10.10.2022
K 31.8.1969 byl zrušen 12. vrp ve Stichovicích, 24. vrp v Brně-Černovicích a velitelství 46. dvld v Olomouci. Vrtulníky a posádky těchto zrušených útvarů vytvořily v Prostějově a ve Stichovicích Odloučenou část 1. dopravně výsadkového leteckého pluku (VÚ 2073/A) v Mošnově.
Týlové zabezpečující: odloučená část 25. letištního praporu na jižní straně letiště v Prostějově, velel pplk. Sochora. Radiotechnické zabezpečení: odloučená část 52. praporu RTZ, rotě velel kpt. Novák.
Velitel odloučené části pplk. Ing. Karel Vejs, ZV ILS mjr. Ing. Stanislav Mlčoch.
3. letka s 5 vrtulníky Mi-8 a 31 piloty (velitel pplk. Šedek) v Prostějově.
4. letka se 44 vrtulníky Mi-4 a 49 piloty (velitel pplk. Kovařík) ve Stichovicích.
5. letka s letouny An-2 (velitel pplk. Malina) v Prostějově.
Piloti: Fotky., ...
Později bylo 3. letce dodáno dalších 5 kusů vrtulníků Mi-8.
10.10.1969 |
Mi-4 "7528" |
kpt. Braun Jaroslav, ?, ? |
Mošnov |
Zaolejovaný trup. Přistání. Propálení hlavy pístu 2. válce. |
Přeškolení personálu LO MV na vrtulník Mi-8. Piloti Bačák, Červíček, Flégr a technici Ernst, Beneš a Roubík.
Na jaře 1970 se 4. letka přesunula do Prostějova.
V roce 1970 odchází pilot Stanislav Hradský k 1. lšp do Piešťan.
9.7.1970 |
Mi-1 "7528" |
npor. Macura Jiří |
? |
Zvýšení teploty hlav válců. Dým. přistání. Propálený píst 5. válce. |
Ve dnech 12.9. až 1.10.1970 na rozkaz velitele pluku činnost 4. letky z letiště v Havlíčkově Brodě s náletem 790 hodin.
8.10.1970 |
Mi-1 "9542" |
pplk. Jandík Karel |
? |
Závada hydraulického systému. Přistání. |
.
14.11.1970 |
Mi-8 "0816" |
mjr. Lešanič Jan, kpt. Kalousek Miroslav |
? |
Vysazení levého motoru na volnoběhu na zemi. Závada čerpadla regulátoru. |
.
22.2.1971 |
Mi-8 "1132" |
mjr. Šumbera Ladislav, mjr. Husák Jaroslav, npor. Pešek Jan |
Prostějov |
Vysazení pravého motoru za letu v mracích. Přistání na letišti. Námraza. |
.
8.3.1971 |
Mi-8 "0818" |
kpt. Ovísek František, mjr. Husák, mjr, Breburda |
Prostějov |
Vysazení pravého motoru za letu v mracích. Přistání na letišti. Námraza. |
.
9.3.1971 |
Mi-4 "8528" |
kpt. Bařina Pavel, mjr. Heglas, mjr. Tuma |
Prostějov |
Vysazení systému ovládání kolektivního řízení při motorové zkoušce. |
.
16.11.1971 |
Mi-8 "1232" |
npor. Gerža Antonín, mjr. Chmelík Miloslav, kpt. Kryka František |
Mostkovice |
Tupá rána a vysazení motorů za letu v mracích na OSP. Nahození motorů. Závada signalizátoru námrazy RIO-3. |
.
17.1.1972 |
Mi-4 "1543" |
pplk. Kovařík Jaromír, mjr. Goebel Ivan, kpt. Kovář Josef |
Prostějov |
Před dosednutím se cyklika samovolně přitáhla. Vrtulník narazil zadní čásí a listy rotoru do země. Uražení ocasního nosníku. Vrtulník se na zemi 3 x otočil a zůstal stát. Podrobnosti. |
15.5.1972 se 3. letka zúčastnila cvičení JARO z Bechyně. Kronika 112 , 113 , 114.
V roce 1973 odchází pilot Tibor Nosian k LO FMV do Bratislavi.
27.6.1973 | Mi-8 | pplk. Šedek, mjr. Šot, kpt. Jiříček | u Piešťan | Vysazení obou hydraulických systémů. Vzpomínky letce Antonína Šedka. |
.
27.2.1974 |
Mi-4 |
Hajšman, ?, †Ivanič |
Střelnice Žárovice |
Palubní technik vypadl i s podlahou střelecké gondoly za letu. |
Přelety Mi-8 do Kaunasu v Litvě na GO.
Častá přeprava velitele pluku plk. Grolmuse a jeho volhy vrtulníkem Mi-8.
Účast třech vrtulníků Mi-8 na všech přehlídkách se státními vlajkami.
Výcvik ve střelbě kulometem z vrtulníků Mi-4 a později NŘS z vrtulníků Mi-8
Výsadky a mnoho dalších úkolů plnil útvar.
K 1.9.1974 personál a vrtulníky přešly do nově vzniklého 51. vrtulníkového pluku.
Odkazy: Miroslav Moudrý - 1. letecký dopravní pluk. Svět křídel 77, 2005