1. spojovací letka VÚ 3467 Plzeň

12.07.2019

K 1.9.1974 se příbramská 1. spojovací letka přesunula na bývalé letiště Plzeň-Škvrňany s vrtulníky Mi-1 a Mi-4.

Ta byla přímo podřízena velitelství 10. LA. Přes toto velitelství byla řízena a jím byl zabezpečován její výcvik a provoz. Operačně však byla nadále podřízena velení 1. A v Příbrami. Velitelem nově ustavené plzeňské 1. spojovací letky v roce 1974 se stal dosavadní velitel zrušené 19. vrtulníkové letky pplk. Jaroslav Dlubal. ZV ILS mjr. Vítězslav Pavlus.

Pozemní zabezpečení na letišti Plzeň zajišťovala 11. rota letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 5620 11. rlrtz pod velením mjr. Kudrličky.

1. spojlt byla složena z vrtulníků Mi-1 (dva roje) a Mi-4 (jeden roj) a byla kromě spojovacích, kurýrních a přepravních úkolů používána také při řízení dělostřelecké palby a pro zabezpečení velení.

Opravy vrtulníků zajišťovaly 1. LTO umístěné ve velkém hangáru.

K 1.11.1975 byly zrušeny provozní oddělení a nově byly ustanoveny funkce zástupce velitele letky ILS. 

V roce 1976 probíhal u letky výcvik pilotů vrtulníků v záloze. Svazarmovští piloti ? se cvičili v létání na Mi-1 na III. třídu. Instruktoři ?

V roce 1977 k letce přišel pilot Eduard Krutina.

helo4264.jpg (138655 bytes) Mi-1 3018 při monitorování hladiny čistoty řek pro povodí Berounky - Plzeň.

8.3.1978

Mi-1 3017

por. Antoš Jiří

Plzeň

Krátkodobé vysazování motoru. Závada magneta.

13.9.1978

Mi-4 0791

mjr. Horáček Jiří, mjr. Vaněček Jaroslav, por. Lapák Zdeněk

Malacky - prostor B

4 min zpoždění a střelba kulometem na terče v jiném prostoru.

helo2141.JPG (25815 bytes)

5.12.1978

Mi-4 0891

mjr. Kubeš Antonín, kpt. Schejbal Jan, kpt. Vozka Jaroslav

?

Zápach hydrauliky. Únik hydrauliky. Prasklé potrubí.

5.12.1978

Mi-1 3017

kpt. Zaspal Vladimír

Plzeň

Třesení za letu.

5.4.1978

Mi-1 3012

npor. Antoš Jiří

Plzeň

Pokles tlaku paliva a otáček motoru. Porucha výškové korekce.

.

16.5.1979

Mi-4 0791

kpt. Lojík Alois, mjr. Pašek Luděk, pprap. Václav David

?

Kouř v nákladovém prostoru. Přistání do terénu. Závada SRO-2.

.

17.6.1980

Mi-1

npor. Antoš Jiří

Plzeň

Malé otáčky motoru při vzletu. Přistání. Ocelové třísky v oleji.

V roce 1980 přebírá velení mjr. F. Dvořák, který však po roce odchází do Prostějova. Velitelem se poté stává mjr. Jiří Horáček. ZV ILS mjr. Ladislav Hovorka.

15.1.1981

Mi-1 4008

kpt. Řanda Josef

Plzeň

Krátkodobý nepravidelný chod motoru. Pokles otáček. Rány v motoru. příčina nezjištěna.

.

2.2.1981

Mi-1 3019

npor. Antoš Jiří

Plzeň

Nepravidelný chod motoru. Pokles otáček. Průraz izolátoru v kolénku svíčky.

.

22.6.1981

Mi-4 7147

mjr. Pašek Luděk, mjr. Horáček Jiří, pprap. David Václav

?

Zápach spáleniny. Závada SRO-2.

.

2.7.1981

Mi-4 9149

pplk. Dvořák František, mjr. Pašek Luděk, kpt. Vozka Jaroslav

Plzeň

Nepravidelný chod motoru. Proražená izolace vysokonapěťových kabelů k zadním svíčkám.

.

2.7.1981

Mi-1 5004

kpt. Střecha Josef

Plzeň

Závada RSIU-3M.

V roce 1982 od letky odešel pilot Eduard Krutina.

Vrtulníky Mi-1 byly vyřazeny v roce 1983. Přišly vrtulníky Mi-2.

Mi-2 8747 asi v roce 1984 helo2268.jpg (345055 bytes)

 

Spojenecké cvičení Štít 84.

11.10.1984 na letišti Plzeň se podařilo vyfotit skupinu všech tehdy sloužících typů vrtulníkůhelo3618.jpg (778493 bytes).

Na podzim 1984 na letišti Plzeň byly vrtulníky Mi-2 8747, 8750, ... 

helo1938.JPG (16269 bytes) Vrtulníky Mi-4 byly vyřazeny v roce 1984.

Na jaře 1985 přišel pilot Stanislav Kutheil. helo2145.JPG (53624 bytes), helo1937.JPG (46090 bytes)

V říjnu 1985 se letka přejmenovala na 1. letku velení a průzkumu 1. lt vpz VÚ 3970 a přesunula do Dobřan. Pozemní zabezpečení 11. rota letištního a radiotechnického zabezpečení VÚ 5620 11. rlrtz se přesunula též do Dobřan.