve VVP Doupov v rámci zkušebního cvičení MNO.

V červenci 1987 se uskutečnily první střelby PTŘS Šturm z Mi-24V na střelnici v Jincích.

Poslední kusy Mi-24V přiletěly 6.3.1989. Celkem bylo dodáno 31 kusů. Jeden stroj se zřítil při předávacím letu.

V roce 1989 se zkoušelo použití raketometů RM-122 po 4 NŘS S-13 (Grad L) z vrtulníku Mi-24V na střelnici v Malackách. Podrobnosti.

Sovětská armáda měla u nás navíc Mi-24P Hind-F s kanonem GŠ-30K (9-A-623K) místo kulometu JakB 12,7 (9-A-624), Mi-24RChR Hind-G1 pro radiační a chemický průzkum a Mi-24K Hind-G2 pro řízení dělostřelecké palby.

80. léta Mi-24P helo856.JPG (43248 bytes), helo860.JPG (43019 bytes), helo861.JPG (47044 bytes), helo862.JPG (32010 bytes), Mi-24RChR helo847.JPG (37420 bytes), helo848.JPG (27523 bytes), helo849.JPG (30951 bytes), helo850.JPG (26682 bytes), helo851.JPG (30546 bytes), helo852.JPG (61986 bytes), helo853.JPG (45642 bytes), helo854.JPG (45707 bytes), helo855.JPG (33053 bytes), helo858.JPG (41673 bytes), Mi-24K helo857.JPG (54603 bytes), helo859.JPG (56511 bytes).

Střední skupina sovětských vojsk opustila vrtulníkové základny v Hradčanech, Mladé, Olomouci a na Sliači v roce 1990 až 1991 i s vrtulníky Mi-24.

helo4364.jpg (364664 bytes) Mi-24D 4011 a helo4356.jpg (380713 bytes) Mi-24D 4010 v září 1990 v Prostějově. Foto Petr Popelář.

První účast Mi-24 na západě na leteckém dnu v Payerne - Švýcarsko 4.9.1991.

V květnu 1992 zahájil svým prvním veřejným vystoupením svoji činnost plzeňský ukázkový tým pěti vrtulníků Mi-24V, přezdívaný jako "Display box".

Rozvodové řízení mělo za následek odlet vrtulníků Mi-24 na Slovensko v roce 1992. Od 11. vrp v Dobřanech: Mi-24V 0704, 0707, 0708, 0786, 0787, 0813, 0814, 0832, 0833, 0927, Mi-24DU 6040. Od 51. vrp Prostějov: Mi-24D 0100, 0101, 0149, 0150, 0215, 0222, 0223, 4009.

Na konci roku 1994 se přestěhoval 11. vrp z Dobřan a 51. vrp z Prostějova do Přerova, kde vznikla 1.12.1994 33. základna vrtulníkového letectva s velitelem plk. Čajkou. Základna patřila pod 3. sbor TL. V Dobřanech zůstal 6. hotovostní roj Mi-24V s velitelem mjr. Schejbalem.

helo4318.jpg (138454 bytes), helo4319.jpg (221260 bytes), helo4320.jpg (274892 bytes), helo4321.jpg (260361 bytes) Mi-24 bez křídel zkoušel zkušební pilot plk. Ing. Zdeněk Dvorník 17.12.1995. Byla to záležitost pro Aloize Rösnera LOK s. p.

Dnem 1.1.1997 byl reorganizován systém obrany vzdušného prostoru a tak stíhací Mi-24 v Dobřanech a Přerově skončily.

Armáda nakoupila staré listy nosných rotorů pro vrtulníky Mi-24 se zfalšovanými výrobními čísly.

90. léta Mi-24D helo79.jpg (188130 bytes)helo251.jpg (42093 bytes), helo252.jpg (52273 bytes), helo872.JPG (24319 bytes), helo873.JPG (19498 bytes), helo874.JPG (34436 bytes)helo961.jpg (277756 bytes), Mi-24V helo199.JPG (92434 bytes), helo226.jpg (34013 bytes), helo227.jpg (53131 bytes), helo228.jpg (34013 bytes), helo229.jpg (39510 bytes), helo230.jpg (38932 bytes), helo231.jpg (12089 bytes), helo232.jpg (32491 bytes), helo233.jpg (38254 bytes), helo234.jpg (51406 bytes), helo235.jpg (40024 bytes), helo236.jpg (21640 bytes), helo237.jpg (39776 bytes), helo238.jpg (61087 bytes), helo239.jpg (46671 bytes), helo240.jpg (30685 bytes), helo241.jpg (29257 bytes), helo242.jpg (38596 bytes), helo243.jpg (36384 bytes), helo244.jpg (38067 bytes), helo245.jpg (27036 bytes), helo246.jpg (46077 bytes), helo247.jpg (27608 bytes), helo248.jpg (36840 bytes), helo249.jpg (24298 bytes), helo250.jpg (26509 bytes)helo254.jpg (28251 bytes), helo764.JPG (25814 bytes)helo875.JPG (43367 bytes), Mi-24DU helo982.jpg (39270 bytes), helo983.jpg (35269 bytes).

