Dar na provoz webu můžete poslat na účet 2000606220 / 2010.
28.12.2019
K 1.11.1985 se 1. spojovací letka přejmenovala na 1. letku velení a průzkumu a přesunula se s 12 vrtulníky Mi-2 z Plzně do Dobřan pod velením pplk. Kubeše Antonína. Velitelství 10. LA řídilo a zabezpečovalo výcvik a provoz. Operačně však byla nadále podřízena velení ZVO. ZV ILS mjr. Frk.
Pozemní zabezpečení z Plzně 11. rota letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 5620 (11. rlrtz) se v Dobřanech k 31.10.1985 reorganizovala na 1. rotu letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 5620 (1. rlrtz).
Letka měla čtyři vrtulníkové odřady. 1. vro byl příslušný k 1. tankové divizi ve Slaném, 2. vro k 2. motostřelecké divizi Sušice, 19. vro k 19. motostřelecké divizi Plzeň a 20. vro k 20. motostřelecké divizi Karlovy vary, které vznikly k 1. 11.1985. Odřady měly po dvou Mi-2 a byly u letky jako roje. V mírových podmínkách součást rojů Mi-2, mohly být podle potřeby doplněny na válečné tabulkové stavy a poté ihned přiděleny k jednotlivým armádním divizím.
Letka se podílela na vojskových zkouškách bitevních vrtulníků Mi-2URN zakoupených v počtu čtyř kusů v roce 1984. Šlo o střelby kulometem, neřízenými a řízenými raketami.
4.3.1987 |
Mi-2 "9429" |
npor. Komárek 19. vrroj, npor. Goryl 20. vrroj |
Dezerce z Dobřan
|
do Regensburgu |
Velitel letky pplk. Kubeš byl odvolán a odešel k 11. vrp v Plzni. Místo něj nastoupil pplk. Petřek Jan. Zástupce velitele letky Jan Strašifták byl převelen do Havlíčkova Brodu. Politruk ZVP Muszyka odešel do Brna.
3.7.1987 přiletělo 5 vrtulníků Mi-2 z PZL Swidnik.
V roce 1987 došlo převedení 1. letky velení a průzkumu v Dobřanech z podřízenosti 10. LA pod velení 1. armády v Příbrami.
Na konci roku 1987 se personál přeškolil v Prešově na typ Mi-8. V říjnu 1987 přišel pilot Stanislav Kutheil.
7.7.1988 |
Mi-2 "8941" |
npor. Svoboda, npor. Palek, + mjr. Vít |
Sečská přehrada |
Střet rotoru s vodní hladinou. Utopení vrtulníku. Podrobnosti. |
V červenci 1988 byly předány prostějovské Mi-8 "1132", "1232" do Dobřan.
V srpnu 1988 byly předány prostějovské Mi-8 "0817", "0910" do Dobřan.
V září 1988 nastupuje do funkce velitele pplk. Šašek Jiří.
15.9.1988 |
Mi-2 |
Žák, Kutheil | Dobřany | Vysazení pravého motoru po 4. zatáčce ve 100 m v noci. Podrobnosti. |
V říjnu 1988 byla předána prostějovská Mi-8 "0816" do Dobřan.
8.10.1988 přiletělo 5 vrtulníků Mi-2 z PZL Swidnik.
Jeden roj Mi-8 čítal pět strojů a dva roje Mi-2 měly po deseti vrtulnících ("9626", "5434", "0244", "0714", "0715", "0716", "0717", "0718", ..).
9.10.1989 |
Mi-2 "8749" |
Ryška Martin |
U Blatné |
Vysazení obou generátorů. |
---------- Převrat 17.11.1989 ----------
Vrtulníkové odřady byly zrušeny k 31.12.1989.
1. roj ?
2. roj ?
3. roj ?
4. roj Mi-2 - piloti Daniel Kubínek, ...
Na jaře 1990 přišly vrtulníky Mi-17 "0846", ....
Letka zajišťovala přepravu osob, zabezpečovala velení, sloužila ke spojovacím a kurýrním účelům a také prováděla průzkumné lety podél hranic s vrtulníky Mi-17Z-2 ("0807" a "0808"), které nesly ve čtyřech válcových pouzdrech monitorovací zařízení pro zjišťování radiotechnických prostředků nepřítele (průzkum REP). Kapitáni Bejdák, Kutheil, Kolísek, Humeník, Šašek. Létalo se třikrát týdně a pořád stejné osádky. Operátoři REB byli ze Zbirohu, znamenitě jazykově vybaveni, odposlouchávali veškerou letovou komunikaci jak nad Německem a Francií tak i nad Polskem (Rusy ve Wroclawi). Létali jsme zpravidla: Dobřany - Horšovský Týn - Sokolov - Liberec - Žatec na 3350 STD. V Žatci se naplnilo a po zemi se přeletělo do Dobřany, zde byl oběd a odpoledne se letělo: Dobřany - H. Týn - Nezdice n. Šumavě - H. Týn - Dobřany na 3 350 STD. Za den to dalo pět hodin a z toho skoro čtyři za stížených.
4.10.1990 |
Mi-2 |
? | ? | Pokles otáček levého motoru na 82 % za letu v oblacích. Během klesání se oba motory sesouhlasily a dále pracovaly normálně. |
V noci 22.4.1991 vrtulník Mi-17 kapitána Kolíska z Dobřan asistoval při záchraně pilota MiGu 21 pplk. Petra Budínského, který se katapultoval po srážce s pplk. Čelechovským.
