Odloučená část 1. dopravně-výsadkového leteckého pluku VÚ 2073/A Prostějov

10.10.2022

K 31.8.1969 byl zrušen 12. vrp ve Stichovicích, 24. vrp v Brně-Černovicích a velitelství 46. dvld v Olomouci. Vrtulníky a posádky těchto zrušených útvarů vytvořily v Prostějově a ve Stichovicích Odloučenou část 1. dopravně výsadkového leteckého pluku (VÚ 2073/A) v Mošnově.

Týlové zabezpečující: odloučená část 25. letištního praporu na jižní straně letiště v Prostějově, velel pplk. Sochora. Radiotechnické zabezpečení: odloučená část 52. praporu RTZ, rotě velel kpt. Novák.

Velitel odloučené části pplk. Ing. Karel Vejs, ZV ILS mjr. Ing. Stanislav Mlčoch.

3. letka s 5 vrtulníky Mi-8 a 31 piloty (velitel pplk. Šedek) v Prostějově.

4. letka se 44 vrtulníky Mi-4 a 49 piloty (velitel pplk. Kovařík) ve Stichovicích.

5. letka s letouny An-2 (velitel pplk. Malina) v Prostějově.

Piloti: Fotky., ...

Později bylo 3. letce dodáno dalších 5 kusů vrtulníků Mi-8.

10.10.1969

Mi-4 "7528"

kpt. Braun Jaroslav, ?, ?

Mošnov

Zaolejovaný trup. Přistání. Propálení hlavy pístu 2. válce.

Přeškolení personálu LO MV na vrtulník Mi-8. Piloti Bačák, Červíček, Flégr a technici Ernst, Beneš a Roubík.

Na jaře 1970 se 4. letka přesunula do Prostějova.

V roce 1970 odchází pilot Stanislav Hradský k 1. lšp do Piešťan.

9.7.1970

Mi-1 "7528"

npor. Macura Jiří

?

Zvýšení teploty hlav válců. Dým. přistání. Propálený píst 5. válce.

Ve dnech 12.9. až 1.10.1970 na rozkaz velitele pluku činnost 4. letky z letiště v Havlíčkově Brodě s náletem 790 hodin.

8.10.1970

Mi-1 "9542"

pplk. Jandík Karel

?

Závada hydraulického systému. Přistání.

.

14.11.1970

Mi-8 "0816"

mjr. Lešanič Jan, kpt. Kalousek Miroslav

?

Vysazení levého motoru na volnoběhu na zemi. Závada čerpadla regulátoru.

.

22.2.1971

Mi-8 "1132"

mjr. Šumbera Ladislav, mjr. Husák Jaroslav, npor. Pešek Jan

Prostějov

Vysazení pravého motoru za letu v mracích. Přistání na letišti. Námraza.

.

8.3.1971

Mi-8 "0818"

kpt. Ovísek František, mjr. Husák, mjr, Breburda

Prostějov

Vysazení pravého motoru za letu v mracích. Přistání na letišti. Námraza.

.

9.3.1971

Mi-4 "8528"

kpt. Bařina Pavel, mjr. Heglas, mjr. Tuma

Prostějov

Vysazení systému ovládání kolektivního řízení při motorové zkoušce.

.

16.11.1971

Mi-8 "1232"

npor. Gerža Antonín, mjr. Chmelík Miloslav, kpt. Kryka František

Mostkovice

Tupá rána a vysazení motorů za letu v mracích na OSP. Nahození motorů.  Závada signalizátoru námrazy RIO-3.

.

17.1.1972

Mi-4 "1543"

pplk. Kovařík Jaromír, mjr. Goebel Ivan, kpt. Kovář Josef

Prostějov

Před dosednutím se cyklika samovolně přitáhla. Vrtulník narazil zadní čásí a listy rotoru do země. Uražení ocasního nosníku. Vrtulník se na zemi 3 x otočil a zůstal stát. Podrobnosti.

15.5.1972 se 3. letka zúčastnila cvičení JARO z Bechyně. Kronika 112 , 113 , 114.

V roce 1973 odchází pilot Tibor Nosian k LO FMV do Bratislavi.

27.6.1973 Mi-8 pplk. Šedek, mjr. Šot, kpt. Jiříček u Piešťan Vysazení obou hydraulických systémů. Vzpomínky letce Antonína Šedka.

.

27.2.1974

Mi-4

Hajšman, ?, †Ivanič

Střelnice Žárovice

Palubní technik vypadl i s podlahou střelecké gondoly za letu.

Přelety Mi-8 do Kaunasu v Litvě na GO.

Častá přeprava velitele pluku plk. Grolmuse a jeho volhy vrtulníkem Mi-8.

Účast třech vrtulníků Mi-8 na všech přehlídkách se státními vlajkami.

Výcvik ve střelbě kulometem z vrtulníků Mi-4 a později NŘS z vrtulníků Mi-8

Výsadky a mnoho dalších úkolů plnil útvar.

K 1.9.1974 personál a vrtulníky přešly do nově vzniklého 51. vrtulníkového pluku.

 

Odkazy: Miroslav Moudrý - 1. letecký dopravní pluk. Svět křídel 77, 2005