Video.

Plánovala se modernizace vrtulníků Mi-24.

V červnu 2000 uspořádala přerovská 331. letka bitevních vrtulníků svůj první mini tiger meet a cvičení Tiger Eye, čímž splnila poslední podmínky pro udělení plného členství v asociaci tygřích letek NATO Tiger Association.

helo1295.JPG (36662 bytes) V březnu 2002 provoz Mi-24V 0835 vybavené chladiči výstupních plynů EVU.

Vítězství na Tiger Meet 2002.

Armáda ČR získala 27.1.2003 z Ruska první tři bitevní vrtulníky Mi-24V (ev. č. 7353, 7354 a 7355), dodané v rámci deblokace zbývajícího ruského dluhu. Na 33. zVrL "Edvarda Beneše" v Přerově-Bochoři přistál ruský transportní letoun An-124 Ruslan, v jehož útrobách byly v rozloženém stavu tři vrtulníky Mi-24V. Všechny dodané stroje jsou opatřeny novou standardní zeleno-šedou "NATO" kamufláží a výsostnými znaky v provedení low-vis. Podrobnosti.

Zbývající čtyři vrtulníky Mi-24V/Mi-35 (ev. č. 0981, 7356, 7357, 7358) byly dodány 14.7.2003.

Armáda odprodala v roce 2003 sedum vrtulníků Mi-24D firmě LD Aviation Prague. helo1896.jpg (49919 bytes)

Provoz vrtulníků Mi-24D u AČR byl ukončen ke dni 31.12.2003. Poslední let 10.12.2003.

Vrtulníky nalétaly v letech 1993 až 2004 včetně přibližně 27 000 letových hodin a vyskytlo se 65 technických závad.

Česká armáda získá od Ruska 26 vrtulníků v hodnotě 4,7 miliardy korun. Vrtulníky Rusko dodá v rámci deblokace svého dluhu vůči ČR. Potřebné smlouvy o dodání strojů podepsaly obě strany 16.9.2004. Česká strana dle podepsaných smluv do konce roku 2006 získá 16 kusů vrtulníků Mi-171Š a 10 kusů vrtulníků Mi-35 v celkové hodnotě 184 miliónů dolarů. Za českou stanu smlouvu podepsal státní podnik LOM Praha a za ruskou stranu firma FGUP Rosoboronexport.

13.4.2005 přistál v Pardubicích An-124 Ruslan se třemi novými vrtulníky Mi-35/Mi-24V (ev. č. 7630, 3361, 3362). Na jejich montáž a zalétání ruskými specialisty v České republice dále navázala celková kontrola dodávky vrtulníků a jejich přejímka odbornou kontrolní komisí Armády České republiky, včetně kontrolních záletů českými osádkami. Po úspěšném ukončení závěrečné kontroly byly jednotlivým vrtulníkům vydána tzv. osvědčení o jakosti a kompletnosti a došlo k podepsání předávacích protokolů. V pátek 13.5.2005 armáda převzala tři vrtulníky Mi-35 (7630, 3361 a 3362), které přeletěly ze Kbel do Přerova.

5.9.2005 přistálo na letišti v Pardubicích letadlo An-124 Ruslan s dalšími čtyřmi vrtulníky Mi-35/Mi-24V (ev. č. 3365, 3366, ?, ?) 3.10. přeletěly do Přerova.

17.1.2006 přistálo na letišti v Pardubicích letadlo An-124 Ruslan s posledními třemi vrtulníky Mi-35/Mi-24V (ev. č. 3370, ?, ?). Na letišti v Pardubicích budou vrtulníky zkompletovány a projdou kontrolními zálety. Po přeletu Mi-35 na letiště Praha-Kbely bude zahájeno předávání vrtulníkům Vzdušným silám AČR. Do Přerova přelétly 20. a 22.2.2006.

4.4.2007 česká vláda schválila, že Afghánistánu daruje 12 nepotřebných bojových a dopravních vrtulníků, které se nyní opravují a modernizují v LOM PRAHA s. p. Českou republiku o to loni požádali spojenci z NATO. Tato opatření si vyžádají několik stovek milionů korun, avšak veškeré náklady má uhradit NATO. Jedná se o 6 dopravních vrtulníků Mi-17 a 6 bojových vrtulníků Mi-24. První vrtulník by afghánská armáda měla od nás převzít již letos v září. Česká armáda vrtulníky určené pro Afghánistán vyřadila z výzbroje, protože v rámci splácení ruského dluhu získala modernější stroje, přičemž poslední tři vrtulníky převzala loni v lednu. Finance.