Od 1.5.1991 1. ltvpz v Dobřanech pod velením pplk. Šaška převzala od Slov-airu středisko LZS Kryštof 7, která se do té doby nacházela na letišti Mariánské Lázně.
Vrtulníky Mi-2 "0714" a "0718" byly na jaře 1991 po přestavbě interierů v dobřanských leteckých opravnách zbarveny žlutočerným nátěrem se znakem "Záchrana 214".
Pro primární lety byli vybráni piloti pplk. Ing. Pavel Špilka, pplk. Milan Adamík, kpt. Ing. Petr Kontura, mjr. Ing. Jan Nožina, kpt. Ing. Pavel Cerovský, npor. Ing. Libor Hataš.
Činnost Mi-2 ("0714", "0717", "0718") doplňovaly příležitostné lety vrtulníku Mi-17 ze sestavy 11. vrp. Později se tým LZS rozrostl o skupinu záchranářů-členů požárního sboru a. s. Škoda Plzeň, tak i o možnost operovat po celých 24 hodin denně.
Na letiště Dobřany se přesouvá z Plzně 11. vrtulníkový pluk.
1.6.1991 nastupuje do funkce velitele letky pplk. Hornák Ján.
13.-14.9.1991 na leteckém dni Military Air Show ve Kbelích , .
14.2.1992 |
Mi-17 "0847" |
Navrátil, Hornák |
? |
Nasátí ptáka. Krátkodobý pokles otáček motoru. |
.
10.3.1992 |
Mi-2 "9426" |
Drnovec, Novotný, Rozhoň |
U Staré Boleslavi |
Vysoká teplota oleje reduktoru za letu. |
Monitorování východní hranice. Od 18.5 do 28.5.1992 vrtulník Mi-17Z-2 s posádkou Humeník, Kutheil a Meruna operoval z letiště Košice. V Rusku bylo veliké cvičení a nás poslali čenichat okolo hranic. Lety probíhaly podél maďarské hranice a ruské v noci, opět na 3350 STD. Před tím se vždy létal průzkum jen ve dne. Když posádka večer přijela na letiště a šla pro papíry na věž a na meteor, předal jí řídicí důrazné upozornění z maďarské strany, že pokud naruší jejich vzdušný prostor, bude proti ní zakročeno jako proti ozbrojenému narušiteli. Když se ptali co to znamená, tak se dozvěděli, že je prostě sundaj. Létalo se v patrech: Mi-17Z-2 do třech tisíc, pak nad ní An-24R a nad ní ještě MiG-21R z Pardubic. To platilo ve dne, ale v noci Mi-17Z-2 byla sama.
25.6.1992 |
Mi-2 "2509" |
Hromek, Drnovec, Rozhoň |
Dobřany |
Zvýšení tlaku oleje motoru po vzletu. Přistání. |
.
29.6.1992 | Mi-2 | ? | ? | Pokles otáček pravého motoru na volnoběh za letu ve 100 m pro LZS. Přistání na letišti. |
.
2.7.1992 | Mi-2 | ? | ? | Pokles otáček pravého motoru na volnoběh před přistáním ve městě. Pád pilot usměrnil na plochu. Vrtulník poškozen. |
.
14.7.1992 |
Mi-2 "8746" |
Svačina, Navrátil, Makúch |
Piešťany |
Vytékání paliva za letu. |
V září 1992 se vrtulníky Mi-2 zúčastňují v Bratislavě CSIAF 92. V sestavě letí Mi-2 "8746" s osádkou pplk. J. Hornák, npor. J. Sekrt, nprap. E. Cihlář, číslo "8940" s osádkou mjr. J. Nožina, npor. A. Makúch a číslo "0243" s osádkou kpt. P. Cerovský a pprap. I. Vondráček. V záloze byl připraven stroj "0716" s osádkou npor. M. Svačina a npor. Rotter. Statickou ukázku doplňoval vrtulník číslo "5434" s pilotem kpt. I. Jandurou. Foto Petr Popelář.
Piloti: Milan Adamík, Václav Babický, Svetoslav Bober, Pavel Cerovský, Drnovec, Robert Goril, Libor Hataš, Ján Hornák, Hromek, Ján Humeník, Igor Jandura, Martin Kadlec, Kamil Kolísek, Milan Komárek, Peter Kontura, František Kšán, Antonín Kubeš, Daniel Kubínek, Stanislav Kutheil, Miroslav Navrátil, Novotný, Jan Nožina, Jan Petřek, Martin Ryška, Ivan Skala, Jaroslav Sekrt, Jan Strašifták, Martin Svačina, Jiří Svoboda, Jiří Šašek, Pavel Špilka, Milan Vološín, Ivan Žák, ..
Palubní technici: Emanuel Cihlář, Jozef Gašpar, Miroslav Jedlický, A. Makúch, Miloslav Mašek, Václav Meruna, Luboš Palek, Rotter, Rozhoň, Rudolf Strejc, Radek Světlík, Petr Šitina, I. Vondráček, Josef Zelenka, Josef Živec, ..
1.
ltvpz byla zrušena k 31.10.1992.
Vrtulníky Mi-17: "0807" Z2, "0808" Z2, "0841", "0842", "0843" (v prosinci provedení zástavby „ Pohled“ v LOK Praha), "0844", "0845", "0846", "0847" a Mi-2: "0716", "5434", "8746" se předala nové 4. letce velení a průzkumu v Piešťanech s velitelem Hornákem.
Vrtulníky VLZS byly začleněny do 3. smíšené letky 11. vrp. (L+K 19/92)