Studijní exponáty v roce 2008 ve Vyškově 0837 helo3957.jpg (178755 bytes) a v Brně 0151 helo3956.jpg (274153 bytes).

 

Od roku 2007 se plánuje v LOM PRAHA modernizace nových vrtulníků Mi-35.  

Zálet první afghánské Mi-24V trupového čísla 113 na začátku září 2008.

Začátkem října byly ve státním podniku LOM PRAHA úspěšně provedeny zálety po generální opravě spolu s letovými zkouškami zastavěných systémů na vrtulnících Mi-24, které Afghánská národní armáda získá darem od Ministerstva obrany České republiky. Jedná se o tři vrtulníky Mi-24 trupových čísel 113, 114 a 115. Zálety byly zakončeny kontrolně - přejímacími lety osádky Úřadu pro obrannou standardizaci, katalogizaci a státní ověřování jakosti. Na základě kladných výsledků těchto letů bylo následně vydáno osvědčení o jakosti a kompletnosti.

helo4029.jpg (177163 bytes) 29.11.2008 odvezl An-124 tři vrtulníky Mi-24V (čísla 113,114,115) z Pardubic do Afghánistánu.

helo4122.jpg (235029 bytes) Noční nakládka vrtulníků, (Mi-24V 117) které darovala česká armáda Afghánistánu do An-124 Ruslan na letišti v Pardubicích v únoru 2009. Foto Tomáš Vítek www.planes.cz

helo4135.jpg (538260 bytes) 2.1.2009 v Přerově.

helo4549.jpg (777978 bytes) Mi-35 3361 na II. Středomoravská letecká pouť na letišti v Přerově 28.5.2011.

helo5446.jpg (591823 bytes) Mi-35 3369 v únoru 2012 v Náměšti. Foto Vladimír Pouche.

Mi-24V 0702, 0710, 0788, 0790, 0815 prodány v roce 2013 firmě LOM Praha s. p.

25.7.1945 na Ruzyni přistál první čs. Consolidated Liberator GR Mk.VI od No. 311 (Czechoslovak) Squadron RAF. K 70-ti letému výročí vzdala 221. tygří vrtulníková letka hold a čest československým pilotům bojujícím proti fašismu v zahraničí v silách Royal Air Force kamufláží vrtulníku Mi-35 3370, odkazujícího se na B-24 Liberator GR.Mk.VI (Serial: K/PP – ex RAF EV953), který jako první po skončení 2. světové války přistál v osvobozeném Československu.

 

Technické údaje:

Vývoj :

První vzlet 1969, verze D v roce 1976

Motor :

2 x TV3-117 3. série po 1636-32 kW (Mi-24D), TV3-117V po 1544,6 kW (Mi-24V), TV3-117VMA (nové Mi-35)

Rotor :

Pravotočivý o průměru 17,30 m, pětilistý

Vrtulka :

Tažná, třílistá

G / G max

8340-8640 kg / 11500-12000 kg

Osádka :

2 piloti + palubní technik + 8 výsadkářů

Spotřeba :

800 l/hod JET A1-L

Použití :

Bitevní (PTŘS Falanga, Šturm)

Provoz :

Od roku 1978. Seznam.

Vlastnosti :

Ve visu těžkopádný ale jak se rozběhne, tak se chová jako letadlo. Maximální nepřekročitelná rychlost 408 km/hod. Dobrý autopilot VUAP a se systémem automatického řízení SAU dokáže zaviset a letět podle plánovaného traťového úhlu (vylučuje snos větru). Jak létá Mi-24?

Modernizace :

Zástavba přijímače GPS.

../avionic/helo221.jpg (69753 bytes), ../avionic/helo218.jpg (43168 bytes), ../avionic/helo253.jpg (57149 bytes) Mi-24V

 

Nehody Mi-24/35 solin001.jpg (1784351 bytes).

 

 

Odkazy: L+K 9/74, 16/75, 10/78, 18/80, 20/89, 7/92, 12,13,14/93, 4,12/94, 10/95, 8/96, 18/98, ATM 1,2,12/98, "Jedenapadesátý", HPM 1,2/98

Bašný Jiří, Brázda Jiří, Ovčáčík Michal, Susa Karel - Mi-24D, V, DU. Edice vydavatelství 4+, Praha 1993 (L+K 26/93)  

Jakub Fojtík - Bitevní vrtulník Mi-24. Svět křídel, 2007